Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Andre tablet-enheter med eksisterende programmer? Som har et berøringsgrensesnitt og ikke et grensesnitt for mus og tastatur?

 

Å ikke ha et grensesnitt for mus og tastatur er et minus, ikke et pluss. Forøvrig har jeg hatt berøringsgrensesnitt på en 10.3" skjerm i samme vektklasse, hvor man ikke trenger bruke mus eller tastatur, men med langt bedre operativsystem, siden 2005. Tablets er på ingen måte nytt, det som er nytt er å lage tablets som kun kan kjøre applets kjøpt fra Apple Store.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som mener at mangel på multitasking er bra, ville dere multitasket hvis muligheten var der?

Ja, med Spotify. Utover det så tviler jeg.

 

For meg så virker det dermed at du ikke har behov for en tablet til mange tusen kroner. Hvis iPad'en skal erstatte netbooken min, så kan den ikke hindre meg i å gjøre ting jeg ellers ville gjort på netbook'en.

 

Derimot hvis man ikke kommer til å bruke iPad'en til noe annet enn det man bruker iPhonen sin uansett ser jeg ikke grunnen til å anskaffe en heller.. Ser virkelig ikke hva iPad gjør meg i stand til å gjøre som jeg ikke kan gjøre på telefonen min :S

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Ipad slippes på det amerikanske markedet sent i mars og vil starte på 499 dollar. Dette er 16 GB-versjonen uten 3G. 32 GB-versjonen vil koster 599 USD og 64 GB-versjonen vil koste 699 USD. Wi-Fi+3G vil koste 629 USD for 16 GB, 729 for 32 GB og 829 for 64 GB-versjonen. 499 dollar er i skrivende stund ca 2900 norske kroner, men prisen vil antatt være litt høyere i Norge.

Er ikke regelen å gange det med 10? Wii koster i underkant av 200 dollar i USA, og i underkant av 2000 kroner i Norge, for eksempel.

 

500 dollar vil dermed si 5000 kroner. Kanskje det vil være litt lavere pga. gunstig dollarkurs, men jeg mistenker at profitten vil havne i noens lomme. Men la oss si minst 4000-4500 for den billigste, opp til minst 7000-8000 kroner for den dyreste.

Lenke til kommentar
Ipad slippes på det amerikanske markedet sent i mars og vil starte på 499 dollar. Dette er 16 GB-versjonen uten 3G. 32 GB-versjonen vil koster 599 USD og 64 GB-versjonen vil koste 699 USD. Wi-Fi+3G vil koste 629 USD for 16 GB, 729 for 32 GB og 829 for 64 GB-versjonen. 499 dollar er i skrivende stund ca 2900 norske kroner, men prisen vil antatt være litt høyere i Norge.

Er ikke regelen å gange det med 10? Wii koster i underkant av 200 dollar i USA, og i underkant av 2000 kroner i Norge, for eksempel.

 

500 dollar vil dermed si 5000 kroner. Kanskje det vil være litt lavere pga. gunstig dollarkurs, men jeg mistenker at profitten vil havne i noens lomme. Men la oss si minst 4000-4500 for den billigste, opp til minst 7000-8000 kroner for den dyreste.

Du kan gange med ca 7 til 8, alt ettersom. Det er sannsynlig at produsentene har en høyere prislapp i land de tror de kan få mer, slik som f.eks Norge.

Lenke til kommentar
Stockholm-syndromet slår til igjen.

 

:D

 

Har ikke tenkt på det på den måten før.

Har bare tenkt på det som "folk har en tendens til å rasjonalisere bort sine dårlige valg". Du får sagt det så mye mer forklarende.

Så lenge man ikke kan saklig begrunne slike kommentarer, noe som ikke er gjort her, så anser jeg dette som et mildt personangrep, noe en administrator på forumet burde holdt seg for god til.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne hatt en opplysende diskusjon om iPad og iPhone, men på dette forumet er det umulig fordi enkelte insinuerer at vi som foretrekker Apple-produkter nærmest er hjernevaska og hjernedøde.

