Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De tre første bøkene er noe av det beste som er skrevet innen fantasy etter min mening. Dessverre mistet Martin gløden for serien etter det punktet.

 

Jeg synes også at sesongene basert på de tre første bøkene er de klart beste, og det er nok en sammenheng der da man rett og slett har en så rivende god historie å fortelle at det får ikke blitt dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at folk skal holde kjeft, men mange tråder der TV serier diskuteres vinkler seg mer og mer til det negative. Særlig på Reddit og litt her også.

 

Alt kunne vært gjort uhorvelig mye bedre.

«Dette var feil...»

«Dette var også feil...»

«Dette var ihvertfall helt høl i huet...»

 

Noen ganger har man lyst til å snakke om «bad ass moments», eller scener man digger, eller kanskje lufte teorier om hva som skjer fremover. Men det hele blir en eneste lang tirade om at alt er trist og Hollywoodsk.

Hva er løsningen? Få NRK til å ta over, og ha med Aksel Henie i hovedrollen som Jon Snow?

Nå har vi nok ganske motstridende tanker om serien, men vil si jeg forstår deg godt og forsåvidt er litt enig. Det kan oppleves demoraliserende når man er kjempebegeistret for noe og har lyst til å snakke om det, men så blir man møtt med haugevis av poster om alt som er galt og hvor dårlige serieskaperne er og hvor dum man er hvis man liker noe så dårlig. Synd at det er sånn. Er nok også en del ekkokammere på Reddit osv, som forsterker dette.

 

Samtidig er det veldig godt å se at en del folk er enige, for oss som finner en god del ankepunkter ved serien. Alle jeg snakker med i det virkelige liv synes jo at hver eneste episode er bedre enn den forrige og at alt er fantastisk og episk og rått. Føler meg som om jeg kommer fra en annen planet eller har spist «crazy pills», av mangel på et mer kreativt uttrykk. Dettte er også frustrerende! Tør nesten aldri å si noe om va jeg synes fordi det er så lett å framstå nedlatende, og det eneste jeg oppnår med det er i beste/verste fall å ødelegge for folks begeistring og engasjement. Og det er jo bare positivt at folk gleder seg over en tv-serie.

Endret av Serjiously
  • Liker 3
Lenke til kommentar

4. Egentlig veldig Game of Thrones. Den speilet overraskelsen i første sesong hvor alle tror Ned Stark er helten. Her snur den alt på hodet ved at alle trodde nattens konge var den store skurken. Trolig noe som ville vært enda mer overraskende i boken-som-enda-ikke-er-skrevet. En klassisk Hollywood-film ville aldri tatt livet av skurken i andre akt.

Hvorfor skulle ikke NK være den store skurken? Hvem er liksom den store skurken hvis han ikke er det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vet at dette muuuligens er feil tråd, men spør likevel. Kan noen si meg om det er noen verdi i å lese bøkene bak denne serien? Enkelt ja eller nei-spørsmål :) For øvrig likte jeg den siste episoden svært godt! Mange herlige scener!

Bøkene er til tider veldig tungleste, så det får være opp til deg hvor intressert du er i å fordype deg mer i universet.

 

Det er nok ikke bøker for deg om du ikke orket å lese ferdig en Harry Potter bok når du gikk i 8. Klasse.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Var på kino for å se Avengers: Endgame på mandag, så det var en hard kamp å holde seg unna internett i dag før jeg omsider fikk sett episoden. Glad jeg venta til kvelden, den episoden der var bra mørk (både handling og lyssetting).

 

Likte den jeg. Hadde trudd at fler skulle stryke med faktisk, litt pga alt som skjedde i forrige episode. Ihvertfall Grey Worm. Litt uenig med alle som skriker plotarmor. Det var kult og sjokkerende i starten at tilsynelatende hovedkarakterer (sånn som Sean Bean i form av Ned Stark, the Red Wedding osv) plutselig blei drept, men etterhvert så virka det som om dem gikk inn for å kverke folk på lerretet bare for å kverke dem. Det syntes jeg blir like dumt andre veien igjen.

 

Kanskje bittelitt antiklimatisk måten hele krigen blei avslutta på, men på den annen side så hadde dem kanskje skrivd seg litt opp i et hjørne ved å gjøre både NK og hæren hans alt for usårbare. En fiende uten svakheter gir heller ikke mange spenningsmomenter, ettersom jeg syntes situasjonen fort kan bli litt FOR håpløs.

 

Nå er det tilbake til taktikkeri og mennesker igjen, så det kan bli litt annerledes i dem tre siste episodene. Uansett hvor kritisk internett måtte være så ser jeg nå fram til det jeg.

Andre kan pirke og klage så mye dem vil, jeg liker fortsatt det jeg ser. Har investert for mye i den serien her til at sutrete keyboard-krigere på reddit skal få tatt fra meg den gleden :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke NK være den store skurken? Hvem er liksom den store skurken hvis han ikke er det?

