Gå til innhold

Kommentar: Forbrukerfiendtlig eller nødvendig? (PS3)


Anbefalte innlegg

[quote name='Bakura' date='13. april 2010 - 05:13'

 

Dette skjer om man velger å ikke oppdatere, som jeg og sikkert mange andre har gjort... snakk om å være hensynsløs på kunden...

 

jau.. det er vel for å forhindre at du både kan spille piratkopierte spill OG ha full tilgang til alt annet ps3en tilbyr.

 

Tror vi alle hadde gjort akkurat det samme som Sony, risikoen her er jo hinsides enorm... På xbox360 er det jo litt tungvindt å cracke, i tillegg risikerer en banning fra xboxlive. Det virker jo tilsyndelatende som crack til ps3 bare legges inn som en firmwareoppdatering via minnepinne? Og om en attpåtil hadde fått til en løsning som var vanskelig for sony å oppdage hadde de jo vært fucked :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper forbrukerrådet føler de har mer kritiske saker å ta dit enn akkurat en slik sak som dette, så da må man regne med å ta saken selv.

Saksgangen er veldig grei, egentlig. Forbrukerrådet først, og videre til FTU dersom saken ikke løses. Vedtak fra FTU er rettslig bindende, med mnindre saken bringes inn for Tingretten innen fristen. Om elbransjen anker et FTU-vedtak som gikk i forbrukers favør, skal jeg love deg at sjansene for at Forbrukerrådet IKKE stiller opp på forbrukers side er forsvinnende liten. Slutt å spre FUD.
Lenke til kommentar

Jeg tipper forbrukerrådet føler de har mer kritiske saker å ta dit enn akkurat en slik sak som dette, så da må man regne med å ta saken selv.

Saksgangen er veldig grei, egentlig. Forbrukerrådet først, og videre til FTU dersom saken ikke løses. Vedtak fra FTU er rettslig bindende, med mnindre saken bringes inn for Tingretten innen fristen. Om elbransjen anker et FTU-vedtak som gikk i forbrukers favør, skal jeg love deg at sjansene for at Forbrukerrådet IKKE stiller opp på forbrukers side er forsvinnende liten. Slutt å spre FUD.

 

Så det er å spre FUD å si hva man tror?

Jeg påstår jo ikke at jeg sitter på fakta her, og trodde du skjønte at jeg kun sier hvordan jeg ser saken.

Jeg anser OtherOS funksjonen for en svært liten del av hva PS3 egentlig er ment som, og derfor synes jeg heller ikke saken er så viktig at jeg tror Forbrukerrådet tar den hele veien.

Fint om de gjør det så de som ønsker kan få reklamert osv, men jeg venter til det skjer før jeg tror det i motsetning til deg.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg anser OtherOS funksjonen for en svært liten del av hva PS3 egentlig er ment som, og derfor synes jeg heller ikke saken er så viktig at jeg tror Forbrukerrådet tar den hele veien.

Fint om de gjør det så de som ønsker kan få reklamert osv, men jeg venter til det skjer før jeg tror det i motsetning til deg.

Hva du måtte mene om funksjonen spiller da ingen rolle? Forbrukermyndighetene ivrer jo etter prinsipielle saker mot større aktører. De bryr seg katta om hvor viktig en random bruker på et random forum måtte mene en eller annen funksjon er. De bryr seg om det prinsipielle.

 

Jeg kommer til å klage innen rimelig få dager (og jeg vet der er andre som har klagd allerede). Det er veldig viktig at flest mulig som irriterer seg over dette faktisk klager til forbrukermyndighetene. Jo flere som klager, jo større sjanse for at det blir sak av det.

 

Hva taper man på å sende en klage? Ingenting (bortsett fra tiden man bruker på å skrive den). Hva taper man på å ikke sende klage? Absolutt alt. At en tilfeldig forumbruker tror at forbrukermyndighetene bestemmer hvilke saker de tar ut fra hvor viktig enkelte mener funksjonen som er fjernet er, er ikke en god grunn for å la vær å klage.

Lenke til kommentar

Du sprer FUD når du insisterer på å fortelle at det sikkert blir en kjempedyr rettssak, og at ingen forbrukere bør prøve, for det blir baaare elendighet. (Ja, jeg overdriver.) Sony fortjener en smekk på pungen, la oss håpe de får det også.

