Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (9 minutter siden):

BarneTV ble avsluttet/flyttet i 2009. Hva er det du mener de har kuttet ut?

Nrk Super og Nrk3 er i praksis samme kanal. NRK super sender frem til nrk3 overtar, vanligvis ca 19.30. Nå hoppet man på fotballen 17.50 midt i det som vanligvis er program for de minste. Så nå sendte NRK fotball i 2 kanaler og droppet over 1,5 time med barnetv i "primetime" for barna. På NRK2 gikk dagsnytt18 og "Dan Børges favoritter". De kunne heller sendt fotballen der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenlandske så fort de ser en tilhenger prøver å ta med seg ting uten og spørre.. Når de først blir tatt eller sett på bare "kaste kaste kaste?"

"flytte"

Drar vekk øyeblikkelig med kona i bakgrunnen som sier bare noe rare banneord på rumensk hørtes det ut som..

Skjedde det samme på ungdomskolen jeg gikk på, prøvde å dra med seg gamle skolelaptoper som skulle destrueres..

Helt annen kultur.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Polet stenger 18, kjøpesenteret stenger 20.

Kun vinmonopolet som får unntak for kjøpesentrene sine regler.
Alle andre butikker må holde åpent hele senterets åpningstid, ellers får de bot.

De må jo nesten det da siden det er lovpålagte åpningstider - eneste alternativet er å ikke la vinmonopolet få ha butikk i senteret, men det er lite aktuelt da det er ekstremt verdifullt for et senter å ha et pol.

Ikke polet som er problemet her, men kjøpesenterene sine latterlig rigide regler. Burde være helt kurant at andre butikker også fikk ha de åpningstider de ønsker (innenfor rimelighetens grenser). Hørt saker om butikker som har mistet kollegaer og som ikke engang får lov å holde stengt under begravelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At pass og nasjonalt ID-kort skal betales med 500 kr hver er flåeri.
(Politiets grådige arm prøvde seg med 1000 kr først, det gikk ikke, dessuten er de håndhevere av lover)

Å lage dem koster 70-105 kr pluss politi-byråkrat-arbeidstistid.

ID-kortet må fornyes hvert 5. år.  Da er det dobbelt så dyrt som passet som varer i 10 år.

I Sverige koster det SEK 340 og i Tyskland € 35, dvs nesten like dyrt. (Vi trenger ikke være like grådige som alle andre)

Våpenkort koster 1000 kr og det kortet du får koster noen få kr. Tida er ca 5-10 min. (De sier det er lite i f h t hva et våpen koster, men en gammel mauser jeg fikk gratis, der ble det dyrt for en rusten børse)

Nå er tinglysingsgebyret på vei opp igjen, og dokumentavgift er 2,5 prosent av salgssummen. (Flytter du ofte, kan det bli dyrt. Mange låner penger til gebyret, enda de på det kontoret sier det er billig i f h t hva en bolig koster.) Siden det er så billig, er det vel derfor så mange ikke tinglyser skjøte og bruker blankoskjøter som roter til for kjøpere, så billig er det.  Hurra,

Skifteretten skal ha 1000 kr for å sette et ferdigskrevet ark i en mappe og taste 5 min på data. (Det var gratis før, og de sa det var fint for dem om folk oppbevarte testamenter hos dem.) Plutselig skal de ha penger - er det ikke så fint lenger?

Trodde det var en lov om at det vi MÅ ha av det offentlige skal ikke koste mere enn selvkost, ellers blir det utpressing.

Bare slått av grådige OBOS, som skal ha 6000 kr for å sette et papir inn i en mappe og trykke på noen taster, i alt 10 min. ( De sier det er billig i f h t hva boligen koster) Noen må låne penger for å betale det.

"Statlige gebyrer skal vel være betaling for konkrete, statlige myndighetshandlinger overfor enkeltpersoner eller virksomheter, og et gebyr skal vel ikke kunne settes høyere enn statens kostnad ved å utføre den aktuelle handlingen"? Joda, og de kan finne på å øke det 10 % hvert år.

De nærmere retningslinjene for fastsettelse av statlige gebyrer er fastsatt i

 Finansdepartementets rundskriv R-112 av 16. juni 2015. Der leser vi følgende:

3.2.2 Fastsetting av satser

1) Betalingen skal ikke overstige kostnaden ved å produsere og levere tjenesten.

2) Betalingen bør fullt ut dekke kostnadene ved å produsere og levere tjenesten basert på kostnadseffektiv drift.

3) Gebyret bør beregnes på grunnlag av gjennomsnittskostnaden ved å produsere og levere tjenesten slik: a) Dersom den gebyrbelagte tjenesten ikke påvirker faste kostnader1 , beregnes satsene på grunnlag av de gjennomsnittlige variable kostnadene.

2 b)Dersom den gebyrbelagte tjenesten påvirker faste kostnader, tas også tillegget i de faste kostnadene med i beregningsgrunnlaget.

3 4) Det skal ikke legges inn krav til overskudd i beregningsgrunnlaget.

5) Gebyret bør teknisk utformes slik at det best mulig sikrer samsvar mellom betaling og kostnader ved produksjon og levering. Betalingen bør enten basere seg på standardiserte satser («prislister») for ulike tjenester eller på faktisk medgått ressursforbruk knyttet til tjenesten betaleren mottar.

