Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Det vet jeg ikke om jeg skjønte? Inline temp i loopen blir jo enkelt godt over ambient - og kan iallfall ikke være lavere. Hvis ikke temperaturen var over romtemp så kunne man jo ikke vekslet mot noe? Det er jo temp i loopen mot temp på chip/i blokkene som er spennende. Hvis man har 60 grader i chip og 45 grader i vannet som som går forbi chip, man har en viss effekt i vekslingen i blokka, så vil 100 liter i timen potensielt dra med seg mer energi enn 10 liter i timen. Videre vil jo det varme vannet i radiatoren, si dette er 45 grader, veksle energi mot luft (la oss si 25 grader) ift effekten i radiatoren. Det må være en deltaT.

 

Høy deltaT og høy flow gir positiv påvirkning på vekslingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke vært så bekymret for det mekaniske aspektet ved å gire en elektromotor opp og ned. De tåler relativt mye.

Jeg tenker heller på det akustiske irritasjonsmomentet med en motor som endrer turtall. Man legger merke til det hvis maskinen står oppå benken ved siden av seg. Utover dette er det jo rent kjøleteknisk helt tullball å endre turtall på pumpa i takt med svingninger på cpu temp, iallfall hvis disse svingningene er svært hyppige. Det blir litt "hissig" regulering. Men klarer man å sette f.eks 2-3 fornuftige grenseverdier for cpu temp med tilhørende rpm på pumpa, som gir relativt få endringer av turtall, så er det jo helt OK. Vi har motorer som starter og stopper flere hunder ganger i døgnet - det går helt fint - og start/stopp er mer belastende for motoren enn å justere rpm. Men jeg ville nok forsatt styrt etter noe annet enn CPU temp :)

Dette. D5 har jo elektromotor samt ett keramisk kulelager. CPU-tempjustering er helt nisse. D5 er uansett såpass stille at man kan kjøre den på full guffe hele tiden.

Lenke til kommentar

Har DDC med 2x 540 rads, foreløpig kun vifter på 1 rad som går på 500 rpm (maks)

Har justert hastigheten, men den vil fortsatt gå litt opp og ned, noe som sikkert er normalt +/-100rpm

CPU ligger på 30 grader idle og opp mot 50 under load

 

Skal prøve å koble opp Corsair Link etterhvert, venter bare på at CDon skal sende 960..

Lenke til kommentar

 

hva er vanlige temperaturer på nucoton nct6791d på et asus rampage v extreme?

med meg så ligger den ene av 6 temperaturmålere på over 100 grader..

bruker open hardware monitor

Er sånn på alle virker det som. Lesefeil tipper jeg samme temp uansett

 

Håper det ja.. den er konstant på 101-105 

Lenke til kommentar

 

Justert pumpa så best jeg kan 1896 rpm til 1962 rpm (maks er visst 40 000 rpm!!!)

Makstemp fortsatt 50 grader, men det blir å koble på de 3 viftene i topp med corsair link senere da 6950 avgir en del varme

Hvilken pumpe har du? Sikker på at det ikke er 4 000rpm? :)

 

EK DDC

Virker som jeg blingset litt, men den målingen må uansett være feil for viftene går på maks 500 rpm, men det er oppgitt maks 40k

Lenke til kommentar

 

 

Justert pumpa så best jeg kan 1896 rpm til 1962 rpm (maks er visst 40 000 rpm!!!)

Makstemp fortsatt 50 grader, men det blir å koble på de 3 viftene i topp med corsair link senere da 6950 avgir en del varme

Hvilken pumpe har du? Sikker på at det ikke er 4 000rpm? :)

 

EK DDC

Virker som jeg blingset litt, men den målingen må uansett være feil for viftene går på maks 500 rpm, men det er oppgitt maks 40k

 

Hehe, fort gjort, har DDC selv. Min erfaring er at ca 2400RPM er tilnærmet lydløs med god nok flow. Jeg har som sagt en veldig stor loop, og pumpa går helt fint. :)

 

BShagen: nå var det ikke snakk om av og til. Men på cpu fan output altså HELE TIDEN les innlegg ordentlig og ikke formuler på hva som var sagt når du svarer

:huh:

Lenke til kommentar

Litt av cluet med pumpehastighet er at det ikke er så forbaska nøye akkurat hvilken rpm man havner på - og at man må passe på å finne "rett" rpm i hvert tilfelle. Finn et område med sånn passe flow, og juster så opp eller ned sånn at man unngår resonanser. Det har mer å si enn absolutt rpm, når det gjelder støy.

 

Selv holder jeg meg rundt 2600rpm på min mcp35x, og bare "litt" lavere er nok til at den støyer mye mer.

Lenke til kommentar

Noen som jobber på flyplass her eller kan reglene veldig godt? :tease:

 

Holder på å sette opp en Mini itx pc og lurer på en AIO kjøler da det er trangt mellom hk og psu.

Ukependler med fly til stavanger og er lei av å game på en laptop.

 

Hva tror dere, kommer jeg meg gjennom sikkerhetskontrollen med noe sant(ha den i en ryggsekk)?

 

Har forsåvidt deler til en skikklig vannkjøling liggende som kan tømmes før jeg skal ut å fly, men er jo litt pes.

Lenke til kommentar

Joa men cpu fan justerer jo farten etter bruk dermed justeringer hele tiden. Mer slitasje. Det vakke snakk om 100% hele tiden men en fast fart hele tiden

Det stemmer jo ikke, man setter jo gjerne slik:

 

- 40% - 50 grader

- 50% - 60 grader

- 60% - 70 grader

-100% - 85 grader

(bare et eksempel)

 

Temp svingningene dine er jo etter bruksmønsteret ditt - forskjellig, og derfor stiller man bare inn etter det som passer enhver. Pumpa vil ikke da konstants justere hastigheten, da svingningene i de "fleste" tilfeller være over lengre perioder.

 

Eksempel på scenario: (igjen tall ut i fra løse luften som et eksempel)

 

- Idle 30 grader - 40%

- BF4 55 grader - 40%

- GTA5 65grader - 50%

- Idle 30 grader - 40%

 

Dette kan jeg ikke tenke meg at vil slite nevneverdig mye mer på pumpa og det ene lageret som sitter der. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...