 

Ok, så alle som ikke er like enige med deg om at dette blir en opplagt sak, de sprer FUD?

Jeg har aldri sagt ingen bør prøve, jeg har aldri sagt noe om hva Sony fortjener og jeg har heller ikke sagt noe blir elendighet.

Det virker ikke som du helt har fått med deg at vi er på et forum hvor det er ganske vanlig å skrive om hva man mener eller tror.

Går man til et sivilt søksmål tar man alltid en risiko med at man kan tape og dermed måtte betale saksomkostninger, mer var det ikke jeg påpekte.

 

Hva du måtte mene om funksjonen spiller da ingen rolle? Forbrukermyndighetene ivrer jo etter prinsipielle saker mot større aktører. De bryr seg katta om hvor viktig en random bruker på et random forum måtte mene en eller annen funksjon er. De bryr seg om det prinsipielle.

 

Og hvor sier jeg at Forbrukermyndighetene skal bry seg om hva jeg mener da?

Du mener tydeligvis de vil hoppe over saken og kjøre den fullt ut, eneste jeg har sagt er at jeg tviler på de vil det.

Er ganske annerledes å si hva man tror vil skje, enn å si at man tror forbrukrukermyndigheten vil bry seg om sin mening.

Kanskje du skal begynne å lese postene du kritiserer bedre??

 

Hva taper man på å sende en klage? Ingenting (bortsett fra tiden man bruker på å skrive den). Hva taper man på å ikke sende klage? Absolutt alt. At en tilfeldig forumbruker tror at forbrukermyndighetene bestemmer hvilke saker de tar ut fra hvor viktig enkelte mener funksjonen som er fjernet er, er ikke en god grunn for å la vær å klage.

 

igjen er du på bærtur, men etter resten av posten din her blir jeg ikke lenger overrasket :roll:

Jeg sier hvordan jeg ser saken og hva jeg tror, og jeg har da aldri sagt at man ikke bør klage eller at jeg nødvendigvis har rett.

Har jo sagt jeg håper noen vil ta saken hele veien, jeg har sagt jeg vil følge spent med om så skjer, og jeg har ingenting i mot om Sony blir dømt til å betale en kompensasjon eller reklamere.

Lenke til kommentar

Hvor mange her bruker denne funksjonen daglig?

Ant. ingen. Her er man nok heller opptatt av å kritisere en beslutning som har liten praktisk betydning for kundene.

 

Du ser ingen prinsipeille betekneligheter med dette? Er det sånn at jeg ikke har lov å kritisere dette fordi jeg ikke har en PS3? Hvor mange skulle brukt det før du syntes det var et problem å fjerne en funksjon fra en spillkonsoll?

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Man har full rett til å kritisere det meste, det er heller ikke poenget. Det ble bla. nevnt av en bruker at han ville forsøke å returnere PS3 og få pengene tilbake. Noe som er helt tullete etter min mening.

 

2. De som bruker PS3 til forskningsarbeid og den slags vil ikke ha behov for å oppdatere firmware og dermed ikke påvirkes av dette. Noe Sony selv opplyser om.

Lenke til kommentar

1. Man har full rett til å kritisere det meste, det er heller ikke poenget. Det ble bla. nevnt av en bruker at han ville forsøke å returnere PS3 og få pengene tilbake. Noe som er helt tullete etter min mening.

 

2. De som bruker PS3 til forskningsarbeid og den slags vil ikke ha behov for å oppdatere firmware og dermed ikke påvirkes av dette. Noe Sony selv opplyser om.

 

Du svarer ikke på spørsmålene mine synes jeg, men for å ta dine punkter.

 

1. Dette tyder jo på at ihvertfall denne brukeren bruker funksjonen jevnlig, og hvorfor er det tullete? Andre hadde kanskje retunert den om den plutselig ikke spilt blu-ray, andre igjen om den ikke spillte spill, folk har forskjellige prioriteringer, og bruker produktene sine forskjellig.

 

2. Hva vet du om det? Kanskje det kommer firmaware-oppdateringer som er nyttig for foskningsarbeid. I tillegg så er argumentet kun relevant om de som bruker denne funksjonen i hovedsak er folk som kun bruker PS3 til forskning o.l., noe som er lite sannsynlig da denne funksjonaliteten kan brukes til mange andre ting, og mange også bruker den til flere ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Man har full rett til å kritisere det meste, det er heller ikke poenget. Det ble bla. nevnt av en bruker at han ville forsøke å returnere PS3 og få pengene tilbake. Noe som er helt tullete etter min mening.

