Gå til innhold

Vi erstatter gjesteposting med anonymisering


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet er det ikke det. Men vi vil lage et system der man kan angi et nick for anledningen, for å kunne indikere hvem man er. Husk at det ikke er lov å spille to forskjellige personer i slike tråder for å trolle. Moderatorer kan gripe inn mot poster der anonyme brukere flamer seg selv. (En vanlig trolleteknikk.)

Mkay, mulighet for å kalle seg Trådstarter er nok i mine øyne.

Men enda bedre ville vært en IP-sjekk eller brukersjekk (siden en tross alt fortsatt er logget inn) mot trådstarter for å kunne gi et lite symbol eller indikasjon på hvem som startet tråden (av personer som poster i den).

 

Kan en redigere innlegg postet som anonym? Hva med plusser? Hvis jeg ser en anonym som har poster 5-6 poster i en tråd om et problem, og jeg har en mistanke om hvem det er og bestemmer meg for og potensielt misbruke plusse-systemet. Kan jeg da plusse personen (den anonyme) og sammenligne med brukeren jeg tror det er (ved å se om de får + når jeg plusser den anonyme)?

 

Slike ting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mkay, mulighet for å kalle seg Trådstarter er nok i mine øyne.

Men enda bedre ville vært en IP-sjekk eller brukersjekk (siden en tross alt fortsatt er logget inn) mot trådstarter for å kunne gi et lite symbol eller indikasjon på hvem som startet tråden (av personer som poster i den).

 

Funker dårlig for meg.

Jeg poster med tre ulike IP'er, avhengig av geografi. Jeg reiser MYE.

 

Dessuten kan flere i samme familie bruke samme IP.

Dumt hvis jeg oppretter en anonym tråd, og broren min svarer på den, og så står det "Trådstarter" der. Da skjønner han at innlegget han svarte på ble startet av noen i samme husstand, med samme IP.

 

Jeg foretrekker å ha det så enkelt som mulig. At man kan bruke nick som "Bekymret" eller "Forelska" i de anonyme trådene sine.

 

Hvis man vil hindre at et troll utgir seg for å være to personer i samme tråd, kan vedkommede være låst til samme nick gjennom hele tråden.

 

Dette må gå via innloggingen. IP blir for upresist.

 

Forøvrig mener jeg at man må kunne redigere anonymt postede innlegg. Man er tross alt innlogget, selv om ingen ser hvem man er innlogget som.

 

Og plussing til anonyme innlegg kan være et problem, som du sier. Da ser man lett om personen du mistenker har fått en ekstra pluss.

Ett alternativ kan være at poster som fortjener ekstra oppmerksomhet kan plusses, men at disse plussene ikke blir med i brukerens telleverk.

Eller man kan simpelthen fjerne plussingen av anonyme innlegg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
IP er i dag synlige på alle poster (unntatt admins og mods sine, ironisk nok). Det vil de fortsatt være for de anonyme, med mindre vi skjuler dem. Og ja, det kan misbrukes. På den annen side er det et utrolig nyttig verktøy for å stoppe misbruk. Jeg skal se på problemstillingen.

Vil IP synes på de anonyme innleggene?

 

Det er isåfall noe vi burde få bort så fort som mulig. Anonymiteten blir jo i praksis borte hvis vi kan kryssjekke hvilke brukere som har postet fra den IP-en. En løsning kan være at de tre siste tallene i IP-en synes og at vi ikke kan utføre IP-søk for å få frem andre brukere som poster fra samme adresse. Da vil vi avsløre de som diskuterer med seg selv og kunne melde fra til admin som kan sanksjonere utover sletting mens anonymiteten er bevart :)

 

Mulig jeg bare missforstod, mente nemlig dette var tatt høyde for.

 

At IP-en vises på normale innlegg er ganske harmløst.

Lenke til kommentar

Flott at dagens gjestepostingsystem endres! Er mildt sagt irritert over gjester som troller i enkelte kategorier, noe som både skaper dårlig stemning, et negativt miljø og ødelegger for de gjestene som faktisk er ute etter seriøse svar.

 

På tide med en ordning, og jeg føler meg sikker på at det nye systemet blir en slager! :)

Lenke til kommentar

Kan en redigere innlegg postet som anonym?

