Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Merkverdig at akkurat iPad hypes så mye opp når faktisk Lenovo har varslet et vel så revolusjonærende produkt, nemlig IdeaPad U1. Hvor man i realiteten har både notebook og tablet i en maskin.

 

Ellers så er denne uaktuell for meg av omtrent de grunner som finnes, særlig Apple sin "lock-in" filosofi. Apple sin sterke styring gjennom Apps og iTunes har intet med kvalitetssikring å gjøre, men er kun basert på markedsstrategi og økonomi.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kostet ham i så fall noen hunderlapper. Det er jo ikke produktets feil... ;)

kan ikke helt si meg enig der. jeg synes ikke det burde være mulig å kjøre OSet i senk - i hvert fall ikke for en person som ikke vet helt hva han gjør.

Javel. Men det er egentlig ikke vanskelig å ødelegge Windows, OS X, Linux, Android eller Chrome OS.

 

Jeg kjenner godt til Windows Mobile, og man skal jobbe litt for å ødelegge det. Selvfølgelig får man det til, og det er enklere enn på en billig Nokia eller iPhone, men så er WM (eller andre OS, f.eks. Android) også mer åpent.

Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Trenger jeg seriøst å svare på det? Ok, OSet støtter bare ting du får kjøpt fra app-store. En massiv begrensing. i tilegg er det et primitivt OS (ingen multitasking er nevnt), og følgene av dette er grunnleggende ting som ikke fungerer (flash feks)

 

AtW

At Apple bare tillater apps fra AppStore har lite med OS-et i seg selv å gjøre, det er et valg Apple har tatt, som de med et pennestrøk kan endre på. Ikke er OS-et primitivt heller, det er en nedskalert og finpusset utgave av OS X. Ingen multitasking er mer et designvalg enn noe annet, det har lite med mulighetene i OS-et å gjøre. Flash fungerer ikke fordi Apple har valgt å ikke ta det med, igjen, lite med OS-et å gjøre. OS-et er ikke begrenset, men Apple har tatt begrensende designvalg. Det gjør sikkert at enkelte velger bort iPhone, iPad og iPod, men det gjør også opplevelsen med å bruke produktene bedre for oss som ikke har behov for multitasking, flash og gud vet hva.

 

Jeg har ingen problemer med at Apple sine mobile produkter ikke passer for alle, men de passer for meg.

Lenke til kommentar

Skal forklare hvorfor JEG liker denne. Har foreløpig en iPhone og en 10" netbook og planen er at jeg etterhvert skal kjøpe meg en iMac når(eller hvis) de kommer med touchskjerm i neste oppdatering.

GRUNNEN til at jeg vil ha denne er at jeg fortsatt savner litt ekstra mobilitet i netbooken min. Savner det ekstremt kjappe og smoothe interfacet. Jeg bruker den basically BARE til surfing, chatting, nedlasting av filmer/tv-serier/musikk og å se/høre på dem. Kan iPaden alt dette? Jepp... Ikke på helt samme måte, men den kan alt det. I tillegg veier den en tredel av min netbook. Jeg må uansett ta med meg lader til netbooken, så nå kan jeg kanskje heller begynne å bruke den her hjemme.

Når jeg nå til høsten skal begynne å studere igjen er den rett og slett perfekt å ha meg seg på skolen. Jeg kan legge den på pulten min som ei bok og slippe å ha en skjerm i veien. I tillegg har jeg en masking som booter på et halvt sekund. Har kommet seg inn i iWork på null komma niks, og samtidig kan surfe, chatte og alt det der som jeg kan bruke på skolen. Til og med kan jeg bruke den når jeg skal ha presentasjoner på skolen. Nei, dette er et fantastisk verktøy i skole- og jobbsammenheng. Skal ikke se bort i fra at jeg synker tusenvis av bilder heller som jeg kan vise fram ved forskjellige anledninger.

