Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Folk kan jo begynne å lese hvilke ulemper denne klumpen har..:

 

DRM DRM DRM...

Heh? Som kilde til informasjon er den artikkelen helt verdiløs. Folk må gjerne lese den, men det oppkoket av løgner og fantasier har egentlig alt for liten underholdningsverdi til at jeg vil anbefale den.

 

Hva i den mener du er løgn?

 

AtW

 

CPU: ARM Cortex-A9 MPCore

Det er en meget bra CPU-kjerne. Det skal de ha. Bare synd den sitter i en tvangstrøye.

Men jeg tviler på at det er MPCore-utgaven. Det er rett og slett ikke behov for flere kjerner når OSet ikke kan multitaske. Jeg tipper det er Single Core utgaven.

 

Ja, CPUen og IPS-skjerm er de to beste aspektene ved enheten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært forholdsvis nøytral til Apples produkter, men jeg må bare si at dersom dette "ikkenoproduktet" blir en farsott, ja da mister jeg troen på menneskehetens evne til å tenke selv. Slates og tablets har jo eksistert i en (veldig kort) mannsalder uten å slå særlig an, og disse har hatt en helt åpen OS-konfigurasjon. Så kommer Apple togende med en låst dings med dårligere muligheter, der de forteller deg hva du skal bruke og ikke, så skal det liksom være må-ha?

 

Surfe på nett på en tablet? Woooo! Lese PDF på en tablet? Jippi!! Revolusjonerende!!

 

Marketing works, and you really CAN polish a turd.

Vel, den samme menneskeheten har jo tidligere gjort "ikkenoprodukter" som MS-DOS og Windows til "farsotter", så håpet er nok ute for lenge siden. Støtt SETI@home du også, det er bare å gi opp å finne intelligent liv på denne planeten... :p

Lenke til kommentar
Denne oser $$$$ hele veien gjennom. Apple kunne LETT laget en touch-versjon av OS X, men da ville de ikke tjent like mye. Derfor drar de denne ultrainngjerdede Iphone-shoopen ut av rævva og slapper på Iphone OS, slik at flest mulig n00bs springer til butikkene etter en ting som i bunn og grunn kom på begynnelsen av 2000-tallet.

 

Weeeeeeeeeeeeeeeeee.

Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

Lenke til kommentar
Folk kan jo begynne å lese hvilke ulemper denne klumpen har..:

 

DRM DRM DRM...

Heh? Som kilde til informasjon er den artikkelen helt verdiløs. Folk må gjerne lese den, men det oppkoket av løgner og fantasier har egentlig alt for liten underholdningsverdi til at jeg vil anbefale den.

 

Hva i den mener du er løgn?

 

AtW

Eksempel på løgn: "DRM-en gir Apple full kontroll over hvilke programmer som kan brukes, og over det meste av innholdet som lagres og spilles av".

Fakta: Apple vil ikke bestemme hvilken musikk jeg spiller, hvilke bilder jeg lagrer, hvilke brev jeg skriver, hvilke regneark jeg lager, hvilke filmer jeg ser, hvilke nettsider jeg besøker, hvilke bøker jeg leser, osv.

 

Enda en løgn: "Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet, kan denne kontrollen utøves når som helst, helt utenfor brukerens kontroll."

Fakta: Jeg bestemmer når, og på hvilken måte "apparatet" er tilkoblet nettet.

 

Det er flere, men det er grenser for hva jeg gidder...

Lenke til kommentar
Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

bare synd det de andre produsentene laget i 2008 er enda kulere igjen ;)

Det står du selvsagt fritt til å mene. Vis gjerne eksempel på slike kule saker fra 2008. Den tablet-PCen jeg prøvde i 2008 var på ingen måte kul eller imponerende, bare veldig dyr, treg og varm. Jobben min kjøpte en slik (den kostet vel 3-4 ganger mer enn iPad), uten at den noensinne kom til praktisk nytte ;)

Lenke til kommentar
Fakta: Apple vil ikke bestemme hvilken musikk jeg spiller, hvilke bilder jeg lagrer, hvilke brev jeg skriver, hvilke regneark jeg lager, hvilke filmer jeg ser, hvilke nettsider jeg besøker, hvilke bøker jeg leser, osv.

Jo, i høyeste grad. For mange av disse tingene er du låst til *en* butikk. Apple sin butikk. Og du er låst til enkelte applikasjoner. Apple sine applikasjoner.

 

Det er ekstrem grad av lock-in som reduserer valgmulighetene enormt, noe som både brukere og myndigheter bør reagere på. Å ta Microsoft fordi de bundler sin egen nettleser med operativsystemene sine er en dråpe i havet i forhold.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

bare synd det de andre produsentene laget i 2008 er enda kulere igjen ;)

Det står du selvsagt fritt til å mene. Vis gjerne eksempel på slike kule saker fra 2008. Den tablet-PCen jeg prøvde i 2008 var på ingen måte kul eller imponerende, bare veldig dyr, treg og varm. Jobben min kjøpte en slik (den kostet vel 3-4 ganger mer enn iPad), uten at den noensinne kom til praktisk nytte ;)

tja, f.eks lenovo x200 fra 2008?

core2duo, opptil 8gb ram, ssd disk, 3g, led skjerm og multi-touch.

jeg synest ihvertfal min er rimelig praktisk :) sliter hverken med varmgang eller at den er treg (med unntak av det bloated vista imaget den kom med).

h1869.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Folk kan jo begynne å lese hvilke ulemper denne klumpen har..:

 

DRM DRM DRM...

