Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det funker dårlig med fingeren.

Kanskje det kunne blitt utviklet en blåtann-penn som kunne kalibreres opp mot skjermen..

 

Det blir nok vanskelig, da blåtann ikke har posisjonsangivelse. Men det finnes vissnok styluser som overfører fingerens elektriske signal til skjermen. Eller noe sånt. Så det skal være gjennomførbart for litt ekstra.

 

Edit: Er forøvrig pro-stylus. Eksempelvis svært greit å ha stylus dersom du skal skrive en melding når du akkurat har satt deg i bilen i -10 grader og ikke ønsker ta av hanskene. Selvopplevd eksempel. Klarer faktisk ikke å se for meg et use case hvor det er bedre å kun kunne bruke fingeren, sammenlignet med å kunne bruke fingeren eller en stylus.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at designvalget er feil. Det er et valg, Apple har prioritert enkelte ting høyere enn det å kunne kjøre flere programmer samtidig. Det har selvsagt negative konsekvenser. Du er uenig og ville valgt annerledes, Google er uenig og har valg annerledes. Forskjellige prioriteringer. Og det er helt greit.

Ja, og det kan være det finnes mennesker som faktisk liker å gå i tvangstrøye, men det gjør det ikke til en god idé.

En tvangstrøye har få åpenbare fordeler for den som har den på seg, å ikke ha multitasking på en mobil enhet med begrensede ressurser og begrenset batterilevetid har fordeler for brukeren.

 

Det ryktes jo at iPhone OS 4.0 kommer med multitasking. Og ja, det er en god idé. Så kan vi spørre oss: Hvorfor vente så lenge med å gi basisfunksjoner tilbake til forbrukerne? Er det fordi folk flest faktisk synes det er praktisk å kunne veksle mellom et dokument man skriver og en nettleser? Eller mellom Spotify og Skype/Messenger? Ja, det høres jo ikke direkte usannsynlig ut... :)

Hva med at Apple har funnet en måte å behandle multitasking på i UI-et? Hva med at Apple har funnet en måte å behandle multitasking som hindrer at programmer som ikke er i forgrunnen legger beslag på store mengder ressurser, uten at dette går utover brukeropplevelsen? Kanskje, kanskje ikke. Det er i hvert fall ikke tekniske hindre som har gjort at det har tatt så lang tid. Å veksle mellom nettleser og dokumenter (ikke at jeg skriver så voldsomt med dokumenter på iPhone at det gjør noe) har ikke vært noe problem til nå. Programmer fortsetter stort sett der jeg slapp uansett. Apple har løst mangelen på multitasking på en i mine øyne god måte.

 

@ATWindsor: Poenget er at å ikke tillate multitasking har åpenbare fordeler, og bakdeler. Apple har tatt et (antar jeg) begrunnet valg om å ikke åpne for multitasking for å maksimere batterilevetid og ytelse, og kanskje fordi de ikke har funnet en god måte å håndtere multitasking på i UI-et. Jeg kan ikke se at dette er feil. At du er uenig og ville valgt annerledes er en annen sak.

 

@tommyb: Jeg fant ingenting om denne K7 på nettet, men jeg har prøvd touch-skjermer med Windows, det var ikke en god opplevelse.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal skaffe meg en slik, hvis prisen ikke blir for høy her i norge. (mellom 2500 og 3500)

Ja... det er jo lov å ønske seg. Men veldig optimistisk. Prisen vil nok bli over 4000 for den billigste.

 

Jeg skulle kjøpt en dersom den kostet under tusenlappen og jeg samtidig visste at Apple tapte penger på salget. Opp mot en tusenlapp synes jeg funksjonaliteten er verd, men jeg liker fortsatt ikke Apples lock-in og forbrukerfiendtlighet. Derfor ville jeg ikke kjøpt den med mindre jeg kan tappe Apple for penger samtidig.

Lenke til kommentar
@ATWindsor: Poenget er at å ikke tillate multitasking har åpenbare fordeler, og bakdeler. Apple har tatt et (antar jeg) begrunnet valg om å ikke åpne for multitasking for å maksimere batterilevetid og ytelse, og kanskje fordi de ikke har funnet en god måte å håndtere multitasking på i UI-et. Jeg kan ikke se at dette er feil. At du er uenig og ville valgt annerledes er en annen sak.