 

NEI, denne erstatter ikke netbooken min på noen måte. NEI, den erstatter ikke iPhonen. Er det poenget? NEI! Er en grunn til at det heter midtimellomprodukt. Trenger du det ikke selv? Helt greit, den skjønner jeg veldig godt. Men er den ubrukelig? Langt i fra. Jeg kunne aldri funnet på å bruke iPhonen min til noe i skolesammenheng. Og kjenner jeg Apple rett så kommer det tonnevis av apps til denne, som til iPhone. Og de kommer kun til iPad. Ikke til HP Slate e.l. Er kun iPhone som har et dedikert program jeg kan sjekke busstidene mine i, bestille fra pizzabakeren, sjekke skattelistene og VGs egen TV-guide. Jeg lukter iPad kommer til å ha samme fordel. Derfor!

 

OG, hvem her syns ikke det kommer til å bli fett med en 10" touchscreen universalfjernkontroll? :p

Lenke til kommentar
iPad Could Be Sold Without iBooks In Non-US Countries At Launch

dette kan være en liten deal-braker.

jeg tipper (håper) dette isåfall kun vil gjelde iBookstore, og at du dermed vil ha muligheten til å overføre ebøker du allerede har. men la oss ikke "hoppe til noen konklusjon" pga et rykte (selv om videoseksjonen fortsatt ikke er tilgjengelig i den norske itunes butikken).

 

Javel. Men det er egentlig ikke vanskelig å ødelegge Windows, OS X, Linux, Android eller Chrome OS.

det er ikke det nei, og det er litt av grunnen til at jeg liker iPhone.

forøvrig må du i hvertfall taste inn et passord for å ødelegge OS X eller linux (vet ikke om man må dette på android eller chrome OS) . man får advarsel på vista/7, men desverre er min erfaring at det ikke er mange som leser disse, og de som klarer det skrur den gjerne av (er det samme med OS X/Linux, men her kan man så vidt jeg vet ikke skru det av) - og det er jo i hvert fall noe

Endret av dennis.se
Lenke til kommentar
iPad Could Be Sold Without iBooks In Non-US Countries At Launch

dette kan være en liten deal-braker.

jeg tipper (håper) dette isåfall kun vil gjelde iBookstore, og at du dermed vil ha muligheten til å overføre ebøker du allerede har. men la oss ikke "hoppe til noen konklusjon" pga et rykte (selv om videoseksjonen fortsatt ikke er tilgjengelig i den norske itunes butikken).

Du har nå i alle tilfeller applikasjoner som f.eks. Stanza for å lese bøker. Regner med at det vil komme en utgave tilpasset iPad. Jeg har lest endel med Stanza på iPhone, og det fungerer helt greit, bortsett fra at skjermen er litt liten.

Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Trenger jeg seriøst å svare på det? Ok, OSet støtter bare ting du får kjøpt fra app-store. En massiv begrensing. i tilegg er det et primitivt OS (ingen multitasking er nevnt), og følgene av dette er grunnleggende ting som ikke fungerer (flash feks)

 

AtW

At Apple bare tillater apps fra AppStore har lite med OS-et i seg selv å gjøre, det er et valg Apple har tatt, som de med et pennestrøk kan endre på. Ikke er OS-et primitivt heller, det er en nedskalert og finpusset utgave av OS X. Ingen multitasking er mer et designvalg enn noe annet, det har lite med mulighetene i OS-et å gjøre. Flash fungerer ikke fordi Apple har valgt å ikke ta det med, igjen, lite med OS-et å gjøre. OS-et er ikke begrenset, men Apple har tatt begrensende designvalg. Det gjør sikkert at enkelte velger bort iPhone, iPad og iPod, men det gjør også opplevelsen med å bruke produktene bedre for oss som ikke har behov for multitasking, flash og gud vet hva.

 

Jeg har ingen problemer med at Apple sine mobile produkter ikke passer for alle, men de passer for meg.