Heh? Som kilde til informasjon er den artikkelen helt verdiløs. Folk må gjerne lese den, men det oppkoket av løgner og fantasier har egentlig alt for liten underholdningsverdi til at jeg vil anbefale den.

 

Hva i den mener du er løgn?

 

AtW

Eksempel på løgn: "DRM-en gir Apple full kontroll over hvilke programmer som kan brukes, og over det meste av innholdet som lagres og spilles av".

Fakta: Apple vil ikke bestemme hvilken musikk jeg spiller, hvilke bilder jeg lagrer, hvilke brev jeg skriver, hvilke regneark jeg lager, hvilke filmer jeg ser, hvilke nettsider jeg besøker, hvilke bøker jeg leser, osv.

 

Enda en løgn: "Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet, kan denne kontrollen utøves når som helst, helt utenfor brukerens kontroll."

Fakta: Jeg bestemmer når, og på hvilken måte "apparatet" er tilkoblet nettet.

 

Det er flere, men det er grenser for hva jeg gidder...

 

Du har totalt misforstått hva DRM er og hva som menes med å kontrollere brukeren. Selvsagt kan du spille den musikken du vil og skrive hva du vil osv. Det som menes er at Apple kontrollerer og bestemmer hvilke applikasjoner og programmer du får lov til å bruke til slike ting. Feks så kan Apple bestemme at du bare får lov til å bruke ITunes til å høre på musikk. Du får ikke lov til å bruke Mediaplayer eller Spotify fordi Apple ikke har godtkjent at du kan installere dette på IPaden.

Lenke til kommentar
Eksempel på løgn: "DRM-en gir Apple full kontroll over hvilke programmer som kan brukes, og over det meste av innholdet som lagres og spilles av".

Fakta: Apple vil ikke bestemme hvilken musikk jeg spiller, hvilke bilder jeg lagrer, hvilke brev jeg skriver, hvilke regneark jeg lager, hvilke filmer jeg ser, hvilke nettsider jeg besøker, hvilke bøker jeg leser, osv.

Det står ".. over det meste av innholdet.." ikke "..over alt innholdet.." så det er ikke noe galt med den delen av utsagnet. Apple har mye musikk i iTunes, men langt i fra alt. Apple presenterer deg altså et begrenset utvalg og har kontroll på utvalget av musikk du kan velge mellom. Det samme gjelder film og programmer. Film og musikk som leveres gjennom itunes er stort sett DRM-infisert. ("det meste av innholdet..") Full kontroll over hvilke programmer som kan brukes har de gjennom appstore. Alt som er tilgjengelig der har gått gjennom en sensur og kontroll og kan i følge bruksavtalen trekkes når de måtte ønske, uten varsel eller begrunnelse. De påstår også at de kan endre bruksavtalen når som helst, uten varsel eller begrunnelse. Dette kaller jeg full kontroll med programmene og om ikke en direkte ulovlig og ugyldig "avtale" så i hvert fall forkastelig umoralsk. Norske forbrukermyndigheter har i samarbeid med andre europeiske forbrukermyndigheter prøvd å få Apple til å endre blant annet disse avtalene.

 

Dette og en rekke andre saker er det som får folk til å bli irritert og forbannet bare de hører ordet Apple. (Bortsett fra fanboysen som lider av Stockholm-syndromet og forsvarer Apples rett til å ha en hårreisende oppførsel mot dem selv)

 

Enda en løgn: "Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet, kan denne kontrollen utøves når som helst, helt utenfor brukerens kontroll."

Fakta: Jeg bestemmer når, og på hvilken måte "apparatet" er tilkoblet nettet.

Delvis korrekt. Apparatet MÅ ikke være koblet til nettet, men vil nok i praksis være det nesten hele tiden. FBN er altså ikke langt unna sannheten. I følge bruksavtalen kan Apple utøve kontroll og evt endring eller fjerning av programmer, musikk etc helt uten forvarsel eller begrunnelse. Dette er helt utenfor brukerens kontroll. Du skal ha et lite poeng for at ordet "nesten" manglet, men ellers er det helt korrekt.

Lenke til kommentar
Jeg har vært forholdsvis nøytral til Apples produkter, men jeg må bare si at dersom dette "ikkenoproduktet" blir en farsott, ja da mister jeg troen på menneskehetens evne til å tenke selv. Slates og tablets har jo eksistert i en (veldig kort) mannsalder uten å slå særlig an, og disse har hatt en helt åpen OS-konfigurasjon. Så kommer Apple togende med en låst dings med dårligere muligheter, der de forteller deg hva du skal bruke og ikke, så skal det liksom være må-ha?

