Gå til innhold

Kommentar: Forbrukerfiendtlig eller nødvendig? (PS3)


Anbefalte innlegg

Selv bryr ikke dette meg noe serlig, de fleste nå til dags har jo en pc/mac anyways. Greit at dere som brukte Ps3 til stue Pc da svir det litt men ellers så er ikke dette en grunn til å disse Sony. Dere savner det kun fordi dere kunne ha det og nå er det borte.

Linux var vell den eneste måten at folk kunne piratkopiere/modde ps3 og de gjøre vell dette kun slik at de får mer kontroll over sin dyre elskov boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilgang til framebuffer er IKKE det samme som tilgang til GPU når det er snakk om medieavspilling. Hw-dekoding vet du. ;)

Beklager. RSX inkluderer ikke komponentene i GPU som akselererer dekoding av video (kjent som PureVideo). Til å spille av video på PS3 er framebuffertilgang mere en godt nok. Sony selv bruker kun Cell prosessoren og SPE'ene til videodekoding. Det er tross alt en av tingene Cell ble laget for.

Lenke til kommentar

Eg hadde tenkt og bruke PS3 som ein multimedia srv. Når eg skulle på hybelen. Men no må eg søren meg avbestille hovudkortet og heller invistere i eit dyrere hovudkort med ION siden PS3 planen min ikkje vart slik eg forventet.

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre dette?

 

Nei, planen var og bruke ubuntu eller Yellow Dog. Men den planen går no i vasken. Derfor tar eg heller og invistere meir i itx-srv min som eg skal bygge. Kjøpe heller eit Itx hovudkort med ION sån eg kan spele av film via den.

 

Men dette er meir en over eit 1/2 år før eg reise på hybel så har ikkje prøvd eller testet linux muligheten endå.

 

Men uansett er det eit steg for langt når Sony dei fjerne noko som forbrukeren har betalt for!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Eg hadde tenkt og bruke PS3 som ein multimedia srv. Når eg skulle på hybelen. Men no må eg søren meg avbestille hovudkortet og heller invistere i eit dyrere hovudkort med ION siden PS3 planen min ikkje vart slik eg forventet.

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre dette?

Nei, planen var og bruke ubuntu eller Yellow Dog. Men den planen går no i vasken. Derfor tar eg heller og invistere meir i itx-srv min som eg skal bygge. Kjøpe heller eit Itx hovudkort med ION sån eg kan spele av film via den.

Jaha? Hva skulle du gjort med ubuntu eller Yellow Dog da? Lekt deg med xterm?

Det har aldri eksistert noen "mediacenter" software for Linux på PS3.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 6. april 2010 - 22:14' timestamp='1270588468' post='15470265']

Eg hadde tenkt og bruke PS3 som ein multimedia srv. Når eg skulle på hybelen. Men no må eg søren meg avbestille hovudkortet og heller invistere i eit dyrere hovudkort med ION siden PS3 planen min ikkje vart slik eg forventet.

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre dette?

Nei, planen var og bruke ubuntu eller Yellow Dog. Men den planen går no i vasken. Derfor tar eg heller og invistere meir i itx-srv min som eg skal bygge. Kjøpe heller eit Itx hovudkort med ION sån eg kan spele av film via den.

Jaha? Hva skulle du gjort med ubuntu eller Yellow Dog da? Lekt deg med xterm?

Det har aldri eksistert noen "mediacenter" software for Linux på PS3.

Fullferdig mediacenter nei. Men du kan streame fra youtube, spele av filmer, musikk. Sjølvsagt fungere dette ikkje optimalt og utviklingen driv på. Men dette stopper no Sony med og fjerne "Other OS".

 

PSUbuntu har drevet på med utvikling innen for dette området.

 

EDIT: Men no er saken at Sony fjerne noko som forbrukeren har betalt for. Kor nyttig det var kan vi diskutere lenge. Men at dei fjern dette når forbrukeren har kjøpt og betalt! Er som at kjøper ein gjenstand men så trekke levrandøren tilbake ein viktig del av denne gjenstaden sån at forbukeren sitt med eit anna produkt en da forbrukeren har betalt for!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Hmm egentlig greit å klage litt på det.. har en 60gb 1e gen som døde i januar.. midten av februar fikk jeg en ny på reklamasjon som døde ca midten av mars (ja hadde den bare en måned og nei jeg spilte ikke sååå mye på den :p) så heve kjøpet pga en funksjon som blir tatt bort hadde vært litt kurant i min situasjon :hmm:

Lenke til kommentar

 

xD

Her lukter det troll <3

 

Og hva har du bidratt med i denne tråden? En enkelt, intetsigende post?

