Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Urm, permission problemer? Det tar deg 5 musetrykk og et drag med musa så har du skrudd av alt som heter UAC-controll. Ingen pop-ups noe sinne fra UAC. Om boksen som kommer opp når du starter .exe filer fra ukjente kilder plager deg så mye så ja...

 

Selvfølgelig har jeg slått av UAC, jeg er ikke inkompetent. Problemet mitt ligger i at systemet nekter å la deg gjøre ting. Prøvd å slette en fil som ikke er i bruk? WELL FUCK YOU, det får du ikke lov til. Du må bruke Unlocker eller noe slikt skit for å få det til, til og med da funker det ikke alltid. På hvilket som helst UNIX og UNIX-lignende system er ikke dette noe problem. Det her er bare ett av mange eksempel.

 

1. Driverhelvete uten like om akkurat din <navn>brikke ikke er støttet.

2. Man må inn i shell for hver minste lille ting som skal utføres.

3. Skal man finne stedet en kjørbar fil på skrivebordet, e.l. ligger må man gjennom mye styr (ref. punkt 2). På windows kan jeg høyreklikke på filen og velge "åpne fil lokasjon".

 

1. Det meste hardware støttes ut av boksen. Hvis du må installere drivere så gjør du som oftest noe lignende Windows. Finner ut hvilken hardware du har -> $søkemotor "blablabla drivere" -> last dem ned. Her er eneste forskjellen: Istedenfor å trykke next 7 ganger, skriver du heller ./configure; make; make install.

2. Feil. Hvilket som helst DE vil la deg endre like mye med GUI istedenfor shell. Tutorials bruker shell fordi det er lettere og det funker for alle distribusjoner og DE.

3. Dette spørs på hvilket WM du har. Noen WM støtter ikke ikoner i det hele tatt, mens andre støtter ikoner, inkludert "Open File Location". Jeg vet at metacity (GNOME sitt WM) har open file location.

 

Linux passer seg best for de som har interesse i å sette seg inn i systemet. Jeg og en del andre har ikke noen interesse i å sette seg inn i hele systemet og finne ut av hvordan den og den driveren må installeres. Jeg ønsker ikke å måtte modifisere og endre på hver minste lille ting for at det skal bli slik jeg vil.

 

I min (biased) verden passer Linux de som faktisk vil være produktiv med systemet, og ikke knote rundt på grunn av Windows' limitasjoner. Problemet med Windows er at den som oftest ikke lar det konfigurere systemet slik som du vil, men tvinger deg til å bruke datamaskinen på en spesifikk måte. Det gjør Windows ett dårlig OS i min bok.

 

Windows 7 er ekstremt mye bedre enn XP ,og du kan umulig ha satt deg inn i Windows 7 når du klager på permission problemer og at du ikke kan endre vindusystemet fra aero til noe annet.

 

Helt sant at man kan skifte WM, men man har ikke særlig gode alternativer. Ingen av WMene er kraftige i forhold til feks. KDE sin Kwin eller GTK-alternativet CompizFusion. Nå snakker jeg strictly WM-funksjoner og ikke effektene (de har jeg personlig slått av). Angående permission problemer, se ovenfor.

 

På linux må du inn med like mange 3rd pary programvare som på windows for å få det slik du vil. Bare fordi du har satt deg inn i Linux distroen din betyr ikke det at W7 er noe møkk som ikke kan brukes for alt i verden. At enkelte ting DU trenger fordi DU bare må ha det tilsier ikke at windows er dårlig.

 

På alle Windows-systemer inntil nå har du måtte åpne en nettleser, laste ned 700 installasjonsfiler, og så kjede deg gjennom next,next,next. Det er mye enklere å bare si hvilken pakker du vil ha til pakkebehandleren så gjør den alt. Og jo, mangen av poengene jeg listet opp var mangler i det OSet som jeg ikke kan rette opp i. Alt på Linux-systemer utenfor kernelen selv er 3rd party. Forskjellen er at du har alt sentralt i en pakkebrønn, noe Microsoft endelig har fått fingen ut av ræven og lagd ett form for alternativ i Windows 8. Windows 8 er en større clusterfuck, så selv om den faktisk har ett pakkebrønn-alternativ så hjelper det ikke særlig.

