Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes den ene brukeren her inne sa det veldig bra - før så straffet dumsnillhet, følelsesbasert handling og overdrevet heltemot seg i GoT (jfr Ned og Robb, for eksempel). Nå er det ikke slik mer, og da blir det fort veldig dumt. Og bare så det er nevnt: Serien har jo selvsagt et underholdningsmoment ved seg, da det tross alt har fått et kruttsterkt fundament gjennom bøkene, så jeg kommer definitivt til å nyte serien helt frem til siste scene. Men når mye av originaliteten forsvinner i det som, helt korrekt, blir beskrevet som oppbrukte klisjéer og plot armor (samt grufullt svake dialoger) så faller serien noen hakk i totalopplevelse for min del.

 

Jeg har strengt tatt ikke hatt en skikkelig wow-følelse av Game of Thrones siden Cersei sprengte det bygget i sesong seks(?), og alt etter det har stinket av forhastet skriving og en merkelig besettelse av spesialeffekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes den ene brukeren her inne sa det veldig bra - før så straffet dumsnillhet, følelsesbasert handling og overdrevet heltemot seg i GoT (jfr Ned og Robb, for eksempel). 

 

Her bør du nok ta en prat med Dany. Hennes heltemot kostet henne en drage, Jorah og hæren hun jobbet så hardt for. 

 

Samt at hennes største fiende nå står betydelig sterkere. 

 

Dette er samme feil som Ned, Robb og Jon begikk. 

 

Forsøk å resonnere frem til at hun ikke er blitt straffet for sitt heltemot og sin kjærlighet til Jon. Den blir ikke lett :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Jeg er kan være enig i at det eksisterer plot armor, men man må ikke glemme at redigeringen får det til å virke mer enn det faktisk er. Et hederlig unntak er utvilsomt Night King, og det kan virke som at det blir glemt. Uansett, i episoden hopper de fra karakter til karakter, og dermed får man inntrykket over at 'de kjemper i en evighet', og at scenene går i sekvens etterhverandre - tidsmessig. Det er ikke noe i veien for at mye av dette skjedde samtidig, og det gjør det jo, men det er vanskelig rent teknisk å få dette frem. 

 

 

Og så ble han knertet på denne måten, og til og med uten at man engang fikk vite noe om hva alt egentlig handlet om?

Jeg bare spør: Hvordan mener du det burde blitt gjort? Burde de ha gitt NK plot armour - og tatt han senere? Hva med alle frempekene som har ledet til denne hendelsen?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Her bør du nok ta en prat med Dany. Hennes heltemot kostet henne en drage, Jorah og hæren hun jobbet så hardt for. 

 

Samt at hennes største fiende nå står betydelig sterkere. 

 

Dette er samme feil som Ned, Robb og Jon begikk. 

 

Forsøk å resonnere frem til at hun ikke er blitt straffet for sitt heltemot og sin kjærlighet til Jon. Den blir ikke lett :)

Pøh.

 

I den episoden der så burde samtlige som gikk nord for muren blitt drept, faktisk ga det ingen mening at de returnerte i live. Legg så til at Danerys burde vært cirka fire tusen kilometer unna mens de slåss utpå den øya der.

 

Jorah var en sidekick, type de som dør i alle Hollywood-filmer mens de kjemper for den de elsker.

 

At dragen ble tatt var derimot ganske stilig, bortsett fra at den viste seg å være helt ubrukelig i S08e03, når den plutselig ikke lengre kunne knuse stein med flammen sin.

Lenke til kommentar

Jeg er kan være enig i at det eksisterer plot armor, men man må ikke glemme at redigeringen får det til å virke mer enn det faktisk er.

Nei, redigeringen er en del av problemet. Hvor mange ganger blir ikke noen av hovedkarakterene overfalt av zombier, før de kutter til en annen scene, og når de vender tilbake så er de samme karakterene mirakuløst fri for zombier? Det skjer så mange ganger at man mister tellingen.

 

9Et hederlig unntak er utvilsomt Night King, og det kan virke som at det blir glemt. Uansett, i episoden hopper de fra karakter til karakter, og dermed får man inntrykket over at 'de kjemper i en evighet', og at scenene går i sekvens etterhverandre - tidsmessig. Det er ikke noe i veien for at mye av dette skjedde samtidig, og det gjør det jo, men det er vanskelig rent teknisk å få dette frem.

