Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

 

Det er genialt! Like genialt som Apple sin evne til å gi oss ting vi ikke visste vi trengte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

Manglende multitasking er som sagt et designvalg. Apple har valgt å maksimere batterilevetid og ytelse. Det valget har selvsagt konsekvenser, som, vel, manglende multitasking. Apple har ikke nødvendigvis rett, men det er slik de prioriterer. Google, Microsoft og Nokia har valgt å prioritere annerledes.

Lenke til kommentar
Multitasking er irriterende i ENKELTE TILFELLER?! Da lurer jeg på hvilke bruksområdet du ser for din iPad når du ikke ser det som en dealbreaker.

 

Digg å måtte ha en Mp3 spiller ved siden av for å høre musikk mens man jobber med noe da... :wallbash:

Apple lar sine egne applikasjoner multitaske om de ser behov for det. F.eks. så kan du høre på musikk i bakgrunnen.

 

Det var et eksempel. Skal jeg flere?

Når jobber du kun med en ting om gangen på en slik device? Nevah!

 

Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

Manglende multitasking er som sagt et designvalg. Apple har valgt å maksimere batterilevetid og ytelse. Det valget har selvsagt konsekvenser, som, vel, manglende multitasking. Apple har ikke nødvendigvis rett, men det er slik de prioriterer. Google, Microsoft og Nokia har valgt å prioritere annerledes.

 

Jippi, det øker ytelse på en enkelt ting om gangen. Tenk om vi mennesker skulle gjort det også. Tygger du tyggis så kan du ikke gå.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

Når du sier det sånn høres det hjernedødt ut, men jeg blir enormt provosert! Jeg ELSKER push notifications! I sommer levde jeg med både HTC Thouch HD og iPhone. Touch-en har egentlig bedre batteritid enn iPhone, men fordi det er helt på trynet lagd gikk som oftest batteriet etter 4-5 timer siden CPU-en sto og dura på 100% konstant. Multitasking FTW!! Jeg ble DRITTlei av å gå inn i task manager for å skru av programmer!

 

Ja, jeg savner av og til multitasking på iPhone, men ikke kom her og si Apple har lurt meg til å tro at det er bra, da kan du heller holde kjeft. Beklager språket, blir bare skikkelig provosert.

Jeg er en av de som venter sårt på multitasking, for jeg bruker nå Spotify ganske mye, men det er det eneste programmet hvor jeg har savnet multitasking. Mail, iPod, alarmer og slike ting kjøres jo i bakgrunnen uansett. Og da har jeg alt jeg trenger. Håper de åpner for mulighet for å søke om å få kjøre programmer i bakgrunnen. Da slipper vi masse program som sluker batteri og ytelse, men kan fortsatt bruker program som spotify o.l. mens vi skriver en tekstmelding.

 

Forresten, for dere som aldri har prøvd iPhone. Hvis jeg går ut av si f.eks. et spill eller GPS-programmet. Når jeg da starter det opp igjen har jeg ALDRI opplevd at jeg ikke kan starte igjen nøyaktig hvor jeg slapp. Det tar bare et par ekstra sekund +/- å starte opp i forhold til hvis det aldri hadde avsluttet.

 

Hadde de bare klart å få ordnet støtte for minst 2 programmer sammtidig (ja multitasking med 2 programes PLZ) :)

Menne like høy på pæra som vanlig.

 

Husker før når jeg hadde en Nokia tlf for 5 år siden. Irriterte meg grønn over manglende multitasking støtte og etter det så har jeg aldri hatt en tlf som ikke klarer å ha mer en ett program åpent. Som regel når jeg bruker tlf har jeg en 3-4 programmer oppe og når jeg bruker pc så har jeg ihvertfall 10 forskjellige programmer åpent så at iPad ikke har støtte for multitasking er bare galskap da det skal befinne seg midt mellom tlf og pc

 

Dette er ett produkt som seiler rett inn på min aldri-kjøp-dette-liste :D

Jeg har aldri savnet det på min iPhone utenom ved bruk av spotify som du ser ovenfor, men jeg er helt enig angående iPad. Jeg regner derimot med at det kommer støtte for multitasking i en eller annen form i iPhone OS4.0. Forhåpentligvis sånn at utviklerne søker spesielt om å få kjøre i bakgrunnen for programmer som virkelig trenger det. Ellers kommer jeg aldri til å kjøpe noe iTablet selv.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Andelen folk som ahr glede av multitaskin er nok neppe en utrolig liten del av brukermassen dog. Og selv om man har så liten tiltro til ola dunk at man ikek tror de takler multitaskin, så er det ikke værre enn å låse det vekk som default.

