Gå til innhold

Kommentar: Forbrukerfiendtlig eller nødvendig? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og der tapte Sony ett argument de hadde mot PCen som den ultimate spill plattformen...

PC'en blir nok fortsatt stående rangerende på toppen med sine friheter og total mangel på restriksjoner og tøv fra produsentene.

 

Men jeg er klar med loddebolten den dagen jeg må modchippe PC'en for å beholde friheten min.

Lenke til kommentar

Hvi Sony hade hatt hjernen med seg, hadde de heller laget skikkelig gode GPU-drivere til linux til denne hypervisoren, slik at PS3-en kunne bli en fullblods media-pc. Jeg har vurdert å kjøpe den mest pga. av mulighetene for stue-pc-bruk, men da må man ha noe bedre enn de innebygde avspillermulighetene i PS3-en - ellers blir det en heftig nedgradering fra xbmc-oppsettet jeg har nå.

 

Jeg tror ikke dette har noe med piratkopiering å gjøre, jeg tror ganske enkelt det skyldes at de vil ha kontroll over hele innholdskjeden, og bestemme hva slags materiale du spiller av på PS3en.

 

Bortsett fra den lille glippen som per i dag ikke kan brukes til noe, og neppe kn det i den nærmeste fremtid heller, har det vær verdt veldig stille fra hacker-grupperingene når det gjelder PS3.

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre, da funksjonen/e de fjerner er ting som for 99% av kundene, inkl. meg er totalt uinteressant.

Prøvde Linux på den som en gimmick da maskina kom, men skjønte fort at surfing trives jeg best med på en pc, mens spilling er hva PS3 er ment for.

Og der er det ingen fare for at de fjerner den muligheten :)

Lenke til kommentar

Det er jo helt borti natta. Når muligheten for Linux har vært en av salgsargumentene kan jeg ikke skjønne at de har juridisk lov til å fjerne muligheten, spesielt i en oppdatering. Hadde vært en ting å fjerne det på fremtidige solgte PS3, men på allerede solgte er det rett og slett helt på trynet.

Lenke til kommentar

PS3 var ikke det den skulle bli, og enda bedre blir det ikke at de fjerner funksjoner etterhvert som tiden går. Først røk de masse portene som PS3 skulle ha, prototypen var sprek... Derretter fjerna de bakoverkompatibilitet, antakeligvis for å melke PS2, men nå har de vel melka PS2 nok, på tide å legge inn software emuleringa igjen ville jeg tro ^_^

 

Nå tar de jammen meg bort muligheten til å innstallere linux, som i noen tilfeller kan være kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Linux er var en av grunnene til at jeg faktisk hadde vurdert å kjøpe PS3 til å ha som mediasenter-PC/spillkonsoll...

 

 

..og der forsvant den muligheten.

Hadde faktisk vurdert å kjøpe PS3... Hvis du ikke har kjøpt den til nå, er det vel lite sannsynlig at du hadde gjort det i det hele tatt tror jeg.

Men trist at de fjerner slike funksjoner. Har prøvd YDL selv, og det funket rimelig bra sammen med Logitech DiNovo Edge blåtanntastatur. Merket at det hoppet og hakket endel pga hardwarerestriksjoner og andre begrensninger, men festlig at det gikk an.

Men kommer nok ikke til å miste nattesøvnen min pga dette.

Lenke til kommentar

...

PC'en blir nok fortsatt stående rangerende på toppen med sine friheter og total mangel på restriksjoner og tøv fra produsentene.

...

Eh...? DRM/Ubisoft/EA/krav om disk i spilleren... hvor mange andre argumenter trenger du for å nyansere den kommentaren noe?

 

Kopibeskyttelser blir jo cracket, og uansett gjelder det et produkt, og det er kjent på forhånd. Slik oppførsel som man ser fra sony her er baksiden når man velger å gå inn i en properitær plattform uten ha kontroll på ting selv.

 

AtW

 

Linux er var en av grunnene til at jeg faktisk hadde vurdert å kjøpe PS3 til å ha som mediasenter-PC/spillkonsoll...

 

 

..og der forsvant den muligheten.

Hadde faktisk vurdert å kjøpe PS3... Hvis du ikke har kjøpt den til nå, er det vel lite sannsynlig at du hadde gjort det i det hele tatt tror jeg.

Men trist at de fjerner slike funksjoner. Har prøvd YDL selv, og det funket rimelig bra sammen med Logitech DiNovo Edge blåtanntastatur. Merket at det hoppet og hakket endel pga hardwarerestriksjoner og andre begrensninger, men festlig at det gikk an.

Men kommer nok ikke til å miste nattesøvnen min pga dette.

 

Riktig? Og hvorfor er det lite sannsynlig? Er det med samme logikk lite sannsynlig at PS3 selger noe særlig i det hele tatt framover, da alle som vurderer konsollen allerede har kjøpt?

 

AtW

Lenke til kommentar
§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Sony har opptrådt "i strid med redelighet og god tro". :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå kritikken her. Ja jeg ser at de tar bort noe de TIDLIGERE reklamerte for (EDIT: jeg har ALDRI sett reklame for "Other OS/Linux"), men helt ærlig vil jeg gjerne se en poll over hvor mange mennesker som faktisk har innstallert Linux på PS3 - og høre hvorfor de gjør det.

 

Jeg har forståelse for at en del folk bruker PS3 til andre ting enn spilling, spesielt da CELL CPUen til tallknusing osv, men de andre millioner brukerne som spiller, streamer film eller ser DVD/Blu-ray, merker jo ingen forskjell av dette.

 

Jeg forstår også at Sony velger å gjøre det av sikkerhets messige grunner - men det kan nok hende det er for sent. Er det derfor folk blir så sinte for dette?

Kan noen forklare meg hvorfor?

Klarer vi oss ikke med PS3 uten at det står på menyen at man har mulighet til å innstallere et annet OS?

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...