Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste plassen å koble styringa på pumpa?

Nå er den på CPU Fan

 

Noen måte å se om pumpa faktisk går?

Regner med at den gjør det siden CPU enda lever og tempen går opp/ned etter bruken

 

angående GPU så er den lydløs også nå, måtte bare dytte litt på den :p

 

Ikke så gira på OC så får fikle litt de gangene jeg starter maskinen på nytt

Du har satt pumpa på PWM CPU Fan på HK? Da kan du bare bruke et monitoreringsprogram, så kan du se om du finner RPM der. Ellers så kan du teste speedfan eller det programmet HK ditt kom med. Kan også se RPM i BIOS under viftekontroll. :)

Lenke til kommentar

Så pumpa bør stå på en hastighet hele tiden?

Vannhastighet har ikke så mye med kjøling da?

 

Er PWM bryter

Pumpa trekker strøm fra en molex

 

Pumpa går fra 1200 til 3000 rpm (min/max)

Justert sånn at den ligg på 1200 rpm til 50ish grader, kan sikkert justere opp

Driver å OCer litt og beklager om det blir mye "søppel" here :p

 

Fant Asus OC så da ble det litt lettere (trenger ikke restarte for bios)

Programmet har også avanserte settings som jeg ikke fant i bios

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Så pumpa bør stå på en hastighet hele tiden?

Vannhastighet har ikke så mye med kjøling da?

 

Er PWM bryter

Pumpa trekker strøm fra en molex

 

Pumpa går fra 1200 til 3000 rpm (min/max)

Justert sånn at den ligg på 1200 rpm til 50ish grader, kan sikkert justere opp

Driver å OCer litt og beklager om det blir mye "søppel" here :p

 

Fant Asus OC så da ble det litt lettere (trenger ikke restarte for bios)

Programmet har også avanserte settings som jeg ikke fant i bios

Veit ikke hvor mye kjølekapisitet du har og hvilken pumpe du har, men i systemet mitt så finner jeg veldig lite å hente i å ha pumpa til å spinne opp sammen med temperaturen, men igjen - jeg har MYE rads. Endte opp med å bare sette pumpe til et akseptabelt lydnivå, det er like greit. DDC virker å være ålreit på 40% ca, da hører jeg den nesten ikke i det heletatt :)

 

 

Du vil vell alltid oppnå mest presise resultater med bios. Men alltid pumpen på en samme fart

Alltid pumpa i samme fart? Er dette en regel? Citation please

 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke alltid kjøre pumpa med samme fart. Frekvensdrevne pumper er vanlig, hvor man regulerer hastigheten ift f.eks ønsket flow. Ifm vannkjøling i PC så bør man regulere pumpen ift noe annet enn CPU temp, fordi denne svinger enormt raskt. Dermed vil pumpen jage mye opp og ned. Hvis du kan regulere pumpehastigheten ift f.eks inline temperatur på vannet, så er det mer fornuftig. Det er ikke optimalt å regulere hastigheten så raskt, dermed må du justere etter en temperatur som ikke svinger så mye.

 

Dermed er det ofte bare enklere å sette en fast verdi på pumpen.

Lenke til kommentar

 

Så pumpa bør stå på en hastighet hele tiden?

Vannhastighet har ikke så mye med kjøling da?

 

Er PWM bryter

Pumpa trekker strøm fra en molex

 

Pumpa går fra 1200 til 3000 rpm (min/max)

Justert sånn at den ligg på 1200 rpm til 50ish grader, kan sikkert justere opp

Driver å OCer litt og beklager om det blir mye "søppel" here :p

 

Fant Asus OC så da ble det litt lettere (trenger ikke restarte for bios)

Programmet har også avanserte settings som jeg ikke fant i bios

Veit ikke hvor mye kjølekapisitet du har og hvilken pumpe du har, men i systemet mitt så finner jeg veldig lite å hente i å ha pumpa til å spinne opp sammen med temperaturen, men igjen - jeg har MYE rads. Endte opp med å bare sette pumpe til et akseptabelt lydnivå, det er like greit. DDC virker å være ålreit på 40% ca, da hører jeg den nesten ikke i det heletatt :)

 

Du vil vell alltid oppnå mest presise resultater med bios. Men alltid pumpen på en samme fart

Alltid pumpa i samme fart? Er dette en regel? Citation please

Du sliter mere på lagrene i pumpen når du varierer fart hele tiden.
Lenke til kommentar

At man sliter mer på kulelagrene er vel ganske selvforklarende. Det skapes mer friksjon ved akselerasjon og retardasjon enn om pumpa får kjøre på samme hastighet hele tiden fordi det å forandre farten krever mer arbeid fra motoren. Det kan sammenlignes med slitasje på en bil som kjører i 80 km/t konstant kontra en bil som akselererer og bremser hele tiden. Den siste bilen både bruker mer drivstoff og sliter mer på bremsene enn den som får kjøre på i samme tempo hele tiden.

 

Dette gjelder forøvrig både for pumper og vifter. De er laget for å tåle mye, og vil nok neppe slites ut før du eventuelt velger å bytte dem ut uansett, men mer slitasje er likevel et faktum. Jeg har ikke bedre kilder på dette enn fysikkboka fra videregående, dessverre.

 

Når det er sagt er det som regel ikke veldig mye å hente i å skru opp hastigheten på pumpa dersom du i utgangspunktet har god flow. Så lenge væska får sirkulere godt er det først og fremst radiatorarealet (og viftene) som avgjør kjøleeffekten, ikke hvor fort vannet beveger seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes, det absolutt plausibelt til et punkt, men at å kjøre pumpa opp/ned i hastighet en gang i blant, tviler jeg på har mye å si for levetiden på D5 pumpa, særlig siden lageret som sitter der er avkjølt av kjøleveska. Dette er ikke et fettfyllt SKF-lager som ikke har aktiv kjølig og med store temperaturvariasjoner hvor også utvidelser/kontraksjoner av stålet kommer inn i spill.

Det er derfor jeg ber om kilder som kan vise til signifikant kortere levetid på PWM-pumpene med temp regulering kontra Vario som er satt til en gitt hastighet, gitt at det selvsagt er innenfor MTBF, men gjerne også i en torturtest utenfor. Mye mulig det stemmer, men likevel - som Nizzen sier "kilder gjør forumet bedre". 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært så bekymret for det mekaniske aspektet ved å gire en elektromotor opp og ned. De tåler relativt mye.

Jeg tenker heller på det akustiske irritasjonsmomentet med en motor som endrer turtall. Man legger merke til det hvis maskinen står oppå benken ved siden av seg. Utover dette er det jo rent kjøleteknisk helt tullball å endre turtall på pumpa i takt med svingninger på cpu temp, iallfall hvis disse svingningene er svært hyppige. Det blir litt "hissig" regulering. Men klarer man å sette f.eks 2-3 fornuftige grenseverdier for cpu temp med tilhørende rpm på pumpa, som gir relativt få endringer av turtall, så er det jo helt OK. Vi har motorer som starter og stopper flere hunder ganger i døgnet - det går helt fint - og start/stopp er mer belastende for motoren enn å justere rpm. Men jeg ville nok forsatt styrt etter noe annet enn CPU temp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...