 

AtW

 

Personlig tror jeg den jevne bruker kommer til å ergre seg grønn over manglende multitasking. I og med at dette klart er et produkt som er en bro mellom bærbar/netbooks og smartphone så vil man på forelesning nesten kaste iPaden ut gjennom vinduet når man oppdager at man ikke kan se i læreboka og skrive forelesningsnotater samtidig.

 

De fleste takler multitasking meget greitt i dag.

Lenke til kommentar

jeg vil nok si at dette produktet tillbyr MER till den delen av massen som IKKE henger med i dataverden eller kanskje ikke er så intressert i å ha en smartphone, så klart henger den med på soffa surfing eller lettere skola arbeid eller kanskje tilogmed til ett ike så krevende arbeidsmiljø.

 

Men det er for de som kjenner at en Ipad/slate osv kan hjelpe dem i deres arbeid, fritid, eller liknende.

 

Det jeg kjenner er att det infrir til den delen av massen som kanskje ikke helt henger med i "dataverden", jeg vet at min mor skulle elske en Ipad.

for eksempel: en dame i 50 årene som vil gjerne henge med, men ikke helt kan.

hun vil se bilder av barnebarna, legge kabal og lese nyheter eller bøker.

da behøver hun kansjke ikke en laptop som kan gjøre allt det OG 1000 saker til, for henne blir det bare 1000 saker ekstra som kan gå feil å havarere hennes data.

da er det enklere å kunne gjøre allt dette på en enkel Ipad/slate eller liknende uten fare for å måtte ty til en telefon til sønnen for å redde hennes data eller en måtte sende inn den til en mer kyndig person som igjen vil ha hennes penger for og gjøre det.

 

for meg personlig vil jeg ha den for jeg vet at det kommer APP som jeg drar nytte av i MITT daglige liv som en laptop blir for stor å dra frem på T-banen eller telefonen for liten/begrenset til å hanske med det jeg trenger.

den kommer også til og hjelpe meg i mitt profesjonelle liv med tanke på kalender, epost, skrive/lese muligheter og filmer ved lengre reiser.

så for meg vil den ikke erstatte noe med heller fungere som et supplement til min allerede teknologi fyllte hverdag.

Lenke til kommentar
Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

Har bl.a. hatt en "dyp" samtale med en relativt nylig frelst (det er et nøkkelord!) iPhone bruker i romjula — om banale mangler/begrensninger, og jeg kjørte hjemover den kvelden med Stockholm-syndromet svirrende i tankene.

 

Hvor mange kristne skriker forøvrig høylydt om manglene ved sin valgte religion?!

Lenke til kommentar
Manglende multitasking er som sagt et designvalg. Apple har valgt å maksimere batterilevetid og ytelse. Det valget har selvsagt konsekvenser, som, vel, manglende multitasking. Apple har ikke nødvendigvis rett, men det er slik de prioriterer. Google, Microsoft og Nokia har valgt å prioritere annerledes.

 

Det store spørsmålet er jo hvorfor de har valgt det. Du sier at det er for å maksimere batterilevetid og ytelse, men det finnes jo konkurenter som tillater multitasking og som har like god ytelse og batterilevetid som Iphone. Så da står man igjen med at Apple sitt produkt ikke er bedre, og må sette begrensninger for å oppnå dette.

Lenke til kommentar

Manglende multitasking er som sagt et designvalg. Apple har valgt å maksimere batterilevetid og ytelse. Det valget har selvsagt konsekvenser, som, vel, manglende multitasking. Apple har ikke nødvendigvis rett, men det er slik de prioriterer. Google, Microsoft og Nokia har valgt å prioritere annerledes.

 

Jippi, det øker ytelse på en enkelt ting om gangen. Tenk om vi mennesker skulle gjort det også. Tygger du tyggis så kan du ikke gå.

Det maksimerer batterilevetiden og øker ytelsen, ja. Det gjør også at applikasjoner starter raskere siden det er minimalt som ligger og gnager på de begrensede ressursene.

Lenke til kommentar
Men vi må jo innrømme at Apple har klart å gjøre noe med multitasking som jeg ikke tror noen andre kunne fått til:

 

De har fjernet det, og fått folk til å tro at det er en god idé. Og ikke nok med det: Folk forsvarer det til og med!

 

 

Imponerende arbeid av Apple, det må jeg si. :)

 

Ja, ikke klarer jeg å forstå hvordan de har klart det, men er egentlig mest "imponert" over de som faller for det. Og samtidig så skryter de over at de faktisk får love å multitaske med noen av Apples egne programmer.

 

Fordi jeg som har litt over middels peiling på data har jo ikke ørten ganger hørt "Døh, når er dataen min blitt treig igjen, kan du fikse den igjen?"