 

I dag trenger du ikke starte windows på nytt for veldig mye. De fleste programmer installeres og fungerer rett etter installasjon. Programmene som krever reboot har enten installert "spesielle" filer eller utviklet på en dårlig måte.

 

Neida, bare når man skal installere drivere, endre på konfigurasjon i en systemkomponent osv.

 

Igjen, på hvilket som helst UNIX og UNIX-lignende system kan man lett ta seg av dette uten reboot. Du har uansett alle de 15 punktene mine som forklarer hvorfor Windows er ett ubrukelig OS for min del.

 

Windows-PC-en på jobb går gjerne en måned eller to mellom restart, uten noen problemer.

 

Men skal vi virkelig starte en linux/windows-diskusjon igjen? De pokkers linux-fantastene må virkelig lære seg å beherske seg. Dere er faen meg verre enn jehovas vitne som kommer på døra.

 

Det var ikke jeg som startet diskusjonen. Jeg kom med en spøk, Refsa started diskusjonen ut i fra det. Ikke prøv å legg skylden på Linux-brukere her.

 

Hold deg inne. Problem solved.

 

Unngå problemet != Løse problemet.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så igjen. Fordi du krever litt mer sære ting av Oset så blir Windows dårlig. Jeg har enda ikke støtt på noe problemer i hverken den programmeringen jeg har gjort eller generelt. Etter jeg installerte Windows trengte jeg EN omstart før jeg var klar. Til ditt bruk der du føler for å endre drivere og annet tull x antall ganger i døgnet er kanskje Linux bra(selv om det tar meg 7 sekunder å gjøre en omstart), men for meg som for det meste spiller og driver med programmering utenfor os nivået trenger jeg ikke Linux. Har klart meg bra med Windows hittil og var ikke imponert over Linux/ubuntu når jeg testet det. Jeg sier ikke at Linux er dårlig, men det blir for dumt fra din side og si at Windows er ubrukelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så igjen. Fordi du krever litt mer sære ting av Oset så blir Windows dårlig.

 

Jeg krever ikke sære ting. Jeg krever ett system som i det minste lar meg sette keybinds som jeg vil. Jeg hadde ikke hatt noe i mot ett oppegående filsystemhierarki heller. Binærfiler i Windows kan være overalt i forskjell til /usr/bin. Og jo, veldig mange av de poengene jeg listet opp gjør faktisk Windows dårlig, det er ikke noe jeg mener. Det at den ikke støtter noe annet enn FAT og NTFS som filsystem er dårlig for eksempel.

 

Til ditt bruk der du føler for å endre drivere og annet tull x antall ganger i døgnet er kanskje Linux bra(selv om det tar meg 7 sekunder å gjøre en omstart), men for meg som for det meste spiller og driver med programmering utenfor os nivået trenger jeg ikke Linux.

 

Jeg endrer ikke drivere som en galmann. Jeg oppdaterer drivere mer enn 2 ganger innen ett halvt år derimot. Bortifra oppgradering av linux selv, så trenger jeg ikke reboots i det hele tatt. Mesteparten av problemene mine med Windows ligger i shitty vindubehandlere, noe som har mye å si på produktiviteten min.

 

Når det kommer til programmering, så håper jeg du nyter ingen POSIX-standard. Det å programmere til Windows låser deg ned til Windows med mindre du har lyst å porte koden i flere timer. Hvis jeg vil bruke POSIX threads feks. så er jeg låst utenfor Windows. Ikke at jeg personlig bryr meg, men det bryr veldig mange andre der ute.

 

Har klart meg bra med Windows hittil og var ikke imponert over Linux/ubuntu når jeg testet det. Jeg sier ikke at Linux er dårlig, men det blir for dumt fra din side og si at Windows er ubrukelig.

 

Det finnes flere distribusjoner, desktop environments og enda flere window managers. Det kan godt være du liker noen av dem.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tom Petty. Faen så stygg ufengende drittmusikk! Til helvete med katten!

Cat Stevens også. Faen! Helt elendig musikk på radio norge. Så stygge vokaler og bare DRITT rett og slett.