Nei. Akkurat som med gjesteposter så må man tenke først og skrive etterpå.

 

Hva med plusser? Hvis jeg ser en anonym som har poster 5-6 poster i en tråd om et problem, og jeg har en mistanke om hvem det er og bestemmer meg for og potensielt misbruke plusse-systemet. Kan jeg da plusse personen (den anonyme) og sammenligne med brukeren jeg tror det er (ved å se om de får + når jeg plusser den anonyme)?

Plussene som gis på anonyme poster havner på den fiktive AnonymBruker (som dermed sikkert havner på førsteplass på pluss-lista etterhvert.)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funker dårlig for meg.

Jeg poster med tre ulike IP'er, avhengig av geografi. Jeg reiser MYE.

Dessuten kan flere i samme familie bruke samme IP.

Dumt hvis jeg oppretter en anonym tråd, og broren min svarer på den, og så står det "Trådstarter" der. Da skjønner han at innlegget han svarte på ble startet av noen i samme husstand, med samme IP.

Ja, det samme gjelder for som poster fra skole-IP'er. En løsning der man angir et nick er bedre. Men det kommer vi tilbake til.

 

Forøvrig mener jeg at man må kunne redigere anonymt postede innlegg. Man er tross alt innlogget, selv om ingen ser hvem man er innlogget som.

Det ville kreve at man endret koden for endring av poster, slik at den kunne slå opp i linktabellen. Det ønsker jeg ikke. Minst mulig skal linke bruker til anonyme poster.

 

Og plussing til anonyme innlegg kan være et problem, som du sier. Da ser man lett om personen du mistenker har fått en ekstra pluss.

Ett alternativ kan være at poster som fortjener ekstra oppmerksomhet kan plusses, men at disse plussene ikke blir med i brukerens telleverk.

Eller man kan simpelthen fjerne plussingen av anonyme innlegg.

Som sagt havner plussene på den fiktive brukeren, ikke på den egentlige brukeren. Vil man ha plussene for noe selv, må man poste som registrert bruker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan en redigere innlegg postet som anonym?

Nei. Akkurat som med gjesteposter så må man tenke først og skrive etterpå.

 

 

Er dette et bevisst valg, eller en teknisk begrensning som dere ikke klarer å unngå?

 

Jeg mener at det må være mulig å redigere innlegget sitt, selv om man postet det anonymt.

 

 

 

EDIT: Du svarte før jeg fikk postet. Teknisk begrensning, altså. Takk for svar :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er dette et bevisst valg, eller en teknisk begrensning som dere ikke klarer å unngå?

Jeg mener at det må være mulig å redigere innlegget sitt, selv om man postet det anonymt.

Som sagt: Så snart innlegget er postet er det knyttet til en annen bruker, kalt AnonymBruker (det kan vi endre), ikke til brukeren som faktisk postet det. Så lager vi en post i en egendefinert linktabell. Den linken er bare synlig for tre admins gjennom ACP. Slik vil vi at det skal være. Hva om person A sitter foran PC'en og poster en sensitiv anonym post, og så kommer noen forbi etterpå og ser Edit-knappen?

 

Forumsoftwaren vil ikke vite om den tabellen, men rent teknisk kunne vi selvsagt skrive om koden for endring slik at den slo opp der for å se.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vil IP synes på de anonyme innleggene?

Snip...

Mulig jeg bare missforstod, mente nemlig dette var tatt høyde for.

Tror ikke det, men skal sjekke. :)

 

Geir :)

Jeg tok feil.

 

Vår vennlige utvikler forteller meg at IP lagres som 000.000.000.000 på anonyme poster. Så da er den ikke synlig.

 

Geir :)

 

Edit: Hva gjør du med å snakke med Mads bak min rygg? :mad::D

Lenke til kommentar

Hva om person A sitter foran PC'en og poster en sensitiv anonym post, og så kommer noen forbi etterpå og ser Edit-knappen?

 

Hva om person B leser tråden, dukker opp som aktiv neders, for så å svare (som anonym). Vil denne personen få sånne prikker under nicket som tyder på at perosnen svarer? Eller det en egen knapp for 'svar som anonym' eller noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...