Gå til innhold

Gått lei spilling?


Anbefalte innlegg

Jeg sier hele tiden til nettvennene mine "jeg skal ta en pause, jeg prøver å slutte" og de bare ler av meg. Og som vanlig ender jeg opp med å bruke flere timer i helga på å spille, noe jeg egentlig ikke syns er så fælt. Samtidig merker jeg at jeg får en mye større følelse av produktivitet dersom jeg sitter og jobber med musikk en hel kveld, i stedet for å hoppe rundt i Terraria. I det lange løp håper jeg egentlig at jeg slutter.

Det er ikke så mye selve spillinga jeg er hekta på, men mer den sosiale biten, prate med folk man har blitt kjent med og dele spillopplevelsen.

Når det er sagt har jeg ikke vært på et skikkelig LAN på mange år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier hele tiden til nettvennene mine "jeg skal ta en pause, jeg prøver å slutte" og de bare ler av meg. Og som vanlig ender jeg opp med å bruke flere timer i helga på å spille, noe jeg egentlig ikke syns er så fælt. Samtidig merker jeg at jeg får en mye større følelse av produktivitet dersom jeg sitter og jobber med musikk en hel kveld, i stedet for å hoppe rundt i Terraria. I det lange løp håper jeg egentlig at jeg slutter.

Det er ikke så mye selve spillinga jeg er hekta på, men mer den sosiale biten, prate med folk man har blitt kjent med og dele spillopplevelsen.

Når det er sagt har jeg ikke vært på et skikkelig LAN på mange år.

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at du må bryte kontakten med de personene du har blitt kjent med selv om du tar en pause fra spilling. Kan jo holde kontakten via f. eks Skype eller Facebook.

Problemet for meg var i stor grad at spillingen ble en slags unnskyldning for å sluntre unna ting som trengs å gjøre, skolearbeid osv. Når jeg flyttet hjemmefra lot jeg den stasjonære PCen bli hjemme på gutterommet og kjøpte meg en MacBook, en maskin som blir så forferdelig varm at jeg kunne stekt speilegg på den, altså ikke spesielt egnet for spill. Jeg har blitt mye mer produktiv og strukturert når det ikke går så mye tid til spilling.

Jeg mener ikke nødvendigvis at man trenger å slutte tvert, men at det er forskjell på å spille uavbrutt i 8 timer og det å spille 1-2 timer på kvelden.

 

Det går dog en del timer på NetFlix :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gått lei spilling? Hadde aldri trodd det skulle skje, men nå har jeg faktisk blitt det.

 

Har spilt spill så lenge jeg kan huske og har vært igjennom hele rekka- begynte med C64, videre til SNES, N64, PS, PS2, 360, PS3, Wii og PC. Det er egentlig tragisk å tenke på hvor mange timer av det tjuefem år lange livet mitt jeg har brukt fremfor en skjerm og kontrollert noen polygoner på en skjerm.

 

Men samtidig sitter jeg jo igjen med mange gode opplevelser og historier.

 

Nå har heldigvis spillbransjens utvikling ført til at jeg er blitt lei. AAA-titler bryr meg egentlig lite. De spillene jeg bruker tid på nå er Minecraft (som jeg egentlig er lei av), og små indie-spill. Men spiller som regel bare en halvtime før jeg går lei og skrur av.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det går i bølger, men tror aldri jeg vil gå helt lei spill, selv om jeg merker en fallende interesse for nye spill, og ofte faller tilbake på gamle minner, eller ihvertfall spill som kan gi meg den samme følelsen.

Det er likevel noe med det å dykke inn i en fantasiverden i et RPG eller eventyr spill, den følelsen av stimulans som oppstår når jeg drar igjennom et perfekt konstruert brett i et plattformspill, som jeg tror aldri forsvinner (helt). Spill er også for meg et medium med en utrolig unik symbiose av utfordring, estetikk og lyd, som skaper helt unike opplevelser.

 

Tror de som går helt, totalt lei spill, gjør det fordi det ikke i så stor grad er spillene interessen ligger i, men at spillingen kommer pga. mangel på noe annet (sosialt liv f.eks.). Så kommer den dagen der dette behovet fylles av andre ting, eller hvor en krise oppstår, og spillene ikke lenger kan undertrykke det behovet en egentlig har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spiller ikke regelmessig lenger. Venter og undersøker nye titler, 2-3 uker etter release leser jeg reviews og bestemmer meg. Kjøper spillet når jeg har rikelig med tid og blir siden gone et par uker. Det siste spillet som virkelig klarte å fenge meg var dark souls. Alt annet der ute er som regel dritt kun lagd for å håve inn mest mulig penger og dele ut tomme achievements til den nye generasjonen utålmodige gamers som kun er ute etter en quickfix. Så ja, jeg er lei spilling. Savner spesielt gode Rpgs med fokus på historie. KOTOR var voldsomt stas når jeg var yngre. Det bør forøvrig nevnes at the witcher 2 var en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar

Har virkelig havnet på anti-gaming vogna siste mnd. Vegrer meg for å slå på konsoller og stasjonær PC. Fikk oppdatert Bf3 i dag i det minste, men i det jeg skulle trykke meg inn i spillet så mistet jeg all lysten.

