Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Jeg liker at slate-enheter er i vinden, når apple gjør det, så kommer sikkert flere med andre varianter.

Du har ikke fulgt så nøye med på CES-annonseringene kanskje, hvor det er lansert slates/tablet-maskinerier "all mass".

 

En måneds standby-tid høres helt fantastisk ut.

Og hva trenger den å gjøre når den ikke blir brukt på en måned, som tilsier at det er greit den drikker opp batteriet på en måned?

 

Vil jeg kunne lese e-bøker i PDF-format med denne? Og hva med .*txt?

Helt sikkert, så lenge du vil la det gå gjennom iTunes og betale for det. 8o)

 

... for det er i grunn ikke et produkt som folk egentlig har bruk for, men siden det er apple, så kjøper folk det.

Der skal man ikke kimse av strategien, for de klarer sikkert å lage et behov hos ganske mange.

 

... det er STOR forskjell på å lese på e-Ink istedenfor en LCD/OLED/LED-skjerm burde ikke være en hemmelighet.

Det er noe mange Apple-kunder ganske sikkert er mer enn villig til å ikke la plage seg. Meg derimot ser med iver frem til e-ink med farger. Først da er det aktuelt å supplere mobilen og den bærbare med noe i dette segmentet — for min del.

 

Førsteinntrykket etter å ha lest litt kommentarer på innholdet så virker den som en sminket gris.

Good one. Den er dog så bra sminket at den vil bli (over)brukt i mediene.

 

... og med denne sitter du med familiealbumet i hånda.

Ja, man stikker enkelt minnekortet inn i den og vips ...

 

... arbeidsflyt er viktig, stabilitet er viktig, hastighet er viktig. Apple gir meg alt dette.

For meg er effektiv arbeidflyt viktig, stabilitet og fleksibilitet i samspill er viktig, hastighet til fornuftig pris er viktig. Apple kan ikke gi meg dette.

 

Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer?
Der har vi brukergruppen, ja.

Made my day Tilt! 8o) {Osturn, det var ikke et svar men en passende og morsom kommentar, desverre på din bekostning}.

 

... det sitter sikkert tusenvis av utviklere rundt omkring i verden som oppdaterer applikasjonene sine.

En femmer på at iFarth-applikasjonen er en av de første viktige som blir tilpasset de nye mulighetene. 8oÞ

 

... millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt.

Kan ikke for det, men plutselig erindrer jeg noen bruke ordet blond i tråden ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vist både usb og sdkort adapter for de som savner det (brukes bare til bilder, og de ser grusomt stygge ut). For meg virker det som litt merkelig å spørre etter usb på en enhet med såpass begrenset OS. Absolutt ingenting av usb enheter ville fungert uansett (kanskje emd unntak av kameraer).

 

For min del var det ingen store overraskelser med denne tavla, kanskje bortsett fra fraværet av frontkamera og ichat, som jeg tror kunne vært en ganske relevant funksjon. Apple gjør som de pleier, lager tilsynelatende gode programmer for det de mener er kjerneområdet til enheten, og gir blanke i mindre nisjebruk av enheten, der de ser at brukeropplevelsen ville bli ganske dårlig og/eller ta ekstremt lang tid å utvikle uansett. De kunne sikkert portet over en fullversjon av OSX, men de måtte i så fall gjort en ganske ekstrem jobb med å tilpasse brukergrensesnittet og det ville i tillegg være veldig få fordeler, siden de fleste applikasjonene ville være helt uegnet touchgrensesnittet.

 

Det er veldig lett å argumentere for multitasking, noe jeg også ville likt å se, men det visse problemer med multitasking som gjør at det egner seg dårlig for en enhet med begrenset maskinkraft: Ytelse, batteri, grensesnitt for behandlig av flere prosesser og ikke minst, hva man gjør når maskinkapasisteten er oppbrukt. Hvis man ikke kan løse særlig de tre siste, så ser jeg helst at man lar være. Jeg vil mye heller ha en enhet som er snappy til enhver tid og som alltid er i stand til å kjøre selv tunge programmer.

 

Problemet med denne enheten, og som gjør at jeg antaglig ikke kommer til å kjøpe den er at den er for stor å ha i lomma, og man dermed omtrent alltid heller kan ha med seg en slikkelig laptop (som også er grunnen til at jeg ikke har en netbook). Jeg tror at formfaktoren på kort sikt (uten alt for store teknologiske fremskritt) har noe for seg som en erstatning for aviser og som en portabel fotoramme, men det har jeg ikke økonomi til å rettferdiggjøre et kjøp av.

