Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Unge Høyre vil at staten skal kontrollere hvordan kvinner går kledd i Norge. Vanvittig.

FViyF-bX0AEUgbz?format=jpg&name=medium

Et fritt og liberalt samfunn (så lenge du ikke gjør noe vi ikke liker selvsagt). Det faller som kjent på den hvite mann å oppdra de ville og brune fra sør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Absolutt galskap av en kampanjevideo fra Eric Greitens, som stiller til guvernørvalg i Missouri. Han har tidligere vært guvernør i delstaten, men gikk av i 2018 etter en sexskandale og svindel med donorpenger.

I tweeten med videoen går han langt i å true «RINOs», altså det Trump kaller Republicans In Name Only med å bli skutt.

Greitens er «endorsed» av Trump og Flynn.

EDIT: I tilfelle Twitter fjerner innlegget, noe de burde gjøre, legger jeg ved screenshot:

068E79A3-767C-407E-A442-11B15DB9C8DC.thumb.jpeg.bd8529d174475ee175a835591d88c177.jpeg

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 8.6.2022 den 18.11):

Marjorie Taylor Greene strikes again.

"Greene probably meant “petri dish,” (the shallow dish biologists use to culture different cells), not “peach tree dish.” The Georgia Congress member is a master of malapropism who once referred to the Gestapo as the "gazpacho police".

Hun har også referert til gulag som goulash. Det går ikke an å være så dum. Håper nesten hun er dyslektisk.

Hun er republikaner. Så selvfølgelig er hun faktisk så dum. Det finnes utallige andre eksempler på at mennesker dumme som potetgull stemmes inn av republikanske stemmere.

Endret av Sharpings
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (10 timer siden):

Hun er republikaner. Så selvfølgelig er hun faktisk så dum. Det finnes utallige andre eksempler på at mennesker dumme som potetgull stemmes inn av republikanske stemmere.

Trump stemmere(i snitt)  tjener mer enn typiske amerikanere og mer enn de som stemte på Bernie Sanders.  Hvordan greier de å tjene mer enn median hvis de er dumme som potetgull? 

As compared with most Americans, Trump’s voters are better off. The median household income of a Trump voter so far in the primaries is about $72,000, based on estimates derived from exit polls and Census Bureau data. 

That’s lower than the $91,000 median for Kasich voters. But it’s well above the national median household income of about $56,000. It’s also higher than the median income for Hillary Clinton and Bernie Sanders supporters, which is around $61,000 for both.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/11/2022 at 10:40 AM, knutinh said:

Ok. Men det er ikke en frykt jeg tar og føler på. Jeg har aldri spurt venner om å gå hjem sammen med meg fra fest fordi jeg var redd for å bli voldtatt.

-k

Jeg føler ikke på frykten å kunne havne i en alvorlig ulykke hver gang jeg setter meg i en bil. Men jeg er likevel bevisst på at det kan skje og tar de forhåndsregler jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Jeg føler ikke på frykten å kunne havne i en alvorlig ulykke hver gang jeg setter meg i en bil. Men jeg er likevel bevisst på at det kan skje og tar de forhåndsregler jeg kan.

Ok. Kanskje det er større individuelle forskjeller enn jeg hadde tenkt meg. Tanken på at jeg skal bli voldtatt har aldri streifet meg. Ranet, knivstukket og det som verre er har jeg kanskje vurdert, men aldri voldtatt.

-k

Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Ok. Kanskje det er større individuelle forskjeller enn jeg hadde tenkt meg. Tanken på at jeg skal bli voldtatt har aldri streifet meg. Ranet, knivstukket og det som verre er har jeg kanskje vurdert, men aldri voldtatt.

-k

Det har aldri streifet meg heller. Men jeg er så heldig at jeg ikke vanker i miljøer hvor det å voldta/nedverdige faktisk brukes som vold og trusler  mot andre menn. Men jeg kan fint sette meg inn i hvordan det måtte vært å bli utsatt for det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Det har aldri streifet meg heller. Men jeg er så heldig at jeg ikke vanker i miljøer hvor det å voldta/nedverdige faktisk brukes som vold og trusler  mot andre menn. Men jeg kan fint sette meg inn i hvordan det måtte vært å bli utsatt for det.

Tenker du da på fellesdusj i fengsler, sånn som jeg bare kjenner fra film?

-k

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Nei jeg tenker på det virkelige liv. De fleste er nok forskånet fra slikt.

Jeg kjenner ikke til noen miljøer (i Norge) hvor det å voldta menn brukes for å kue dem. Uten at jeg trekker din påstand i tvil, kan du sette meg mer inn i det?

Jeg tror nok at sånt kan skje i det virkelige liv i krig (Ukraina?), under tortur av antatte terrorister, og i fellesdusj i Amerikanske fengsler. Men da snakker man om gjennomført brutale unntak hvor du like gjerne kan få kuttet fingre eller hals.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det forekommer bla. I hardere miljøer hvor det brukes for å kue. Det kan brukes fremmedlegemer men er fortsatt å regne som voldtekt. Det forblir som oftest værende som en trussel men tilfeller forekommer. Menn rapporterer ikke slik og selvmord forekommer nok også i sammenheng med det.