 

@tommyb: Jeg fant ingenting om denne K7 på nettet, men jeg har prøvd touch-skjermer med Windows, det var ikke en god opplevelse.

 

Hvor er fordelen med å ikke ha mulighet for å slå på multitasking? Om manv irkelig tror mange brukere ikke evner å behandle multitasking, hvorfor ikek ha en mulighet for å slå det på? Alle valg er helt eller delvis begrunnet, i den grad noen valg i det hele tatt er feil, så kan jeg fint si at jeg mener apples valg er feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
En tvangstrøye har få åpenbare fordeler for den som har den på seg

 

Men til gjengjeld er de fordelene så soleklart åpenbare, da.

 

@tommyb: Jeg fant ingenting om denne K7 på nettet, men jeg har prøvd touch-skjermer med Windows, det var ikke en god opplevelse.

 

Nei, K7 var oppkalt etter K6. Du spurte om navnet, ikke modellen. Modellen er heller ikke vesentlig, da det bare er en av mange konvertible tablets med vekt rett over en kilo.

 

Jeg har forøvrig ingen spesiell tro på at jeg kommer til å høre om spesielt mange gode opplevelser du har hatt med Windows. Windows har reservert alle gode opplevelsene for meg.

Lenke til kommentar
Det funker dårlig med fingeren.

Kanskje det kunne blitt utviklet en blåtann-penn som kunne kalibreres opp mot skjermen..

 

Det blir nok vanskelig, da blåtann ikke har posisjonsangivelse. Men det finnes vissnok styluser som overfører fingerens elektriske signal til skjermen. Eller noe sånt. Så det skal være gjennomførbart for litt ekstra.

 

Edit: Er forøvrig pro-stylus. Eksempelvis svært greit å ha stylus dersom du skal skrive en melding når du akkurat har satt deg i bilen i -10 grader og ikke ønsker ta av hanskene. Selvopplevd eksempel. Klarer faktisk ikke å se for meg et use case hvor det er bedre å kun kunne bruke fingeren, sammenlignet med å kunne bruke fingeren eller en stylus.

 

Regner med du kan bruke noe sånnt som dette på denne også:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23061

Lenke til kommentar
Opp mot en tusenlapp synes jeg funksjonaliteten er verd (...)

 

Jeg mener funksjonaliteten er verd opp mot 2500 kroner.

Men jeg liker ikke Apples lock-in og forbrukerfiendtlighet. ;)

 

Har aldri trengt å forholde meg til dette moralske dilemmaet når det gjelder Apple... Prisene har aldri vært forlokkende, og minimalisme er en klisjé. Men tilsvarende har jeg i flere år valgt bort Sony-produkter, selv når de har levert de mest fristende produktene innenfor en prisklasse. Forbrukerfiendlighet er problematisk.

 

Regner med du kan bruke noe sånnt som dette på denne også:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23061

 

Eh... Flott pris men...

 

Er det der en penn med to butte ender?

Lenke til kommentar

IdeaPad U1 likte jeg, faktisk litt praktisk. En sånn enhet med 10" OLED, med noe snadder internt fra Nvidia eller Arm evt Intel. Og med Linux, minnekort, mulighet for å bytte batteri selv og andre slike "merkelige" ting... hint hint.

 

Jeg ser et ganske relevant bruksområder her, avis feks. Et aftenposten abonnement koster 2500kr og opp. Og det er flere som har 2 slike abonnement, lokal og nasjonal avis. Blir fort opp imot 4000kr i året det. Dette er uten tvil et markeds behov som vil vokse fremover.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Alle produkter består av designerens samlede valg, allikevel er det plenty av dårlige produkter med designvalg jeg mener er feil. Det er meningsløst å avskrive alle problemer med produkter med "de har valgt annerledes".

 

AtW

 

La oss trekke frem ett par designvalg da.

 

- De lager den slik at man kan bruke Ipod-apps, men skjermen skalerer ikke likt i begge retninger sammenlignet med Ipod.

- De ville lage en tablet som var en god mediespiller, men skjermen er ikke ett merkelig 1:1,28 format som gir enorm letterboxing.