Tenk deg at Sony av en eller annen grunn kom med en oppdatering som fjerner støtten for filmavspilling, slik at du ikke får spilt Blu-ray-filmene på hylla. Du kan velge å ikke installere oppdateringen, men da får du ikke logget inn på PSNetwork, og halvparten av spillene dine vil ikke fungere i konsollen. Hva ville du gjort?

 

(her og nå har jeg ingen grunn til at Sony skulle fjernet funksjonen. Bare ta det som et eksempel)

Endret av ;P
Lenke til kommentar

At de fjerner bluray-delen tviler jeg sterkt på, det er ihvertfall mer realistisk at de fjerner mulighet for å spille xvid/divx-filmer lagret lokalt på konsollharddisken, eller enda verre, fjernet mulighet for PS3mediaServer-funksjonen.

Om Sony velger å fjerne OtherOS-funksjonaliteten for å hindre spillkopiering eller filmstreaming-funksjonen for å redusere filmtyveri er totalt irrelevant, det er prinsippet om at de fjerner en funksjon uten å gi forbruker en reell mulighet til å velge som er problemet.

Ja, man kan "velge" å ikke oppdatere, men da får man ikke kommet seg inn på PSN, samlet trophies, spilt DLC-spill eller sett de nyeste bluray-filmene. Kanskje ikke spilt de nyeste spillene heller, hvem veit...

 

Det at ikke alle personer benytter konsollen til Linux har egentlig ingen betydning. Jeg bruker ikke ingame chat, messages eller online-funksjoner på spill, er det da greit for alle dere andre at Sony fjerner dem?

Lenke til kommentar

1. Man har full rett til å kritisere det meste, det er heller ikke poenget. Det ble bla. nevnt av en bruker at han ville forsøke å returnere PS3 og få pengene tilbake. Noe som er helt tullete etter min mening.

 

2. De som bruker PS3 til forskningsarbeid og den slags vil ikke ha behov for å oppdatere firmware og dermed ikke påvirkes av dette. Noe Sony selv opplyser om.

Etter min mening (og ja jeg har sagt jeg ønsker å reklamere) er det som er tullete posten din. Du evner tydeligvis ikke å at ikke alle har samme behov som deg. Jeg bruker PS3 til 2 ting:

 

1) Utvikling på cell

2) Avspilling av blu-ray

 

Ergo, Sony har nå tatt fra meg halvparten av funksjonaliteten jeg bruker.

Lenke til kommentar

Her er det mye tullete posting cyclo ;).

Etter min mening (og ja jeg har sagt jeg ønsker å reklamere) er det som er tullete posten din. Du evner tydeligvis ikke å at ikke alle har samme behov som deg. Jeg bruker PS3 til 2 ting:

 

1) Utvikling på cell

2) Avspilling av blu-ray

 

Ergo, Sony har nå tatt fra meg halvparten av funksjonaliteten jeg bruker.

Du velger selv om du vil oppdatere til denne firmwaren eller ikke og om du ikke bruker konsollen til spilling ser jeg ikke hvor du skal tvinges til å kjøre denne oppdateringen?

 

Ellers får man kjøpt utviklingskonsoller som er mer myntet på den rollen om det alikevel skulle bli et problem for deg.

 

Men jeg tror du med ditt bruk vil klare deg uten denne oppdateringen og vil ha like god nytte av den som før :).

 

ATW:

Hva vet du om det? Kanskje det kommer firmaware-oppdateringer som er nyttig for foskningsarbeid. I tillegg så er argumentet kun relevant om de som bruker denne funksjonen i hovedsak er folk som kun bruker PS3 til forskning o.l., noe som er lite sannsynlig da denne funksjonaliteten kan brukes til mange andre ting, og mange også bruker den til flere ting

1. Jeg har ikke sett noen firmware oppdateringer frem til nå som skal være spesielt nyttig for forskningsarbeid via OtherOS funksjonen :).

 

2. Det er nok av de som bruker PS3 kun til forskning og som kjører de i Cluster konfigurasjoner med mer. De vil neppe føle seg særlig rammet av dette.