 

Kommentaren måtte jo selvsagt bli skrevet i beste 4chan-stil :p

PS3 hardwaren er pent støttet, det er bare skjermkortet ingen gidder med. Men CPU er kraftig nok til å spille av film, men ikke 1080p. Vis vi får skjermkort over også, kommer ingen til å bry seg over hiver over hacken.

 

Editen: Noen som har prøvd Novuea git enda?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Tror vel uansett at de som har kjøpt PS3 med tanke på å legge inn Linux eller annet er i mindretall i forhold til alle de som kjører PS3 rett ut av boksen. Dersom Sony krangler på seg kritikk fra 1% av kundemassen er nok dette noe de fint klarer å leve med sett i kontrast til at de nå jobber aktivt mot å unngå piratvirksomhet og dermed tjener ennå mer.

 

Hvilke andre alternativer har man egentlig hvis man absolutt skal legge inn Linux på en spillkonsoll?

Lenke til kommentar

Se her Atw:

http://www.xboxic.com/news/5881

 

Kort oppsummert har hackere allerede begynt å utnytte USB-lagringen til 360.

 

Mulig Microsoft kommer til å trekke tilbake støtte for USB lagring etter hvert også da, tror dere ikke det?

 

Litt synd at hackere skal ødelegge for oss andre - selv om de ofte kommer med bra/geniale ting (Jeg regner f.eks. med at cydia i grunn banet vei for AppStore på iPhone).

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
' date=' 7. april 2010 - 13:27' timestamp='1270643232' post='15471973']

Se her Atw:

http://www.xboxic.com/news/5881

 

Kort oppsummert har hackere allerede begynt å utnytte USB-lagringen til 360.

 

Mulig Microsoft kommer til å trekke tilbake støtte for USB lagring etter hvert også da, tror dere ikke det?

 

Litt synd at hackere skal ødelegge for oss andre - selv om de ofte kommer med bra/geniale ting (Jeg regner f.eks. med at cydia i grunn banet vei for AppStore på iPhone).

 

Jeg er litt usikker på hvorfor det er addressert spesielt til meg, men det er jo latterlig om MS tar vekk denne funksjonen ja (ikke at det hadde overrasket mg). Men hvor kommer "utnyttingen" inn i bildet? Å dele savegames o.l som det står om i denne artikkelen er harmløst, er det virkelig ødeleggende å komme med slik funksjonalitet? Piratkopieringmessig er jo boksen knekt for lang lang tid siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
' date=' 7. april 2010 - 13:27' timestamp='1270643232' post='15471973']

Se her Atw:

http://www.xboxic.com/news/5881

 

Kort oppsummert har hackere allerede begynt å utnytte USB-lagringen til 360.

 

Mulig Microsoft kommer til å trekke tilbake støtte for USB lagring etter hvert også da, tror dere ikke det?

 

Litt synd at hackere skal ødelegge for oss andre - selv om de ofte kommer med bra/geniale ting (Jeg regner f.eks. med at cydia i grunn banet vei for AppStore på iPhone).

 

Jeg er litt usikker på hvorfor det er addressert spesielt til meg, men det er jo latterlig om MS tar vekk denne funksjonen ja (ikke at det hadde overrasket mg). Men hvor kommer "utnyttingen" inn i bildet? Å dele savegames o.l som det står om i denne artikkelen er harmløst, er det virkelig ødeleggende å komme med slik funksjonalitet? Piratkopieringmessig er jo boksen knekt for lang lang tid siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
' date=' 7. april 2010 - 13:27' timestamp='1270643232' post='15471973']

Se her Atw:

http://www.xboxic.com/news/5881

 

Kort oppsummert har hackere allerede begynt å utnytte USB-lagringen til 360.

 

Mulig Microsoft kommer til å trekke tilbake støtte for USB lagring etter hvert også da, tror dere ikke det?

 

Litt synd at hackere skal ødelegge for oss andre - selv om de ofte kommer med bra/geniale ting (Jeg regner f.eks. med at cydia i grunn banet vei for AppStore på iPhone).

Tror ms vil slite veldig hardt om de tar bort usb støtte. En funksjon jeg regner med at veldig mange bruker.

Ser heller ikke problemet med at folk deler savegames eller moder/ jukser i spill.

Er det et flerspiller spill så ta bort usb save for det spillet, for andre spill er det ikke et problem for ms.

