Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg skulle til Trondheim  fra Kr.sand fikk jeg med meg et 780Ti referanse kort, jeg ble selvsagt stoppet men forklarte at det var en pc komponent, de slapp meg igjennom. Andre gangen jeg reiste opp til Trondheim så tok jeg med meg en 5820K, gikk fint, En CPU i original emballasje er nok lettere å få igjennom. :p

 

Er jo selvsagt annerledes med en hel pc versus komponenter. 

Lenke til kommentar

Reiste til Malta med to sett med ventiler og computere for dykking i håndbagasje. I oslo på vei ut så hadde de halvbenner og kikka noe sykt å alle slangene, ventilene og så videre... På vei hjem fra Malta så forklarte jeg at jeg hadde dykkerutstyr i håndbagasjen og spurte om jeg skulle ta det frem. De bare så dumt på meg og bad meg dra meg til helvete videre.

 

Kjenner folk som har reist innenriks i Russland med våpen i håndbagasjen. Jaktrifle og ammo - ingen problem.

 

Det er så sykt forskjell rundt forbi.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Joda, hardware i håndbagasjen... de tror jo pasta er sprengstoff og towerkjølere mordvåpen :) Jeg mener å erindre jeg ble dratt inn på et "bakrom" en gang på Gardermoen, men det er vel eneste gangen jeg har hatt bøll innenlands. Tyskerne pleier å gnåle mer over det snåle jeg har i bagasjen. Nå sist var det en halvveis interessert fyr som lurte på hvor bra et 9600 GSO jeg tok med hjem var :p

Lenke til kommentar

 

Joa men cpu fan justerer jo farten etter bruk dermed justeringer hele tiden. Mer slitasje. Det vakke snakk om 100% hele tiden men en fast fart hele tiden

Det kan du jo stille på, i ai suite 3 f.eks så kan jeg setter cpu slik at tempen må være over x antall grader i 25 sekunder før den kjører opp/ned.
Ko men han som tok opp dette med st ham hadde den i cpu visste ikke dette fra før av.

 

Dessuten sett den på rundt 70% elns så bør den være relativt stille og yte bra.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke om jeg skjønte? Inline temp i loopen blir jo enkelt godt over ambient - og kan iallfall ikke være lavere. Hvis ikke temperaturen var over romtemp så kunne man jo ikke vekslet mot noe? Det er jo temp i loopen mot temp på chip/i blokkene som er spennende. Hvis man har 60 grader i chip og 45 grader i vannet som som går forbi chip, man har en viss effekt i vekslingen i blokka, så vil 100 liter i timen potensielt dra med seg mer energi enn 10 liter i timen. Videre vil jo det varme vannet i radiatoren, si dette er 45 grader, veksle energi mot luft (la oss si 25 grader) ift effekten i radiatoren. Det må være en deltaT.

 

Høy deltaT og høy flow gir positiv påvirkning på vekslingen.

Nei, antall liter i timen burde ikke ha noe å si. Dersom det går 100 liter i timen kontra 10 liter, så har vannet også bare 1/10 av tiden på å bli varmet opp, og likt forhold i radiatorene for å bli nedkjølt.

 

Med mindre vannet blir varmet opp flere grader ifra det møter første blokk til siste så vil ikke mer flow hjelpe. Effekten som blir tilført systemet er konstant uansett, og forholdet mellom liter i timen og tid oppholt pr blokk vil også være konstant.

Lenke til kommentar

Bare tenker høyt her nå, så spør dere. :)

Hvis vannet blir varmet opp fortere med lavere flow gjennom blokkene, vil det ikke kjøle bedre gjennom radiatorene? Ser liksom ikke noe særlig for/mot her, med ren tipping så tror jeg det blir balansert alikevel? 

EDIT: Fra det jeg jobber med i hydraulikk, så vil jo faktisk et høyere trykkfall lage bedre kjøling da energien som er tapt=kaldere, særlig med gass. Det er dog i systemer med 690Bar, så veit ikke om det gjelder like mye i 0.5Bar som vi har i loopene våre :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg driver med litt stresstesting av CPU for tida, men har kommet over noe rart. CPU-usage (og dermed også CPU-temp) har regelmessige dips underveis i stresstesten, som vist i grafene. Jeg kjører OCCT Linpack satt til 25% memory.

 

post-157801-0-75628400-1454285652_thumb.png

 

Noen som vet hvorfor dette skjer og skal det være sånn?  :hmm: 

Jeg bruker Linpack fordi den vanlige OCCT-testen visstnok skal være overdrevet hard for bruk på Haswell-E. Jeg prøvde først den vanlige, men da krasjet det i hytt og vær, også på langt lavere klokker som har vært stabile med alle andre stresstester. Vanligvis bruker jeg AIDA64, og der er dette stabilt.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...