Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Og kvar gong er det ein gjeng som skal påpeike at dei er ueinig med dei som er ueinige, og at dei synest episodane var topp. Stort sett utan noko vidare forklaring. Gjerne med "keyboard-helter" og denne slags spedd inn. Dette et internett og der vil du finne mange meiningar.

 

Heilt fint at ein likte noko, men fokuser heller på det og trekk fram det du likte enn å rakke ned på dei som har lagt fram sine tankar om kva dei ikkje likte med den. Klaginga på klaginga bidreg ikkje med så mykje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kvar gong er det ein gjeng som skal påpeike at dei er ueinig med dei som er ueinige, og at dei synest episodane var topp. Stort sett utan noko vidare forklaring. Gjerne med "keyboard-helter" og denne slags spedd inn. Dette et internett og der vil du finne mange meiningar.

 

Heilt fint at ein likte noko, men fokuser heller på det og trekk fram det du likte enn å rakke ned på dei som har lagt fram sine tankar om kva dei ikkje likte med den. Klaginga på klaginga bidreg ikkje med så mykje.

Hmmmm... Round and Round we go... ?

 

Neste må holde tunge i rett munn nå!

 

Nå har vi de som klager på episoden. Vi har de som klager på klagerne, og vi har de som klager på den som klager på klagerne.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tilhører den gruppen som syntes at episoden ble ett antiklimaks, det meste av mine mening om episoden er allerede påpekt av andre, ingen grunn til å repetere det. Det jeg håper på i en av de neste episodene er at vi får en sekvens av hva Bran gjorde etter han sa "Im going to go now", slik at vi får ett mer komplett bildet av hele slaget og de forskjellige hendelseforløpene. Vi vet at Bran tidligere har påvirket fortid og nåtid samtidig, ref. Hodor, mulig det har skjedd noe tilsvarende i denne episoden.

 

Syntes denne "analysen" om Night King fra Jesse Cox var interessant. Han sammenligner bl.a. med de nye Star Wars filmene hvor Snoke ikke er en viktig karakter, Snoke eksisterer kun for at Kylo Ren skal vokse som karakter. Endte White Walkers og Night King opp med det samme, uviktige karakterer som eksisterer kun for at andre (hoved) karakterer skal vokse? Passer ganske godt for Jon.

 

 

Lenke til kommentar

The Night King er pr. nå

 

 

ikke nevnt i bøkene, så jeg er spent på om han er en skrevet utelukkende for serien eller ei.

 

 

Mtp Bran, som tidligere nevnt er det visuelt antydet at det var for å lokke Night King ut av gjemsel. Ravnene flyr i stormen og finner han, og han reagerer sporenstreks. Jeg tviler på det er mer avansert enn det, ellers ville de nok ikke vist scenen med at han reagerer som han gjør.  

 

Men regissør Miguel Sapochnik har valgt å ikke forklare alt som skjer med eksposisjon. Blitt obs på mye ved gjentakende visning og påpeking av andre i sosiale medier. Gikk fra "ok" til mektig imponert ila et par visninger. 

Lenke til kommentar

Mtp Bran, som tidligere nevnt er det visuelt antydet at det var for å lokke Night King ut av gjemsel. Ravnene flyr i stormen og finner han, og han reagerer sporenstreks. Jeg tviler på det er mer avansert enn det, ellers ville de nok ikke vist scenen med at han reagerer som han gjør.

Kjøper ikke helt den, Bran sier at The Night King alltid vet hvor han er pga merket. Men det kan være for å få han til å fokusere mest mulig på Bran og ikke de andre. Hvis det er tilfellet blir det for svakt for min del. Bran brukte ikke lang tid på å "si hei", han var "borte" mye lengre enn det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest det meste av det som skjer bør vere mogleg å få med seg første gong ein ser episoden. Om ein må lesa Reddit og Twitter, helst sjå episoden tre-fire gonger og enkelte delar frame-by-frame for at det skal henge saman så er det svakt.

 

Angåande Bran og NK så håpar eg det blir litt oppklaring neste episode, for det er veldig lite i serien som forklarar noko. Hadde Bran sett fram i tid at Arya kom til å ta livet av NK? Visste han kva som ville skjer den natta? Kva hadde skjedd om Arya mislykkast?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nå hadde ingenting vært kulere om det viser seg å være mer bak dette, men enn så lenge virker det som kombinasjon av ønsketenking og overanalysering. 

Det gir mening ut fra det vi blir vist, ellers ville ikke klippet med ravnene hatt noen funksjon. Det var gjennomgående i denne episoden at mye ble mer antydet enn sagt rett ut (eksempelvis hvorfor Jon forsøkte å holde igjen Daenerys). 

 

Tidsperspektivet gjelder alt vi så her, det være seg Brienne som står opp langs veggen, jakten på Night King osv. Det ga bedre effekt at han ble bevisst igjen akkurat når Night King ankom fremfor før. Litt som med kavaleri-stormingen, dens formål var i hovedsak å visuelt bygge opp spenning og få frem den usynlige og mektige fienden i litt Jaws-stil. 