- De vil lage en tablet som er den beste surfeopplevelsen på markedet, men klarer ikke å levere flash, noe som gjør at den faktisk vil slite med veldig mange nettsider.

 

Alle disse "designvalg", men de er alle dårlige valg. Men det er andre grunner som ligger bak valgene enn bare "design".

 

En tvangstrøye har få åpenbare fordeler for den som har den på seg

 

Men til gjengjeld er de fordelene så soleklart åpenbare, da.

 

Fordelen for de som vil ha kontroll på er rimelig åpenbare ja, for deg som "bruker" av tvangstrøya så er det ingen fordeler.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Hvor er fordelen med å ikke ha mulighet for å slå på multitasking? Om manv irkelig tror mange brukere ikke evner å behandle multitasking, hvorfor ikek ha en mulighet for å slå det på? Alle valg er helt eller delvis begrunnet, i den grad noen valg i det hele tatt er feil, så kan jeg fint si at jeg mener apples valg er feil.

Her sier du at Apple bør legge til et valg som kanskje et fåtall brukere vil vite om og bruke, men Apple har vel som visjon at det de lager skal være brukervennlig, og mange slike valg vil kanskje hindre brukervennlighet ved å gjøre ting mindre oversiktlig.

 

Man kan si at det burde vært mulig, men er det nyttig for de aller fleste?

Lenke til kommentar
Hvor er fordelen med å ikke ha mulighet for å slå på multitasking? Om manv irkelig tror mange brukere ikke evner å behandle multitasking, hvorfor ikek ha en mulighet for å slå det på? Alle valg er helt eller delvis begrunnet, i den grad noen valg i det hele tatt er feil, så kan jeg fint si at jeg mener apples valg er feil.

Her sier du at Apple bør legge til et valg som kanskje et fåtall brukere vil vite om og bruke, men Apple har vel som visjon at det de lager skal være brukervennlig, og mange slike valg vil kanskje hindre brukervennlighet ved å gjøre ting mindre oversiktlig.

 

Man kan si at det burde vært mulig, men er det nyttig for de aller fleste?

 

Om det er nyttig for de aller felste med multitasking? Ja det vil jeg absolutt si det er. Og jeg mistenker sterkt at apple-fansen komemr til å synes det er nyttig også, men først den dagen det blir implmentert av apple. OS X må jo være noe forferdelig vanskelig og tungdrevne greier, siden det støtter multitasking.

 

AtW

 

La oss trekke frem ett par designvalg da.

 

- De lager den slik at man kan bruke Ipod-apps, men skjermen skalerer ikke likt i begge retninger sammenlignet med Ipod.

- De ville lage en tablet som var en god mediespiller, men skjermen er ikke ett merkelig 1:1,28 format som gir enorm letterboxing.

- De vil lage en tablet som er den beste surfeopplevelsen på markedet, men klarer ikke å levere flash, noe som gjør at den faktisk vil slite med veldig mange nettsider.

 

Alle disse "designvalg", men de er alle dårlige valg. Men det er andre grunner som ligger bak valgene enn bare "design".

 

Når jeg sier design i den posten, så mener jeg det totale produktdesignet, dvs hele implmenteringen av produkter, hardware-software osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvor er fordelen med å ikke ha mulighet for å slå på multitasking? Om manv irkelig tror mange brukere ikke evner å behandle multitasking, hvorfor ikek ha en mulighet for å slå det på? Alle valg er helt eller delvis begrunnet, i den grad noen valg i det hele tatt er feil, så kan jeg fint si at jeg mener apples valg er feil.

Her sier du at Apple bør legge til et valg som kanskje et fåtall brukere vil vite om og bruke, men Apple har vel som visjon at det de lager skal være brukervennlig, og mange slike valg vil kanskje hindre brukervennlighet ved å gjøre ting mindre oversiktlig.

 

Man kan si at det burde vært mulig, men er det nyttig for de aller fleste?

 

Om det er nyttig for de aller felste med multitasking? Ja det vil jeg absolutt si det er. Og jeg mistenker sterkt at apple-fansen komemr til å synes det er nyttig også, men først den dagen det blir implmentert av apple. OS X må jo være noe forferdelig vanskelig og tungdrevne greier, siden det støtter multitasking.

