Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kalles idiotsikring. Om du sletter en fil som er i bruk, KRÆSJER TING. Om det er snakk om filer som ikke er systemkritiske, er det mulig å avslutte prosessene som bruker de, og gjøre filene tilgjengelig. Men dette er litt mer avansert enn hva hvermannsen klarer, så det enkleste er bare å starte maskinen på nytt og prøve igjen.

 

Problemet ditt? Brukerfeil.

 

Alle *nix-systemer tåler dette, filen vil bare være ikke være synlig for andre programmer inntil programmet som brukte den er slått av. Du kan slette hvilken som helst fil, hvis den er systemkritisk eller hvis du ikke eier filen trenger du en av disse:

 

a) Skriverettigheter + ownership til filen.

b) root

 

Forøvrig er det noen programmer som restarter med en gang du dreper dem, så det er ikke alltid man bare kan slå av programmet som bruker filen.

 

"Isteden for at installasjonen skjer automatisk, må du skrive kommandoer i et tekst-basert dos-vindu." Jøss, så brukervennlig. I installasjonen til Windows står det iallefall hva som skjer, og hva neste gjør.

 

Dette er for det første ytterst få drivere som krever. De fleste finnes i repos, og det klarer hvilken som helst å gjøre med tanke på at det er nesten likt "next next". For det andre, så skjer installasjonen hvis du gjør det jeg skrev der, "make install" er som den tredje next-knappen.

 

" shell fordi det er lettere " sier du. Du er kompetent i Linux. Du vet litt hva du holder på. Nå tenk deg bestemora på 60 som skal gjøre ting. Hvor enkelt er det for henne å endre ting via GUI? Guidene snakker jo som sagt om Shell, skal hun inn dit? Nei, da tror jeg gitt det er enklere med Windows.

 

Lettere å gi instruksjoner, dessuten skriver ikke brukeren kommandoene manuelt. Poenget er at å gi instruksjoner med GUI er mye vanskeligere, da du sitter der og sier "Ja, så trykker du på den og den knappen, og går til den og den menyen" og åpner for en stor mulighet for brukerfeil, istedenfor å vite nøyaktig hva som skjer. Ikke nok med det, men skulle en endring i GUIet oppstå så får du også problemer. I ett DE så har du noe lignende kontrollpanelet i Windows (GNOME, KDE, XFCE osv).

 

I Windows er dette støttet, i alle Windows-versjoner som er i bruk. Hvorfor har ikke Linux en slik enkel funksjon i alle sine versjoner? :)

 

Alle Windowsversjoner shippes som det samme OSet, your argument is invalid. Dessuten tror jeg ikke helt du vet hva vindubehandleren (WM) gjør.

 

That said, alle de populære distroene kommer med ett DE, og så langt som jeg vet har alle vindubehandlerene til forskjellige DE den funksjonen.

 

Jeg vet ikke hva slags produktivitet du har med Linux som du ikke får med Windows, men det høres fryktelig tullete ut. Ingen av oppgavene du driver med, er jo knyttet direkte til OSet som brukes. Programmering og lignende er tredjepartsprogrammer i samtlige tilfeller. Eller driver du med noe annet som er direkte avhengig av OSet?

 

Vindubehandleren i Windows er dårlig, og det finnes ikke spesielt gode alternativer. Du mangler også ett skikkelig shell, med mindre du installerer cygwin. Bash følger med alle linux-distribusjoner, så skal jeg trekke samme stråmann som deg ovenfor (hvorfor har ikke Windows en slik ting i alle sine versjoner)?

 

Forøvrig er Linux og UNIX bygd rundt programmering, det finnes bokstavelig talt en bok som heter "The UNIX Programming Environment".

 

Hva slags funksjoner er det du trenger for å fungere? Og er dette funksjoner som alle personer trenger, eller bare en liten knippe med personer?

 

Keybinds er en stor del av det, konfigurasjon til å oppføre seg slik jeg vil at den skal oppføre seg (tiling, snap osv). Disse tingene alene gjør datahverdagslivet tusen ganger bedre.

 

Folk flest trenger ikke "700 installasjonsfiler". Folk flest trenger en nettleser (Installert!), tegneprogram (Installert!), Tekstbehandlingsprogram (Installert!(på nykjøpte PC-er)) og lignende. Folk flest driver ikke å installerer programmer som gjør ditten og datten utover det de skal bruke. De ser på PC-en som et arbeidsverktøy, og ikke et leketøy som vi gjør.

