Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Ramin Djawadi er en fantastisk komponist. Snart et år siden jeg så Ramin Djawadi og Game of Thrones Live Concert Experience i Stockholm, og det var verdt penga og vel så det. Helt magisk fra start til slutt. Hadde vært kult om de kjørte på med en ny runde etter at sesong 8 er ferdig, men virker ikke som om det er veldig sannsynlig. Synd, for det var massivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikken var glimrende. Underveis i episoden fikk jeg også litt vibber mot Dunkirk, blant annet da de forsøkte å tenne gropen.  Når det kommer til sangen til slutt, så gir det visse assosiasjoner til musikken som spilte da Cersei sprengte Sept of Baelor. Tror ikke det har vært tilsvarende bruk av piano tidligere i serien, annen enn disse to gangene. Fantastisk oppbygging på begge sangene.

 

 

Anyways - denne måtte bare komme (fra r/freefolk):

 

 

d5r8ox715ew21.png

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når blir ny episode tilgjengeleg i Norge? Er det midnatt i USA som er greia?

 

Usa har mange tidssoner, men det er definitivt før midnatt.

 

Virker som om episodene starter 9 PM eastern time. Det er om litt under 3 timer dersom vi får tilgang til den samtidig som den går i Usa.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Det går temmelig fort i svingene her ja. Synes episoden er mye bedre enn den forrige, men er jo fremdeles endel elementer her som ikke henger helt på greip som jeg velger å tro at serieskaperne selv ikke helt har klart å innse i forbifarten.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Litt av et bakholdsangrep på seerne denne episoden. Alt snakket om episode 3 og 5 - så smeller de til med dette. Tettpakket med øyeblikk og en liten Walking Dead-referanse der mot slutten. Serien har vært som en rullende snøball, tempoet har økt og siste sesong er en siste akt som dundrer på. Daenerys får virkelig svi for valget om å dra nordover. 

 

Episodens oppbygging var mer som Hardhome-episoden.  

 

Høy puls!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det går temmelig fort i svingene her ja. Synes episoden er mye bedre enn den forrige, men er jo fremdeles endel elementer her som ikke henger helt på greip som jeg velger å tro at serieskaperne selv ikke helt har klart å innse i forbifarten.

Helt enig, bedre, men forsatt en del ting som skurrer.

 

At tidsreisingen er tilbake ser jeg som en naturlig del av at de må gjør seg ferdig.

Går vel nesten like mye tid i denne episoden som hele sesong 1.

Lenke til kommentar

Game of Thrones har alltid krevd gode suspension of disbelief-evner (SoD) hos seeren. 

 

Enhver som tror manusforfattere (eller regissører som ofte står fritt til å ende det skrevne manus) ikke er klar over 99% av det som kan være "urealistisk" aner virkelig lite om hvor mye forfattere vet om slikt og at det er faglig grunn til ignoreringen. Spesielt det tekniske. Av hensyn til film- og TV-mediets egenart tilpasses det, slik bøkene har sin egenart og spill har sitt. Det er derfor det heter virkelighetsflukt. 

 

Denne episoden krever at man ser forbi ting som hurtiglading til Bronn og Danys store blindsone (man ser mang en nautisk mil fra 600-700 meter over havnivå), samt ekstremt treffsikkerhet som bryter med den virkelige verdens fysiske lover. For meg gikk det helt fint, høy level of SoD.

 

Det er innenfor seriens interne logikk slik jeg opplever det, men jeg tviler på det følger bøkenes interne logikk (med forbehold om feil, umulig å si før GRRM fullfører bøkene)

 

Jeg irriterte meg på litt på endel off-screen, spesielt Jons avsløring. Selv om det er sett 3-4 ganger før i serien og er smør-på-flesk, var det ekstrakalorier jeg gjerne ville ha :)

Dialogen til Tyrion og Varys var herlig. Også Jon Snows minnetale og festingen. Mye emosjonelt her. 

Endret av Dotten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kan virke som det var helt bevisst å gjøre om The Night King til en helt endimensjonal trussel bare for å få frem hvordan det kanskje er bedre for verden med slike trusler som kan samle folket, fremfor å ha personer som styres av følelser (Danaryes og Cersei) som står å tar helt irrasjonelle valg og avgjørelser på grunn av egen egoisme som til syn og sist ikke gagner noen.
 
Ellers så må jeg si at måten Rhaegal går ned virker utrolig merkelig, de er på havet og burde, spesielt fra Danaryes posisjon kunne se milevis og det er jo ikke sånn at Euron er ukjent for de i utgangspunktet og han har jo rævkjørt de i akkkurat dette farvannet før..
 
