Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Det blir stadig mer kanselleringskultur, også i Norge. Nå har de kansellert deler av Don Rosa, Roald Dahl og norske kunstverk. Jeg bare lurer på hva som går i hodene på slike folk i mediabransjen som utfører denne sensuren. Er det en form for makt de får som får dem til å føle seg mer relevant? Er det en ny form for politisk retning der alt som er gammelt, tradisjonelt og laget av eldre, hvite menn skal bekjempes?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Det blir stadig mer kanselleringskultur, også i Norge. Nå har de kansellert deler av Don Rosa, Roald Dahl og norske kunstverk.

Det er vel snakk om sensur av deres verker fremfor noen form for såkalt kansellering. Sensur er ille nok, men jeg ser ikke noen forsøk på og kansellere Don Rosa eller Roald Dahl. 

 

FrihetensRegn skrev (10 minutter siden):

Jeg bare lurer på hva som går i hodene på slike folk i mediabransjen som utfører denne sensuren.

Antageligvis så er det penger de tenker på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg stusset også på ordet kanselleringskultur, som forsåvidt er en dårlig oversettelse. På norsk heter det utfrysingskultur. Når mange kollektivt driver med utfrysing av noen.

Jeg vil heller kalle ny-sensur-trenden for et krenkehysteri. Et importert fenomen fra land som tradisjonelt har hatt store problemer med krenking/rasisme. En kollektiv overdrevet motreaksjon til rasisme. En påtatt lettkrenkethet for å kunne stigmatisere f.eks hvite menn generelt og henge de ut som gruppe i stedet for individer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Simen1

Man blir ikke fryst ut nei, en blir kansellert/avsluttet. Grunnen til at det heter cancel er at den som blir kansellert får kontrakten sin avsluttet, ofte kombinert med en midlertidig eller permanent utestengelse fra plattformen.

Det har ikke noe med kollektiv utfrysning å gjøre. Plattformen man publiserer innhold på og deler inntekter med avslutter kontrakten og stenger brukerkontoen.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo hvorfor så mange i mediebransjen nå er livredde for å tråkke i salaten, eller si noe som ikke er politisk korrekt i dag. Er man sanger, skuespiller, forfatter eller har levebrødet fra et område der man er avhengig av kontrakter og jevnlig kontakt med store selskaper, som selv er redd for dårlig omtale, så er det veldig lett å bli kansellert og man får det svært vanskelig til å få distribuert sitt materiale.

Dette går igjen utover kunstneriske og kreative utøvelser fordi man har en linje man må forholde seg til. Det blir litt som i diktatur der man kan få lov å gjøre og si hva man vil, men alle vet at man må være forsiktig og ikke si noe som myndighetene ikke liker, for da havner man i fengsel eller blir "forsvunnet". Mens her i vårt samfunn blir man nå kansellert.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Barnehager legges ned, eller går konkurs, kun på grunn av nye håpløse lover.

Jeg har ikke barn, men om barnhagene begynner å legge ned, så vil det bli manko på arbeidere, som vil påvirke meg. 

Er ganske synd på de private barnehagene med søkkrike eiere som tar millionutbytte ja.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (5 timer siden):

Er ganske synd på de private barnehagene med søkkrike eiere som tar millionutbytte ja.

Det er ikke synd på dem, men det er synd på mange av de som driver små, private barnehager og som ikke tjener særlig mye på det, men ofte må ta opp mye lån og satse mye av livet deres for at det skal gå rundt. Og om de går konk, så blir det nok en gang slik at vi har mangel på barnehager, og man må igjen be de private om hjelp til å få på plass god nok dekning.

Lenke til kommentar
Danielzu skrev (5 timer siden):

Er ganske synd på de private barnehagene med søkkrike eiere som tar millionutbytte ja.

I stedet for å henge seg opp i loyalitet til en bestemt politisk retning, - hva er det beste for barna? Og foreldrene? At mange må være hjemme med barna fordi det ikke finnes nok barnehageplasser? At barna får faste ansatte med lavt sykefravær (private barnehager), eller de kommunale der ansatte er nærmest vernet fra oppsigelse, har 20% sykefravær, rullerende vikar-pool så barna får nye voksne å forholde seg til ukentlig? Jeg har prøvd begge deler og er klinkende klar på at det private tilbudet jeg takket ja til var milevis bedre enn det kommunale. La meg til slutt legge til at den private barnehagen kostet både det offentlige og foreldrene, mindre penger enn den kommunale. Så både mindre penger og bedre tilbud. Hva mer kan man be om? Både det med kvalitet og penger vet jeg går igjen som en rød tråd både i min kommune og andre deler av landet.

Er det ett sted man bør la politiske kjepphester ligge og se hva som skjer i praksis - og er barnas og foreldrenes beste - så er det i den debatten her. Les dette heller som et kraftig stikk til kommunale barnehager generelt og hvordan de kan ha blitt systematisk styrt over hele landet sånn at de både koster mer, har høyere sykefravær og gir barna et dårligere tilbud? Hvordan kunne det gå så systematisk galt og hvordan kan man forbedre de kommunale barnehagene for å klare å konkurrere på både pris, sykefravær, arbeidsmiljø og generelt tilbud?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Er det ett sted man bør la politiske kjepphester ligge og se hva som skjer i praksis - og er barnas og foreldrenes beste - så er det i den debatten her.

Det er naivt å tro/mene at man skal la alt av politikk (og logikk) ligge på noen områder fordi... vel, bare fordi.

Nei, dette er ikke så viktig at vi bare skal la kyniske forretningsmenn tjene ekstremt mye mer enn de gir tilbake og si "jaja - de er blodsugere, men... TENK PÅ BARNA!".

Deres inntjening skal stå i stil til tjenesten de leverer og naturligvis skal det stilles krav til dem som til alle andre. Å hevde at dette området skal være hevet over enhver debatt blir bare absurd.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...