 

 

Cersei. Hun gjorde her et genialt grep med å la sine to store sterke fiender kjempe seg imellom, og sitter nå igjen med et antatt sterkt overtak etter at alt så håpløst ut. 

 

GRRM har også påpekt at han er mer opptatt av hva det vil si å regjere og hva det gjør med deg, enn selve fantasidelen og kampen. Så rent metaforisk kan man si det er tronen, eller "makt", som er den store stygge ulven. Den korrumperer. Breaking Bad

 

Jeg gjetter også at:

 

 

Daenerys vil bli stadig mørkere og nådeløs. Kanskje også Jon.

 

 

Budskapet er: Hold deg unna jakt på makt. Chill ved stranden. Drikk vin. Make friends along the way. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, her var det mye voldsom kritikk og negativitet. Minner meg litt om sayingen "I'm the biggest fan there is, no one hates this more than me".

 

Jeg er en enkel sjel, jeg synes de tre første episodene har vært helt fantastiske. For meg var det noe luksuriøst over å bruke to hele episoder til dialog, gjenforeninger og god stemning. I episode to i denne sesongen så hadde vi faktisk noe glede og lykke, det er det ikke ofte vi har sett i GoT! 

 

Jeg gruet meg til episode tre hele uka og satt med klump i magen hele episoden. Jeg synes den var helt fantastisk, var mentalt utslitt etterpå over å ha vært anspent og skrekkslagen i 1,5 time.  :ninja:

 

Jeg hadde ikke forventet at the Night King skulle bli drept så tidlig. Men fordelen med det er at nå kan jeg "slappe av". Det vil fortsatt være slag, drama og folk vil dø, men nå er det i hvert fall mot noe forståelig, mot vanlige mennesker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kanskje bittelitt antiklimatisk måten hele krigen blei avslutta på, men på den annen side så hadde dem kanskje skrivd seg litt opp i et hjørne ved å gjøre både NK og hæren hans alt for usårbare. En fiende uten svakheter gir heller ikke mange spenningsmomenter, ettersom jeg syntes situasjonen fort kan bli litt FOR håpløs.

 

Tja, de kunne jo gjort som GoT alltid har gjort og overrasket oss. I stedet løste de det på en måte som var så lite original at jeg ikke forventet at de hadde tørt det, noe som i og for seg er en overraskelse.  :p

 

Men seriøst, hadde jeg skrevet serien så ville Night King vunnet det slaget og tatt over hele nord. Noen få ville klart å rømme sør til King's Landing der Cersei før eller siden ville blitt overtalt til å ta opp kampen. Kanskje Qyburn ville klart å finne en lur måte å drepe store mengder White Walkers på, kanskje ville man blitt nødt til å flykte Westeros. Dette ville vært overraskende og tatt seerne på senga.

 

Jeg hadde ikke forventet at the Night King skulle bli drept så tidlig. Men fordelen med det er at nå kan jeg "slappe av". Det vil fortsatt være slag, drama og folk vil dø, men nå er det i hvert fall mot noe forståelig, mot vanlige mennesker. 

 

Jeg ville ikke hatt noe problem med det hvis White Walkers hadde blitt lagt opp som en bihistorie ved siden av hovedhistorien om kampen om tronen, men i både serien og bøkene legges det opp til at det er White Walkers som er den største trusselen og de politiske konfliktene er bare en tåpelig distraksjon fra den krigen som virkelig gjelder. Hvis du husker første episode så begynner den med å introdusere trusselen fra White Walkers, deretter flyttes fokuset til det politiske med Ned og Robert.

Lenke til kommentar

Bøkene er til tider veldig tungleste, så det får være opp til deg hvor intressert du er i å fordype deg mer i universet.

 

Det er nok ikke boken for deg om du ikke orket å lese ferdig en Harry Potter bok når du gikk i 8. Klasse.

Dæven da. Falt av order of the phoenix i 8. klasse.. Tror ikke at bøkene er tungleste skal være noe problem. Klarer meg helt fint i malazan-universet. Spørsmålet går vel mer på om jeg har gått glipp av store deler som serien ikke har vist.

Lenke til kommentar

Dæven da. Falt av order of the phoenix i 8. klasse.. Tror ikke at bøkene er tungleste skal være noe problem. Klarer meg helt fint i malazan-universet. Spørsmålet går vel mer på om jeg har gått glipp av store deler som serien ikke har vist.

 

Vil absolutt anbefale bøkene, og vil ikke påstå at de er tungleste. Serien gir et langt mer simplistisk bilde av begivenhetene enn bøkene, og kutter også mange narrativ som viser seg å være ganske viktige.