Radio Norge er horrible greier. For noen måneder siden fikk jeg hele firmaet jeg jobber i til å ringe musikkforslagstelefonen deres og fortelle de at det er ulovlig med usann reklame. De reklamerer tross alt for "variert musikk" og spiller de samme 15 sangene hver dag.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig liten interesse av å sitte i timevis å laste ned forskjellige linux distroer. Som sagt så får jeg det jeg trenger gjennom Windows. Den lille programmeringen jeg gjør i PHP og Java trenger ikke noe posix-compilance.

 

Nei, og det ba jeg deg aldri gjøre, men ikke kom og si at *nix er utdatert fordi du ikke liker det. Hvis noe er utdatert i forhold til UNIX og UNIX-lignende, så er det nok Windows (se den 15-punkt listen min for referanse).

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så grunner til at Linux er bedre er fordi du mener det, og et par ting jeg aldri har hatt problemer med eller interesse av å finne ut?

Jeg bruker linux på laptoppen fordi jeg skal bare notere og lese pdf med den, men herregud, det unity-møkket ødelegger hele opplevelsen. :D

 

Så tilbake til 10.04 eller XP I guess, om ikke Win 7 er mindre krevende enn hva-enn-nyeste-Ubuntu-er.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Når jeg har lastet ferdig en video på YouTube, og så trykker jeg på fullscreen, og så må den laste på nytt.................................

 

Når du går i fullscreen skifter youtube automatisk til 720p. Om du laster inn 720p før du går i fullscreen må den ikke laste på nytt.

 

Her skifter den ikke til 720p, men forblir på 480p og må fortsatt laste på nytt.. Nettet er for dårlig til 720p med mindre jeg har god tid :(

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg slått av UAC, jeg er ikke inkompetent. Problemet mitt ligger i at systemet nekter å la deg gjøre ting. Prøvd å slette en fil som ikke er i bruk? WELL FUCK YOU, det får du ikke lov til. Du må bruke Unlocker eller noe slikt skit for å få det til, til og med da funker det ikke alltid. På hvilket som helst UNIX og UNIX-lignende system er ikke dette noe problem. Det her er bare ett av mange eksempel.

Det kalles idiotsikring. Om du sletter en fil som er i bruk, KRÆSJER TING. Om det er snakk om filer som ikke er systemkritiske, er det mulig å avslutte prosessene som bruker de, og gjøre filene tilgjengelig. Men dette er litt mer avansert enn hva hvermannsen klarer, så det enkleste er bare å starte maskinen på nytt og prøve igjen.

Problemet ditt? Brukerfeil.

1. Det meste hardware støttes ut av boksen. Hvis du må installere drivere så gjør du som oftest noe lignende Windows. Finner ut hvilken hardware du har -> $søkemotor "blablabla drivere" -> last dem ned. Her er eneste forskjellen: Istedenfor å trykke next 7 ganger, skriver du heller ./configure; make; make install.

"Isteden for at installasjonen skjer automatisk, må du skrive kommandoer i et tekst-basert dos-vindu." Jøss, så brukervennlig. I installasjonen til Windows står det iallefall hva som skjer, og hva neste gjør.

2. Feil. Hvilket som helst DE vil la deg endre like mye med GUI istedenfor shell. Tutorials bruker shell fordi det er lettere og det funker for alle distribusjoner og DE.

" shell fordi det er lettere " sier du. Du er kompetent i Linux. Du vet litt hva du holder på. Nå tenk deg bestemora på 60 som skal gjøre ting. Hvor enkelt er det for henne å endre ting via GUI? Guidene snakker jo som sagt om Shell, skal hun inn dit? Nei, da tror jeg gitt det er enklere med Windows.

3. Dette spørs på hvilket WM du har. Noen WM støtter ikke ikoner i det hele tatt, mens andre støtter ikoner, inkludert "Open File Location". Jeg vet at metacity (GNOME sitt WM) har open file location.

I Windows er dette støttet, i alle Windows-versjoner som er i bruk. Hvorfor har ikke Linux en slik enkel funksjon i alle sine versjoner? :)

I min (biased) verden passer Linux de som faktisk vil være produktiv med systemet, og ikke knote rundt på grunn av Windows' limitasjoner. Problemet med Windows er at den som oftest ikke lar det konfigurere systemet slik som du vil, men tvinger deg til å bruke datamaskinen på en spesifikk måte. Det gjør Windows ett dårlig OS i min bok.