 

Vi er vel like gode der.

 

Vi behandler deg som en sau fordi vi ikke forstår hvordan du kan si at den er bra, men du behandler oss som sauer fordi du ikke forstår hvordan vi kan si at den ikke er bra.

Lenke til kommentar
Andre tablet-enheter med eksisterende programmer? Som har et berøringsgrensesnitt og ikke et grensesnitt for mus og tastatur?

 

Å ikke ha et grensesnitt for mus og tastatur er et minus, ikke et pluss. Forøvrig har jeg hatt berøringsgrensesnitt på en 10.3" skjerm i samme vektklasse, hvor man ikke trenger bruke mus eller tastatur, men med langt bedre operativsystem, siden 2005. Tablets er på ingen måte nytt, det som er nytt er å lage tablets som kun kan kjøre applets kjøpt fra Apple Store.

Er det noen som har sagt at tablets er noe nytt? Apple hadde en tablet med Newton på 90-tallet, PC-produsentene har forsøkt seg med tableter eller hybrider med vendbar skjerm i årevis uten at det har tatt av. Apple leverer en tablet med et brukergrensesnitt laget for berøringsinteraksjon, med et eksisterende økosystem rundt seg i form av applikasjoner til iPhone (og snart til iPad). Det er nytt. Å kjøre programmer laget for mus og tastatur på en tablet uten mus og tastatur kan jeg ikke tenke meg vil være en god opplevelse, men gi meg gjerne navnet på denne enheten du har hatt siden 2005.

 

Ipad slippes på det amerikanske markedet sent i mars og vil starte på 499 dollar. Dette er 16 GB-versjonen uten 3G. 32 GB-versjonen vil koster 599 USD og 64 GB-versjonen vil koste 699 USD. Wi-Fi+3G vil koste 629 USD for 16 GB, 729 for 32 GB og 829 for 64 GB-versjonen. 499 dollar er i skrivende stund ca 2900 norske kroner, men prisen vil antatt være litt høyere i Norge.

Er ikke regelen å gange det med 10? Wii koster i underkant av 200 dollar i USA, og i underkant av 2000 kroner i Norge, for eksempel.

 

500 dollar vil dermed si 5000 kroner. Kanskje det vil være litt lavere pga. gunstig dollarkurs, men jeg mistenker at profitten vil havne i noens lomme. Men la oss si minst 4000-4500 for den billigste, opp til minst 7000-8000 kroner for den dyreste.

For appleprodukter så treffer man som oftest noenlunde riktig om man ganger dollarprisen med 8-8,5.

Lenke til kommentar
Ikke fordi jeg er en sau, er dum, har snevre bruksbehov, har manglende kognitive evner eller er fanget i Steve Jobs distortion field, men fordi produktene løser de utfordringene jeg har og litt til.

Og det kan vi egentlig ikke diskutere basert på våre meninger, for du sitter på fasiten for deg.

 

Men det er heller ikke til å komme bort fra at noen av "de andre" da likevel vil se på deg som noe begrenset på et eller annet vis ettersom utfordringene du tilsynelatende har kan virke ganske — enkle.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke problemer med å innse at begrensingene Apple har lagt inn har negative konsekvenser. Det er jo åpenbart. Det jeg har problemer med er at enkelte innbiller seg at disse begrensningene gjør produktene ubrukelige og at det er FEIL designvalg. At iPhone, iPad, iPod ikke passer for deg og Simen på grunn av manglende flash og multitasking er helt greit, men for meg så passer de. Ikke fordi jeg er en sau, er dum, har snevre bruksbehov, har manglende kognitive evner eller er fanget i Steve Jobs distortion field, men fordi produktene løser de utfordringene jeg har og litt til.

 

Jeg skulle gjerne hatt en opplysende diskusjon om iPad og iPhone, men på dette forumet er det umulig fordi enkelte insinuerer at vi som foretrekker Apple-produkter nærmest er hjernevaska og hjernedøde.