Jeg kjøper det meste av argumentene når det gjelder min iphone, men en surfenett-dings som ikke kan multitaske og vise flash? Den er vanskelig å svelge. Irriterer meg daglig over at jeg ikke kan høre på spotify samtidig som jeg bruker safari på mobilen min og dette ville irritert meg ennå mer på en slik ipadde.... For de fleste programmer synes jeg ikke mangel på multitasking er noe problem, men at jeg er låst til ipod for å høre musikk er IRRITERENDE. Spesielt siden det finnes ett utall apps for radio og nevnte spotify som jeg veldig gjerne ville hatt i bakgrunnen mens jeg gjorde andre saker.

 

Den saken til lenovo så derimot veldig spennende ut.

Lenke til kommentar
Hvordan er OS-et begrenset?

 

Trenger jeg seriøst å svare på det? Ok, OSet støtter bare ting du får kjøpt fra app-store. En massiv begrensing. i tilegg er det et primitivt OS (ingen multitasking er nevnt), og følgene av dette er grunnleggende ting som ikke fungerer (flash feks)

 

AtW

At Apple bare tillater apps fra AppStore har lite med OS-et i seg selv å gjøre, det er et valg Apple har tatt, som de med et pennestrøk kan endre på. Ikke er OS-et primitivt heller, det er en nedskalert og finpusset utgave av OS X. Ingen multitasking er mer et designvalg enn noe annet, det har lite med mulighetene i OS-et å gjøre. Flash fungerer ikke fordi Apple har valgt å ikke ta det med, igjen, lite med OS-et å gjøre. OS-et er ikke begrenset, men Apple har tatt begrensende designvalg. Det gjør sikkert at enkelte velger bort iPhone, iPad og iPod, men det gjør også opplevelsen med å bruke produktene bedre for oss som ikke har behov for multitasking, flash og gud vet hva.

 

Jeg har ingen problemer med at Apple sine mobile produkter ikke passer for alle, men de passer for meg.

 

Javel? mener du det ikke er på OS-nivå vi hindres å installere de programmene vi vil? Og hvorfor skulle jeg bry meg om hva apple kan endre på med et pennestrøk? Det hjelper meg fint lite, enn så lenge det aldri er gjort. Det er mye man kan gjøre i OS og program, men sålege det faktisk ikke er gjort, så hjelper det brukeren nada. At det er et "designvalg" endrer ikek situasjonen, designet crippling er fortsat crippling. Det OSet vi får på iPaden har disse begrensingene, at apple kunne lagd et OS uten begrensningene gjør ikke OSet mindre begrenset.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er veldig lett å argumentere for multitasking, noe jeg også ville likt å se, men det visse problemer med multitasking som gjør at det egner seg dårlig for en enhet med begrenset maskinkraft: Ytelse, batteri, grensesnitt for behandlig av flere prosesser og ikke minst, hva man gjør når maskinkapasisteten er oppbrukt. Hvis man ikke kan løse særlig de tre siste, så ser jeg helst at man lar være. Jeg vil mye heller ha en enhet som er snappy til enhver tid og som alltid er i stand til å kjøre selv tunge programmer.

 

Problemet med denne enheten, og som gjør at jeg antaglig ikke kommer til å kjøpe den er at den er for stor å ha i lomma, og man dermed omtrent alltid heller kan ha med seg en slikkelig laptop (som også er grunnen til at jeg ikke har en netbook). Jeg tror at formfaktoren på kort sikt (uten alt for store teknologiske fremskritt) har noe for seg som en erstatning for aviser og som en portabel fotoramme, men det har jeg ikke økonomi til å rettferdiggjøre et kjøp av.

 

Du er klar over at du faktisk kan velge å kjøre et program av gangen selv om det støtter multitasking? Hvorfor skal alle tvinges til å kjøre kun ett program bare fordi noen (inkludert deg) foretrekker det?

