Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 time siden):

Er det umulig da? Må man gi slipp på sin kulturarv for å være Norsk? Eller kan man være Norsk og samtidig Svensk/Tysk/Somalisk? Eller 70%/30%?

I

Norskhet burde dekke mange forskjellige etnisiteter.

Sitat

 

Det er fullt mulig å være Norsk uten å være protestant, uten å gå på ski, og uten å ha lys hud og blå øyne. 

-

 

Blir språkrådet enig med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Norskhet burde dekke mange forskjellige etnisiteter.

Norskhet burde selvsagt dekke flere forskjellige etnisiteter. Denne fyren er Norsk. Selv om et kjapt blikk avslører at han har en hudfarge som er forskjellig fra den majoriteten har.

Sitat

Blir språkrådet enig med deg?

Vet ikke. Nå er jeg i stand til å forme egne meninger uavhengig av hva språkrådet måtte mene. Hvis det er noe spesifikt du ønsker å påpeke så kan du kanskje si det rett ut?

-k

D6519447-4D54-47AE-8B61-745A3FCCA743.jpeg

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Norskhet burde selvsagt dekke flere forskjellige etnisiteter. Denne fyren er Norsk. Selv om et kjapt blikk avslører at han har en hudfarge som er forskjellig fra den majoriteten har.

Vet ikke. Nå er jeg i stand til å forme egne meninger uavhengig av hva språkrådet måtte mene. Hvis det er noe spesifikt du ønsker å påpeke så kan du kanskje si det rett ut?

-k

D6519447-4D54-47AE-8B61-745A3FCCA743.jpeg

Det finnes uenighet blant dere nordmenn.

Fire av ti nordmenn mener at mennesker fra Somalia aldri kan bli helt norske

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2019/05/20/aldri-helt-norsk/
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (45 minutter siden):

Det finnes uenighet blant dere nordmenn.

Selvsagt. Noe annet ville da være veldig rart?

Sitat

Fire av ti nordmenn mener at mennesker fra Somalia aldri kan bli helt norske

Det er et vanskelig spørsmål hvor man kanskje må ha to-veis kommunikasjon for å komme til bunns i holdningen.

Kan en person som er født i et annet land noensinne bli «helt» en annen nasjonalitet? Er Scwarzenegger helt Amerikansk når han kjører Humveen sin? Når han aldri kan bli Amerikansk president?

Hvis du har levd 5 eller 18 år av livet ditt et helt annet sted så er det ikke urimelig at det påvirker deg. Jeg har flyttet på meg og jeg opplever at jeg har delt tilhørighet. Jeg finner det rimelig at de rundt meg oppfatter det slik også. Spørsmålet er kanskje om man kan være «Norsk» og samtidig ha tilhørighet i noe «ikke-Norsk».

Til en viss grad så er nok tilhørighet eksklusiv og gjensidig. Hvis du sier at du aldri kan tenke deg å gifte deg med en «Norsk» jente så er du kanskje ikke Norsk?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
18 minutes ago, knutinh said:

Til en viss grad så er nok tilhørighet eksklusiv og gjensidig. Hvis du sier at du aldri kan tenke deg å gifte deg med en «Norsk» jente så er du kanskje ikke Norsk?

Gjelder dette også for de med generasjoner av norske foreldre bak seg, som finner norske kvinner for selvstendige, og heller leter etter kone i Thailand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Gjelder dette også for de med generasjoner av norske foreldre bak seg, som finner norske kvinner for selvstendige, og heller leter etter kone i Thailand?

Fair point. Jeg er glad for at jeg skrev «kanskje».

Kanskje kan Norske menn som leter etter dame i Thailand deles inn i:

1) Foretrekker Thailandske kvinner fordi de har en kultur mer lik det Norske kvinner hadde for 50 år siden. Altså en slags kjønnskulturkonservativisme/regressivisme

2) De som tenner på de fysiske trekkene til mennesker fra Thailand

3) De som opplever at de har få muligheter på det Norske kjønnsmarkedet.

 

Jeg vet ikke hvordan man skal sammenligne det med:

Sitat

Jeg vil ha bosniske barn med bosniske navn. Jeg vil at barna mine skal lære seg bosnisk.

Edin Bešić (25) studerer religion i Stavanger og er utdannet barnehagelærer. Han ble født i Norge av to bosniske foreldre, som begge flyktet til landet under Bosnia-krigen på 1990-tallet.

Folk er veldig fordomsfulle. Nordmenn sier at de ikke er rasister og «godtar alle», men vi har veldig mye skjult rasisme i Norge, hevder han.

