Gå til innhold

Kommentar: Forbrukerfiendtlig eller nødvendig? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis d fortsetter sånn kommer eg t å kjøpe xbox. HELT SERIØS!!!

kommer till å gjøre slik me PS3en min

eller sette den i hylla å ha den som et eksempel på kor dårli en spillkonsoll kunne bli.

 

Om linux støtte er ett av kriteriene dine for en god spillkonsoll så tror jeg du sliter. Ps2 har vel en slags støtte.. eneste jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Gjeeeeesp.. Kan nå fremdeles spille av filmer via tversity uten problemer.. Windows mediaplayer streamer også uten problemer til ps3'en..

Så med en PS3 kan man spille av film på TV dersom man har koblet den til en PC? :ohmy:

Det.. Det.. Det er jo akkurat det samme jeg kan gjøre med pc-en min, UTEN noen PS3 som mellomledd... Fantastisk, gitt :roll:

Lenke til kommentar

Linux på ps3 har alltid vært en gimmick og ikke noe reelt brukbart. Testa det i starten jeg og, og milde himmel, var som å kjøre linux på en gammal pentium, alt lagget og var relativt ubrukelig.

 

Jeg har hatt Linux og Sony sitt OS på PS3'en i lengre tid for å kunne gjøre tallknusing med CELL prosessoren, samtidig hadde jeg muligheten til å restarte for å spille når jeg ønsket det. Det at jeg ikke kan gjøre dette lenger er helt på trynet. Skal jeg nå måtte kjøpe meg enda en PS3 for å både kunne spille og knuse tall? Når du kjører linux med Xorg osv. går det ganske tregt, men er null problemer med en ubuntu server, altså uten skjermbilde osv.

Lenke til kommentar

Gjeeeeesp.. Kan nå fremdeles spille av filmer via tversity uten problemer.. Windows mediaplayer streamer også uten problemer til ps3'en.. Det var heller ei noen europeiske ps3'er med software emulering av ps2 så vidt jeg er bekjent. USA fikk software emulering og første generasjon av ps3 i europa har hardware emulering. Linux på ps3 har alltid vært en gimmick og ikke noe reelt brukbart. Testa det i starten jeg og, og milde himmel, var som å kjøre linux på en gammal pentium, alt lagget og var relativt ubrukelig. Så vidt jeg la merke til når jeg kjøpte burken for noen år siden så stod det ingenting hverken på esken eller reklamen om at en kunne kjøre andre OS.. Det fant jeg ut via menyen.. Men, dere klager vel like mye på all funksjonaliteten som har blitt lagt til.. Jeg mener milde himmel, hvem vil vel ha noe MER enn det en betaler for.. HEV KJØPET!.. Om linux var den våte grunnen du svei av noen lapper for ps3, så hadde penga vært bedre brukt på en pc.. Du kan faktisk gjøre mer på den enn en ps3, dog du kan ikke spille ps3 spill, så da var vel ps3 spill den egentlige grunnen og å sutre her er vel bare en reaksjon på at påskeferien er over..

 

Gjeeesp

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt det nå, men poenget her er vel ikke at Linux noen gang har fungert så utrolig bra på PS3, tingen er at Sony tar tilbake ting vi har betalt det, det er absolutt kritikkverdig og kanskje ulovlig :)

 

Blir bare teit å blande inn det at man får nye funksjoner gjennom software updates også. Det var noe vi visste om fra start - før vi kjøpte konsollen. Ingen har klagd på det. At Sony skulle fjerne Linux var det ingen som nevnte med et ord. Det ble til og med sterkt tilbakevist av Sony selv for bare få uker siden!

 

Kanskje vil noen si at det er greit å ta bort Linux når man har fått så mye annet, men slik ser hvertfall ikke jeg det. Kjøper du et eple på Ica kan ikke Ica kreve det tilbake senere og gi deg en pære i stedenfor. Det var eple du ville ha og betalte for.

Tipper det kommer klager over dårlig eksempel her nå, men de fleste burde klare å se poenget ..

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Hvi Sony hade hatt hjernen med seg, hadde de heller laget skikkelig gode GPU-drivere til linux til denne hypervisoren, slik at PS3-en kunne bli en fullblods media-pc.

Klarer ikke helt å se hvordan bedre GPU driver skal kunne bidra til dette. Du kan helt fint skrive til framebuffer i Linux på PS3 idag.