 

Det spiller ingen rolle hva "folk flest" trenger, praktiske funksjoner burde være der uansett om folk flest bruker dem eller ikke. Hvis du hadde installert Ubuntu, OpenSUSE, Mint, Fedora osv. i dag hadde du fått:

 

Nettleser installert

Teksteditor installert

Tegneprogram

Officeapplikasjon installert¹

Bildemanipuleringsprogram installert¹

En myrdel av andre programmer som konkurrerer med profesjonelle alternativer¹

 

¹: Mangler i Windows.

 

Jeg ser forøvrig på maskinen som både ett leketøy og ett arbeidsverktøy. Hvis det ikke var ett arbeidsverktøy hadde jeg aldri tatt produktivitet opp som ett alternativ.

 

Feil. Det er veldig få drivere som krever at du starter datamaskinen på nytt. Og hvor ofte er det hvermannsen skal endre i systemkomponenter? Dette er mindredelen av folket som gjør, og dermed en nisjefunksjon.

 

Jeg har vært borti mange drivere som krever restart. Uansett er det implementert på installeren sin side (sikkert med systemkall), men det er fortsatt en mangel i OSet. Jeg kan fint restarte X11 for å bruke en nyere grafikkdriver, du kan ikke restarte vindusystemet på Windows. Det samme gjelder en drøss andre ting som for eksempel nettverksbehandleren, lyd osv.

 

Nisje. Nisje. Nisje. Ingen av tingene du nevner er ting som flertallet av brukere trenger å bruke.

 

So what? Det spiller ingen rolle, funksjonen mangler, til hver systemadministrator sin fortvilelse. Det spiller ingen rolle hva flertallet trenger, de hadde klart seg med en tablet.

 

Spøk og spøk, fru blom. Hver gang noen nevner at de har problemer med PC-en sin, så smeller det alltid "install linux problem fix!" fra dere. Dere sier det er en spøk, men det er egentlig en "Linux er bedre enn Windows"-holdning som dere gang på gang poengterer. Mac-folk har gjort mye av det lignende der også, men de er vanligvis ikke så datakyndige at det gjør noe.

 

Det er humor. Selvparodi heter det.

 

Unngå problemet = intet problem synlig = problem løst.

 

Hva hvis han må på butikken? Problemet løses ikke hvis han blir inne.

 

EDIT: Fikset skrivefeil.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke sann Slimda. Hvis du vil diskutere noe teknisk så må du nesten kunne kjenne begge sider av saken først.

Gjør det hovedsaklig for å vise hvor tåpelig hele debatten er. Linux og Windows er to HELT FORSKJELLIGE systemer, til forskjellige formål. Linux har dessverre ikke kommet på samme nivå som Windows når det kommer til vanlige brukere. For de som setter seg inn i det, og ønsker å maksimere alt mulig, så er det nok perfekt. Jeg satt selv i flere måneder og knotet i Linux, men ble lei etterhvert, fordi jeg fikk meg en jobb der jeg måtte løse problemene til brukerene. Da er ikke det så fristende å "knote" på jobb og hjemme.

Ja ok flott det, du bare ignorerte alt jeg sa fordi du ikke har noen motargumenter, og deretter avfeier det hele med at "debatten er tåpelig"? Come on.

 

Windows og Linux er forskjellige, det har du helt rett i, men i mange situasjoner er de begge to alternativer til å gjøre de samme tingene, og er derfor absolutt et aktuelt diskusjonstema.

Om du har brukt Linux i flere måneder og antyder at man ikke kan gjøre noe annet i Linux enn å "knote" så taler jeg for brukerfeil.

 

W7 har Edge Snap. Dra vinduet i siden på skjermen og halve skjermen er dekket. Dra topp eller bunn til topp eller bunn på skjermen og vinduet dekker hele lengden på skjermen med bredden som var.

Jeg er klar over dette ja, men den er dårlig. Støtter f. eks ikke snap i hjørner. Viktigste er dog uansett mangelen på border snap spør du meg.

 

Med et tredjepartsprogram har jeg muligheter for å sette opp keybinds, snarveier, osv. for mine vinduer.

Keybindings for et begrenset sett med funksjonalitet. Programmene jeg har sett som fikser slike keybindings er heller ikke veldig godt sydd inn i operativsystemet da det er åpenbart at det er tredjepart. Muligens det finnes noen jeg ikke har sett.

 

Om en fil ikke kan slettes pga skrivebeskyttelse har nok du gjort noe galt.