 

Innbiller seg? jeg mener det er feil designvalg, enheten er cripplet, min flere år gamle telefon har vesentlig mer funksjonalitet enn denne enheten. Det er ganske mange av argumentene her inne som jeg må si har et ganske hjernevasket preg. hva i alle dager hadde feks vært ulempen med å ha evnen til å slå på multitasking? Folk som synes det er så ekstremt fint å bli tvunget til å kun kjøre et program kunne hatt det som default. Og denne forsvaringen av OSet fordi "man må jo ha en enkel UI". Det er ikke å innse at produktest ulemper ikke er viktig for en personlig, det er å late som det ikke er ulemper, fordi det er fiktive fordeler med disse ulempene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne hatt en opplysende diskusjon om iPad og iPhone, men på dette forumet er det umulig fordi enkelte insinuerer at vi som foretrekker Apple-produkter nærmest er hjernevaska og hjernedøde.

 

Vi er vel like gode der.

 

Vi behandler deg som en sau fordi vi ikke forstår hvordan du kan si at den er bra, men du behandler oss som sauer fordi du ikke forstår hvordan vi kan si at den ikke er bra.

Hvis jeg har behandlet noen som sauer så er ikke det intensjonelt. Jeg har flere ganger sagt at jeg forstår at iPhone (og iPad) ikke passer for alle, at andre har andre behov og ønsker enn meg. Det er helt greit for meg, men enkelte her blir jo nærmest fornærmet om man sier at man foretrekker iPhone fremfor Android.

Lenke til kommentar
Ikke fordi jeg er en sau, er dum, har snevre bruksbehov, har manglende kognitive evner eller er fanget i Steve Jobs distortion field, men fordi produktene løser de utfordringene jeg har og litt til.

Og det kan vi egentlig ikke diskutere basert på våre meninger, for du sitter på fasiten for deg.

 

Men det er heller ikke til å komme bort fra at noen av "de andre" da likevel vil se på deg som noe begrenset på et eller annet vis ettersom utfordringene du tilsynelatende har kan virke ganske — enkle.

Fordi jeg ikke har behov for multitasking på mobiltelefonen min, eventuelt tableten min? Ja, nei, da så ...

 

Jeg har ikke problemer med å innse at begrensingene Apple har lagt inn har negative konsekvenser. Det er jo åpenbart. Det jeg har problemer med er at enkelte innbiller seg at disse begrensningene gjør produktene ubrukelige og at det er FEIL designvalg. At iPhone, iPad, iPod ikke passer for deg og Simen på grunn av manglende flash og multitasking er helt greit, men for meg så passer de. Ikke fordi jeg er en sau, er dum, har snevre bruksbehov, har manglende kognitive evner eller er fanget i Steve Jobs distortion field, men fordi produktene løser de utfordringene jeg har og litt til.

 

Jeg skulle gjerne hatt en opplysende diskusjon om iPad og iPhone, men på dette forumet er det umulig fordi enkelte insinuerer at vi som foretrekker Apple-produkter nærmest er hjernevaska og hjernedøde.

 

Innbiller seg? jeg mener det er feil designvalg, enheten er cripplet, min flere år gamle telefon har vesentlig mer funksjonalitet enn denne enheten. Det er ganske mange av argumentene her inne som jeg må si har et ganske hjernevasket preg. hva i alle dager hadde feks vært ulempen med å ha evnen til å slå på multitasking? Folk som synes det er så ekstremt fint å bli tvunget til å kun kjøre et program kunne hatt det som default. Og denne forsvaringen av OSet fordi "man må jo ha en enkel UI". Det er ikke å innse at produktest ulemper ikke er viktig for en personlig, det er å late som det ikke er ulemper, fordi det er fiktive fordeler med disse ulempene.

