Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Når det kommer til rop om "cancel culture" så forsøkte nettopp Eirik Furuseth som mottok disse meldingene fra Græsvik å få ansatte i TV2 sparket basert på private forhold 10+ år tilbake i tid. Det er vel ikke noe bedre.

Nei, det er ikke det. Men jeg mener at en kjent journalist burde stått frem som et bedre eksempel en menigmann. Jeg hadde mye respekt for Græsvik for 20 år siden da han var krigsreporter i Afganistan, nå fremstår han som en sur gammel gubbe som er ute etter å ta alle som ikke deler hans meninger. Han har vært særlig aggressiv etter at Trump ble valgt i 2016.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Men jeg mener at en kjent journalist burde stått frem som et bedre eksempel en menigmann.

Kjent eller ei, metoden han brukte her er ikke forenlig med å være en god journalist. Han får massiv kritikk fra kollegaer, med rette. Får håpe han ikke gjør dette igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det er problemet med demokratier, populister som lover enkle løsninger til kompliserte problemer kan slå de kandidatene som beskriver problemene som kompliserte og uten ingen quick fix.

Vi må prøve å utdanne og danne våre barn og borgere. Norske skoler gjør enkelte gode ting her, ved å fokusere på kildekritikk og det å ha et kritisk blikk.

Vi må røkte debatten på en slik måte at alle tør å heve stemmen, si hva de mener, men ingen kan fri seg fra kritikk. Dvs at løpende diskusjon og uenighet og respekt (for mennesker) er en naturlig del av måten vi ser på og kobler oss til samfunnet på.

Jeg håper og tror at populister har best vilkår i en befolkning som er resignert, som har mistet troen på at det etablerte lar seg fikse, som har mistet respekten for naboen. 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Kjent eller ei, metoden han brukte her er ikke forenlig med å være en god journalist. Han får massiv kritikk fra kollegaer, med rette. Får håpe han ikke gjør dette igjen.

Enig. Å oppsøke abeidsgiver og idrettslag for å «shame» en debattant fra å ytre seg er et brutalt virkemiddel.

Jeg vet ikke hva denne Erik har sagt, og om det har vært noen direkte debatt dem i mellom i forkant.

Poenget nå er at vi har fått klar-gjort hva som forventes av en journalist. Hvilken diskusjon TV2 tar internt på kammerset får være deres sak.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Græsvik har vel flagget politikken sin ganske voldsomt de siste årene spesielt. Jeg hadde også respekt for ham som journalist tidligere, selv om han har et villt annet syn på verden enn meg selv.

Jeg synes også Norge må ha en diskusjon om det faktum at 81% av mediene er eid av ett konsern, og at 83% av politikerne stemmer på bare 3 eller 4 politiske partier, i samme blokk. Selv om mediene i Norge generelt er flinke til å balansere, og selv om man skulle tilhøre den blokken, så bør det være åpenbart at det ikke er kanskje ikke er bra for demokratiet på sikt. Ikke at jeg ønsker at vi skal få medier her som FOX News, som ligner på Resett, Document osv. men det er nok en grunn til at folk flokker til disse bloggene.

Græsvik undergraver således også respekten for journalisme som instutisjon i Norge og gjør nok en del skade.

Lenke til kommentar

Jeg installerer 80 ladestasjoner til bil i en parkeringskjeller. Det har vært 30 grader og vill sommer hele uka. Jeg har sett null til det. Mye betong da. Mye kabelbro. Mye ladere. Mye pensjonister med spørsmål og surving. Er ikke innspurt mot ferie gøy? Kjenner det blir XXXL kaffe nå så håpet om en rask død avtar.

Skal bygge om tavlene og legge om strømmen idag da, så det er jo gøy. Også er det jo fredag  ... men ...

SKYT MEG!!! 💀

20220701_075559.jpg

Endret av SkyMarshall Arts
Blei Battery faktisk. Se om det hjelper.
Lenke til kommentar

https://journalisten.no/aftenposten-kristjan-molstad-presseetikk/sporsmal-om-pride-deltakelse-utloste-interne-diskusjoner-i-aftenposten/525362
 

Sitat

Det var noen av våre ansatte som antydet at de ikke er sikre på om de skal markere Pride, og om det er greit for Aftenposten om de gjør det, sier han til Journalisten.….

Er Pride en menneskerettighetsmarkering, hvor man markerer retten til å elske den man vil, eller er det en politisk markering hvor organisasjonen og arrangøren FRI fremmer politiske standpunkt?…

Det er ikke forbudt om du som Aftenposten-journalist ønsker å delta i markeringer i dag, men går du under en parole må du vurdere din integritet som journalist.

