Gå til innhold

Vi erstatter gjesteposting med anonymisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns den nye funksjonen høres veldig bra ut.

Dog så lenge ingen bugs f.eks gjør at du plutselig ikke var anonym likevel osv:P

 

Vil IP-adressen som er logget fra inlegget også slettes?

Vil det altså i prinsippet være umulig for selv politiet å finne meg etter noe som har skjedd i en 1 uke gammel post?

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Linken fjernes etter en uke, men hva med IP adressen, logges ikke den i det heletatt, eller blir den evig bevart?

Dette ble nevnt litt bak. IP-adressen til anonyme innlegg logges til å være 000.000.000.000 - altså anonym.

 

Skal man virkelig grave kan jeg se for meg at politiet kan ta kontakt og få tak i en backup som inneholder linken, men også den forsvinner etter en tid. Denne backupen har ingen av de du kjenner her inne enkel tilgang på. Selv mads som er driftsansvarlig for tiden må spørre noen eksterne.

Lenke til kommentar

Mote og velvære :)

Slik som motemafiaen til tider opptrer overfor folk med alternativ klesstil så kan jeg forstå den. :)

 

Husk, det er ikke lenger noe krav at det skal være sensitivt. Så lenge man er saklig og ikke bruker det til trolling (f. eks. å diskutere med seg selv) så er det brukerens vurdering om det er noe man vi ha hengende ved seg. Men nettopp derfor skal vi heller ikke ha det i kategorier der de ikke har noen positiv effekt på muligheten til å ytre seg. Kvinneguiden har hatt latt blandede erfaringer med det. Sitat fra en post der:

 

Brukernavnene er alt anonyme og det bør ikke være nødvendig med enda mer anonymitet for at en skal kunne gjør "hva en vil" under dekke av å være AnonymBruker. Takhøyden på nett er alt stor når mennesker er anonyme, om en ikke kan skrive under sitt allerede anonyme nick så er det overveiende sannsynlig at du ikke burde skrive i det hele tatt.

Denne ordningen vil kreve sitt av både brukere og moderatorer, og jeg tror nøkkelen er en mye strengere tålegrense for tull i anonyme poster. Hvis man vil tulle, får man stå for det under "fullt navn" (altså som registrert bruker.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Syns den nye funksjonen høres veldig bra ut.

Dog så lenge ingen bugs f.eks gjør at du plutselig ikke var anonym likevel osv:P

Funksjonen har vært i bruk hos Kvinneguiden. Så vi får et nokså ferdigtestet produkt. Det største problemet er antagelig at brukere glemmer å huka av for anonym før de poster...

 

Vil IP-adressen som er logget fra inlegget også slettes?

IP-adressen til innlegget vil eksplisitt settes til bare nuller. Den faktiske IP'en blir ikke lagret.

 

Vil det altså i prinsippet være umulig for selv politiet å finne meg etter noe som har skjedd i en 1 uke gammel post?

Det vil finnes backup. Men selv politiet har ikke tilgang til våre backups uten ved rettslig kjennelse. Merk dog at dette går under kildevernet, og vår redaktør kan beordre slik informasjon utlevert til politiet i saker som han finner det rett. (Trusler om skolebombing eller terror, f. eks.) Kildevern er noe redaktøren gir, dersom han finner det riktig, ikke noe dere automatisk har. Så skal dere poste noe som vil bringe politiet på banen så spør oss først.

 

Så er det sånn at en gitt backup også bare inneholder informasjon fra én uke, så man kan ikke (uten betydelig manuell innsats) lage noen historikk av det.

 

Men husk at anonymiseringen ikke er til for å beskytte dere fra politiet, men fra å bli identifisert av andre brukere. Ønsker dere fripass så skal dere nok se etter et annet forum. Her på diskusjon.no vil det være ulovlig med ulovlige ytringer, herunder oppfordring til konkrete lovbrudd. Selvmordstrusler er også noe vi sensurerer ifølge redaksjonell vurdering.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dere sier at for at dette skal fungere, så vil terskelen for hva dere anser som "tull" bli mye lavere.

 

Hvordan har dere tidligere definert tull, og hvordan skal tull nå defineres?

 

Vil man risikere at moderatorene nå sletter 90% av alle seriøse, anonyme innlegg (i tillegg til de useriøse), utifra sin egen definisjon av ordet "tull"?

 

Jeg synes det var ille nok før.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, enig at det passer bra der. :)

 

Men jeg ser ikke hensikten. 4chan-tråden er ikke 4chan, trenger dere anonymitet så post det på 4chan istedet.

 

Geir :)

4chan-tråden er vel eit eksempel på trådar der det ikkje er behov for funksjonen, men at den heller vil bli misbrukt.

ljåen: Det vil vel bli som med gjesteposting i dag at ein vurderer alvorlighetsgraden, eller personlighetsgraden av innlegget. Eit anonymt innlegg med innhaldet "Du kan kjøpe kondomer på kondomeriet" vil eg påstå er misbruk. Innlegg som omgår sjukdom, psykisk og fysisk, personlege historiar og liknande er der denne funksjonen er meint å brukast. Dette er allerede definert under gjesteposting.

 

Ellers er eg veldig for denne funksjonen, trur det blir bra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...