Pappfigurskurker har ikke plot armor. Det er meningen at de skal bli overvunnet.

 

Jeg bare spør: Hvordan mener du det burde blitt gjort? Burde de ha gitt NK plot armour - og tatt han senere? Hva med alle frempekene som har ledet til denne hendelsen?

Jeg vet da faen hvordan de burde ha gjort det. Men det jeg vet at måten de faktisk gjorde det på var elendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pøh.

 

I den episoden der så burde samtlige som gikk nord for muren blitt drept, faktisk ga det ingen mening at de returnerte i live. Legg så til at Danerys burde vært cirka fire tusen kilometer unna mens de slåss utpå den øya der.

 

Jorah var en sidekick, type de som dør i alle Hollywood-filmer mens de kjemper for den de elsker.

 

At dragen ble tatt var derimot ganske stilig, bortsett fra at den viste seg å være helt ubrukelig i S08e03, når den plutselig ikke lengre kunne knuse stein med flammen sin.

 

Pøh? 

 

En enkel analyse er at Daenerys får gjennomgå av samme årsak som Robb, Ned og Jon. 

 

Hun kunne ha strøket med men da ville det blitt en klisjé fordi det er å gjenta seg selv. Hun straffes med å se de rundt henne bli tatt fra henne og møte mistenksomhet (Sansa). 

 

Noe som garantert vil spilles videre på. Dette blir som død ved tusen stikk, hun rives ned bit for bit og jeg tror dette fortsetter frem til en bittersøt slutt. Dette er i tråd med GOT-logikk og struktur.

 

It is not pøh. It is known.

Lenke til kommentar

Her bør du nok ta en prat med Dany. Hennes heltemot kostet henne en drage, Jorah og hæren hun jobbet så hardt for. 

 

Samt at hennes største fiende nå står betydelig sterkere. 

 

Dette er samme feil som Ned, Robb og Jon begikk. 

 

Forsøk å resonnere frem til at hun ikke er blitt straffet for sitt heltemot og sin kjærlighet til Jon. Den blir ikke lett :)

Hele sidehistorien som endte med at hun mistet en drage var jo meningsløs i utgangspunktet. Den eneste grunnen til at den ble laget var at de udugelige produsentene nettopp trengte å gjøre så hun mistet en drage. Enda et eksempel på hvor inkompetente de er.

Lenke til kommentar

Jeg vet da faen hvordan de burde ha gjort det. Men det jeg vet at måten de faktisk gjorde det på var elendig.

At Arya var den som drepte han? At hun kom bakfra? At ikke Jon gjorde det? At ikke Daenerys gjorde det? At NK ble drept?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Enig i at flere av scenene med hovedkarakterer ble klisjefylte. Flere ganger jeg og dama sa "wow der ble han og han drept, nå er det mange som forsvinner på én gang", for å så å se disse litt senere fri for problemer. Godt eksempel med Sam som vel bare satt og grein mens han ble overfalt av disse zombiene.

 

Sier meg også enig i at noe av det som var fascinerende med GoT, og gjorde det jævlig kult, var at det var tilsynelatende helt fritt for Hollywoods klisjefylte karakterutviklinger. Om en populær og viktig karakter gjorde noe dumt, fikk han gjerne en realistisk straff, om det så betydde død. Nå ser vi vår store helt Jon Snow sette seg i de farligste situasjoner uten å bekymre oss for at han skal dø. Og da han døde ble han jo gjenopplivet... snakk om å ødelegge premissene. Hva skjedde forøvrig med den dragen som klarte å brenne ned hele muren, men Jon kunne gjemme seg bak en liten stein uten å bli skadet?

 

Jeg skal se de siste episodene med stor glede altså, men synd å se serien tape seg mot slutten. Hadde virkelig håpet det skulle bli som med Breaking Bad, som bare ble bedre for hver sesong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener at det ikke var uvanlig mye Hollywood-klisjeer og plot armor i denne episoden?

 

Hvor sa jeg det?

Jeg gidder ikke overanalysere hva jeg ser på. Det er en TV-serie, ikke skolepensum.

Blir jeg underholdt? Ja/Nei.

Pirking bare ødelegger for min del, og det ser jeg NULL behov for å gjøre når jeg ser på en fantasy-serie.