6) Dersom en tjeneste utføres flere steder, bør det normalt beregnes en gjennomsnittskostnad for den samlede aktiviteten ved alle forvaltningsenhetene. Kostnadsforskjeller mellom ulike forvaltningsenheter er isolert sett ikke tilstrekkelig for å fravike de vanlige gebyrprinsippene, og det kan i slike tilfeller vurderes en felles gebyrsats for samme tjeneste.

SÅ DET FINS EN GRENSE!! Hvem følger den? 

Lenke til kommentar

11. juni fikk jeg e-post fra Resurs Bank om at jeg hadde glemt å betale en regning fra noe jeg hadde kjøpt med faktura, med frist å betale 30 juni, så jeg la den inn til betaling 30 juni.

I går (24 juni) fikk jeg melding på mobilen om at den ikke er betalt.

I dag fikk jeg purring per post, med samme betalingsfrist + 35 kroner i gebyr.

Edit: Ringte og klaget, så forhåpentligvis så blir gebyret slettet.
Skal de ha gebyr, så får de legge den inn på første purring, ikke siste purring med samme betalingsfrist.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At min rikskringkaster som jeg betaler for stenger 2 mnd om sommeren. At lærere har så lang ferie. At Stortinget har så lang ferie. At kartverket skal ha 10 tusen for sjøkart de har utviklet for våre skattepenger. At NRK selger til oss det de har produsert for våre skattepenger. At både Kartverket og NRK har ansatt selgere og salgspersonell lønnet av oss for å selge ting til oss. I praksis øker de antallet ansatte og skattene selv, får inntekter i tillegg til bevilgninger uten at våre folkevalgte har vedtatt å øke skatter eller antallet ansatte. Det er nå 900 000 offentlig ansatte, og det øker. 44% av de yrkesaktive er ansatt eller direkte avhengig av inntekter fra det offentlige. Tyskland, Spania og England har 14%.  Våre helsetjenester er dobbelt så dyre som andre lands, pr ansatt, pr seng og pr pasient. Og på toppen av det har vi ikke penger til pensjon til alle innvandrere vi har hentet inn. Oppå det igjen har vi ikke jobber til alle de ufaglærte. De "faglærte" som går ut av skolene våre er elendig kvalitet, de som ikke dropper ut. Rørleggere kan ikke matte, fysikk, norsk eller engelsk. En bilmekaniker vet ikke hvordan man regner 25% moms og vet ikke hva en Newton-meter er for noe. De store arbeidsgiverne må utdanne dem på nytt. 

Endret av Slettet+6132
mere klaging
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (9 minutter siden):

11. juni fikk jeg e-post fra Resurs Bank om at jeg hadde glemt å betale en regning fra noe jeg hadde kjøpt med faktura, med frist å betale 30 juni, så jeg la den inn til betaling 30 juni.

I går (24 juni) fikk jeg melding på mobilen om at den ikke er betalt.

I dag fikk jeg purring per post, med samme betalingsfrist + 35 kroner i gebyr.

Jeg fikk purring på en kreditnota i forrige mnd. Penger jeg fikk tilbake. Skal de ha dem tilbake? Det var ikke porto på brevet heller, så jeg fikk 77 kr i gebyr. Slå den 🙄

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At vi betaler NRK for at de ansatte kjøper programmer og sender i stedet for å produsere eget. At same-TV har fått et bygg til 55 mill og har 75 ansatte, og at NRK har 3500 ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det tar nå 5 dager å sende et brev tvers over det tykkeste Norge. Det tar 5 dager å produsere og levere et par briller fra Kina. Det koster 550 kr å sende dem tilbake samme vei, mere enn jeg betalte for brillene med frakt fra Kina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (2 minutter siden):

Ledere som får millioner i bonus med penger betalt av staten.

(Norwegian saken, og sikkert flere)

Jeg er stum av indignasjon over det. Og helt åpenlyst, og helt sikkert går de fri.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Det tar nå 5 dager å sende et brev tvers over det tykkeste Norge. Det tar 5 dager å produsere og levere et par briller fra Kina. Det koster 550 kr å sende dem tilbake samme vei, mere enn jeg betalte for brillene med frakt fra Kina.

Lønner seg ikke å sende noe ut av Norge.
Har fått feilsendte varer og da har jeg fått de gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Politiet i Polen har fått nytt datasystem. Det var budsjettert til 200 mill. Det kostet litt mindre, trolig fordi politisjefen truet med å sparke dem som overtrakk budsjettet. Jeg har sett systemet og politiet der er veldig fornøyd. Det er laget av de samme folkene som laget det vi har/hadde/ikke har/får/ikke får i Norge - hvor overskridelsene er astronomiske. Det var det den polske politimesteren visste, og det var derfor han truet med represalier om ikke alle sørget for å holde budsjtettet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (5 minutter siden):

Lønner seg ikke å sende noe ut av Norge.
Har fått feilsendte varer og da har jeg fått de gratis.

Ta med posten til Polen og send det derfra. Selv om det skal til norske mottakere.

Fraktratene er firedoblet på to år fra Kina. Det er mangel på kontainere. NOK 90 000 fra Kina for en 40 fots kontainer.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjøleskap said:

Er så lei av vage avisoverskrifter. Akkurat nå kan Dagbladet melde at 159 er savnet og fire er døde, men det står ikke en dritt om hva det dreier seg om og jeg har ingen planer om å trykke.

Avisen bryr seg ikke om tiden til leseren. De ønsker klikk og penger.

Gjør deg selv en tjeneste. Blokker slike nettsteder enten i routeren eller ved hjelp av plugins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...