Ellers hadde jeg en bekjent homofil på videregående som i vår ungdom ble voldtatt av en heterofil mann i fylla. Slik skjer nok mer enn man er klar over selv om vi ikke alle "går å føler på det" hele tiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Knuts poeng var vel likevel at man som kvinne forholde seg mer til en reell mulighet til å bli voldtatt,
1 av 10 kvinner i Norge rapporterer at de er blitt voldtatt.
De fleste voldtekter blir begått av noen man kjenner (86% De aller fleste kjente overgriperen.
De største gruppene av overgripere når det gjaldt voldtekt var venner, bekjente nabo, kollega og kjæreste/partner eller tidligere kjæreste/partner.)
Halvparten av kvinnene som rapporterer voldtekt har opplevd voldtekt før fylte 18 år.
Nesten en tredjedel av de som blir voldtatt forteller aldri om voldtekten.
Seksuelle overgrep av kvinner blir utøvd nesten utelukkende av menn.
Også overgrep mot menn ble stort sett utøvd av menn.

Hvis du virkelig klarer å sette deg inn i hvordan det oppleves å være kvinne, og gå rundt med en reell frykt for voldtekt, enten fordi det allerede har hendt deg, eller hendt noen du kjenner, eller at man bare er oppmerksom på sannsynligheten; Er jeg imponert.
Jeg er ikke i nærheten av å kunne mane frem en slik angst når jeg er ute og går på kvelden/eller befinner meg i selskap av noen jeg er trygg på, jeg evner heller ikke å virkelig kjenne på alle følelsene som vil dukke opp i kjølvannet av en slik hendelse.
Jeg kan rent mekanisk se for meg hvordan det skulle funnet sted, og anta at jeg ville kjent på et stort u-behag, men jeg har vært i nok u-behagelige situasjoner til å vite at man ikke aner hva man snakker om før man faktisk befinner seg i det.

Endret av Atib Azzad
presis-ering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har da ikke sagt at man som mann går å føler på den samme frykten for å bli voldtatt som når man er en kvinne som eks. går alene hjem fra byen sent på natten? Det blir jo stråmannsargumentasjon 

Jeg tror det var hva Knut snakket om, at det er vanskelig for folk som ikke løper samme risiko, å sette seg inn i hvordan det ville oppleves.
Altså at det er vanskelig å sette seg inn í.
Jeg ønsker ikke å tilegne deg utsagn du ikke har uttalt, jeg bare synes det virket som du kanskje overså dette, eller opplevde det som enkelt å sette seg inn í, og for alt jeg vet kunne det jo kommet enkelt for deg.

On 6/11/2022 at 8:49 AM, Theo343 said:

Menn blir også voldtatt av både menn og kvinner. Så menn kan absolutt sette seg inn i det. Ellers enig i innlegget ditt.

Her virker det som om du mener det er en smal sak å sette seg inn i hvordan det kunne oppleves.
Voldtekt er desverre også ganske mye mer utbredt blant menn å begå, både mot menn og kvinner, selv om det finnes kvinner som voldtar, er det nok et kjønnsmessig aspekt ved problematikken også, som jeg ser for meg er vanskelig for en mann å lett sette seg inn í.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Hvis du virkelig klarer å sette deg inn i hvordan det oppleves å være kvinne, og gå rundt med en reell frykt for voldtekt, enten fordi det allerede har hendt deg, eller hendt noen du kjenner, eller at man bare er oppmerksom på sannsynligheten; Er jeg imponert.

Jeg tror ikke at jeg er i stand til å sette meg inn i det, nei. 

Men jeg tror heller ikke at kvinner flest evner å sette seg inn i hvordan samfunnets overgriper-syn på menn griper inn i menns frihet. Samfunnet forteller på mange måter en historie om menn som overgripere og kvinner som offer, og det leser vi inn i ulike situasjoner. Ofte er kvinner (som i tilfellet voldtekt) helt klart offer. I andre situasjoner er makten eller overtrampet mer jevnt, eller mannen er endog helt uskyldig, likevel tillegger vi og samfunnet menn veldig ofte en rolle som sexgal overgriper og selv skyldig i alle problemer man måtte ha.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg tror ikke at jeg er i stand til å sette meg inn i det, nei. 

Men jeg tror heller ikke at kvinner flest evner å sette seg inn i hvordan samfunnets overgriper-syn på menn griper inn i menns frihet.

Det er ikke en opplevelse jeg deler; at samfunnet begrenser min frihet ved å anta jeg er en overgriper.
Men det høres kjipt ut..

Statistikken forteller også en historie om mannen som overgriper og kvinnen som offer.
Uten at jeg egentlig opplever at den samtidig mistenkeliggjør meg, men det høres ikke usannsynlig ut at noen opplever det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...