Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

22 hours ago, knutinh said:

Jeg pleier å kjøpe fisk i fiskedisken på tirsdager med 30% avslag. Seifilet er 165,- pr kg så 500g blir 58,-

Uer, Makrell, sild og ymse "odde" fiskeslag (lange, lysing,...) er også overkommelig priset.

Torsk og kveite er dyrt, men her går det an å kjøpe nakke/buk avskjær til hverdags. Fersk torskerogn er også billig (jeg tror de må kaste mye av den for folk vil bare ha skreifilet).

Jeg unngår steinbit for den har stort sett vært frost og så tinet. Som er synd for jeg liker egentlig fisken.

 

En fin hvit fiskefilet, dyppet i egg og brødsmuler, stekt mellom to stykker brød med litt grønt til slår alt jeg har smakt fra frossendisken. 

-k

Det jeg ønsker er bedre merking av hva som er "viltfanget" og gjerne i hvilke havområder. Jeg undersøkte eks. med Stabburet hvor deres makrell hadde opphav.  Jeg fikk ingen dokumentasjon men hvertfall et svar.

16 hours ago, Retroman said:

Irriterer meg at vi er så mange mennesker på jorda allerede slik at man snakker om å kverne insekter inn i maten, lager burgere av gress og glorifiserer kjip fisk som om det var noe godt og eksklusivt. De færreste vil ha råd til å spise ordentlig mat i fremtiden - sikkert derfor det heter «fisk» alt sammen nå.

Det forundrer meg at manførst er kritisk når innsekter skal blandes inn i maten. En altfor stor grad av mennesker i dag spiser matprodukter uten å være bevisst til hva som allerede er blandet inn.

Det irriterer meg ikke men vi bør være intellektuelt oppgående nok til å ha større fokus på dette nå. Gjennom hele befolkningen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er et tankekors er køene som vokser utenfor fattighuset, samtidig som man kan bruke 35 milliarder på nye stridsvogner.

https://www.itromso.no/meninger/i/jlmnOq/en-velferdsstat-som-svikter-dem-som-trenger-den-mest

Sitat

 

I en fersk Fafo-undersøkelse kommer det fram at 8 av 10 som står i matkø hos Frelsesarmeen mottar penger hos Nav. Det er urovekkende.

Det som er langt verre er at undersøkelsen også avdekker flere tilfeller av at Nav-ansatte selv følger sine klienter til matkøene. Da er det mye som er fundamentalt galt med det rigget vi så stolt kaller velferdsstaten.

 

Om det ikke irriterer meg, så bekymrer det meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

Det som er et tankekors er køene som vokser utenfor fattighuset, samtidig som man kan bruke 35 milliarder på nye stridsvogner.

https://www.itromso.no/meninger/i/jlmnOq/en-velferdsstat-som-svikter-dem-som-trenger-den-mest

Om det ikke irriterer meg, så bekymrer det meg.

Nå er det vel i kontrakten, at de 35 milliardene skal gjengis i form av nye kontrakter som blir gitt til Norge - type 1:1. Så når man gir en 35 milliard -kontrakt, får Norge like mange kontrakter tilsvarende 35 milliarder tilbake. Penger som går inn til Norge igjen. Noe som er vanlig ved militære anskaffelser. 

Har ingen kilde på dette... men mener det er slik systemet fungerer. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (7 minutter siden):

Nå er det vel i kontrakten, at de 35 milliardene skal gjengis i form av nye kontrakter som blir gitt til Norge - type 1:1. Så når man gir en 35 milliard -kontrakt, får Norge like mange kontrakter tilsvarende 35 milliarder tilbake. Penger som går inn til Norge igjen. Noe som er vanlig ved militære anskaffelser. 

Har ingen kilde på dette... men mener det er slik systemet fungerer. 

Hvis den Norske stat bruker 35 milliarder på forsvarsmateriell, og kontrakten forutsetter at selgeren skal bruke like mye på Norsk materiell så går det vel penger til mutter og skruer, lønn og profit.

Slik at det ikke «går i 0» i så måte at Staten kunne ha brukt vilkårlig mye penger på slike vilkår og fremdeles hatt like mye igjen å rutte med etterpå.

-k

Lenke til kommentar
55 minutes ago, RookieNO said:

Så er altså folk forskjellige. Ingenting gleder meg mer enn å høre at vi fremover skal bruke mer penger på å sikre oss mot ustabile naboer.

Dette blir på grensen til stråmanssargumentasjon.

Jeg er irritert over at man bruker pengene på feil tiltak for å sikre oss mot trusler i fremtiden. Stridsvogner er absolutt ikke særlig høyt opp på listen over fornuftige investeringer her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Milhouse85 said:

Nå er det vel i kontrakten, at de 35 milliardene skal gjengis i form av nye kontrakter som blir gitt til Norge - type 1:1. Så når man gir en 35 milliard -kontrakt, får Norge like mange kontrakter tilsvarende 35 milliarder tilbake. Penger som går inn til Norge igjen. Noe som er vanlig ved militære anskaffelser. 

Har ingen kilde på dette... men mener det er slik systemet fungerer. 

Systemet funger ikke nødvendigvis slik i alle tilfeller. Når det ikke nevnes med et eneste ord er det grunn til å annta at det ikke skjer. Samt det kommer ann på hvem som får disse kontraktene i Norge og hvor mye som går tilbake til de samme postene de tas fra.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Dette blir på grensen til stråmanssargumentasjon.

Jeg er irritert over at man bruker pengene på feil tiltak for å sikre oss mot trusler i fremtiden. Stridsvogner er absolutt ikke særlig høyt opp på listen over fornuftige investeringer her.