 

 

Jeg har vurdert å kjøpe den mest pga. av mulighetene for stue-pc-bruk, men da må man ha noe bedre enn de innebygde avspillermulighetene i PS3-en - ellers blir det en heftig nedgradering fra xbmc-oppsettet jeg har nå.

Nå har aldri PS3 blitt markedsført som en maskin som kan kjøre xbmc. De har heller ikke gjort noe med media-funksjonaliteten innebygd i GameOS.

 

 

Dette var veldig veldig kjedelig for alle som ønsker å drive med utvikling/testing for CELL-cpu'en. En god del forskningssentra o.l. har kjøpt inn farmer av PS3-maskiner for å bruke til beregninger.

Vi har 9 stk. PS3 maskiner på jobben, for oss er det ikke noen problemer, da vi ikke har oppdatert firmware siden vi kjøpte maskinene, og har heller ingen planer om dette. Nå er det vel uansett bare Slim-modellen som produseres, og den har aldri hatt OtherOS

 

 

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre, da funksjonen/e de fjerner er ting som for 99% av kundene, inkl. meg er totalt uinteressant.

Prøvde Linux på den som en gimmick da maskina kom, men skjønte fort at surfing trives jeg best med på en pc, mens spilling er hva PS3 er ment for.

Og der er det ingen fare for at de fjerner den muligheten :)

Feil. PS3 blir også markedsført som et multimediasenter, ikke bare en spillkonsoll. Hvorfor er det relevant for debatten at du og mange andre ikke trenger funksjonen?

Per dags dato så fjerner de ikke noe av "multimediasenter" funksjonaliteten. Her er forresten xbmc sin offisielle holdning til PS3/xbox360/Wii:

 

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=40236

Lenke til kommentar

Dette er dårlig gjort av Sony, men jeg ser ikke på det som et stort problem når Sony uansett har gjort sitt for at folk ikke skal få skikkelig tilgang til verken CPU eller GPU, og at nVidia ikke har laget driver. Dette begrenser veldig hva boksen kan brukes til med GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 6. april 2010 - 19:20' timestamp='1270578014' post='15469003']

Klarer ikke helt å se hvordan bedre GPU driver skal kunne bidra til dette. Du kan helt fint skrive til framebuffer i Linux på PS3 idag.

Neida, jeg forklarte meg nok litt dårlig der. Poenget er at det er vanskelig å utnytte PS3-hw-en fra linux skikkelig, pga. arkitekturforskjellene. Optimalisering ville vørt et bedr ordvalg.

 

Og jeg vet at PS3-en aldri var tenkt som en xbmc-maskin, men den har kraft nok til det. Tenk om PS3 kunne sett mulighetene som lå i det. "Neida kjære, jeg har ikke kjøpt en spillmaskin, har kjøpt et mediesenter så du kan se alle tv-serie-episodene dine på 42"eren. Så snill er jeg". Plutselig kunne "alle" skaffet seg en. :p BR-spiller har den jo innebygget.

Lenke til kommentar

Jeg tror Sony kommer til å gå på en smell her.

 

Siden dette innlegget forklarer det jeg vil fram til, så siterer jeg bare det:

You guys want to know the real reason Sony included the ability to install Linux with the original PS3?

 

There was an interesting slide in a presentation at 25c3 a few years ago done by Team Twiizers (the authors of the original Twilight Hack for the Wii, plus many subsequent Wii homebrew applications) that showed multiple devices and the "motivation" behind hacking each one of them, as well as additional ramifications of the hacks themselves.

 

Turns out very few devices have been hacked purely to pirate games or content. Most were hacked in order to run homebrew and install things like Linux (if the hardware is powerful enough). Piracy tools came only after they were hacked (in the chart, "piracy" was a very common additional consequence).

 

Most of the "smart" hackers, the hackers that write the exploits, the hackers that crack open the hardware and dump the memory, the hackers that actually have the knowledge to find a method to execute arbitrary code on a closed platform, simply don't care about piracy. They just want to run their own software on a closed platform and share their method with the world. Once a method to execute arbitrary code is found, however, it usually becomes much easier to enable piracy on a particular platform - and less experienced coders who are motivated by piracy jump in. I won't go into specific examples, but I'll just say that the Wii softmodding scene was a great example of this.