Eilertsen understreker at Aftenposten ikke kommer til å nekte noen å delta i et Pride-arrangement eller parade.

Det er bra at journalister har et aktivt forhold til hvordan de engasjerer seg i saker som de jobber med. Både hvordan det faktisk påvirker jobben de gjør, og hvordan det ser ut på utsiden.

-k

Lenke til kommentar
On 6/27/2022 at 9:11 PM, knutinh said:

Jeg kjenner ingen med Nobel-pris, men jeg kjenner mange med PhD. Noen av dem vil jeg beskrive som «kontekst-avhengig dumme». Dvs i stand til å beskrive komplekse prosesser innen sitt fagfelt, men naive og godtroende og kunnskapsløs innen mange deler av livet og samfunnet.

Applaus. Særdeles intelligente og smarte mennesker er korttenkte og dumme stadig vekk. De er heller ikke nødvendigvis vise og kloke. De som har noe innenfor alle områdene er sjeldne og jeg foretrekker vise og kloke om jeg må velge selskap.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

Angivelig aktiv skytter på et kjøpesenter i København

Personen er nå arrestert. Det sirkulerer bilder på sosiale medier av det som skal være skytteren i håndjern nå. Klærne han har på seg samsvarer med en video som skal være filmet rett før skytingen startet.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Litt merkelig av selveste NRK å lenke til info om global oppvarming i denne artikkelen om gruvedrift!

https://www.nrk.no/vestland/bygger-omstridd-gruveanlegg_-men-manglar-framleis-pengar-til-gruvedrifta-1.16061183

Det står ikke noe om det i artikkelen, men det er lagt inn lenke til at det blir varmere og sånt.

Jeg mener, ja selvsagt går anleggsmaskinene på diesel, men skal man bare slutte å produsere elektronikk og medisinsk utstyr etc, liksom?

Jeg syns noen journalister vet mindre enn meg, ikke for å være kjepphøy men. Det er mye rart å lese. De er jo såklart flinke med språk fordet da.

Også NRK da, som staten/skattebetalerne finansierer. Kanskje journalister som skal skrive om en sak i media bør ha tilleggsutdannelse innen det de skal skrive om, f.eks. realfag hvis man skal skrive om klima. Bare litt grunnleggende liksom.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Siesta-mann said:

Litt merkelig av selveste NRK å lenke til info om global oppvarming i denne artikkelen om gruvedrift!

NRK legger inn den boksen på alle miljøsakene sine uavhengig om de går direkte på global oppvarming - det er nok basert på hva saken er tagget under for du finner den på eldre saker som er skrevet før den først dukket opp også.

Uansett ikke noe journalisten(e) i saken har direkte ansvar for.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, skaftetryne32 said:

Det blir jævla lange utdannelser på dem gitt om de bare kan skrive om det de er utdanna i. 

Ja, det blir vel litt mye med bachelor i alt, men om journalistutdannelsen inkluderte en slags studieretning, feks om man skulle skrive om teknologi. De driver jo med «research», men det kan være litt dårlig grunnlag hos noen, feks innen forståelse av statistikk.

Selv dette med prosentregning er ikke alle helt stø på. Hvis noe stiger med 100% så må det reduseres med bare 50% for å gå tilbake, etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Zork said:

NRK legger inn den boksen på alle miljøsakene sine uavhengig om de går direkte på global oppvarming - det er nok basert på hva saken er tagget under for du finner den på eldre saker som er skrevet før den først dukket opp også.

Uansett ikke noe journalisten(e) i saken har direkte ansvar for.

Det vet jeg ikke noe om, men redaktøren har ansvaret uansett om det er journalistene selv som har lagt til upassende tagger eller om det bare går automatisk.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Siesta-mann said:

Litt merkelig av selveste NRK å lenke til info om global oppvarming i denne artikkelen om gruvedrift!

https://www.nrk.no/vestland/bygger-omstridd-gruveanlegg_-men-manglar-framleis-pengar-til-gruvedrifta-1.16061183

Har du kontaktet de to som står bak artikkelen? Det kan jo være at de bare har klikket feil på en tag eller noe sånt? Ofte finner man ut mer ved å gå til kilden istedenfor å tenke høyt i kommentarfeltene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, nebrewfoz said:

Har du kontaktet de to som står bak artikkelen? Det kan jo være at de bare har klikket feil på en tag eller noe sånt? Ofte finner man ut mer ved å gå til kilden istedenfor å tenke høyt i kommentarfeltene.

Nei. Pleier ikke kontakte journalister. Men du har sikkert rett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...