Gå til innhold

Vi erstatter gjesteposting med anonymisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som en bra ide.

 

Tre ganger har jeg postet anonymt, helt legitime spørsmål i sex-forumet.

Alle tre gangene har jeg blitt oppsporet via IP av ivrige moderatorer som har slettet innlegget og sendt PM til brukerkontoen min (basert på IP).

 

Jeg skrev ikke "SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM......"

 

Jeg skrev helt legitime spørsmål (og svar) anonymt fordi jeg har slekt og venner som kjenner brukernavnet mitt.

Jeg har ikke noe imot at disse leser det jeg skriver om politikk eller vitenskap, men jeg er såpass sjenert, at jeg IKKE vil ha navnet mitt på noe som er postet i sexavdelingen.

 

Det som virkelig plager meg er disse moderatorene, som er så ivrige i tjenesten at de oppsporet meg via IP hver gang, slettet helt legitime innlegg, og sendte PM til den brukerkontoen de assosierte med IP'en.

 

Ergo:

Jeg kan ikke poste i sexforumet.

Jeg tør ikke poste der under fullt navn. Og jeg blir moderert når jeg poster anonymt.

 

Mulig noen er mer bluferdige enn andre.

Jeg ville ikke engang innrømmet hvorvidt jeg onanerer eller ikke, mens jeg er innlogget.

Andre beskriver gjerne smegmaen sin under fullt navn.

 

Jeg mener det bør være takhøyde for at folk som ikke er komfortable med å utbasunere sin seksualitet under fullt navn, må få lov til å anonymisere seg, uten at en ivrig moderator roper "misbruk av gjestepostingsfunksjonen".

 

Alternativt må man (lovlig) kunne ha to brukerkontoer. En som slekt og venner vet om, og en der du skriver om seksualitet.

 

Det skal nevnes at selv om moderatorene jeg refererer til har vært litt trigger-happy, har de oppført seg relativt profesjonellt, og gjennopprettet innleggene etter meningsutveksling via PM.

 

Hvis dette nye systemet åpner flere forumkategorier for de som er litt sjenert, ønsker jeg det nye systemet velkommen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Alle tre gangene har jeg blitt oppsporet via IP av ivrige moderatorer som har slettet innlegget og sendt PM til brukerkontoen min (basert på IP).

Nå kan jeg ikke snakke for andre moderatorer, men dette er noe jeg har blitt instruert til å aldri gjøre, med mindre det er snakk om alvorlige og gjentatte brudd på reglene for gjesteposting, som for eksempel store mengder spam og tulleposter over en lenger tidsperiode. Jeg har slettet flere gjesteinnlegg av forskjellige årsaker, men aldri tatt kontakt med eventuelle registrerte brukere som måtte skjule seg bak.

Lenke til kommentar

Vel, slik ble det altså gjort. Og derfor har jeg siden jeg registrerte meg her i 2005 ikke turt å bruke gjestepostingen noe særlig.

Det er mye jeg skulle spurt om, eller svart på, som jeg aldri turte.

 

Disse innleggene var som sagt, helt legitime. Ingen "SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM" eller oppfordringer til pyramidespill.

 

Jeg har ofte lurt på hensikten med gjestepostingen, om det ikke er meningen at man skal kunne bruke den.

 

Terskelen for å gripe inn har vært GRUSOMT lav.

Hvis det du sier er sant, og det ikke skal være sånn, så er det bra. Men jeg har de siste 5 årene sett på gjesteposting som nærmest umulig. Man blir overvåket og moderert med en gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
* Linken vil bli slettet etter kort tid. I utgangspunktet vil det kun være en uke eller to, men vi må se på hvor lenge det er nødvendig for å kunne avdekke misbruk av anonymitetsordningen. Det er ikke aktuelt å benytte informasjonen historisk eller arkivere denne. (Unntatt ved rettslig pålegg i enkeltsaker.) Ingen vil kunne gå tilbake og se hvilken bruker som sto bak en post i ettertid, da vil linkene være fysisk borte.

Kan det defineres hva en "link" her er og hvordan den slettes? Du skriver at "linkene [vil] være fysisk borte", men det bildet forklarer egentlig ikke så mye i en vår digitale verden. Vil dataene slettes fra databasen? Vil dataene være ekskludert fra de daglige backupene systemleverandøren utfører? Vil partisjonen/monteringspunktet hvor databasefilene lagres være ekskludert fra tilsvarende backup/rsync? Hva vil slette dataene? En cron-jobb eller manuelt?

Lenke til kommentar

Vel, slik ble det altså gjort. Og derfor har jeg siden jeg registrerte meg her i 2005 ikke turt å bruke gjestepostingen noe særlig.