 

AtW

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at designvalget er feil. Det er et valg, Apple har prioritert enkelte ting høyere enn det å kunne kjøre flere programmer samtidig. Det har selvsagt negative konsekvenser. Du er uenig og ville valgt annerledes, Google er uenig og har valg annerledes. Forskjellige prioriteringer. Og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Apple leverer en tablet med et brukergrensesnitt laget for berøringsinteraksjon, med et eksisterende økosystem rundt seg i form av applikasjoner til iPhone (og snart til iPad). Det er nytt.

 

Tar du bort "til iPhone", beskriver du enhver hybrid med vendbar skjerm.

 

Er det noen som har sagt at tablets er noe nytt?

 

Nei. Bare noen som har sagt at tablets hvor økosystemet består av Iphone-applikasjoner er nytt. Tablets hvor økosystemet består av verdens mest utbredte operativsystems økosystem er jo som kjent ikke nytt.

 

Å kjøre programmer laget for mus og tastatur på en tablet uten mus og tastatur kan jeg ikke tenke meg vil være en god opplevelse, men gi meg gjerne navnet på denne enheten du har hatt siden 2005.

 

Klart, jeg kaller den K7. Å kjøre programmer laget for mus og tastatur uten mus og tastatur er en kjempeopplevelse, du kunne ha prøvd det men Apple har foreløpig ikke berøringssensitive laptops, så da innser jeg det er i mot din, hva kalte du det, "annen ideologi".

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at designvalget er feil. Det er et valg, Apple har prioritert enkelte ting høyere enn det å kunne kjøre flere programmer samtidig. Det har selvsagt negative konsekvenser. Du er uenig og ville valgt annerledes, Google er uenig og har valg annerledes. Forskjellige prioriteringer. Og det er helt greit.

 

Alle produkter består av designerens samlede valg, allikevel er det plenty av dårlige produkter med designvalg jeg mener er feil. Det er meningsløst å avskrive alle problemer med produkter med "de har valgt annerledes".

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at designvalget er feil. Det er et valg, Apple har prioritert enkelte ting høyere enn det å kunne kjøre flere programmer samtidig. Det har selvsagt negative konsekvenser. Du er uenig og ville valgt annerledes, Google er uenig og har valg annerledes. Forskjellige prioriteringer. Og det er helt greit.

Ja, og det kan være det finnes mennesker som faktisk liker å gå i tvangstrøye, men det gjør det ikke til en god idé.

 

Det ryktes jo at iPhone OS 4.0 kommer med multitasking. Og ja, det er en god idé. Så kan vi spørre oss: Hvorfor vente så lenge med å gi basisfunksjoner tilbake til forbrukerne? Er det fordi folk flest faktisk synes det er praktisk å kunne veksle mellom et dokument man skriver og en nettleser? Eller mellom Spotify og Skype/Messenger? Ja, det høres jo ikke direkte usannsynlig ut... :)

Lenke til kommentar
4. Kan den vise bøker og annet i pdf-format?

12. Har den innebygget minnekortleser? Hvilke formater?

21. Har den blåtann?

23. Kan man bruke ekstern mus som alternativ til skjermtrykking?

 

4:

Viewable document types: .jpg, .tiff, .gif, .doc, .docx, .htm, .html, .key, .numbers, .pages, .pdf, .ppt, .pptx, .txt, .rtf, .vcf, .xls, .xlsx

antagelig åpnes flere av disse av iWork, også har dem denne iBook butikken da.

 

12:

Nei, men de har noen slike overganger:

500x_screencap_2010-01-27_at_3.23.56_pm.jpg

Både USB og SD overgangen kan antagelig bare brukes til å overføre bilder.

 

21/23:

Ja, den har blåtann, som gjør at du kan koble til apples lille blåtann tastatur.

Ekstern mus derimot, antagelig ikke.

 

 

 

Den største mangelen jeg ser (for studenter) er manglen på penn.

Hvis jeg bruker denne til følge forelesningen vil jeg gjerne kunne skrive litt notater.

Det funker dårlig med fingeren.

Kanskje det kunne blitt utviklet en blåtann-penn som kunne kalibreres opp mot skjermen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...