 

AtW

Multitasking kan i enkelte tilfeller være nyttig, men Apple vil heller ha bedre ytelse "system wide" og lengre batterilevetid. Ulempene med manglende multitasking har de løst på en god måte, jeg savner det aldri på min iPhone, i hvert fall ikke nå som push funker bra. På en så liten skjerm er det heller ikke bare enkelt å implementere multitasking i UI-et uten at det blir kronglete og tungvindt. For Apple er det viktig at produktene deres er lettfattelige for alle. Man skal kunne plukke opp produktet og intuitivt forstå hvordan det fungerer. OS X kjører på stasjonære datamaskiner som alltid er koblet til strøm eller på laptoper med 10 ganger så stort batteri som en iPhone og med ørten ganger så stor skjerm. Brukergrensesnittet er også noe helt annet.

Lenke til kommentar

Uff, dette er tragisk. Dette er noe av det dummeste jeg har sett apple komme med. For det første ingen pc OS, for det andre stygg og ikke minst hype x3. Den eneste nyttige funksjonen ved denne er ebook software. Ellers er det bare noe overflødig møl som de kommer til og tjene penger på utrolig nok. Du kan ikke multitaske og kan nesten ikke kalles tablet, men forvokst iphone...

 

Nei, dette er verre enn den siste iPhone reklama jeg så. "Nå kan den nyeste iPhone 3GS gjøre video opptak og redigere for så å sende den videre". Det neste jeg kommer til og se nå er eiere av iPhone som kommer til og påstå at iPhone var først ute med det også...

Lenke til kommentar
IdeaPad U1 likte jeg, faktisk litt praktisk. En sånn enhet med 10" OLED, med noe snadder internt fra Nvidia eller Arm evt Intel. Og med Linux, minnekort, mulighet for å bytte batteri selv og andre slike "merkelige" ting... hint hint.

 

Jeg ser et ganske relevant bruksområder her, avis feks. Et aftenposten abonnement koster 2500kr og opp. Og det er flere som har 2 slike abonnement, lokal og nasjonal avis. Blir fort opp imot 4000kr i året det. Dette er uten tvil et markeds behov som vil vokse fremover.

 

Nå er det faktisk ikke slik at nettaviser er kopier av papiraviser eller vise versa. Særlig når det gjelder lokalaviser er det svært mye stoff/info som ikke publiseres på nettet og som er en meget sentral grunn for å ha avisa. For å få tilgang til avisa elektronisk må man ofte betale abonnement pluss en ekstra pris.

 

Faktisk vil jeg regne med at alle "spesialiserte" magasin/avisløsninger som kommer for iPad og andre tilsvarende produkter vil være rene betalingstjenester med relativt høy pris. Eksemplet vist med "New York Times" som ser ut som papirutgaven er garantert noe som vil koste.

 

Ellers er jeg enig i at det er vel så mange merkelige designvalg her som fornuftige. Rart at mange ikke ser det. Hvorfor skal f.eks iPad mangle plass for minnekort, hvorfor mangler tilkoblingsløsninger som man får greitt plass til på enheter som er langt mindre enn denne. Eneste grunnen jeg ser til dette er at Apple vi selge "spesialisert" tilleggsutstyr som er overpriset.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er helt hysterisk morsomt å lese kommeentarer nå dagen derpå etter lanseringen! Maken til negativitet skal man lete lenge etter, og jeg fatter egentlig ikke at folk kunne få sånne absurde forventninger når alle visste hvor opphypet produktet var (føles nesten som om at Apple laget tableten, bare for å få Intarwebzet til å holde kjeft).

 

For min del vil jeg gjerne bytte ut skolemaskinen med en Ipad + tastaturdock. 6 timer skole burde den klare, den er lett, den er rask, den er enkel, og spilling har potensialet til å bli genialt på denne. Ser INGEN grunn til at denne ikke skulle kunne bruke tastaturet til for eksempel bilspill, som er ganske så grusomt på Iphone/Ipod i disse knappefrie dagene.

 

Quit whining, you had it coming. :thumbup:

Hadde prisen vært halvparten så hadde du hatt et poeng. Når prisen blir over 4000,- så får du en bra laptop som gjør det du beskriver mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...