Det er mye jeg skulle spurt om, eller svart på, som jeg aldri turte.

 

Disse innleggene var som sagt, helt legitime. Ingen "SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM" eller oppfordringer til pyramidespill.

 

Jeg har ofte lurt på hensikten med gjestepostingen, om det ikke er meningen at man skal kunne bruke den.

 

Terskelen for å gripe inn har vært GRUSOMT lav.

Hvis det du sier er sant, og det ikke skal være sånn, så er det bra. Men jeg har de siste 5 årene sett på gjesteposting som nærmest umulig. Man blir overvåket og moderert med en gang.

Det som du skriver i denne og forrige posten din viser mye av det som har vært problemet med gjestepostingsfunksjonen slik den til nå har vært. Det har vært uenigheter internt om hvor grensen går (heldigvis får vi føringer ovenifra - så det er rart at du har opplevd slikt, er det lenge siden?)

 

Problemet er jo at hva man anser som sensitivt er individuelt, samtidig som det helt klart finnes et generasjonsskille. Folk poster utrolig mye rart under fullt navn som vi "litt eldre" moderatorer aldri ville funnet på å poste.

 

Derfor har jeg fra min første stund som moderator alltid vært forsiktig med å slette gjesteposter. I mine øyne skal det være helt åpenbart spam/trolling før det slettes. Og det er også føringene vi etterhvert har fått. Samtidig så vet jeg at enkelte har ønsket at man skal være mye strengere på sletting av gjesteposter. Jeg har ofte tidligere diskutert internt med enkelte angånde slikt. Det var en periode hvor ting ble slettet over en lav sko (ting som jeg syns var svært så sensitive av natur) og det var vell kanskje dette som gjorde at vi endelig fikk føringer som var svært strenge på hva som skulle slettes.

 

Som TWFA liker å si: Det som en norsk 16-åring syns er helt ok å poste på forumet, kan for unge mennesker i andre land faktisk resultere i dødsstraff...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Som TWFA liker å si: Det som en norsk 16-åring syns er helt ok å poste på forumet, kan for unge mennesker i andre land faktisk resultere i dødsstraff...

 

Siste setningen var veldig godt sagt.

 

Jeg lurer også på hvordan f.eks. en muslimsk jente skal få diskutert sex hvis faren hennes vet hva hun heter på forumet.

Eller hvis *grøss* faren er den så får PM når moderatorene oppsporer IP...

 

Jeg sjekket de gamle PM'ene mine.

Det ene tilfellet, der en moderator, i samråd med en annen moderator hadde baksnakket et innlegg jeg hadde skrevet, og kommet frem til at det måtte være en tullepost.

Det skjedde i 2008.

Og etter å ha kommunisert med vedkommede via PM ble jo innlegget gjenopprettet.

 

Moderatorene er som sagt litt trigger-happy. Men i det minste er de profesjonelle når man protesterer.

 

 

Hvis nye føringer kom først etter 2008 så forklarer det hvordan ting ble gjort feil dengang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan det defineres hva en "link" her er og hvordan den slettes? Du skriver at "linkene [vil] være fysisk borte", men det bildet forklarer egentlig ikke så mye i en vår digitale verden. Vil dataene slettes fra databasen? Vil dataene være ekskludert fra de daglige backupene systemleverandøren utfører? Vil partisjonen/monteringspunktet hvor databasefilene lagres være ekskludert fra tilsvarende backup/rsync? Hva vil slette dataene? En cron-jobb eller manuelt?

Ja, dataene vil fysisk slettes fra databasen av en automatisert prosess. Linkene er lagret i en egen linktabell som knytter postID til brukerID.

 

De vil i utgangspunktet ikke være slettet fra backup'en, men siden vi bare tar vare på n generasjoner backup, og hver backup bare vil inneholde én ukes linker uansett, vil det være praktisk umulig å lage noen historikk av dette. Om dette viser seg å være et problem får vi heller vurdere om vi skal fikse det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe relatert til dette. Høres generelt ut som en veldig god ide, men to ting slår meg som ubesvart (av de postene jeg skummet igjennom).

 

Vil en kunne se hvem som starta tråden (av anonyme folk)? For eksempel jeg lager en tråd om noe privat og er anonym, og senere i tråden svarer, vil det være en indikasjon på at jeg er samme person som trådstarter?

Og hva om jeg glemmer å anonymisere meg, kan jeg få en mulighet til å få fem minutter til å slette posten eller noe, istedet for å fjerne det som står skrevet og håpe folk ikke skjønner hvorfor det er en tom post før en moderator fjerner den?

Lenke til kommentar

Et av de beste tiltakene på LENGE. Endelig blir man kvitt Wendelinho.

 

Takk, diskusjon.