Nei. Det hender at ting henger seg, at configfiler som Windows eller andre programmer tror er i bruk når de ikke er det osv. pga. de er cached. Jeg har brukt Windows lenge og var/er en power user også i Windows, og har opplevd dette flere ganger, spesielt da hvis man tweaker ting.

 

Bare fordi dere er ignorante og arrogante betyr ikke det at Linux er konge på haugen. dere må kanskje sette dere litt inn i motsatt part før dere uttaler dere om hvordan ting fungerer? Eller er det slik at dere kan alt?

Kanskje litt arrogante, men neppe ignorante. Til forskjell fra de fleste på Windows-siden i diskusjonen så har vi faktisk prøvd begge deler, og kan ofte mer om begge sider enn motparten pga. vi er ofte mer nerder.

 

Skulle gjerne likt og sett hvor mye support hadde blitt kontaktet om Linux ble kjørt ut som standard

Bryr meg ikke om hva andre bruker utover det tekniske, så kjør hva dere vil, men jeg vil påpeke hvor shit det er.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

W7 har Edge Snap. Dra vinduet i siden på skjermen og halve skjermen er dekket. Dra topp eller bunn til topp eller bunn på skjermen og vinduet dekker hele lengden på skjermen med bredden som var.

 

Dette er ikke edge-snap. Dette er ett dårlig alternativ til tiling.

 

Med et tredjepartsprogram har jeg muligheter for å sette opp keybinds, snarveier, osv. for mine vinduer.

 

Konkurrerer disse med feks. Ctrl+Alt+LMB for å resize ett vindu, eller Alt+LMB for å flytte det? Konkurrerer det med Ctrl+Alt+Numpad for automatisk plassering og resizing av vinduet? Jeg har mange andre ting jeg gjerne ville hatt i ett WM.

 

Om en fil ikke kan slettes pga skrivebeskyttelse har nok du gjort noe galt.

 

Når snakket jeg om skrivebeskyttelse? Jeg snakket om at ett program brukte filen, og derfor nekter Windows deg å gjøre noe.

 

Bare fordi dere er ignorante og arrogante betyr ikke det at Linux er konge på haugen. dere må kanskje sette dere litt inn i motsatt part før dere uttaler dere om hvordan ting fungerer? Eller er det slik at dere kan alt?

 

Jeg har gitt deg drøssevis av argumenter på hvorfor Linux er ett bedre OS, og hva Windows mangler, jeg har brukt Windows i flere år trossalt. Hvis du velger å ignorere dem og fortsatt spre tull som det der, er det nok du som er ignorant.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

07:30 - Buss til jobb - Hodetelefoner - Musikk - Sperrer verden ute - Lykke

 

 

- Arbeidskollega går på bussen - Setter seg ved siden av og begynner å snakke.

 

Hodetelefoner av.

 

FML

Kjenner meg så jævlig igjen her. Selv foretrekker jeg å være alene med god musikk på ørene.
Lenke til kommentar

Når jeg har lastet ferdig en video på YouTube, og så trykker jeg på fullscreen, og så må den laste på nytt.................................

 

Når du går i fullscreen skifter youtube automatisk til 720p. Om du laster inn 720p før du går i fullscreen må den ikke laste på nytt.

Bruker en YouTube addon til chrome som gjør at alle videoer starter i 1080p om det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekker hjemmesidene til Dyrebeskyttelsen i min by, ang. den katten jeg rapporterte nylig.

Der er det lite aktivitet, og man henvises til Facebook-profilen deres.

 

Hvorfor i &%$%$/&%$ blir jeg bare henvist til forsiden til Facebook, så jeg må være pålogget for å lese om katten?

Eventuelle fosterhjem og dyrevenner uten Facebook-konto får jo ikke tilgang til å lese om dyrene.

 

Er det i det hele tatt noen god grunn til at Dyrebeskyttelsen sin Facebook skal kreve pålogging?

Jeg hater Facebook mer og mer intenst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kjekke ting alltid havner i tidsrom hvor andre planer er satt... Er 3 uker på ferie i Europa nå, men fikk nettopp forespørsel om gratis tur til New York og Florida som jeg forguder. Selvfølgelig er avreisedatoen mens jeg er her... Åååhhhjajajja

 

Irriterer meg også over 3 uker uten bil! Har vel maks vært borte 3 dager fra bil de siste to årene... Grusomt!

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg, er at så og si alle nye retail-spill idag må ha en eller annen fucka bruker til et eller annet fucka tredjeparts-program for å kunne aktiveres. Games for Windows live, Origin, Rockstar Social Club.. The list goes on. Steam er vel det eneste som fungerer, og ikke irriterer dritten av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...