 

AtW

Jeg er klar over det og det er nok de fleste her også, men vi representerer en utrolig liten og smal del av brukermasssen. Hvis du har prøvd å bruke pcen til en person som ikke kan en drit om data, men som likevel er nogså aktiv til å surfe, installere programmer osv, så vet du at disse pcene rett og slett ikke er til å bruke fordi diverse drit kjører i bakgrunnen, og det er ikke engang nødvendigvis snakk om malware, men om diverse legitime oppdateringsprogrammer, hjelpeprogrammer og helt unødvendige oppstarter for at programmet skal virke raskere. Å umuliggjøre dette er faktisk en viktig funksjon for Ola Dunk.

 

Dessuten har du muligheten til å velge en helt annen tablet som kjører windows eller linux som gir deg tingene du spør etter. Det er, og kommer til å komme nok av slike enheter. At apple lager en tablet som ikke følger den vanlige normen med muligtasking og en mer åpen apliksjonsplattform gjør at vi som forbrukere har mulighet til å velge. Det kan jo ikke være negativt?

Lenke til kommentar
Jeg kjøper det meste av argumentene når det gjelder min iphone, men en surfenett-dings som ikke kan multitaske og vise flash? Den er vanskelig å svelge. Irriterer meg daglig over at jeg ikke kan høre på spotify samtidig som jeg bruker safari på mobilen min og dette ville irritert meg ennå mer på en slik ipadde.... For de fleste programmer synes jeg ikke mangel på multitasking er noe problem, men at jeg er låst til ipod for å høre musikk er IRRITERENDE. Spesielt siden det finnes ett utall apps for radio og nevnte spotify som jeg veldig gjerne ville hatt i bakgrunnen mens jeg gjorde andre saker.

 

Den saken til lenovo så derimot veldig spennende ut.

Jeg er enig i at manglende multitasking i enkelte tilfeller kan være irriterende. Jeg har egentlig kun savnet det når det gjelder Spotify. Det kommer nok en gang, når Apple finner en god løsning på problematikken rundt multitasking. Hva flash gjelder så er årsaken til at det ikke er med at flash er prosessor og minnehungrig, noe som kan resultere i lagg og lavere batteritid, flash er en av de største årsakene til kræsj på OS X, og til slutt at flash ville vært en bunke med binærkode i kjernefunksjonaliteten som Apple ikke har kontroll over. Alt annet har de kontroll over og kan forbedre om noe skjærer seg, flash har de ingen kontroll over.

 

Javel? mener du det ikke er på OS-nivå vi hindres å installere de programmene vi vil? Og hvorfor skulle jeg bry meg om hva apple kan endre på med et pennestrøk? Det hjelper meg fint lite, enn så lenge det aldri er gjort. Det er mye man kan gjøre i OS og program, men sålege det faktisk ikke er gjort, så hjelper det brukeren nada. At det er et "designvalg" endrer ikek situasjonen, designet crippling er fortsat crippling. Det OSet vi får på iPaden har disse begrensingene, at apple kunne lagd et OS uten begrensningene gjør ikke OSet mindre begrenset.

 

AtW

Jeg sier bare at OS-et i seg selv ikke er begrenset, det er Apple som har begrenset OS-et. Poenget var at de ikke hadde trengt å lage et nytt OS for å tillate multitasking og styr og hendelse. Men dette er bare flisespikking. Poenget er at du ser på disse begrensingene som dealbreakers, jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at OS-et i seg selv ikke er begrenset, det er Apple som har begrenset OS-et. Poenget var at de ikke hadde trengt å lage et nytt OS for å tillate multitasking og styr og hendelse. Men dette er bare flisespikking. Poenget er at du ser på disse begrensingene som dealbreakers, jeg gjør det ikke.

 

Hva er forskjellen? OSet er begrenset, selvsagt er det apple som har innført disse begresningene, begrensingene er der uansett hvor lett og ikke lett apple kan ta de vekk. Oset er nytt for brukeren om de endrer masse funksjoner. Om det er så lett for de, så er det enda mer idiotisk at ihvertfall ikke noen av de er tatt bort.

