Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Zork skrev (2 minutter siden):

Om en setter pris (eller ikke) på sci-fi og fantasy har ikke så mye med alder å gjøre - det er ikke slik at en slutter å verdsette god historiefortelling og gode opplevelser så snart en bikker 20.

Det er naturligvis helt individuelt hva man finner underholdende og ingen kan si at hva en liker er feil eller riktig, men om en avskriver Star Wars, Star Trek, Lord of the Rings etc kun fordi en "er for voksen for eventyr" så gjør en bare seg selv en bjørnetjeneste.

Jeg er 64 år og simpelthen ELSKER blant annet Star Wars. Helt enig med deg Zork! 
Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i film da, samlinga av original-plater bikket faktisk 8.000 titler for et par uker siden! 🙂 Kan trygt si at det er ganske mange hyllemeter med plater her!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Star Wars er jo historisk da.

Blir nok aldri borte...

Men spøker for remake en gang i tiden.

Jeg har sett de så mange ganger... Hender det blir maraton av og til, men jeg liker ikke bluray versjonen av de originale..

Det irriterer litt.

Jeg synes Empire Strikes Back, og Revenge of the Siths og Rogue One er beste.

Også synes jeg de nye er kule på en nostalgisk måte,og de har jeg på 4k...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Det som underholder meg er enten ting jeg lærer noa av som er nyttig og eller dokumentarer. Det finnes dårlig og bra utgivelser i disse kategoriene også selvsagt, men det er lettere for meg å bruke tid på det enn å se romskip og roboter fly rundt. 

 

 

Lotr og Star Wars er eventyr i moderne form, Og angående "Lære Noe" Så er det greit holde seg laaangt unna Discovery kanalene. Vet ikke hvorfor jeg luktet det.

Noe mer fordummende finnes ikke...

De fleste dokumentarer er veldig vinklet også, dvs film makeren har en agenda eller budskap. Den mest ekstreme er vel Moore om noen husker han.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (45 minutter siden):

Lotr og Star Wars er eventyr i moderne form, Og angående "Lære Noe" Så er det greit holde seg laaangt unna Discovery kanalene. Vet ikke hvorfor jeg luktet det.

Noe mer fordummende finnes ikke...

De fleste dokumentarer er veldig vinklet også, dvs film makeren har en agenda eller budskap. Den mest ekstreme er vel Moore om noen husker han.

Enig vedrørende Discovery, History channel var enda verre.

Og ja man må huske at folkene bak dokumentarer vanligvis har en agenda.

Lenke til kommentar
Zork skrev (14 timer siden):

Om en setter pris (eller ikke) på sci-fi og fantasy har ikke så mye med alder å gjøre - det er ikke slik at en slutter å verdsette god historiefortelling og gode opplevelser så snart en bikker 20.

Det er naturligvis helt individuelt hva man finner underholdende og ingen kan si at hva en liker er feil eller riktig, men om en avskriver Star Wars, Star Trek, Lord of the Rings etc kun fordi en "er for voksen for eventyr" så gjør en bare seg selv en bjørnetjeneste.

100% enig.

Gode eventyrfortellinger har ofte noe arketypisk i seg, noe som ligner mytologi (men så er jo eventyr og myter på en måte beslektet). Og mytologi er i grunnen bare teologi/religion ingen tror på lengre…så absolutt meningsfullt.

Fantasy/SF har ofte veldig mye å gi, både av mening og dybde.

Men så vet jo stort sett ikke folk som ikke liker fantasy/SF helt hva de snakker om heller. De tror gjerne SF = Star Wars.

1984 er også SF…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Personlig ser jeg ikke på slike eventyrfilmer som Star Wars. Sikkert fordi jeg ikke er et barn lenger. 

Jeg husker jeg så en del på dette i mine yngre dager. Mest fordi det var den gangen hvor det gikk en serie på TV som het Next Generation med Piccard ett eller annet. Jeg så vel mest på det fordi det ikke var så mye annet å velge i. Dette var da 1985-1990. 

Men i voksen alder kan jeg vel ikke si at disse eventyrfilmene gir meg mye. 

«When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.»

C. S. Lewis

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det irriterer ikke grenseløst men den kapitialistiske julen og de mer formelle forpliktelsen rundt jul samt kjøpepresset. Det være seg at man må/bør delta på firmaets julebord etter arbeidstid, på jule"lunsjer" som starter kl. 17 (etter arbeidstid). Den store kjøpefesten som hovedsaklig er tilrettelagt av de store kjøpesenterne og nettbutikkene.

Jeg håpet at man kanskje senket dette hodeløse forbruket i år og gikk mer tilbake til en fornuftig og tradisjonell jul hvor forventninger ikke er firesifrede tall til omtrent hver gave.

Artikler i avisen viste siste måneden ser ut til å vise at det ikke har vært en særlig merkbar nedgang i forbruket opp mot jul. Men de endelige tallene får vi se etter nyttår når alle romjulsalg osv. er over.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 23.12.2023 den 9:00 PM):

Star Wars er jo historisk da.

Blir nok aldri borte...

Men spøker for remake en gang i tiden.

Jeg har sett de så mange ganger... Hender det blir maraton av og til, men jeg liker ikke bluray versjonen av de originale..

Det irriterer litt.

Jeg synes Empire Strikes Back, og Revenge of the Siths og Rogue One er beste.

Også synes jeg de nye er kule på en nostalgisk måte,og de har jeg på 4k...

Harmy's Despecialized Edition

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 23.12.2023 den 8:07 PM):

Jeg er 64 år og simpelthen ELSKER blant annet Star Wars. Helt enig med deg Zork! 

Er litt i samme leia. Så den første Star Wars på kino i London tidlig 1978. Det var et lydnivå/volum jeg aldri hadde opplevd på kino før, med noen gigantiske høyttaler-kabinetter plassert på hver side på scenen . Det var litt av en opplevelse  den gang.
På den tiden var det vanligvis ikke høy lyd i det hele tatt på kino. Første gang jeg hørte høy lyd på kino i Norge, var en god del år senere. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 24.12.2023 den 10:34 AM):

«When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.»

C. S. Lewis

Dette er et av mine favorittsitater, sammen med forfatterskapet hans 😁

Noe som irriterer grenseløst er folk som irriteres grenseløst av at jeg fortsatt er barnslig 🤪

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (36 minutter siden):

Dette er et av mine favorittsitater, sammen med forfatterskapet hans 😁

Noe som irriterer grenseløst er folk som irriteres grenseløst av at jeg fortsatt er barnslig 🤪

Ja et er et av mine favorittsitat også 😀

Og ja det er en sånn ting som irriterer meg også, sånn «har du endelig vokst fra fantasy og SF og grøssere Entern» 🥴

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...