Lenke til kommentar

Det er naturligvis lov til å være uenige, men jeg ser ikke helt hvordan det er bedre å ha en slags holdning og forventning av at dette er fantasy så ikke forventet, overtenk eller analyser noe som helst. Bare sitt, nyt og gå videre.

Jeg har ikke noe særlig problem med å forstå hvorfor TV-serien har havnet der den er. Det er nok temmelig naturlig, det var aldri planlagt fra serieskaperne sin side (Weiss og Benioff) at G.R.R. Martin skulle få en såpass stor skrivesperre og utfordringer med motivasjonen når det kom til å fullføre bokserien at de skulle sitte helt uten materialet å bygge serien, episodene og handlingene helt på egenhånd var neppe det de så for seg når de startet med serien i sin tid.

G.R.R. Martin har jo også trekket seg helt ut av produksjonen, han har jo vært screenwriter på noen episoder i de første sesongene og var jo ganske så involvert i produksjonen. Men når serien gikk forbi bøkene så trakk han seg også ut noe som jo er forstålig, om han sitter med skrivesperre og sliter med å komme seg videre med bøkene så vil han vel helst unngå å sitte å bli spurt om detaljer og handlinger til TV-serien når han ikke er helt fornøyd med det han har fått gjort klart i bøkene selv enda.

Sesong 4-6 bar jo preg av at de i sesong 4 begynte å gå tom for materialet fra bøkene og at fra sesong 5 så måtte de bygge opp alt selv. Kvaliteten på dialoger, mye av logikken bak reisetider og handlinger generelt begynte å falle sammen. Endel karakterer begynte å fremstå annerledes og ikke lenger fremstå helt som seg selv osv..

Det skjedde en merkbar forandring fra sesong 6 til sesong 7, og jeg vil nå påstå at det var til det beste for TV-serien når alt kommer til stykke. Sesong 4-6 fikk mye kritikk for å være langtekkelige, nokså kjedelige. Mye problemet lå nok på at serieskaperne forsøker å fortsette i samme stilen som de første sesongene hvor mye av plottet var bygget på karakterbygging, politikk og dialoger. Ting handlet ikke først og fremst om handlinger og action. Men uten materialet til å klare å bygge dette tilstrekkelig så ble det såpass merkbart fall i kvaliteten på det som ble vist at mye falt i mellom alle stoler. Ting gikk brått fra å være temmelig fantastisk til å plutselig fremstå temmelig middelmådig.

Det ser ut som Weiss og Benioff selv også fikk med seg dette og innså at de ikke har nubbesjans til varte opp med den samme dialogkvaliteten, de samme intrigene, den samme karakteroppbyggingen og politikken som en temmelig bunnsolid forfatter som G.R.R. Martin har klart å levere de bøkene som har blitt skrevet så langt og det ville jo vært helt sinnssykt å forvente eller kreve at de skulle klare å matche det.

Så i sesong 7 så legger de om på stilen. De går bort ifra å ha samme fokus på smarte dialoger, karakteroppbygging, politikk osv til å heller gjøre det hele mer tradisjonell fantasy, med enklere mer endimensjonale karakter og plott og heller ha fokus på å levere imponerende visuelle episoder med mye engasjerende actionsekvenser og et plot som underbygger dette og muliggjør enda mer visuelt engasjerende episoder. Dette er noe de selv er langt bedre på og mer komfortable med og det har også gjort serien langt mer seerverdig fremfor det å forsøke å fortsette i samme stilen som de ikke mestrer som gav oss jevnt over temmelig kjedelige episoder og sesonger, kombinert med at den underliggende kvaliteten også falt såpass at liksom ingen ble fornøyde. Verken de som er stor fan av universet og verket som ligger til grunn, ei heller de som ser på det som mer utelukkende tradisjonell fantasyunderholdning på TV-skjermen.

Sesong 7 skapte etterhvert enda mer distanse med fansen som ser på TV-serien for litt mer enn utelukkende at det skal se kult ut på TV-skjermen da alt blir gjort så mye enklere, karakterer blir gjort langt mer simple og endimensjonale, ting blir langt mer forutsigbart og ting begynner plutselig å gå imot logikk og normer satt av universet og de første sesongene for å bli bedre tilpasset et litt annet mer "hollywoodifiser" format i mangelen på et bedre ord og forklaring.

Samtidig så har jo dette utvilsomt økt underholdningsverdien på det som blir vist som jo da har økt engasjementet for de som nyter episodene for den seerverdigheten det gir der.


Sesong 8, Episode 3 blir veldig mye det samme som Sesong 7, Episode 6 hvor vi får servert episoder som leverer så til de grader når det kommer til specticle på TV-skjermen som jo glatt står til 9/10 av 10 på en karakterskala. Men som jeg som en veldig stor tilhenger og fan av historien og universet som G.R.R. Martin har skapt vil si at ikke står til stort mer enn 2/3 av 10.