 

Åpner task manager og ser en hundre totalt unødvendige prosesser som kjører i bakgrunnen.

Og på iphone så er det bare EN ting man kunne brukt Multitask til, og der er Spotify+X.

 

Og dere som kritiserer, hvor mange av dere har kunskaper innenfor design/psykologi?

I og med at dere poster på et hardware forum så er dere lang utenfor den gruppen som dette er myntet på, og da kan jeg selvfølgelig skjønne frustrasjonen. Jeg har den også når jeg må velge mellom spotify og MSN. Men for de fleste andre som ikke er gadgetfreaks så er manglende multitask BRA!

Lenke til kommentar
Manglende multitasking er som sagt et designvalg. Apple har valgt å maksimere batterilevetid og ytelse. Det valget har selvsagt konsekvenser, som, vel, manglende multitasking. Apple har ikke nødvendigvis rett, men det er slik de prioriterer. Google, Microsoft og Nokia har valgt å prioritere annerledes.

 

Det store spørsmålet er jo hvorfor de har valgt det. Du sier at det er for å maksimere batterilevetid og ytelse, men det finnes jo konkurenter som tillater multitasking og som har like god ytelse og batterilevetid som Iphone. Så da står man igjen med at Apple sitt produkt ikke er bedre, og må sette begrensninger for å oppnå dette.

Har de like god ytelse og batterilevetid som iPhone når det kjøres flere programmer og bakgrunnsprosesser? Jeg tviler.

Lenke til kommentar

om multitasking-problemet:

 

regner med de fleste/veldig mange av dere er/ser på dere selv som powerusers, og at dere derfor sannsynligvis ville valgt å hacke iPhonen/iPaden deres. og når dere gjør det er ikke lenger multitasking et problem - det finnes applikasjoner som gjør dette mulig.

 

men ja, det er litt (veldig) kjedelig at iPhone OSet ikke støtter multitasking. apple kunne lett f.eks ha lagt en begrensning på hvor mange applikasjoner som kan kjøre i bakgrunnen. med app-sensuren de bedriver, kunne de tilogmed ha bestemt hvilke applikasjoner som får lov til å kjøre i bakgrunnen (det er f.eks ikke nødvendig at vær-apps eller matprat-appen og 1881-appen skal kjøre i bakgrunnen. spotify derimot er et program som helst bør kunne kjøres i bakgrunnen)

Lenke til kommentar
Multitasking er irriterende i ENKELTE TILFELLER?! Da lurer jeg på hvilke bruksområdet du ser for din iPad når du ikke ser det som en dealbreaker.

 

Digg å måtte ha en Mp3 spiller ved siden av for å høre musikk mens man jobber med noe da... :wallbash:

Den støtter (sannsynligvis) som iphone å kjøre musikkaplikasjonen i bakgrunnen, som faktisk dekker mye av behovet.

Lenke til kommentar
Har de like god ytelse og batterilevetid som iPhone når det kjøres flere programmer og bakgrunnsprosesser? Jeg tviler.

 

Ytelse er relativt. Jeg vil heller ha flere programmer samtidig og vente et par sekunder på at de starter enn å kun klare å jobbe med en ting om gangen.

 

Jeg har lader på mine dingser og så lenge de fungerer en hel dag så kan jeg lade den om natten - da sover jeg uansett.

 

Den støtter (sannsynligvis) som iphone å kjøre musikkaplikasjonen i bakgrunnen, som faktisk dekker mye av behovet.

 

Don't get me started on shitTunes.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Har de like god ytelse og batterilevetid som iPhone når det kjøres flere programmer og bakgrunnsprosesser? Jeg tviler.

 

Og hvorfor skal de ha det? De kan jo velge å kjøre disse selv. Men valg er kanskje litt for skummelt. Unsaett hvordan du ser på det, og om du kaller det for ett designvalg, så er mangel på multitasking en mangel og begrensing.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Det var et eksempel. Skal jeg flere?

Når jobber du kun med en ting om gangen på en slik device? Nevah!

Alltid. Du må alltid skifte program for å gjøre noe annet. Det er bare til å trykke på home-knappen, inn på neste program...det er klart GANSKE kjapt. Jeg skriver meldinger mens jeg spiller på min iPhone ganske ofte. Trykker bare på "svar", skriver meldingen.. 10 sekunder senere er jeg akkurat hvor jeg var i spillet. Alt lagres kontinuerlig. Det er ikke så forferdelig som alle skal ha det til.