Med tanke på mine meninger og tanker hadde jeg ikke klart å bo med en norsk dame. Du kan spørre de fleste bosniske gutter og jenter. Jeg er ikke den eneste.

– Hvorfor ikke?

– Jeg kan sikkert ha norsk kjæreste, men ikke norsk kone.

Jeg har bestemt meg. Jeg har ikke lyst på norsk dame, både på grunn av språket, religion, kultur og meninger, men også fordi familien ikke ville ha akseptert det.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z79A75/flerkulturelle-unge-tja-vi-elsker

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
34 minutes ago, knutinh said:

Fair point. Jeg er glad for at jeg skrev «kanskje».

Kanskje kan Norske menn som leter etter dame i Thailand deles inn i:

1) Foretrekker Thailandske kvinner fordi de har en kultur mer lik det Norske kvinner hadde for 50 år siden. Altså en slags kjønnskulturkonservativisme/regressivisme

2) De som tenner på de fysiske trekkene til mennesker fra Thailand

3) De som opplever at de har få muligheter på det Norske kjønnsmarkedet.

 

Jeg vet ikke hvordan man skal sammenligne det med:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z79A75/flerkulturelle-unge-tja-vi-elsker

Det var bare et spørsmål fra min side, ikke nødvendigvis noe poeng.
For min del er denne debatten om norsk-het temmelig avklart (i første omgang) hvis det fremgår hvor abstrakt og flytende en slik benevnelse er, utenfor de mer konsise rammene som gjelder pass og statsborgerskap, som egentlig er den mest konsise nominatøren vi har.

Jeg ville sammenlignet disse eksemplene dine på grunnlag av fordommer, la oss si at eks. 3 & 1 er overlappende, vedkommende har sosiale utfordringer som manifesterer seg i en slags nostalgi eller regressiv fantasi, for deretter å lete etter en arena hvor personen stiller sterkt (lav-innteksland).
Denne Bosniske personen opplever også sosiale utfordringer knyttet til sin etnisitet som også ser ut til å ha manifestert seg i en slags fantasi, og ønsker seg dermed en arena hvor han stiller sterkere (andre folk fra Bosnia).
(Gitt at det faktisk er en fantasi da, kanskje er det sant at nordmenn har så mye u-bevisst rasisme at vi er u-attraktive for andre, uten at jeg synes det høres påfallende riktig ut.)

(En tredje problemstilling melder seg vel også ved denne definisjonsmetoden, de som ikke vil inngå forhold med noen som ikke fremstår norsk i den tradisjonelle forstanden, blir disse særlig norske, eller har de samme problem som denne Bosniske personen i eksempelet ditt, og bør ikke klassifiseres som helt norske?)

Det er sannsynlig at begge ville fått holdningene sine utfordret dersom de møtte mennesker som tilbakeviste fordommene sine (åpenbart), men problemet med fordommer er jo gjerne at man selv etterhvert blir del-aktig i mekanikken som gjør at en får fordommene sine bekreftet, slik som at hvis du er sint på polakker, vil du etterhvert som sinnet graver seg dypere kanskje oppføre deg på en viss måte rundt polakker som fremprovoserer en slik reaksjon du mener er typisk for polakker.
Altså, at jo lenger man lever med fordommer, jo mer former de deg og din virkelighet, til det blir vanskelig å kjenne seg selv utenfor disse rammene.

Endret av Atib Azzad
e-ending skulle vært a-ending.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Selvsagt. Noe annet ville da være veldig rart?

Det er et vanskelig spørsmål hvor man kanskje må ha to-veis kommunikasjon for å komme til bunns i holdningen.

Kan en person som er født i et annet land noensinne bli «helt» en annen nasjonalitet? Er Scwarzenegger helt Amerikansk når han kjører Humveen sin? Når han aldri kan bli Amerikansk president?

Hvis du har levd 5 eller 18 år av livet ditt et helt annet sted så er det ikke urimelig at det påvirker deg. Jeg har flyttet på meg og jeg opplever at jeg har delt tilhørighet. Jeg finner det rimelig at de rundt meg oppfatter det slik også. Spørsmålet er kanskje om man kan være «Norsk» og samtidig ha tilhørighet i noe «ikke-Norsk».

Til en viss grad så er nok tilhørighet eksklusiv og gjensidig. Hvis du sier at du aldri kan tenke deg å gifte deg med en «Norsk» jente så er du kanskje ikke Norsk?