Og selv om jeg har kritisert serien veldig mye de siste sesongene, for det jeg mener er helt fortjent kritikk når serien har falt såpass i underliggende kvalitet på det som leveres av dialoger, historieoppbygging, karakterutvikling osv klarer jeg jo å nyte TV-serien for det den er og det som blir vist på skjermen, men det går jo faktisk an å ha et eget syn på utviklingen som historiefortellingen og alt det andre har hatt til tross for at det som blir vist på TV-skjermen fremdeles ser kult og er underholdende å se på.

Det blir jo enda irriterende og frustrerende i all den tid G.R.R. Martin etter all sannsynlighet aldri får fullført serien så vi aldri får muligheten til vite hvordan serien hadde utviklet seg og fullført fort utenom den langt mer dummet ned og hollywoodifiserte utgaven som Weiss og Benioff gir oss på TV-skjermen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Etter å ha ventet i spenning på sesong 8, og virkelig sett frem til en storslagen avslutning, sitter jeg nå veldig skuffet tilbake. Sant å si er jeg nesten nummen.

 

I forkant tenkte jeg at kvaliteten på episodene ikke nødvendigvis ville spille så veldig stor rolle, bare man fikk noen etterlengtede svar og det ble nøstet opp i den omfattende handlingen. Men den siste episoden har på smått spektakulært vis klart å ødelegge veldig mye for min del. Dette vil kaste en mørk skygge over hele seriens bakteppe, enda så høy kvaliteten tidvis har vært på tidligere sesonger.

 

Var det virkelig denne svadaen alt bygget opp til? Helt ulogisk kamptaktikk, enorme logiske brister, og plot-armor som får Rambo til å fremstå som en liten kattepus. At store slagscener fremstår som kaotiske kan i prinsippet være positivt, da det kan skildre nerven og forvirringen som oppstår i strid. Men i tredjeepisoden skjedde dette på helt feil måte, uten sammenheng, og ble mest brukt som et billig "verktøy" for at hovedkarakterene skulle slippe unna de mest håpløse situasjoner. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg tenkte at "nå er nok han ferdig", etter at en sentral karakter var fullstendig omringet av wights. Men så ble det klippet over til noe annet, og senere viste det seg at 90% av fiendene tilsynelatende hadde forsvunnet på magisk vis, mens "helten" sto igjen med et lite skrubbsår i panna...

 

Episode to syntes jeg var for langsom i forhold til hvor lite tid som er igjen, og hvor omfattende jeg så for meg at "krigen" mot WW ville bli (og eventuelt krigen mot Cersei). Den langdryge "peiskosen" kunne gitt litt bedre mening dersom flere av karakterene hadde blitt drept i episode tre, men nå vet vi jo at det ikke skjedde. Jeg mener at episode to og tre er de desidert svakeste i hele serien. Rett og slett elendige!

 

Er dette virkelig den samme serien som vi begynte å digge for flere år siden? GoT var jo en gang et svært uforutsigbart, nådeløst univers, hvor ingen var trygge, selv ikke svært sentrale karakterer. Nå sitter vi igjen med en platt, klisjefylt action/fantasy-smørje preget av lettvinte løsninger og lite substans . Dette har jo alltid vært en fantasy-univers, men nå har det blitt en verden hvor alt er mulig, og hvor vi vet at de som fortsatt har en funksjon i handlingen vil overleve hva som helst. Fortsettelsen er jeg nå nesten likegyldig til, og det er *ingenting* som vil kunne rette opp det som har blitt ødelagt i sesongens første halvdel!

Endret av Kim-Kyrre Khomeini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig og lese at flere har nytt de siste tre episodene like mye som meg. Hadde Arya dødd, vet jeg hva jeg ville gjort. Jon Snow bryr jeg meg ikke så mye om lenger.

Cersei håper jeg blir drept av Jamie.

The Hound bør drepe sin zombie bror.

Dany burde blitt maktgal, og bli drept av Jorah, men det er for sent.

 

 

Selvfølgelig er jeg enig i at kvaliteten har falt på dialog og drama, men GRRM blir nok ikke ferdig med bøkene. Enten dør han eller så dør vi mens vi venter ?

Lenke til kommentar

Wow, her var det mye voldsom kritikk og negativitet. Minner meg litt om sayingen "I'm the biggest fan there is, no one hates this more than me".

 

 

 

En misfornøyd kunde vil vanligvis lage mer støy enn ni fornøyde. Det er greit å minne seg selv på i slike stunder. I tillegg tiltrekker sosiale medier seg de sinte og sure som har lavere terskel for å skrive sin misnøye. 

 

At det er et overveldende flertall av seere som koste seg er rimelig innlysende. Alt jeg selv har å utsette på episoden anser jeg som pedantisk. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...