 

You know what Sony did when they enabled OtherOS support? They closed the "smart hacker" hole. There was not enough motivation to do hardcore hardware hacking on the level that Team Twiizers went to to exploit the Wii. You could already run Linux. You could already execute your own code. Sure, you didn't have access to the GPU, but that wasn't a tremendously huge deal anyway. This, combined with a strong security architecture, helped the PS3 remain unexploited for over three years.

 

The Wii fell, and the 360 fell, but to this day it is still impossible to run a pirated game on the PS3. I believe that this is, at least in part, because of the PS3's OtherOS support.

 

Finally, however, someone is trying. Geohot is a genius when it comes to hardware exploits, and he went to great extents to find the exploit that finally broke the PS3 (to a certain extent). I don't know if anyone that experienced has "tried" to break the PS3 with that much effort before. His motivation wasn't piracy, he simply wanted more access to the hardware than what Sony provided with OtherOS and their hypervisor. You can't run pirated games or install a custom firmware yet, but it's only a matter of time, and Sony knows it's only a matter of time.

 

So they closed it. This was a very risky move for Sony. They promoted the PS3's OtherOS support extensively. After geohot revealed his exploit, they sat down and decided that the benefits of disabling OtherOS were worth the risks (prevention of mass piracy versus some community backlash). That means they knew that the hole that geohot discovered could easily lead to piracy. Who knows what will happen now? I think this could very well lead to a "custom firmware" battle once more refined, software-only exploits are found with the help of this exploit, perhaps exploits that do not require the use of OtherOS.

 

In that case, Sony should prepare for hell.

Lenke til kommentar

Veldig dårlig av sony. Eg bryr meg svært lite kvifor dei fjernet den. Men at dei fjernet den!

 

Eg hadde tenkt og bruke PS3 som ein multimedia srv. Når eg skulle på hybelen. Men no må eg søren meg avbestille hovudkortet og heller invistere i eit dyrere hovudkort med ION siden PS3 planen min ikkje vart slik eg forventet.

 

Eg bryr meg heller ikkje at dette kosta meg eit par ekstra hundre lapper. Men at dei fjerne noko me har betalt for! Eg tar gjerne og levere tilbake PS3 min no på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Vel jeg hadde linux installert før jeg bytta harddisken. Tanken har vært at når maskinen en gang blir pensjonert som spillmaskin (for en framtidig PS4 eller annen konkurrerende konsoll) kunne det installeres en eller annen mediesenter programvare på den. Nå har situasjonen endret seg, og for å få brukt maskinen til dette må det en hack til, så fra å synes geohot var dust fordi han kunne skape piratproblemer har Sony nå gjort at jeg håper han og andre klarer å hacke PS3.

Kan bare gratulere Sony med ett nydelig utført skudd i foten.

Lenke til kommentar

Dette er dårlig gjort av Sony, men jeg ser ikke på det som et stort problem når Sony uansett har gjort sitt for at folk ikke skal få skikkelig tilgang til verken CPU eller GPU, og at nVidia ikke har laget driver. Dette begrenser veldig hva boksen kan brukes til med GNU/Linux.

1. Hvordan mener du at du ikke har/hadde sikkelig tilgang til CPU? Greit nok, en av SPE'ene var i isolert modus, men det er fremdeles sek fungerende SPE'er der.

2. Du har full tilgang til GPU sin framebuffer, ser ikke hvorfor Nvidia skulle ha laget noen Linux driver til PS3. RSX er uansett kun ett hybrid mellom GeForce 7800 og 7900, ikke så mye å skryte av.

 

Eg hadde tenkt og bruke PS3 som ein multimedia srv. Når eg skulle på hybelen. Men no må eg søren meg avbestille hovudkortet og heller invistere i eit dyrere hovudkort med ION siden PS3 planen min ikkje vart slik eg forventet.

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre dette?

 

Vel jeg hadde linux installert før jeg bytta harddisken. Tanken har vært at når maskinen en gang blir pensjonert som spillmaskin (for en framtidig PS4 eller annen konkurrerende konsoll) kunne det installeres en eller annen mediesenter programvare på den.

Problemet ditt er at denne "mediesenter programvare" ikke finnes, og høyst sannsynlig heller aldri hadde kommet til å eksistert selv om de fortsatt hadde vedlikeholdt OtherOS på de gamle maskinene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...