Lenke til kommentar
... og med denne sitter du med familiealbumet i hånda.
Ja, man stikker enkelt minnekortet inn i den og vips ...
du skal ha et rimelig stort minnekort for å ha alle bildene dine på minnekortet (og da bryr du deg ikke særlig om sikkerhet heller.. er kanskje greit å backup av bildene).

jeg tror heller de fleste har bildene liggende på pcen, og da er det rimelig enkelt (velge mappen bildene ligger i) å synce disse til iPaden

Endret av dennis.se
Lenke til kommentar
Årsakene til at iPad bruker iPhone OS er todelt. For det første så er iPad mer lik en iPhone enn en PC. Den har ikke mus og tastatur, skjermen er liten og den har touch som eneste interaksjonsmulighet. Det naturlige er derfor at applikasjoner kjører i fullskjerm for å få knapper og tekstfelt stort nok og for å få UI-et "rolig" nok. Vinduer og gadgets som flyter rundt på "skrivebordet" ville blitt rotete, uoversiktlig og kronglete. Den andre grunnen, som Steve Jobs nevnte, er at millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor man må ha et cripplet OS for å kjøre ting i fullskjerm, for å ikke ha ikoner flytende rundt og ha samme grenssnitt som iphone? De er late og vil ha kontroll på enheten, det er det som er essensen. Alt det andre du har listet opp er vikarierende argumenter som ikke på neon måte tilsier at et annet OS kunne løst det helt fint.

 

AtW

At Apple vil ha kontroll er selvsagt, og det er flere årsaker til det uten at jeg skal gå inn på de her og nå. Jeg har ikke argumentert for låsingen, jeg har argumentert for valget av OS (eller mer for valget av UI). Selvsagt kunne andre OS fungert, men hvorfor i alle dager skulle Apple laget enda et OS når de har et liggende som er som skapt for formålet?

 

Som du selv er inne på,. argumentene har med UI å gjøre, og nesten ingenting med OS å gjøre. Apple burde ha brukt et annet OS fordi det nåværende OSet er alt for begrenset, jeg mener, mobilen min er vesetnlig mer flesibel. OSet er cripplet. At Apple ikke gidder fordi mener de er bedre tjent med å ikke gidde å lage noe nytt, samt lock-in er forsåvidt greit nok, men som bruker er jeg misfornøyd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Årsakene til at iPad bruker iPhone OS er todelt. For det første så er iPad mer lik en iPhone enn en PC. Den har ikke mus og tastatur, skjermen er liten og den har touch som eneste interaksjonsmulighet. Det naturlige er derfor at applikasjoner kjører i fullskjerm for å få knapper og tekstfelt stort nok og for å få UI-et "rolig" nok. Vinduer og gadgets som flyter rundt på "skrivebordet" ville blitt rotete, uoversiktlig og kronglete. Den andre grunnen, som Steve Jobs nevnte, er at millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor man må ha et cripplet OS for å kjøre ting i fullskjerm, for å ikke ha ikoner flytende rundt og ha samme grenssnitt som iphone? De er late og vil ha kontroll på enheten, det er det som er essensen. Alt det andre du har listet opp er vikarierende argumenter som ikke på neon måte tilsier at et annet OS kunne løst det helt fint.

 

AtW

At Apple vil ha kontroll er selvsagt, og det er flere årsaker til det uten at jeg skal gå inn på de her og nå. Jeg har ikke argumentert for låsingen, jeg har argumentert for valget av OS (eller mer for valget av UI). Selvsagt kunne andre OS fungert, men hvorfor i alle dager skulle Apple laget enda et OS når de har et liggende som er som skapt for formålet?

 

Som du selv er inne på,. argumentene har med UI å gjøre, og nesten ingenting med OS å gjøre. Apple burde ha brukt et annet OS fordi det nåværende OSet er alt for begrenset, jeg mener, mobilen min er vesetnlig mer flesibel. OSet er cripplet. At Apple ikke gidder fordi mener de er bedre tjent med å ikke gidde å lage noe nytt, samt lock-in er forsåvidt greit nok, men som bruker er jeg misfornøyd.

 

AtW

Hvordan er OS-et begrenset?

Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

Flamebait Lite (gratis)

 

Du vet da godt hva folk mener med begrenset OS. For det første, så styrer Apple med jernhånd alle appsene og for det andre så er enheten låst til deres OS. Det er en grunn til at man kaller cracking av iPhone for jailbreaking.

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Trenger jeg seriøst å svare på det? Ok, OSet støtter bare ting du får kjøpt fra app-store. En massiv begrensing. i tilegg er det et primitivt OS (ingen multitasking er nevnt), og følgene av dette er grunnleggende ting som ikke fungerer (flash feks)

 

AtW

før noen andre fillerister deg for det der vil jeg nevne at man har cydia o.l. så fort man hacker OSet. men du har et fryktelig godt poeng. men personlig synes jeg det er veldig bra at det er såppass begrenset - i hvert fall på iPhone. det er greit at man ikke kan legge inn hva som helst på telefonen. det er en telefon, og jeg vil at den skal virke uansett hva slags drit jeg legger inn.

faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Multitasking, flash, åpenhet for egne programmer.

