Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Helt OK den. Kjører med adapterplata for store vifter da, så kjører 4*200 Bitfenix Spectre Pro.

 

Testa med 9 140mm high pressure vifter, det utgjorde null forskjell.

FPI er såpass lav her at vifter ikke betyr noe virker det som. Arealet er stort nok til å stoppe viftene under de fleste oppgaver også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde ikke så mange tanker rundt slangedimensjon da jeg gikk til innkjøp i høst. Har ikke et veldig stort kabinett, og skulle gjerne hatt muligheten for å gjøre enda krappere bends enn jeg har nå. (har nå 1/2ID 3/4OD).

 

Er det ulemper med en smalere slange, utenom mindre "pooling" av væske? Så lenge dimensjonen på slangen ikke er mindre enn dimensjonen i blokker/nipler, så vil ikke en slange på f.eks 1/4id 1/2od føre til noe mer motstand i loopen?

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne niplene med slangene sånn direkte.

Det er jo riktig at en nippel er trang, men tverrsnittet her blir veldig lite. Hvis hele loopen er like tynn så vil mengden vann som går gjennom denne reduseres. Når det er sagt så vil jeg påstå at det betyr lite å gå ned i dim (innen rimelighetens grenser). Men du må jo kjøpe nye nipler, og det koster. Vurderer du 6,25mm ID så syntes jeg det begynner å bli smått, Du halverer dim da. Hva med 3,8" (9,5mm) ?

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne niplene med slangene sånn direkte.

Det er jo riktig at en nippel er trang, men tverrsnittet her blir veldig lite. Hvis hele loopen er like tynn så vil mengden vann som går gjennom denne reduseres. Når det er sagt så vil jeg påstå at det betyr lite å gå ned i dim (innen rimelighetens grenser). Men du må jo kjøpe nye nipler, og det koster. Vurderer du 6,25mm ID så syntes jeg det begynner å bli smått, Du halverer dim da. Hva med 3,8" (9,5mm) ?

9.5mm kan også gå, vil uansett være en del enklere å ha med å gjøre enn det jeg har nå. Takk for svar :)

 

Ja, nipler koster. Men har en del forskjellige varianter nå, og kunne tenkt meg å ha én type i hele loopen.

 

Det så ikke dumt ut mackanz, kan spare litt på det :)

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Eneste som er med de mindre slangene er at de har litt tynnere vegger gjerne, så kan lett bli kink i de og at de flater litt ut i svingen, litt mer enn de du har nå. Men du kan jo vurdere en spiral på utsiden av slangene i tillegg hvis du går for de med tynne vegger, så slipper du å tenke på det :)

Lenke til kommentar

 

Fornøyd med mine 13/19mm slanger ihvertfall :)

"umulig" å få knekk på de

 

28 grader er vel en ok kasse temp? (load, 26 ved idle)

Har 6 vifter, alle på rads, 3 inn, 3 ut, alle andre hull skal teipes igjen

Blir vel ikke stort bedre enn det hva gjelder temps. Har du målt vanntemperaturen?

 

Hvordan får man til det da? 

Uten å koble på en temp måler i loopen da jeg ikke har mulighet til det sånn som den er satt opp

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker en ir måler på radiatoren eller reservoaret. Blir sånn ca riktig :) Fåes hos clas ohlson eller jula eller lignende

Hvorfor ikke ha en sensor i en radiator f.eks, som leses av direkte på viftestyring? Superpraktisk. Ligger på 23.9 her nå.

 

Tenkte tanken, men det får bli til neste PC hvor jeg skal legge til litt av hvert

Men det blir ikke planlagt før Pascal..

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker en ir måler på radiatoren eller reservoaret. Blir sånn ca riktig :) Fåes hos clas ohlson eller jula eller lignende

Hvorfor ikke ha en sensor i en radiator f.eks, som leses av direkte på viftestyring? Superpraktisk. Ligger på 23.9 her nå.

Tenkte tanken, men det får bli til neste PC hvor jeg skal legge til litt av hvert

Men det blir ikke planlagt før Pascal..

Har sensor jeg også, men har ikke fått den til å virke. Ikke har jeg forsket så veldig mye på det heller, men sensoren dukker ikke opp i aisuite. Det er den fra BP jeg bruker.

 

Grunnen til at jeg anbefalte ham en ir måler er bare fordi jeg tenkte det var greit hvis han allerede hadde fylt loopen og ikke hadde lyst til å åpne den opp igjen. Dessuten så er de billige og enkle å få tak i fort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...