 

EDIT: Hvor "lett" er det for moderatorer osv. å se IP? Er det bare å trykke på IP så kan jeg se for meg at det kan bli en del personlig masturbering fra en del moderatorer. Ikke for å spotte moderatorene, for all del, men mennesker er av natur nysgjerrige vesener, og dersom det ikke blir loggført når og hvor man sjekker IP, så tror jeg en del moderatorer vil benytte seg av dette "tilbudet" mer enn ønskelig.

 

EDIT 2: Og jeg greier selvsagt å besvare tråden før jeg leser hele innlegget - ser nå at det bare er admins som kan se dette i en begrenset tidsperiode. En god løsning. Glem det ovenfor :p

Endret av Bandidos-Pelle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil anonymisering fungere i alle kategorier, eller kun helse og seksualitet?

 

Hva regnes som god nok grunn til å være anonym?

 

Jeg mener at folk må få ha sine grunner i fred, og sålenge innlegget ikke bryter retningslinjene, må man få poste det anonymt om man mener man har behov.

 

Så hvor går grensen for om det er greit å være anonym, og i hvilke forumkategorier vil det funke?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vil en kunne se hvem som starta tråden (av anonyme folk)? For eksempel jeg lager en tråd om noe privat og er anonym, og senere i tråden svarer, vil det være en indikasjon på at jeg er samme person som trådstarter?

I utgangspunktet er det ikke det. Men vi vil lage et system der man kan angi et nick for anledningen, for å kunne indikere hvem man er. Husk at det ikke er lov å spille to forskjellige personer i slike tråder for å trolle. Moderatorer kan gripe inn mot poster der anonyme brukere flamer seg selv. (En vanlig trolleteknikk.)

 

Og hva om jeg glemmer å anonymisere meg, kan jeg få en mulighet til å få fem minutter til å slette posten eller noe, istedet for å fjerne det som står skrevet og håpe folk ikke skjønner hvorfor det er en tom post før en moderator fjerner den?

Det er en aktuell problemstilling. I utgangspunktet er svare nei. Men det får vi se på. Slett innholdet og rapporter din egen post.

 

Hvor "lett" er det for moderatorer osv. å se IP? Er det bare å trykke på IP så kan jeg se for meg at det kan bli en del personlig masturbering fra en del moderatorer. Ikke for å spotte moderatorene, for all del, men mennesker er av natur nysgjerrige vesener, og dersom det ikke blir loggført når og hvor man sjekker IP, så tror jeg en del moderatorer vil benytte seg av dette "tilbudet" mer enn ønskelig.

 

EDIT 2: Og jeg greier selvsagt å besvare tråden før jeg leser hele innlegget - ser nå at det bare er admins som kan se dette i en begrenset tidsperiode. En god løsning. Glem det ovenfor :p

IP er i dag synlige på alle poster (unntatt admins og mods sine, ironisk nok). Det vil de fortsatt være for de anonyme, med mindre vi skjuler dem. Og ja, det kan misbrukes. På den annen side er det et utrolig nyttig verktøy for å stoppe misbruk. Jeg skal se på problemstillingen.

 

 

Vil anonymisering fungere i alle kategorier, eller kun helse og seksualitet?

Vi diskuterer hvilke kategorier vi skal ha det i. Vi vil ikke ha det i alle til å begynne med, da vi synes at det er greit å kunne sette et navn til en mening i de fleste kategorier. Men det blir nok flere enn helse og seksualitet, familie har gjesteposting i dag, juss er en åpenbar kategori, kanskje forbrukerkategorier etc.

 

Hva regnes som god nok grunn til å være anonym?

 

Jeg mener at folk må få ha sine grunner i fred, og sålenge innlegget ikke bryter retningslinjene, må man få poste det anonymt om man mener man har behov.

Det er min mening også. Det vil være brukerens beslutning om han/hun vil være anonym, det kreves ingen begrunnelse. Til gjengjeld vil listen for hva som regnes som spam og tøv legges lavere. Det vil si at slike poster vil bli slettet fortere når de er gjestepostet enn når de er postet under registrert brukernavn. Hvis folk må være "morsomme" i en tråd om seksualitet, får de stå for det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

IP er i dag synlige på alle poster (unntatt admins og mods sine, ironisk nok). Det vil de fortsatt være for de anonyme, med mindre vi skjuler dem. Og ja, det kan misbrukes. På den annen side er det et utrolig nyttig verktøy for å stoppe misbruk. Jeg skal se på problemstillingen.

For å være ærlig så ser jeg ikke poenget med at vi moderatorer og admins ser IP som default. Det er klart at vi bør ha muligheten til å sjekke IP for å unngå troll og dobbeltbrukere etc, men selv mener jeg denne burde vært skjult frem til vi trenger å bruke det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...