Regissør gikk for tre akter med et tema for hver akt (1. bygge spenning 2. skrekk 3. action), grepene som ble gjort fra en regissørs perspektiv var for å tjene det formål, så satses det på at suspension of disbelief ikke gjør at seeren henger seg opp i det som fort kan være urealistisk - isolert sett. 

Lenke til kommentar

Eg synest det meste av det som skjer bør vere mogleg å få med seg første gong ein ser episoden. Om ein må lesa Reddit og Twitter, helst sjå episoden tre-fire gonger og enkelte delar frame-by-frame for at det skal henge saman så er det svakt.

 

 

 

Normalt er det ansett som sterkt. Se bare på Breaking Bad, hvor du vil oppdage nye ting for hver gang du ser den på nytt. Det gir den flere lag å spille på. Kontekst og analyse er hva som gjør en filmer som The Bicycle Thief og Rashomon til mesterverk, og det gjør også at serier som Mad Men, Breaking Bad, Barry og The Sopranos blir det lille ekstra. 

 

For min del tror jeg at jeg gikk glipp av ting av den enkle grunn at HBO Nordics kvalitet var for dårlig, så jeg mistet fokus. Og jeg syntes det er gull verdt å i ettertid bli klar over den neste åtte år gamle oppbyggingen av Arya som den åpenbare Kingslayer. 

 

Samme er nå også med bøkene, de krever mye ekstraarbeid for å fange alt det geniale - og der må samtaler og forum til for min del da mitt topplokk ikke er godt nok til å fange opp alt på egenhånd. Det er bare kos det og litt ekstra ydmykhet får man ^^

Lenke til kommentar

Normalt er det ansett som sterkt. Se bare på Breaking Bad, hvor du vil oppdage nye ting for hver gang du ser den på nytt. Det gir den flere lag å spille på. Kontekst og analyse er hva som gjør en filmer som The Bicycle Thief og Rashomon til mesterverk, og det gjør også at serier som Mad Men, Breaking Bad, Barry og The Sopranos blir det lille ekstra. 

 

For min del tror jeg at jeg gikk glipp av ting av den enkle grunn at HBO Nordics kvalitet var for dårlig, så jeg mistet fokus. Og jeg syntes det er gull verdt å i ettertid bli klar over den neste åtte år gamle oppbyggingen av Arya som den åpenbare Kingslayer. 

 

Samme er nå også med bøkene, de krever mye ekstraarbeid for å fange alt det geniale - og der må samtaler og forum til for min del da mitt topplokk ikke er godt nok til å fange opp alt på egenhånd. Det er bare kos det og litt ekstra ydmykhet får man ^^

For dei som har lyst og tid til å sjå ting på nytt kan eg forstå at det blir sett på som ein styrke, men eg vil tru at for dei fleste er ikkje det tilfelle. Eg kjem neppe til å sjå GoT meir enn ein gong, i desse dagar ser eg sjeldan film eller serie fleire gonger. Det er nok nytt materiale som heile tida dukkar opp til at eg vil heller sjå det enn det gamle opp igjen. Skulle gjerne sett heile GoT igjen på BD, men det er ikkje noko eg vil prioritere så mykje tid på her i livet. For dei som er verkeleg fans av ein serie så ser eg at sånne detaljar kan fungere supert, men igjen, eg trur det er eit mindretal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du bruker jo tid på å diskutere serien og skrev lenger oppe et forsvar av at serien bør kunne kritiseres. Mitt inntrykk er nå at du trives med å diskutere serien (og diskusjon har jo som formål å gi nyanser og økt innsikt), og det er nettopp dette både bøkene og serien har tatt høyde for - derfor den ikke kjører samme enkle formel som den jevne serie på en amerikansk annonsekanal hvor det gjerne bombarderes med eksposisjon.

 

Fantasy er litt som den jevne Christopher Nolan-filmen. Man går ikke på kino i den tro man skjønner alt umiddelbart med mindre man besitter en IQ på 170 og fire mastergrader om vidt forskjellige tema. Episoden vi nå så har jo gitt tidligere episoder en helt annen dimensjon og verdi, det er kult. 

 

Opplevelsen av en GOT-episode stopper ikke med rulleteksten, heldigvis. Episoder blir bedre eller dårligere etter som dagene går og diskusjonen tar fatt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så i sesong 7 så legger de om på stilen. De går bort ifra å ha samme fokus på smarte dialoger, karakteroppbygging, politikk osv til å heller gjøre det hele mer tradisjonell fantasy, med enklere mer endimensjonale karakter og plott og heller ha fokus på å levere imponerende visuelle episoder med mye engasjerende actionsekvenser og et plot som underbygger dette og muliggjør enda mer visuelt engasjerende episoder. 

Dessverre ja. Hadde ingen problemer med sesong 4-6 egentlig. Håper de kommer litt tilbake hva GOT var i de siste episodene. Samtidig har jeg respekt for at noen foretrekker store slag og fantasy/actonsekvenser foran dialog/karakterutvikling.

 

Uansett, man får bare ta det for hva det er og gjøre det beste utav det (som alt annet her i livet).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...