 

3. Funksjonen kan brukes til mange andre ting, men hvor mange gjør det? Hvor relevant er klagestillingen? Sikkert for noen men jeg tipper majoriteten av de som klager her ikke bruker den.

 

Tenk deg at Sony av en eller annen grunn kom med en oppdatering som fjerner støtten for filmavspilling, slik at du ikke får spilt Blu-ray-filmene på hylla. Du kan velge å ikke installere oppdateringen, men da får du ikke logget inn på PSNetwork, og halvparten av spillene dine vil ikke fungere i konsollen. Hva ville du gjort?

 

(her og nå har jeg ingen grunn til at Sony skulle fjernet funksjonen. Bare ta det som et eksempel)

Jeg kan ikke tenke meg det, ant. fordi et aldri vil skje. Vi kan godt nedlegge et veddemål på dette med penger på bordet om du ser det som en realistisk hypotese?

 

Derimot har jeg omtrent bare ventet på at de til slutt ville fjerne OtherOS funksjonen og det var rimelig klart at misbruket som har vært foksuert på i media ville sette spikeren i kista der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er det mye tullete posting cyclo ;).

Etter min mening (og ja jeg har sagt jeg ønsker å reklamere) er det som er tullete posten din. Du evner tydeligvis ikke å at ikke alle har samme behov som deg. Jeg bruker PS3 til 2 ting:

 

1) Utvikling på cell

2) Avspilling av blu-ray

 

Ergo, Sony har nå tatt fra meg halvparten av funksjonaliteten jeg bruker.

Du velger selv om du vil oppdatere til denne firmwaren eller ikke og om du ikke bruker konsollen til spilling ser jeg ikke hvor du skal tvinges til å kjøre denne oppdateringen?

Eh... Hva? Du ser ikke problemet?

 

Jeg har altså valget mellom å

 

a) Slutte å utvikle

b) Ikke ha mulighet til å se nye BluRay-filmer

 

Som jeg sa. Jeg mister, usansett hvor frivillig du måtte hevde dette er, en av de to funksjonene jeg kjøpte konsollen på grunn av. Ergo. Sony frarøver meg 50% av funksjonaliteten jeg bruker. Syns du det er ok?

 

Ellers er får man kjøpt uviklingskonsoller som er mer myntet på den rollen om det alikevel skulle bli et problem for deg.

Jeg kjøpte PS3 nettopp på grunn av disse to mulighetene, ergo, om jeg nå må kaste PS3-en på dynga og kjøpe noe annet, så burde jeg ha krav på å heve kjøpet...

 

Hva er det du mener er tullet? At jeg bruker PS3 på en annen måte enn deg?

Lenke til kommentar

Cyclo:

Nei jeg ser ikke problemet. Jeg har selv ikke oppdatert min konsoll og jeg har sett minst 1 ny film kjøpt fra play.com siste 3 døgn?

 

Skulle det bli slik at de sperrer muligheten til å se Blu-Ray filmer så er saken annerledes. Men det tror jeg ikke skjer.

 

Kaste PS3en på dynga? Hvorfor? Du kan fortsatt gjøre begge deler som du alltid har gjort på den. Bare la vær å oppdatere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med andre ord: Du har ikke satt deg godt nok inn i hva saken angår:

If you are one of the few who use the “Other OS” feature, or if you belong to an organisation that does, then you can choose not to upgrade your system.

 

However, doing so will mean that the following features will not be available:

  • Ability to sign in to PlayStation Network and use network features that require signing in to PlayStation Network, such as online features of PS3 games and chat.
  • Playback of PS3 software titles or Blu-ray Disc videos that require PS3 system software version 3.21 or later.
  • Playback of copyright-protected videos that are stored on a media server (when DTCP-IP is enabled under Settings).
  • Use of new features and improvements that are available on PS3 system software 3.21 or later.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Joda, jeg har satt meg inn i saken, men jeg har tydeligvis ikke vært uheldig nok til å snuble borti Blu-ray titler ennå som krever dette. Har du?

 

Som regel vil man alltid får avspilt tittelen men kanskje miste noen "Live" funksjoner. Mao. ingen krise for å se filmen osv.

 

Så det du egentlig klager på er ikke at du ikke får set Blu-Ray filmene, for det vil du med høy sannsynlighet kunne uansett, men at du kanskje ikke får all BD-Live funksjonalitet i fremtiden (noe jeg har med gammel firmware nå).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...