Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spm angående cpu kjølinga mi, jeg bytta fra en gammel anthec 620 (singel 120rad) til custom loop med 1x360, 1x240, 2x120 og trudde det skulle bli noe forskjell i temps, men nei.

 

Nå har jeg også to gpu'r med i loopen men dem holder seg fine på 45-48grader under max load.

 

Når jeg kjører stress på cpu (aida64) så ser jeg på hwmonitor at temp på samtlige kjerner (4790k) hopper og spretter mellom 59-81grader.

Er det noe muffins her eller er det normalt? jeg trudde tempen skulle gå opp til en gitt verdi og øke sakte men sikkert oppover til kjølinga gjør jobben?

Lenke til kommentar

Aida64 bytter på hva slags 100%-last den tester med, i form av at mange forskjellige instruksjoner blir benyttet.

 

"Enkle" instruksjoner gir mindre varme enn mer komplekse instruksjoner, og opptar 100% av cpu-køen. Noen av forskjellene kommer av at forskjellige instruksjoner bruker forskjellige talltyper, alt fra helt enkle "vanlige" tall på 64bit , til store tall på 256bit. (AVX2)

 

Eksempel, Haswell vs Sandy Bridge - maks teoretisk ytelse:

 

flopssm.jpg

 

Om man ser på det at Sandy Bridge og Haswell er veldig sammenlignbare i "vanlig" ytelse, så er det jo ganske logisk at de tunge nye instruksjonene som gir så mye mer maksytelse også krever mer strøm - de gjør jo mer med hvert enkelt klokkesyklus. -> stort sprang i varme mellom forskjellige "100%-belastninger"

 

(Detaljert info: http://www.anandtech.com/show/6355/intels-haswell-architecture/8)

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

360 vs 120 radiator bør ikke være noe stort problem.

 

Men er det nødvendig å i det heletatt bytte vann? Sånne AIO-kjølere skal vel være omtrent vedlikeholdsfrie, og beregnet på å holde minimum 5 år.

 

Jeg ville enten byttet oppover til skikkelig custom-loop eller latt AIO-kjøleren være som den er. Å gå for en mellomting på AIO-kjølere som ikke er beregnet på at man skal kunne forandre på noe er ikke lurt.

Lenke til kommentar

Må (igjen) tipse dere om at QDC fra Koolance kan feile.

Hunn-kobling lukker ikke alltid.

 

3 ganger har dette skjedd meg nå, altså 3 ganger hvor hunn-kobling feiler totalt. Den lukker ikke i det hele tatt = Søppel.

Den første bytta jeg med Techbay, men nå gidder jeg ikke mer. Bare kaster dem.

 

Har kun brukt DP Ultra væske, og alt i loop er vasket/spylt før montering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...