 

Forstå meg rett dog. Jeg kommer aldri til å kjøpe denne hvis det ikke kommer en form for multitasking. Jeg ser de STORE ulempene ved det. Bare ikke tro at det er heeeelt på trynet.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at OS-et i seg selv ikke er begrenset, det er Apple som har begrenset OS-et. Poenget var at de ikke hadde trengt å lage et nytt OS for å tillate multitasking og styr og hendelse. Men dette er bare flisespikking. Poenget er at du ser på disse begrensingene som dealbreakers, jeg gjør det ikke.

 

Hva er forskjellen? OSet er begrenset, selvsagt er det apple som har innført disse begresningene, begrensingene er der uansett hvor lett og ikke lett apple kan ta de vekk. Oset er nytt for brukeren om de endrer masse funksjoner. Om det er så lett for de, så er det enda mer idiotisk at ihvertfall ikke noen av de er tatt bort.

 

AtW

 

Det er veldig lett å argumentere for multitasking, noe jeg også ville likt å se, men det visse problemer med multitasking som gjør at det egner seg dårlig for en enhet med begrenset maskinkraft: Ytelse, batteri, grensesnitt for behandlig av flere prosesser og ikke minst, hva man gjør når maskinkapasisteten er oppbrukt. Hvis man ikke kan løse særlig de tre siste, så ser jeg helst at man lar være. Jeg vil mye heller ha en enhet som er snappy til enhver tid og som alltid er i stand til å kjøre selv tunge programmer.

 

Problemet med denne enheten, og som gjør at jeg antaglig ikke kommer til å kjøpe den er at den er for stor å ha i lomma, og man dermed omtrent alltid heller kan ha med seg en slikkelig laptop (som også er grunnen til at jeg ikke har en netbook). Jeg tror at formfaktoren på kort sikt (uten alt for store teknologiske fremskritt) har noe for seg som en erstatning for aviser og som en portabel fotoramme, men det har jeg ikke økonomi til å rettferdiggjøre et kjøp av.

 

Du er klar over at du faktisk kan velge å kjøre et program av gangen selv om det støtter multitasking? Hvorfor skal alle tvinges til å kjøre kun ett program bare fordi noen (inkludert deg) foretrekker det?

 

AtW

Jeg er klar over det og det er nok de fleste her også, men vi representerer en utrolig liten og smal del av brukermasssen. Hvis du har prøvd å bruke pcen til en person som ikke kan en drit om data, men som likevel er nogså aktiv til å surfe, installere programmer osv, så vet du at disse pcene rett og slett ikke er til å bruke fordi diverse drit kjører i bakgrunnen, og det er ikke engang nødvendigvis snakk om malware, men om diverse legitime oppdateringsprogrammer, hjelpeprogrammer og helt unødvendige oppstarter for at programmet skal virke raskere. Å umuliggjøre dette er faktisk en viktig funksjon for Ola Dunk.

 

Dessuten har du muligheten til å velge en helt annen tablet som kjører windows eller linux som gir deg tingene du spør etter. Det er, og kommer til å komme nok av slike enheter. At apple lager en tablet som ikke følger den vanlige normen med muligtasking og en mer åpen apliksjonsplattform gjør at vi som forbrukere har mulighet til å velge. Det kan jo ikke være negativt?

 

Andelen folk som ahr glede av multitaskin er nok neppe en utrolig liten del av brukermassen dog. Og selv om man har så liten tiltro til ola dunk at man ikek tror de takler multitaskin, så er det ikke værre enn å låse det vekk som default.

 

AtW

Som sagt ser jeg ofte relativt sterke pcer med problemer pga dette, og det virker logisk for meg at problemet blir enda verre på en bedgrenset maskin. Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres, men jeg nevnte 4 punkter i min første post man burde mestre før man aktiverer. Jeg antar også at apple har gjort en god del bruker tester og vet sånn nogenlunde hvor stort problem dette er, i motsetning til oss her på forumet. Du kunne sikkert valgt en sånn låse mulighet, men det ville antagligvis ikke være effektivt og dersom apple mener at f.eks. 95% (utifra brukertester) gir faen, så kan det hende de prioriterer noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Apple kunne lansert aids og det ville fått stående ovasjoner.

 

Problemet jeg har med padda er rett og slett at den er fullstendig lukket og låst til itunes app mølet

 

Man må vel konvertere videoer for å få sett de på padda ?

Lenke til kommentar
Den støtter (sannsynligvis) som iphone å kjøre musikkaplikasjonen i bakgrunnen, som faktisk dekker mye av behovet.

 

Don't get me started on shitTunes.

Du kan bare starte vei, eller eventuelt vurdere om det er noen grunn til å bruke tid på et produkt du tydeligvis ikke er interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...