Jeg vet ikke hva slags produktivitet du har med Linux som du ikke får med Windows, men det høres fryktelig tullete ut. Ingen av oppgavene du driver med, er jo knyttet direkte til OSet som brukes. Programmering og lignende er tredjepartsprogrammer i samtlige tilfeller. Eller driver du med noe annet som er direkte avhengig av OSet?

Helt sant at man kan skifte WM, men man har ikke særlig gode alternativer. Ingen av WMene er kraftige i forhold til feks. KDE sin Kwin eller GTK-alternativet CompizFusion. Nå snakker jeg strictly WM-funksjoner og ikke effektene (de har jeg personlig slått av). Angående permission problemer, se ovenfor.

Hva slags funksjoner er det du trenger for å fungere? Og er dette funksjoner som alle personer trenger, eller bare en liten knippe med personer?

På alle Windows-systemer inntil nå har du måtte åpne en nettleser, laste ned 700 installasjonsfiler, og så kjede deg gjennom next,next,next. Det er mye enklere å bare si hvilken pakker du vil ha til pakkebehandleren så gjør den alt. Og jo, mangen av poengene jeg listet opp var mangler i det OSet som jeg ikke kan rette opp i. Alt på Linux-systemer utenfor kernelen selv er 3rd party. Forskjellen er at du har alt sentralt i en pakkebrønn, noe Microsoft endelig har fått fingen ut av ræven og lagd ett form for alternativ i Windows 8. Windows 8 er en større clusterfuck, så selv om den faktisk har ett pakkebrønn-alternativ så hjelper det ikke særlig.

Folk flest trenger ikke "700 installasjonsfiler". Folk flest trenger en nettleser (Installert!), tegneprogram (Installert!), Tekstbehandlingsprogram (Installert!(på nykjøpte PC-er)) og lignende. Folk flest driver ikke å installerer programmer som gjør ditten og datten utover det de skal bruke. De ser på PC-en som et arbeidsverktøy, og ikke et leketøy som vi gjør.

Neida, bare når man skal installere drivere, endre på konfigurasjon i en systemkomponent osv.

Feil. Det er veldig få drivere som krever at du starter datamaskinen på nytt. Og hvor ofte er det hvermannsen skal endre i systemkomponenter? Dette er mindredelen av folket som gjør, og dermed en nisjefunksjon.

Igjen, på hvilket som helst UNIX og UNIX-lignende system kan man lett ta seg av dette uten reboot. Du har uansett alle de 15 punktene mine som forklarer hvorfor Windows er ett ubrukelig OS for min del.

Nisje. Nisje. Nisje. Ingen av tingene du nevner er ting som flertallet av brukere trenger å bruke.

Det var ikke jeg som startet diskusjonen. Jeg kom med en spøk, Refsa started diskusjonen ut i fra det. Ikke prøv å legg skylden på Linux-brukere her.

Spøk og spøk, fru blom. Hver gang noen nevner at de har problemer med PC-en sin, så smeller det alltid "install linux problem fix!" fra dere. Dere sier det er en spøk, men det er egentlig en "Linux er bedre enn Windows"-holdning som dere gang på gang poengterer. Mac-folk har gjort mye av det lignende der også, men de er vanligvis ikke så datakyndige at det gjør noe.

Unngå problemet != Løse problemet.

Unngå problemet = intet problem synlig = problem løst.

Lenke til kommentar

Prisen på prevansjonsmidler. Tenkte jeg skulle skifte fra p-piller til p-ringer, men å gå fra å betale 75 kr hver 4mnd, til 322 hver 4mnd er uaktuelt for øyeblikket.

Syns ikke det var spesielt mye uansett hva du velger.

 

Du er ikke sann Slimda. Hvis du vil diskutere noe teknisk så må du nesten kunne kjenne begge sider av saken først.

 

Det kalles idiotsikring. Om du sletter en fil som er i bruk, KRÆSJER TING. Om det er snakk om filer som ikke er systemkritiske, er det mulig å avslutte prosessene som bruker de, og gjøre filene tilgjengelig. Men dette er litt mer avansert enn hva hvermannsen klarer, så det enkleste er bare å starte maskinen på nytt og prøve igjen.

Problemet ditt? Brukerfeil.

Nei, det er ikke alltid det fungerer å avslutte prosessene som bruker filer.