 

Det er en underholdningsserie basert på et univers med magi, drager og zombier. Det er ingen som har "rett" her - hverken du eller jeg - siden det bare blir mening mot mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sier meg også enig i at noe av det som var fascinerende med GoT, og gjorde det jævlig kult, var at det var tilsynelatende helt fritt for Hollywoods klisjefylte karakterutviklinger. Om en populær og viktig karakter gjorde noe dumt, fikk han gjerne en realistisk straff, om det så betydde død.

 

Men problemet med dette var jo at det ble så utrolig forutsigbart etterhvert. For GoT kjørte jo samme greia i mange sesonger. Og det føltes faktisk som et friskt pust da de plutselig sluttet å gjøre det, fordi de hadde gjort det såpass lenge allerede. Men så er det det og finne en fin balanse, go det har de aldri greid. For det som var uforutsigbart i begynnelsen ble veldig forutsigbart etterhvert, og det som egentlig er å regne som forutsigbart ble uforutsigbart etterhvert. Men så har de kjørte begge delene såpass mye, hver for seg, at begge delene er oppbrukt.

 

 

Greide ikke helt å forklare det som jeg ønsket, men tror jeg greide å gjøre meg forstått.

Lenke til kommentar

Men problemet med dette var jo at det ble så utrolig forutsigbart etterhvert. For GoT kjørte jo samme greia i mange sesonger. Og det føltes faktisk som et friskt pust da de plutselig sluttet å gjøre det, fordi de hadde gjort det såpass lenge allerede. Men så er det det og finne en fin balanse, go det har de aldri greid. For det som var uforutsigbart i begynnelsen ble veldig forutsigbart etterhvert, og det som egentlig er å regne som forutsigbart ble uforutsigbart etterhvert. Men så har de kjørte begge delene såpass mye, hver for seg, at begge delene er oppbrukt.

 

 

Greide ikke helt å forklare det som jeg ønsket, men tror jeg greide å gjøre meg forstått.

Det kom som et friskt pust da de startet med Hollywood-klisjeer og scener laget bare for å "overraske" og se kule ut, uten å ha noen annen funksjon i selve historien?!

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hvor sa jeg det?

Jeg gidder ikke overanalysere hva jeg ser på. Det er en TV-serie, ikke skolepensum.

Blir jeg underholdt? Ja/Nei.

Pirking bare ødelegger for min del, og det ser jeg NULL behov for å gjøre når jeg ser på en fantasy-serie.

 

Det er en underholdningsserie basert på et univers med magi, drager og zombier. Det er ingen som har "rett" her - hverken du eller jeg - siden det bare blir mening mot mening.

Jaja, hvis det er greit for deg at det meste av det som gjorde serien knallbra i utgangspunktet nå er byttet ut med billige snarveier og Hollywood-klisjeer så er det en ærlig sak. Så flott at det ikke plager deg.

 

Men det er faktisk slik at andre synes måten serien har blitt revet ned på er svært skuffende.

 

At det er underholdning basert på et univers med magi, drager og zombier betyr ikke at det ikke bør være intern konsistens i dette universet. Hadde det vært greit for deg hvis Harry Potter plutselig dukket opp og var den som tryllet bort NK? Eller Supermann som sveipet inn i siste liten og redder alle? Er det i det hele tatt grenser for hvor langt ut av det etablerte GoT-universet serieskaperne kan gå før du reagerer?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, hvis det er greit for deg at det meste av det som gjorde serien knallbra i utgangspunktet nå er byttet ut med billige snarveier og Hollywood-klisjeer så er det en ærlig sak. Så flott at det ikke plager deg.

 

Men det er faktisk slik at andre synes måten serien har blitt revet ned på er svært skuffende.

 

At det er underholdning basert på et univers med magi, drager og zombier betyr ikke at det ikke bør være intern konsistens i dette universet. Hadde det vært greit for deg hvis Harry Potter plutselig dukket opp og var den som tryllet bort NK? Eller Supermann som sveipet inn i siste liten og redder alle? Er det i det hele tatt grenser for hvor langt ut av det etablerte GoT-universet serieskaperne kan gå før du reagerer?

Intern konsistens? Det er jo helt i henhold?