 

Surfe på nett på en tablet? Woooo! Lese PDF på en tablet? Jippi!! Revolusjonerende!!

 

Marketing works, and you really CAN polish a turd.

Vel, den samme menneskeheten har jo tidligere gjort "ikkenoprodukter" som MS-DOS og Windows til "farsotter", så håpet er nok ute for lenge siden. Støtt SETI@home du også, det er bare å gi opp å finne intelligent liv på denne planeten... :p

 

Haha, ja håpet svinner..! Men MS-DOS og Windows var jo avarter av CP/M og Apples GUI(?), og påsto seg ikke å finne opp kruttet på nytt. Jeg er ikke imot selve produktet som sådan, men finner det lettere latterlig at landets og verdens journalister går helt av skaftene for å hylle Apples "nyvinning".

 

Men kudos til Apple om de får det til nok en gang, de har virkelig gjort stor butikk på å selge gammelt nytt i pene Jacob Jensen-kopierte innpakninger med en "i" foran.

Lenke til kommentar
Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

bare synd det de andre produsentene laget i 2008 er enda kulere igjen ;)

Det står du selvsagt fritt til å mene. Vis gjerne eksempel på slike kule saker fra 2008. Den tablet-PCen jeg prøvde i 2008 var på ingen måte kul eller imponerende, bare veldig dyr, treg og varm. Jobben min kjøpte en slik (den kostet vel 3-4 ganger mer enn iPad), uten at den noensinne kom til praktisk nytte ;)

tja, f.eks lenovo x200 fra 2008?

core2duo, opptil 8gb ram, ssd disk, 3g, led skjerm og multi-touch.

jeg synest ihvertfal min er rimelig praktisk :) sliter hverken med varmgang eller at den er treg (med unntak av det bloated vista imaget den kom med).

h1869.jpg

Jeg har også en Lenovo, x61, og den blir heller ikke særlig varm og er ikke spesielt treg heller med tanke på at det kun står en C2D 1,6 i. En clean Vista var det første jeg la inn, noe jeg angret litt på når jeg skulle hente drivere på den alt annet enn brukervennlige siden deres! Og den har ikke stått i tablet-modus på ett år.

 

Men tilbake til iPad'en, jeg kunne sikkert kjøpt en slik jeg, dersom man kunne bruke OSX og ikke var styrt på den måten Apple prøver på her. Men som nevnt, sirkuset rundt noe som er verken gammel fugl eller ny fisk gjør at jeg får litt avsmak.

Lenke til kommentar
Fakta: Apple vil ikke bestemme hvilken musikk jeg spiller, hvilke bilder jeg lagrer, hvilke brev jeg skriver, hvilke regneark jeg lager, hvilke filmer jeg ser, hvilke nettsider jeg besøker, hvilke bøker jeg leser, osv.

Jo, i høyeste grad. For mange av disse tingene er du låst til *en* butikk. Apple sin butikk. Og du er låst til enkelte applikasjoner. Apple sine applikasjoner.

 

Det er ekstrem grad av lock-in som reduserer valgmulighetene enormt, noe som både brukere og myndigheter bør reagere på. Å ta Microsoft fordi de bundler sin egen nettleser med operativsystemene sine er en dråpe i havet i forhold.

Feil! Ikke én av tingene jeg lister opp er låst til "Apple sin butikk". Som det tydelig framgår så er det da "innholdet som lagres og spilles av" jeg lister opp, og dette innholdet kontrollerer jeg og ingen annen. Må du ha alle mulige alternative kilder for musikk, film, bøker, osv inn med teskje, eller har du et minimum av fantasi og intelligens slik at du skjønner betydningen og konsekvensen av at Apple i svært stor grad baserer seg på standardformater for innhold?

Lenke til kommentar
Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

bare synd det de andre produsentene laget i 2008 er enda kulere igjen ;)

Det står du selvsagt fritt til å mene. Vis gjerne eksempel på slike kule saker fra 2008. Den tablet-PCen jeg prøvde i 2008 var på ingen måte kul eller imponerende, bare veldig dyr, treg og varm. Jobben min kjøpte en slik (den kostet vel 3-4 ganger mer enn iPad), uten at den noensinne kom til praktisk nytte ;)

tja, f.eks lenovo x200 fra 2008?

core2duo, opptil 8gb ram, ssd disk, 3g, led skjerm og multi-touch.

jeg synest ihvertfal min er rimelig praktisk :) sliter hverken med varmgang eller at den er treg (med unntak av det bloated vista imaget den kom med).

h1869.jpg

Hehe, var vel ikke akkurat en laptop-PC med dreibar touch-skjerm jeg hadde i tankene da. Forresten så fikk vel X200 multi-touch først i 2009-versjonen, uten at det spiller noen stor rolle. Blir uansett en annen vektklasse, og minst 4 ganger så dyr, så den er ikke noe godt leketøy for sofasurferen ;)

http://www.slashgear.com/lenovo-x200-tablet-review-3062260/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...