 

AtW

 

Det er veldig lett å argumentere for multitasking, noe jeg også ville likt å se, men det visse problemer med multitasking som gjør at det egner seg dårlig for en enhet med begrenset maskinkraft: Ytelse, batteri, grensesnitt for behandlig av flere prosesser og ikke minst, hva man gjør når maskinkapasisteten er oppbrukt. Hvis man ikke kan løse særlig de tre siste, så ser jeg helst at man lar være. Jeg vil mye heller ha en enhet som er snappy til enhver tid og som alltid er i stand til å kjøre selv tunge programmer.

 

Problemet med denne enheten, og som gjør at jeg antaglig ikke kommer til å kjøpe den er at den er for stor å ha i lomma, og man dermed omtrent alltid heller kan ha med seg en slikkelig laptop (som også er grunnen til at jeg ikke har en netbook). Jeg tror at formfaktoren på kort sikt (uten alt for store teknologiske fremskritt) har noe for seg som en erstatning for aviser og som en portabel fotoramme, men det har jeg ikke økonomi til å rettferdiggjøre et kjøp av.

 

Du er klar over at du faktisk kan velge å kjøre et program av gangen selv om det støtter multitasking? Hvorfor skal alle tvinges til å kjøre kun ett program bare fordi noen (inkludert deg) foretrekker det?

 

AtW

Jeg er klar over det og det er nok de fleste her også, men vi representerer en utrolig liten og smal del av brukermasssen. Hvis du har prøvd å bruke pcen til en person som ikke kan en drit om data, men som likevel er nogså aktiv til å surfe, installere programmer osv, så vet du at disse pcene rett og slett ikke er til å bruke fordi diverse drit kjører i bakgrunnen, og det er ikke engang nødvendigvis snakk om malware, men om diverse legitime oppdateringsprogrammer, hjelpeprogrammer og helt unødvendige oppstarter for at programmet skal virke raskere. Å umuliggjøre dette er faktisk en viktig funksjon for Ola Dunk.

 

Dessuten har du muligheten til å velge en helt annen tablet som kjører windows eller linux som gir deg tingene du spør etter. Det er, og kommer til å komme nok av slike enheter. At apple lager en tablet som ikke følger den vanlige normen med muligtasking og en mer åpen apliksjonsplattform gjør at vi som forbrukere har mulighet til å velge. Det kan jo ikke være negativt?

 

Andelen folk som ahr glede av multitaskin er nok neppe en utrolig liten del av brukermassen dog. Og selv om man har så liten tiltro til ola dunk at man ikek tror de takler multitaskin, så er det ikke værre enn å låse det vekk som default.

 

AtW

Lenke til kommentar
Multitasking er irriterende i ENKELTE TILFELLER?! Da lurer jeg på hvilke bruksområdet du ser for din iPad når du ikke ser det som en dealbreaker.

 

Digg å måtte ha en Mp3 spiller ved siden av for å høre musikk mens man jobber med noe da... :wallbash:

Apple lar sine egne applikasjoner multitaske om de ser behov for det. F.eks. så kan du høre på musikk i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

Lenke til kommentar

Hadde de bare klart å få ordnet støtte for minst 2 programmer sammtidig (ja multitasking med 2 programes PLZ) :)

Menne like høy på pæra som vanlig.

 

Husker før når jeg hadde en Nokia tlf for 5 år siden. Irriterte meg grønn over manglende multitasking støtte og etter det så har jeg aldri hatt en tlf som ikke klarer å ha mer en ett program åpent. Som regel når jeg bruker tlf har jeg en 3-4 programmer oppe og når jeg bruker pc så har jeg ihvertfall 10 forskjellige programmer åpent så at iPad ikke har støtte for multitasking er bare galskap da det skal befinne seg midt mellom tlf og pc

 

Dette er ett produkt som seiler rett inn på min aldri-kjøp-dette-liste :D

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

 

Ja, ikke klarer jeg å forstå hvordan de har klart det, men er egentlig mest "imponert" over de som faller for det. Og samtidig så skryter de over at de faktisk får love å multitaske med noen av Apples egne programmer.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...