 

Tyrion burde ha blitt drept allerede i sesong 1 - "Plotarmor"

Arya burde aldri ha overlevd noe av det ho har vært igjennom - "Plotarmor"

Jorah Mormont burde aldri ha overlevd grayscale - "Plotarmor" (ok, han er nå omsider dau da men alikevel)

Jamie ville aldri ha overlevd med avkappa hånd så lenge i møkk og drit - "Plotarmor"

Bjørnen burde ha drept både Jamie og Brienne - "Plotarmor"

 

Jeg kan trekke fram mye mer, men poenget mitt er; karakterene som er igjen nå har overlevd mot særdeles dårlige odds så langt. Hvorfor er det plutselig nå så idiotisk at det ødelegger serien for enkelte?

Det har blitt etablert siden serien begynte er nettopp hvor gode krigere dem som er igjen faktisk er - se bare på hva dem har vært igjennom. Kjøper jeg zombier, kjøper jeg også at ja, så gode er dem.

 

Jeg er relativt sikker på at hadde dem tatt livet av alle dem som er igjen så hadde internett vært like i harnisk.

Å ha slaget med Cersei og avslutninga på historien uten noen av dem man har fulgt siden seriens begynnelse hadde etter min mening ødelagt mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intern konsistens? Det er jo helt i henhold?

 

Tyrion burde ha blitt drept allerede i sesong 1 - "Plotarmor"

Arya burde aldri ha overlevd noe av det ho har vært igjennom - "Plotarmor"

Jorah Mormont burde aldri ha overlevd grayscale - "Plotarmor" (ok, han er nå omsider dau da men alikevel)

Jamie ville aldri ha overlevd med avkappa hånd så lenge i møkk og drit - "Plotarmor"

Bjørnen burde ha drept både Jamie og Brienne - "Plotarmor"

Ja, det begynte allerede å gå nedover da Arya ble stukket flere ganger i overkroppen, svømte gjennom septikvann, men likevel kom like hel ut av det. Men denne episoden har tatt det til det idiotiske. Flere ganger ser du flere av "heltene" bli overfalt av zombier, og fysisk dekket av dem. I neste klipp er zombiene plutselig på avstand igjen.

 

Det er som om de gikk inn for å parodiere seg selv.

 

Jeg kan trekke fram mye mer, men poenget mitt er; karakterene som er igjen nå har overlevd mot særdeles dårlige odds så langt. Hvorfor er det plutselig nå så idiotisk at det ødelegger serien for enkelte?

Det har blitt etablert siden serien begynte er nettopp hvor gode krigere dem som er igjen faktisk er - se bare på hva dem har vært igjennom. Kjøper jeg zombier, kjøper jeg også at ja, så gode er dem.

Dessverre er det ikke i tråd med universet som allerede er etablert. Det som skjer nå er ren Hollywood-plot armor.

 

Jeg er relativt sikker på at hadde dem tatt livet av alle dem som er igjen så hadde internett vært like i harnisk.

Det handler ikke om hvor mange som ble drept, men måten episoden ble lagt opp på. Se for eksempel det jeg skriver om hovedpersoner som fysisk blir liggende under en haug med zombier, for i neste øyeblikk være på beina igjen med zombiene på god avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et paradoks at GRRM sliter med å skrive ferdig bøkene blant annet fordi han har innsett at han gjorde en feil ved å drepe en rollefigur som var viktig for den videre historien. Så nå står han fast fordi han glemte "plot armor".

 

Jeg tror jeg slår fast at jeg elsker plot armor. Fra før har jeg elsket Hollywood og det de produserer og står for. Og så ser jeg spesielt frem til tre episoder som foregår i lyset ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et paradoks at GRRM sliter med å skrive ferdig bøkene blant annet fordi han har innsett at han gjorde en feil ved å drepe en rollefigur som var viktig for den videre historien. Så nå står han fast fordi han glemte "plot armor".

 

Jeg tror jeg slår fast at jeg elsker plot armor. Fra før har jeg elsket Hollywood og det de produserer og står for. Og så ser jeg spesielt frem til tre episoder som foregår i lyset ^^

 

 

Jeg er litt nysgjerrig, hvem er personen?

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje me veit kven det er. Mange har tippa Aemon Targaryen.

 

Likte veldig godt musikken i S08E03. Eg har ikkje funne namn eller ein versjon av musikken heilt i starten av episoden på nett, men den bygde ein meget god stemning med ein slags dronande rytme og kamptrommer.

 

Slutten var òg solid:

 

 

Komponisten er for øvrig den same som for Westworld, som ein kanskje kan høyra på klippet over.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...