Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klint Østskog skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke friskere jo flere piller man tar. Man blir friskere av å venne seg av kjemikaliene.

Ser poenget ditt, men det kommer vel an på typen "kjemikalier".

Selv er jeg avhengig av både stoffskiftemedisin og antidepressiva for at kroppen og sinnet skal fungere, jeg vil påstå at disse "kjemikaliene" gjør meg friskere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (53 minutter siden):

Man blir ikke friskere jo flere piller man tar. Man blir friskere av å venne seg av kjemikaliene.

Nei. Det kan være livsfarlig å ikke stå på medisiner eller ødelegge livskvaliteten til folk om de ikke tar de medisinene de skal ta.  Kjenner det irritererer meg grenseløst med folk uten helsefagelig utdannelse som er bedrevitende om hvorvidt andre skal ta medisiner eller ei. Enda mer irriterer det meg når mennesker innenfor alternativbransjen sier det samme og heller anbefaler sine egne produkter i stedet for, som ikke har noe virkning utover placebo. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blodtrykksmedisin har reddet meg fra et liv med hodepine, og muligens døden.
(Fra 1-2 esker paracet i måneden til 1-2 piller)
Jeg fant ingen sammenheng med hodepine og blodtrykk, men det gjorde legen.

Ja, jeg kunne sikkert fått samme resultat ved å være mer aktiv, men det er på langt sikt, og medisinen trenger jeg nå. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (14 timer siden):

Man blir ikke friskere jo flere piller man tar. Man blir friskere av å venne seg av kjemikaliene.

Noen ganger så er det faktisk "pillene" som gjør en person frisk, å påstå noe annet blir i beste fall ren løgn. Kjemikalier er ikke noe vi trenger å venne oss av i utgangspunktet, vann er for eksempel et kjemikalie, hvorfor tar du ikke å venner deg av det ? 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (På 7.9.2022 den 21.25):

Man blir ikke friskere jo flere piller man tar. Man blir friskere av å venne seg av kjemikaliene.

Både ja og nei. Det kommer an på.

Noen medisiner må man bruke resten av livet, og er ikke noe man kan "venne seg av med". Men dette er stort sett kroniske sykdommer eller for eldre personer. 
Noen piller gjør også at man blir frisk, at man bare skal ta de i en kort stund for å bli kvitt f.eks. en infeksjon.

Men du er inne på noe viktig, og har til dels rett.
Det er i mange tilfeller at piller ikke gjør deg frisk, men bare demper symptomene eller holder en sykdom i sjakk. 
Det aller beste er om man da klarer å fjerne hele årsaken. Personlig har jeg gått veldig lite på medisiner selv så langt, men etter å ha hørt flere historier fra venner og kjente virker det som det er veldig lite fokus på dette.
Det er mye lettere for en lege å bare skrive ut en resept enn å prøve å se på hvordan en person kan legge om kosthold, levesett etc. for å unngå, eller i det minste minimere pillebruken. 
Noen ganger kan det være en operasjon e.l. som løser problemet, men det offentlige er ofte alt for treg til å tilby slike løsninger. 

Typisk kan overvekt være noe som kan for noen gjøre at man får høyt blodtrykk, og hvis man går ned i vekt kunne man unngå å bruke medisiner for dette. Har også inntrykk av at dette også gjelder innenfor psykiatri, der det å skrive ut noen piller er mye enklere enn å prøve å løse de underliggende problemene.
En person jeg kjenner holdt på å få problemer med for lavt blodtrykk fordi vedkommende gikk ned i vekt mens hen gikk på blodtrykkssenkende medisiner. Litt ved en tilfeldighet ble det oppdaget at hen plutselig hadde veldig lavt blodtrykk, og hen sluttet da på medisinene. Her hadde det nok vært smart om dette var noe som i større grad var styrt og fulgt opp av legen enn at vedkommende selv tilfeldig oppdaget dette. 

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (På 7.9.2022 den 20.25):

Det offentlige helsevesenet. Legg ned faenskapet.

Å legge det ned er nok litt drastisk.
Mye er bra ved at vi har et offentlig finansiert helsevesen, og enkelte deler av det må nok være på offentlige hender.

MEN:
Store deler av helsevesenet er EKSTREMT ineffektivt. Det burde vært MYE mer konkurranse innenfor det offentlig finansierte helsevesenet. Veldig mye er veldig gammeldags og hvor det virker som målet bare er fortest mulig å bli kvitt deg fra en eller annen liste, eller gjerne dytte deg over på en annen liste.

Utfordringen er at venstresiden har rett når de snakker om "stoppeklokkementaliteten" til høyresiden. Når høyresiden styrte var de alt for opptatt av ventelistetider, hvor mange behandlinger man klarte innenfor et tidsrom etc, men glemte helt kvaliteten på tjenestene. Det er lett å få ned ventelistene hvis man ofrer kvaliteten. 

Såkalt New Public Management kan faktisk være bra hvis man måler de riktige tingene og bruker det riktig. Problemet er at det har blitt brukt feil, og at det kun er brukt for å spare penger, og ikke for å gi bedre tjenester. 
Jeg tror de som jobber "på gulvet" innenfor helsevesenet gjør så godt de kan, men utfordringen er at man aldri tar tak i systemet og tenker "hvordan kan vi levere best mulig kvalitet for de pengene vi har til rådighet". Det har vært fokus på "hvordan kan vi behandle flest mulig mennesker med de pengene vi har". Det er ikke så vanskelig å skjønne hvor det da bærer av sted...