 

Har så mange spill som bare ligger der, og ingen faens ting frister. Akk og ve, kanskje en vakker dag :p

Lenke til kommentar

Tror jeg har 10 spill installert på PCen som ikke fullført singleplayer på. Noen aner jeg ikke hvorfor jeg ikke har fullført, for det var gode spill, og noen har jeg bare ikke giddet å starte på. Spiller i grunn en del (BF3/Diablo 3 for tiden), men vesentlig mye mindre enn før. Mye av grunnen er nok at hverdagslivet til slutt har innhentet meg med jobb 8-16, og jeg ikke føler jeg har tid til å kaste bort flere timer pr. dag på å spille som jeg gjorde før. Ikke føler jeg at det er like spennende lenger heller som det var før. Nå er liksom alt det samme, bare i annen innpakning og andre funksjoner, mens for 10 år siden var jo hvert spill en liten revolusjon i seg selv.

 

Siste spillet jeg virkelig koste meg med var Fallout: New Vegas som jeg vel tikket 150 timer i, mokk aleine, og var like fascinert fra start til slutt.

 

Jeg føler at mange av dagens spill mangler substans. FPS sjangeren er en historie for seg selv med syltynne plott og scriptede actionscener. De blir som å se en B-actionfilm som du ser en gang og legger vekk (singleplayer del).

 

En annen ting er at MP i mange av dagens spill er så ufattelig usosialt. I eldre spill som f.eks CS/Team Fortress hadde man sine vante servere og hilste på folk når man kom inn og chattet sporadisk underveis. Nå går bare alle inn på f.eks en BF3 server og hakker i vei og det eneste chaten viser er wining og trusler om voldtekt. Går ikke an å føre en lettbeint sivilisert samtale i chat på spill lenger, hvertfall ikke de jeg spiller. Når man dreper noen/vinner på spektakulært vis i dag er "Haha, that was a good one!" bare byttet ut med "CHEATER!!!" "IM GONNA RAPE UR MOM" "COME HERE FUCKER" osv.. Trist.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Før i tiden så var de fleste spillene laget med sjel og entusiasme før de går til produksjon. Selvom grafikken sugde på den tiden, og mange gode spilltittler hadde lett gameplay så var de fleste spillene bra og morsom å spille som feks Mario 3, Zelda, Metroid, Mortal kombat, Street Fighter 2 osv.

 

Nå om dagen så virker det som om man betaler for demo, også vente på oppdateringer, patching, fixing osv.

Spillindustrien har blitt mer avansert og blir presset av deadlines fra store og grådige produsenter som ikke forstår annet enn å få spillet ut (helst før Jul).

Lenke til kommentar

Jeg savner å kunne å sette meg ned og bare spille, sette meg ned og spille mye lengre enn jeg burde. Den enorme fascinasjonen jeg fikk av spill før har jeg ikke fått på mange år.

 

Store titler har kommet og gått uten at jeg har blitt hekta. Klart det har vært mye bra spill og jeg har hatt mye moro, men jeg savner å ha det så gøy som jeg hadde det når jeg levla hunteren min fra 1-60 eller når jeg samla pylon keys og daedric set i Morrowind.

 

Klart jeg har vel blitt "voksen" siden den tid, kan henne jeg bare savner barndommen. Kanskje jeg bare venter på rett spill, får spille DOTA i mellomtiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Som dem fleste så har jeg gått lei og blitt spill trøtt. Men så kommer det spill som Tomb Raider og Bioshock Infinite og jeg går ifra dvale som en bjørn til et lam som slipper ut på sommeren (fordi av dere som ikke har sett det så tar dem heeeelt av...).

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MMO spill ødela for meg i mange år, ikke noe annent var gøy mer utenom noen gode titler... Endte med at jeg bestemte meg for å slutte med MMO spill, etter et halvt års tid var jeg fult tilbake, lista med spill i hylla over åra som har bare ligget der har gitt meg utrolig mye spille glede i det siste året.

Lenke til kommentar

Jeg blir skikkelig lei i perioder. Da hiver jeg meg stort sett over andre hobbyer istedenfor. Etter en ukes tid merker jeg trangen etter spilling er tilbake for fullt.

Å gå cold turkey på spillingen er nok ett godt triks. Så vender du tilbake når du er skikkelig giret. Kan gjerne times til utgivelsen av det neste spillet du lenge har sett frem til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...