Vi får noen tidsparadokser her også, for det var da ikke måte på hvor mange ballistaer som Cersei og Co har fått satt opp på Euron sine skip og ikke minst rundt hele King's Landing? De har riktignok mange i befolkningen så pisker man de rundt og setter mange i arbeid så kan det vel gå raskt men de smører litt tykt på her og gjør jo egentlig dragene ubrukelige og ballistaer er jo ikke en så veldig nyskapende idé så det virker jo litt rart at drager har vært så effektive tidligere samtidig som det ble såpass lett å ta de ut nå.
 
Litt spesielt den scenen med Tyrion og Cersei når det nesten må være ganske så åpenbart for Euron at Tyrion ikke kan vite at Cersei har blitt gravid så han burde jo reagere på akkurat det men er stygt redd for at dette bare en noe de har klart å overse.
 
Cersei ønsker jo å fremprovosere et idiotisk angrep fra Danaryes og hun bryr seg jo åpenbart ikke om Tyrion lenger så noe merkelig at hun ikke velger å skyte han i ryggen om det da ikke skjer i starten av neste episode.
 
Danaryes holder også Drogon idiotisk nærme, samtidig som hun stiller med alt for få Unsullied. Her kunne vel Cersei strengt tatt bare gjort slutt på Grey Worm, Varys, Tyrion, Danaryes, The Unsuilled og Drogon i ett jaffs. Det får Tyrion sin tale om at Cersei er sjanseløs til å fremstå noe merkelig, for per nå, spesielt med alle disse ballistaene overalt så virker det som Cersei med The Golden Company har overtaket, spesielt med tanke på at hun også har forsvaret av borgen og sikkert har vett nok til å faktisk bruke den fordelen.



Men når det er sagt så føler jeg veldig mye av dette blir flisespikkeri, det er ikke som forrige episode hvor jeg følte at hele handlingsforløpet gav null mening og The Night King blir tilintetgjort på en helt idiotisk måte og serien nærmest bare kastet bort noe av det som er bygget opp siden første scene i serien for så godt som ingenting.
 
Det logiske bristene osv vi blir servert nå kommer stortsett av at de har for dårlig tid og ting må bli ferdig, det kommer ikke fordi screenwriting er helt på jordet som med forrige episode. Selv om de sier i "Behind the Scenes" at Danaryes glemte Euron, det er jo helt vanvittig...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

La oss si at det er OK at de greier å skyte dragen før noen hadde sjanse til å se dem.

Men så står Drogon parkert langt innenfor rekkevidde til artilleriet rett etterpå ?

Skal vi plutselig tro at Cersei er så full av ære og lar være å vinne slaget der og da ?

Det er ikke bare snakk om SoD, men hvor latterlig inkonsekvent enkelte ting er. 

Lenke til kommentar

De lener seg velidg på SoD ja. Jeg tror det går greit for de fleste, men her såpass mye at det blir litt vel mye for en god andel også. En snik-harpun gjemt på Storm's End kunne vært et alternativ. Dette er å anta har blitt heftig diskutert på manusrommet og gått for spenningseffekten - slik episode 3 også bygget på spenning - skrekk - action i sine tre akter. 

 

Jeg tror også det ville vært en mer original vending å byttet Missandei med Grey Worm, begge dødsfall ville fungert på samme vis for å skubbe Dany i den retningen de her går for. Men det ville i tillegg gitt enda mer følelse av håpløshet å miste enda en av generalene. Sikkert vurdert det også av forfattere, men kanskje vurdering er at det ville vært vanskelig å få frem hvem som skulle ledet Unsullied da.  

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Jeg tror også det ville vært en mer original vending å byttet Missandei med Grey Worm, begge dødsfall ville fungert på samme vis for å skubbe Dany i den retningen de her går for. Men det ville i tillegg gitt enda mer følelse av håpløshet å miste enda en av generalene. Sikkert vurdert det også av forfattere, men kanskje vurdering er at det ville vært vanskelig å få frem hvem som skulle ledet Unsullied da.  

 

Jeg antar at det har noe å gjøre med det faktum at Grey Worm er general for Unsullied. Nå blir han også 'mentalt ustabil', og det er ikke godt å vite hva han kan komme til å finne på. Han har tross alt en viss makt til å faktisk utrette noe. Mulighetene til det er mindre med Missandei. Hva kan hun egentlig gjøre? Rope til Cersei med et fremmed språk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...