Poenget er vel uansett at Windows ikke gir deg muligheten selv om du føler for å ignorere advarselen og du blir tvunget til å installere et tredjepartsprogram som f. eks Unlocker for å gjøre noe så simpelt som å slette en fil som har en skrivebeskyttelse som både kan være fungerende og ikke-fungerende. Det er ikke brukerfeil, det er en mangel på en funksjon, og Windows lar deg ikke velge selv.

 

I Windows er dette støttet, i alle Windows-versjoner som er i bruk. Hvorfor har ikke Linux en slik enkel funksjon i alle sine versjoner? :)

Har det slått deg at det kanskje ikke er en funskjonalitet alle vil ha? Det er med intensjon at mange WMer ikke har støtte for dette, da mange aldri ser på skrivebordet. Alle WMer som har den intensjon å ha slik funksjonalitet har det.

 

Jeg vet ikke hva slags produktivitet du har med Linux som du ikke får med Windows, men det høres fryktelig tullete ut. Ingen av oppgavene du driver med, er jo knyttet direkte til OSet som brukes. Programmering og lignende er tredjepartsprogrammer i samtlige tilfeller. Eller driver du med noe annet som er direkte avhengig av OSet?

Nei, Linux som plattform legger opp til programmering tettere tilknyttet operativsystemet enn Windows gjør. Det er felles libs, ting blir integrert i shell m.mer. Og jo, -alt- man faktisk jobber med på en PC er direkte tilknyttet operativsystemet..

 

Hva slags funksjoner er det du trenger for å fungere? Og er dette funksjoner som alle personer trenger, eller bare en liten knippe med personer?

Tiling, edge og border snap, hide border, customization generelt sett, virtual desktops, keybindings, div. overview effects m.mer. Kan man først bruke slikt så går man ikke tilbake til å ha så (latterlig) mye mindre funksjonalitet som Windows sin WM har.

 

Folk flest driver ikke å installerer programmer som gjør ditten og datten utover det de skal bruke. De ser på PC-en som et arbeidsverktøy, og ikke et leketøy som vi gjør.

Bullshit, vi ser også på PCen som et arbeidsverktøy. Forskjellen er at vi vet hva vi vil ha, og vi vet at hva Linux kan tilby oss er mye bedre enn Windows for hva gjør. Tror du virkelig vi bruker Linux uten grunn?

 

Spøk og spøk, fru blom. Hver gang noen nevner at de har problemer med PC-en sin, så smeller det alltid "install linux problem fix!" fra dere. Dere sier det er en spøk, men det er egentlig en "Linux er bedre enn Windows"-holdning som dere gang på gang poengterer. Mac-folk har gjort mye av det lignende der også, men de er vanligvis ikke så datakyndige at det gjør noe.

Men Linux ER bedre enn Windows :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke sann Slimda. Hvis du vil diskutere noe teknisk så må du nesten kunne kjenne begge sider av saken først.

Gjør det hovedsaklig for å vise hvor tåpelig hele debatten er. Linux og Windows er to HELT FORSKJELLIGE systemer, til forskjellige formål. Linux har dessverre ikke kommet på samme nivå som Windows når det kommer til vanlige brukere. For de som setter seg inn i det, og ønsker å maksimere alt mulig, så er det nok perfekt. Jeg satt selv i flere måneder og knotet i Linux, men ble lei etterhvert, fordi jeg fikk meg en jobb der jeg måtte løse problemene til brukerene. Da er ikke det så fristende å "knote" på jobb og hjemme.

Lenke til kommentar

W7 har Edge Snap. Dra vinduet i siden på skjermen og halve skjermen er dekket. Dra topp eller bunn til topp eller bunn på skjermen og vinduet dekker hele lengden på skjermen med bredden som var.

 

Med et tredjepartsprogram har jeg muligheter for å sette opp keybinds, snarveier, osv. for mine vinduer.

 

Om en fil ikke kan slettes pga skrivebeskyttelse har nok du gjort noe galt.

 

Bare fordi dere er ignorante og arrogante betyr ikke det at Linux er konge på haugen. dere må kanskje sette dere litt inn i motsatt part før dere uttaler dere om hvordan ting fungerer? Eller er det slik at dere kan alt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...