 

Og hvorfor må man liksom endre på hele OSet for at det skal være brukervennlig på en touchskjerm? Hvorfor ikke bare gjøre som HP og lage ett program som ligger over det vanlige OSet, og gi brukeren friheten til å gjøre som de ønsker? Ett ubrukelig argument.

Lenke til kommentar
faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

Hadde han giddet å lese manualen kunne han ha "reparert" det selv (ved å ta en såkalt hard reset). ;)

 

Og ja: Frihet gir også mulighet for destruksjon. Men vi vil ha den friheten!

Lenke til kommentar
faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

Hadde han giddet å lese manualen kunne han ha "reparert" det selv (ved å ta en såkalt hard reset). ;)

 

Og ja: Frihet gir også mulighet for destruksjon. Men vi vil ha den friheten!

hehe, men hvem leser manualen? det gjør i hvert fall ikke faren min =/

 

at vi, som powerusers, ønsker dette er jo en ting - og personlig hadde jeg også likt dette. men for menigmann tror jeg det er bedre at OSet er låst på den måten det er.

men det hadde jo vært fryktelig greit om man kunne "aktivere" en poweruser-modus elns :D

Endret av dennis.se
Lenke til kommentar
faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

Hadde han giddet å lese manualen kunne han ha "reparert" det selv (ved å ta en såkalt hard reset). ;)

 

Og ja: Frihet gir også mulighet for destruksjon. Men vi vil ha den friheten!

hehe, men hvem leser manualen? det gjør i hvert fall ikke faren min..

Det kostet ham i så fall noen hunderlapper. Det er jo ikke produktets feil... ;)

Lenke til kommentar
Det er veldig lett å argumentere for multitasking, noe jeg også ville likt å se, men det visse problemer med multitasking som gjør at det egner seg dårlig for en enhet med begrenset maskinkraft: Ytelse, batteri, grensesnitt for behandlig av flere prosesser og ikke minst, hva man gjør når maskinkapasisteten er oppbrukt. Hvis man ikke kan løse særlig de tre siste, så ser jeg helst at man lar være. Jeg vil mye heller ha en enhet som er snappy til enhver tid og som alltid er i stand til å kjøre selv tunge programmer.

 

Problemet med denne enheten, og som gjør at jeg antaglig ikke kommer til å kjøpe den er at den er for stor å ha i lomma, og man dermed omtrent alltid heller kan ha med seg en slikkelig laptop (som også er grunnen til at jeg ikke har en netbook). Jeg tror at formfaktoren på kort sikt (uten alt for store teknologiske fremskritt) har noe for seg som en erstatning for aviser og som en portabel fotoramme, men det har jeg ikke økonomi til å rettferdiggjøre et kjøp av.

 

Du er klar over at du faktisk kan velge å kjøre et program av gangen selv om det støtter multitasking? Hvorfor skal alle tvinges til å kjøre kun ett program bare fordi noen (inkludert deg) foretrekker det?

 

AtW

Lenke til kommentar
faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

Hadde han giddet å lese manualen kunne han ha "reparert" det selv (ved å ta en såkalt hard reset). ;)

 

Og ja: Frihet gir også mulighet for destruksjon. Men vi vil ha den friheten!

Og vi som du nevner der er kanskje bare noen få prosent av den potensielle bruker-/kjøpermassen for et slikt produkt. At de få prosentene kjøper noe annet som passer best for de (men ikke for resten av de "vanlige" brukerne) er tydeligvis noe som bare bryr de nevnet få prosentene. :p

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Trenger jeg seriøst å svare på det? Ok, OSet støtter bare ting du får kjøpt fra app-store. En massiv begrensing. i tilegg er det et primitivt OS (ingen multitasking er nevnt), og følgene av dette er grunnleggende ting som ikke fungerer (flash feks)

 

AtW

før noen andre fillerister deg for det der vil jeg nevne at man har cydia o.l. så fort man hacker OSet. men du har et fryktelig godt poeng. men personlig synes jeg det er veldig bra at det er såppass begrenset - i hvert fall på iPhone. det er greit at man ikke kan legge inn hva som helst på telefonen. det er en telefon, og jeg vil at den skal virke uansett hva slags drit jeg legger inn.

faren min har en windowstelefon - on null datakunnskap - som han lett klarte å kjøre i grøfta. måtte sendes på reperasjon, og han fikk en fin regning pga softwarefeil.

 

Så la nå folk slå på en "begtrenset modus" om de absolutt ikke vil kunne gjøre andre ting enn apple vil på telefon sin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...