-k

Integrering/assimilering er komplisert  med konkurrerende identiteter men når det skjer at samfunnet gjør det umulig for deg å bli fullstendig akseptert som en av dem så ville alle alltid erfare utenforskap.  Noen  synes det er OK og ikke ønsker å bli norsk men det er meget synd for de som ønsker å bli norsk.

Når Masud Gharahkhani, sitt barn og  alle etterkommere blir kjent som et slags iraner (en norsk iraner) istedenfor et slags nordmann så viser du at de blir aldri helt norsk uanset hvor assimilert de er.   Schwarzenegger som selv er et slags amerikaner og alle sine etterkommere kan bli like mye amerikansk som de ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (30 minutter siden):

Integrering/assimilering er komplisert  med konkurrerende identiteter men når det skjer at samfunnet gjør det umulig for deg å bli fullstendig akseptert som en av dem så ville alle alltid erfare utenforskap.  Noen  synes det er OK og ikke ønsker å bli norsk men det er meget synd for de som ønsker å bli norsk.

Når Masud Gharahkhani, sitt barn og  alle etterkommere blir kjent som et slags iraner (en norsk iraner) istedenfor et slags nordmann så viser du at de blir aldri helt norsk uanset hvor assimilert de er.   Schwarzenegger som selv er et slags amerikaner og alle sine etterkommere kan bli like mye amerikansk som de ønsker.

Sier du at det er mulig å flytte til USA og bli helt Amerikansk, men ikke mulig å flytte til Norge og bli helt Norsk, selv ikke for dine etterkommere?

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Det finnes uenighet blant dere nordmenn.

Fire av ti nordmenn mener at mennesker fra Somalia aldri kan bli helt norske

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2019/05/20/aldri-helt-norsk/
 

😪

Trøster meg med denne:

Undersøkelsen viser at ideen om rase og forutsetninger knyttet til etnisitet er mer utbredt blant de med lav utdanning, som bor utenfor storbyene og som leser nyheter fra alternative nyhetskilder som Resett og Document.no.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Sier du at det er mulig å flytte til USA og bli helt Amerikansk, men ikke mulig å flytte til Norge og bli helt Norsk, selv ikke for dine etterkommere?

-k

Du blir alltid en type iraner, pakistaner, somalier osv….mens Schwarzenegger er en type amerikaner.  Videre så blir du kjent som et slags innvandrer i Norge, selv om du ble født i Norge og selv om du er helt assimilert og noe nordmenn ser på deg som norsk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Du blir alltid en type iraner, pakistaner, somalier osv….mens Schwarzenegger er en type amerikaner.  Videre så blir du kjent som et slags innvandrer i Norge, selv om du ble født i Norge og selv om du er helt assimilert og noe nordmenn ser på deg som norsk

 

Jeg forstår ikke hvor du vil.

Schwarzenegger kan aldri bli President i USA, er det ikke så?

-k

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 19.5.2022 den 13.30):

Gjelder dette også for de med generasjoner av norske foreldre bak seg, som finner norske kvinner for selvstendige, og heller leter etter kone i Thailand?

Ikke selvstendige, "bortskjemte" dette har relasjon i hypogamy, er et problem hvis du får en generasjon med menn uten høyere utdannelse og kvinner med. Dette var veldig tydlig etter 1. verdenskrig hvor veldig mange menn døde i krigen og de som overlevde hadde ikke den statusen som kvinnene fant verdige for dem selv. Dette hadde den konsekvensen at mange kvinner forble ugifte frem til sin død.

Det samme skjer idag, hvor menn blir ikke bare diskriminert imot i høyere utdanning, de får også lavere karakter for den eksakt samme prøven (en halv karakter i snitt lavere en kvinner, dette får større konsekvenser jo fler prøver en tar), pluss dagens utdannelse er konstruert til å passe jenter.

Dette får det resultatet at menn som ønsker en familie søker andre steder utenfor landet som for eksempel Thailand fordi livet de kan tillby i familien har ikke den standaren norske kvinner ønsker for seg selv.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Demokratene skal diskutere forbud mot islam og fengsling av meningsmotstandere
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/a7Mpl7/demokratene-skal-diskutere-forbud-mot-islam-og-fengsling-av-meningsmotstandere

Sitat

Før Demokratenes landsmøte lørdag foreligger det forslag om forby islam, behandle meningsmotstandere som krigsfanger og endre navn til Norgesdemokratene.