At vi bruker 35 milliarder på stridsvogner utelukker vel ikke at vi ikke bruker penger på andre tiltak heller? Vi ser jo bl.a. hvor viktig droner sannsynligvis vil være fremover. Vil tro det kommer noen investeringer der også.

Alt i alt så vil jeg tro at Forsvaret blir en tryggere og enda mer attraktiv arbeidsgiver fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, RookieNO said:

At vi bruker 35 milliarder på stridsvogner utelukker vel ikke at vi ikke bruker penger på andre tiltak heller? Vi ser jo bl.a. hvor viktig droner sannsynligvis vil være fremover. Vil tro det kommer noen investeringer der også.

Alt i alt så vil jeg tro at Forsvaret blir en tryggere og enda mer attraktiv arbeidsgiver fremover.

Igjen,  jeg irriterer meg over at vi bruker 35 milliarder på stridsvogner. Det er fullstendig feil pengebruk. Bør være enkelt å forstå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (44 minutter siden):

Igjen,  jeg irriterer meg over at vi bruker 35 milliarder på stridsvogner. Det er fullstendig feil pengebruk. Bør være enkelt å forstå.

At du irriterer deg over ting du ikke har greie på får være din greie. Vil tro de som tar avgjørelsen sitter på litt bedre informasjon enn det du gjør. Selv så velger jeg å tro at det er vel anvendte penger, og at det ikke går ut over andre viktige prioriteringer i Forsvaret.

Pengene går ikke på bekostning av eldreomsorg eller skole...

Endret av RookieNO
  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 minutes ago, RookieNO said:

At du irriterer deg over ting du ikke har greie på får være din greie. Vil tro de som tar avgjørelsen sitter på litt bedre informasjon enn det du gjør. Selv så velger jeg å tro at det er vel anvendte penger, og at det ikke går ut over andre viktige prioriteringer i Forsvaret.

Pengene går ikke på bekostning av eldreomsorg eller skole...

Det er nettopp det som er det latterlige her. At den jevne blindt tror på at "noen som har greie på dette" har forstått at stridsvogner til 35 milliarder er en fornuftig investering. Det er et bra generelt forsøk på hersketeknikk fremfor å faktisk gå i faglig dybde på hvorfor det er skulle være tilfelle. 

Så forklar meg gjerne hvorfor det er vel anvendte penger? Hvis du faktisk er så naiv at du alltid tror det ligger gode faglige avveininger bak store investeringer så har du nok ikke satt deg inn i detaljene på særlig mange av dem. Hvor mange offentlige anskaffelser har du jobbet i?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Det er nettopp det som er det latterlige her. At den jevne blindt tror på at "noen som har greie på dette" har forstått at stridsvogner til 35 milliarder er en fornuftig investering. Det er et bra generelt forsøk på hersketeknikk fremfor å faktisk gå i faglig dybde på hvorfor det er skulle være tilfelle. 

Så forklar meg gjerne hvorfor det er vel anvendte penger? Hvis du faktisk er så naiv at du alltid tror det ligger gode faglige avveininger bak store investeringer så har du nok ikke satt deg inn i detaljene på særlig mange av dem. Hvor mange offentlige anskaffelser har du jobbet i?

Du, Rasmus Berg, hvordan skal jeg kunne forklare deg hvordan dette er vel anvendte penger når jeg ikke er en del av beslutningsprosessen?!? Det jeg derimot har er en, sikkert malplassert, tiltro til myndighetene våre og de beslutninger som tas av de. Så er det nok av utvalg og revisjoner som vil ettergå en avgjørelse på et senere tidspunkt.

Så vil tiden vise om det virkelig var fornuftig bruk av 35 milliarder eller ikke. Frem til da så antar jeg at involverte parter har tatt beslutningen på godt grunnlag. All viraken dette har ført til i Forsvaret tyder på at dette er noe som kommer til å bli undersøkt med lupe i ettertid, og det er beslutningstakerne veldig klar over...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RookieNO said:

Du, Rasmus Berg, hvordan skal jeg kunne forklare deg hvordan dette er vel anvendte penger når jeg ikke er en del av beslutningsprosessen?!?

Er alt bra der?

Quote

Så vil tiden vise om det virkelig var fornuftig bruk av 35 milliarder eller ikke.

I all den tid stridsvogner er noen av de minst hensiktsmessige våpnene for å Norge å gå til innkjøp av så hadde man håpet at vi ikke trengte undersøkelser i etterkant for å belyse dette når vi kan gjøre det i forkant av pengebruken.

"Vi tenker det er fornuftig å kjøpe utdaterte våpen som i stor grad har utspilt sin rolle pga. annen teknologi som eksisterer i dag".

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Det er nettopp det som er det latterlige her. At den jevne blindt tror på at "noen som har greie på dette" har forstått at stridsvogner til 35 milliarder er en fornuftig investering. Det er et bra generelt forsøk på hersketeknikk fremfor å faktisk gå i faglig dybde på hvorfor det er skulle være tilfelle. 

Så forklar meg gjerne hvorfor det er vel anvendte penger? Hvis du faktisk er så naiv at du alltid tror det ligger gode faglige avveininger bak store investeringer så har du nok ikke satt deg inn i detaljene på særlig mange av dem. Hvor mange offentlige anskaffelser har du jobbet i?

Du kan jo også prøve å forklare hvorfor det er ufornuftig å bruke 35 mrd på stridsvogner? Sitter du på mer kunnskap som tilsier at det er feil som ikke vi andre gjør?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...