Men for å "frikjenne" helsevesenet litt:
Dette gjennomsyrer hele det offentlige, og ikke bare helsevesenet.
Klarer man å "bli kvitt problemet", dvs. kaste en bruker/pasient over til noen andre eller aller best å kunne si at "vi har gitt vedkommende behandling" er dette perfekt, uavhengig om det løste problemet til brukeren/pasienten, og selv om det totalt for samfunnet og ikke minst den enkelte bruker/pasient er en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
On 8/19/2022 at 9:19 PM, Zork said:

Jeg har faktisk bare gode erfaringer med forsikringsbransjen - dvs om vi kun snakker oppgjør for skader/problemer.

Har hatt en del episoder hvor de tydeligvis har satset på at jeg ikke følger med når det gjelder å fornye forsikringer og de har forsøkt seg med å øke premien svært kraftig for så å umiddelbart senke prisen når jeg spør hva de holder på med og at det plutselig ble "glemt" bonuser og denslags i fornyelser av avtaler.

Men når det gjelder oppgjør, så har jeg bare gode erfaringer. Alt fra en del elektrisk utstyr som ble ødelagt av lynnedslag for mange år siden, til en rimelig omfattende vannskade på bolig og også dyreforsikring som desverre ble nødvendig å bruke svært mye for en hund jeg hadde - alt ble dekket i henhold til avtalen uten noen spørsmål (naturligvis utenom nødvendig dokumentasjon) eller kveruleringer.

Hadde en runde med store problemer med forsikring rundt stor vannskade fra tak. De mente at man som eier er forpliktet til å gå opp og inspiserte taket med egne øyne hvert år så de dekket ingenting. Nå er det ikke alle som nødvendigvis lenger har kropp i ymse aldre til å drive å klatre på et tak 12 meter over bakken. I tillegg er det enkelte takbelegg i blekk som ødelegges lett om man trår litt feil på de.

Dette var en av de store. Forsikringselskap kan man få billig av meg.

Lenke til kommentar
23 hours ago, skaftetryne32 said:

Noen ganger så er det faktisk "pillene" som gjør en person frisk, å påstå noe annet blir i beste fall ren løgn. Kjemikalier er ikke noe vi trenger å venne oss av i utgangspunktet, vann er for eksempel et kjemikalie, hvorfor tar du ikke å venner deg av det ? 

Og det hender man er nødt til å ta piller resten av livet nettopp fordi kroppen ikke selv lenger produserer "kjemikaliene" pillene gir oss. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Når vi er inne på klær, det er stort sett bare Dressmann som har sokker i størrelse 48.

De fleste butikker har opp til:
46 i sokker
47 i sko og såler.

Alle gangene jeg har funnet sko å kjøpe så har det vært til full pris, og siste paret. 
Det er alltid salg på sko i størrelse 46 og mindre, og er det sluttsalg på noe, så er det alltid de størrelsene, som faktisk betyr at det er mange med 47+, men butikkene kjøper ikke inn det folk vil ha.

Lenke til kommentar

Tv2 nyhetskanalen.

Har prøvd å se litt på den nå, men gidder nok ikke så mye mer. Alt for mye reklame, og veldig mye resirkulering av materiale.

Også veldig snevert/ensidig hva som dekkes, og veldig tabloid fokus. F.eks. ingenting om krigen i Ukraina. Nå skjer det jo helt klart større ting der, så pussig at dette ikke nevnes med ett ord....

Lenke til kommentar

Jeg kan vel umuligens være den eneste som har irritert seg over de som kommenterer på værvarslingen at meterologene må slutte med å skremme folk med klimaendringer..

Ellers så irriterer jeg meg over de som skryter av hvor lite de sover, at de trener til de spyr, og at de aldri stopper å trene om de blir syke og hvor lite de spiser. Har ikke noe problem med at folk skryter av seg selv, men liker det ikke når man skryter over ting som helt åpenbart ikke er sunt.

Folk som etterspør råd som de ikke følger. Fikk et spørsmål om medisinering, om det var greit å ta en ekstra pille. Jeg sier nei, du skal aldri endre dose uten å drøfte det med behandlende lege, en annen skyter også inn at det ikke vil gi noe ekstra effekt med dobbel dosre Så sier vedkommende, jeg tar en pille til jeg. Men hvorfor i helvete spurte du da? 

Folk som ber om feedback, og sier: jeg tåler det, bare si det du vil, og så merker du at de blir sure og fornærmet når de får konstruktiv kritikk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

https://www.nrk.no/osloogviken/hyttemegler-tror-hoye-strompriser-vil-fa-flere-til-a-velge-enkel-standard-pa-hytta-1.16097664

Enkle hytter uten innlagt strøm vil bli mer attraktive på markedet som følge av de skyhøye strømprisene, mener hyttemegler.

 

En kan jo bare si opp strømavtalen eller ta hovedsikringen..
Hytter med innlagt strøm kan enkelt konverteres til solceller. 

Lenke til kommentar
Sarcoex skrev (13 minutter siden):

Håper jeg ikke må velge mellom varme, oppvask, klesvask, og varm mat til vinteren pga de pokkers strømprisene.

Alltid kjør fulle maskiner, og du trenger ikke bytte ytterklær hver dag.
Har kun svarte innerklær, så jeg kjører bare en maskin.

Jeg bor alene og kjører maskinene maks 1 gang i uken. 

Ta på klær når det blir kaldt istedet for å skru opp temperaturen, eller kryp under pledd eller dyne.
Jeg har varmepumpe, og den er praktisk, men jeg skrur den ikke på med mindre jeg må.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...