For et parti. Tenk at disse fikk over 10.000 stemmer i 2019-valget. Grusomt. Men spent på hvor de har tenkt til å gjøre av mange millioner krigsfanger?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 19.5.2022 den 14.15):

Jeg ville sammenlignet disse eksemplene dine på grunnlag av fordommer, la oss si at eks. 3 & 1 er overlappende, vedkommende har sosiale utfordringer som manifesterer seg i en slags nostalgi eller regressiv fantasi, for deretter å lete etter en arena hvor personen stiller sterkt (lav-innteksland).

Å lete etter en arena hvor man stiller sterkt synes å være en utbredt strategi i søken etter make, både for menn (og kvinner?). Jeg ser ikke det som et sykdomstegn men rasjonelt.

Det er selvsagt utfordringer knyttet til det å ha et veldig ujevnt maktforhold før, under og etter forhold.

Sitat

Denne Bosniske personen opplever også sosiale utfordringer knyttet til sin etnisitet som også ser ut til å ha manifestert seg i en slags fantasi, og ønsker seg dermed en arena hvor han stiller sterkere (andre folk fra Bosnia).
(Gitt at det faktisk er en fantasi da, kanskje er det sant at nordmenn har så mye u-bevisst rasisme at vi er u-attraktive for andre, uten at jeg synes det høres påfallende riktig ut.)

Kanskje han bare synes at blå øyne og lys hud ikke er spesielt attraktivt? Kanskje han føler at han har arvet en verdifull kultur som vil bli utvannet hvis han får barn med noen fra en annen kultur?

Jeg tenker at det er snakk om en voksen mann. Vi burde holde mulighetene åpne for at han selv har et ansvar for sine valg og holdninger, og ikke påta oss all skyld med at «hans evt rasisme skyldes sikkert at vi har vært rasistisk mot ham», eller «ingen Norske kvinner vil ha ham, og det er nok grunnen til at han ikke vil ha Norske kvinner».

Sitat

Altså, at jo lenger man lever med fordommer, jo mer former de deg og din virkelighet, til det blir vanskelig å kjenne seg selv utenfor disse rammene.

Mulig. Men er det ikke like mye det at når vi blir eldre så tenderer vi til å bli mer rigide, mindre villige til å endre våre ståsteder?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
38 minutes ago, knutinh said:

Å lete etter en arena hvor man stiller sterkt synes å være en utbredt strategi i søken etter make, både for menn (og kvinner?). Jeg ser ikke det som et sykdomstegn men rasjonelt.

En slik søken tar vel både sunne og potensielt usunne vendinger, dersom man benytter seg av en voldsom økonomisk ulik-het synes jeg det kan tendere mot noe betenkelig, samtidig som det er et komplekst og vanskelig tema, hvor kritikken kanskje bør rettes mot økonomiske mekanikker fremfor individene som utnytter disse.
Det var uansett du som etterlyste en måte å sammenligne disse, og alt jeg sa var at de kanskje hadde det til felles å treffe på sosiale utfordringer som resulterte i at de søkte andre steder.

Quote

Det er selvsagt utfordringer knyttet til det å ha et veldig ujevnt maktforhold før, under og etter forhold.

Selvsagt.

Quote

Kanskje han bare synes at blå øyne og lys hud ikke er spesielt attraktivt? Kanskje han føler at han har arvet en verdifull kultur som vil bli utvannet hvis han får barn med noen fra en annen kultur?

Jeg tenker at det er snakk om en voksen mann. Vi burde holde mulighetene åpne for at han selv har et ansvar for sine valg og holdninger, og ikke påta oss all skyld med at «hans evt rasisme skyldes sikkert at vi har vært rasistisk mot ham», eller «ingen Norske kvinner vil ha ham, og det er nok grunnen til at han ikke vil ha Norske kvinner».

Jeg tar bare utgangspunkt i hva han selv skriver, kanskje har han andre grunner og lyver om sin rasjonale, det vites ikke.
Jeg kan heller ikke se at jeg har gjort ham ansvarsløs på noen måte.

Også spurte jeg om disse som utelukkende vil ha såkalte ur-norske kjærester, er de også ikke-norske, eller blir de super-norske?

Quote

Mulig. Men er det ikke like mye det at når vi blir eldre så tenderer vi til å bli mer rigide, mindre villige til å endre våre ståsteder?

Det er også en ting, jeg snakket om den selvrepeterende syklusen som er iboende i etablerte fordommer.
At man kanskje blir mindre nysgjerrig etterhvert som man blir eldre, kan være sant, men det er noe annet.

Også kanskje vi misbruker såpeboksen nå? Det er kanskje ikke plassen for diskusjon frem-og-tilbake? Jeg vet ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...