Lenke til kommentar
' date=' 8. april 2010 - 10:34' timestamp='1270719275' post='15476597']

http://www.joystiq.com/2010/04/07/ps3-hacker-claims-custom-firmware-revives-other-os-in-3-21-pr/

 

"PS3 hacker claims custom firmware revives 'Other OS' in 3.21, provides video proof"

Problemet med dette er vel bare at alt arbeidet må gjøres på nytt for hver firmware som kommer? Dessuten kommer vel Sony til å banne de med CF. fra PSN, og da er man jo like langt ..

Lenke til kommentar
Hva syns du? Godtar du Sonys unnskylding – er det greit å fjerne en funksjon du har betalt for, om det hindrer piratkopiering?

Å miste noe av produktets funksjonalitet skal i følge den norske forbrukerkjøpsloven kompenseres for i henhold til hvor stort funksjonstapet er i praksis for kunden. Men selv uten loven er det god forretningsskikk i både næringsliv og mot forbrukere å la kundene få kompensert for ting de har betalt for men ikke får.

 

Siden langt i fra alle PS3-brukerne benytter funksjonen så vil det også variere sterkt hvor vidt folk bør få kompensasjon og hvilken form den bør ha. Jeg synes Sony bør kompensere for funksjonstapet ved å tilby brukerne valg mellom to løsninger:

 

A. Kompensasjon (penger) tilsvarende f.eks 5% av veiledende salgspris

 

B. Tilbud om å heve kjøpet

 

Punkt A vil passe for de som ikke bruker funksjonen. De taper lite på at funksjonen fjernes, men PS3 vil bli en aning mindre attraktiv på bruktmarkedet og dermed tape noe verdi. Derfor bør de få en liten kompensasjon på f.eks 5%.

 

Punkt B vil passe for de som bruker funksjonen og synes den er en viktig del av konsollen.

 

Det kan selvsagt bli problemer med at folk som ikke bruker OtherOS-funksjonen og er lei av PS3 utnytter ordningen og velger B, men dette er en risiko som Sony bør påta seg og ikke gjøre andre kunder skadelidende for. Sony må påta seg det hele og fulle ansvaret for fjerningen av funksjonen og ikke skyve ansvar over på kunder (f.eks ved å ikke tilby punkt B).

Lenke til kommentar

Gi ut Gran Turismo 5 gratis til alle kunder! Det hadde vært en fin erstatning for manglende OtherOS som de fleste hadde satt pris på. Alle bortsett fra Polyphony Digital som sikkert hadde tapt en god del på salget da...

 

Noen som har eska til PS3 40GB liggende lett tilgjengelig? Står det noe om OtherOS/Linux der?

Lenke til kommentar

Det kommer aldri noen kompensasjon for dette fra Sony, og norsk lov kan nok heller ikke hjelpe.

Som det står i dagens nyhetssak på Spillverket er muligheten til å fjerne funksjoner noe Sony har fått alle eiere av PS3 til å godta i avtalevilkårene.

Så selv om man føler seg snurt eller lurt, har man tross alt godtatt at det er slik, og må dermed leve med det.

 

Brukere kan selv velge hvorvidt de ønsker å installere oppdateringen, noe som gjøres helt klart før oppdateringen installeres. Videre understreker vi at våre vilkår gjør det helt klart at vi reserverer oss retten til å endre konsollens funksjoner for å forhindre tilgang til ulovlig og/eller piratkopiert innhold.

http://www.spillverket.no/artikler/sony_unnskylder_seg/75841

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gi ut Gran Turismo 5 gratis til alle kunder! Det hadde vært en fin erstatning ..

Beklager, men dette synes jeg er et tullete forslag. Det er ingen automatikk i at de som savner OtherOS-funksjonen skal like GT5. Erstatningen bør stå i stil til hver enkelt kundes opplevde tap slik som forslagene A og B over her.

 

Det kommer aldri noen kompensasjon for dette fra Sony, og norsk lov kan nok heller ikke hjelpe. Som det står i dagens nyhetssak på Spillverket er muligheten til å fjerne funksjoner noe Sony har fått alle eiere av PS3 til å godta i avtalevilkårene.

Så selv om man føler seg snurt eller lurt, har man tross alt godtatt at det er slik, og må dermed leve med det.

Avtalevilkåret står selvsagt ikke sterkere enn norsk lov.

 

Forbrukerkjøpsloven §3

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

Sonys avtalevilkår er altså lovstridig og mulig å straffe de for. Jeg antar at bot er den mest aktuelle straffemetoden og da vil den selvsagt utmåles etter antall ganger det ulovlige avtalevilkåret er benyttet. Altså etter antall solgte PS3-er i Norge. Størrelsen på slike bøter måles sikkert i prosent av reell salgspris.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...