Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

Vil bare minne om at tablet/lesepad ikke ble oppfunnet av Apple. De som følger med vet at det kommer mer enn 10 tablets/lesepads fra bla msi og Sony. Så ikke skyt Apple for deres første nye tablet.

Mange har ventet på den. Den er lekker og har nice skjerm og god kapasitet. Perfekt er den ikke, men det skal være mulig å lese ebooks og kjøre programmer på den. Den kommer til å selge som svin, og største gruppen er folk som er misfornøyde med det de har og folk som vil ha mer, aka naive Apple fanboys, og folk som ikke aner/har glemt at det fins én mp3 spiller som heter ipod.

Så er det også selvfølgelig den andre gruppen som faktisk trenger en god lesepad/digital bok/tablet, og det er denne absolutt!

Personlig vil jeg aldri kjøpe en tablet/lesepad, i hvertfall ikke enda. Jeg vil ikke erstatte alt det jeg kan se og holde og bla i, med noe som lades opp og svir mine øyne enda mer enn det jeg allerede gjør med desktop, laptop, mobil, pmp, PSP, DS, GPS, TV og klokke.

Endret av snake1mi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. iPad?

2. Hva slags prosessor er dette? ARM-basert?

3. Kan man ringe, sende SMS og MMS med ipad?

4. Kan den vise bøker og annet i pdf-format?

5. Kan man få opp tastatur på skjermen sånn at man kan bruke den som en slags reserve-PC?

6. Hva er oppløsningen på skjermen? 640x960?

7. Kan man ta backup av bøkene til f.eks en minnepinne?

8. Kan man i så fall lese backupen på en PC dersom ipaden skulle streike?

9. Hvor stor bøyemotstand, trykkmotstand og slagmotstand har ipad? Den ser skjør ut.

10. Blir det 2 eller 5 års reklamasjonsrett på denne?

11. Kan man installere OSX-programmer på denne?

12. Har den innebygget minnekortleser? Hvilke formater?

13. Kan man spille på den?

14. Kan den spille av film? Til TVen?

15. Har den GPS?

16. Hvorfor dekker ramma så mye som ~40% av fremsiden?

17. Kan man installere Firefox eller Opera på den?

18. Hva er det som trekker opp prisen så mye? Eplelogoen?

19. Hvilken type ram er det i denne og hvor mye?

20. Har den 3,5mm minijack?

21. Har den blåtann?

22. Har den mobilkamera?

23. Kan man bruke ekstern mus som alternativ til skjermtrykking?

24. Har den scroll-hjul og volum-hjul på siden?

 

1: Det er navnet ja

2: Apple A4 er en SOC, arm basert sak med cpu,gpu,minnekontroller på en brikke. Ghz er 1

3: Ikke i utgangspunket, men det sies at apple har åpnet for voip over mobilnett i SDK, som burde bety at skype ol vil fungere vist dette stemmer

 

4:ja

5: Dette vet jeg ikke

6: 1024*768, ved 132ppi

7:Backupen ligger i itunes, samme prinsipp som iphone

8: Det finnes programmer som kan finne innhold i iphone backuper, mulig samme kan gjøres her

 

9:Ingen opplysninger om dette enda

10: Samme som en laptop vil jeg tro

11: nei

12: nei, men det kommer doc til sd kort adaper, for overføring av bilder

13: Ja, iphone spill og spill som blir laget spesifik for den

14:ja, opptil 720P. Det kommer en doc til vga adapter, sikkert for å koble på projektor, tv ol.

 

15:ja

16: no clue

17:nei

18: Har du noen gang sett ett apple prodult som ikke koster? på en annen side er iPad den rimeligeste maskinen apple har pr i dag

 

19: Skulle jeg likt og vist også

20. ja

21: Ja, 2.1+EDR

22:nei

23: vet ikke, vil tro blåtannen støtter det samme her som på en iphone.

24: Samme knapper som en iphone, home, stille,volum opp/ned, sleep.

Lenke til kommentar
Tenker vi sier ca 10 år tidligere jeg...Apple begynte med slikt på begynnelsen av 90-tallet...men dagens versjon virker unektelig en del kulere da ;)

bare synd det de andre produsentene laget i 2008 er enda kulere igjen ;)

Det står du selvsagt fritt til å mene. Vis gjerne eksempel på slike kule saker fra 2008. Den tablet-PCen jeg prøvde i 2008 var på ingen måte kul eller imponerende, bare veldig dyr, treg og varm. Jobben min kjøpte en slik (den kostet vel 3-4 ganger mer enn iPad), uten at den noensinne kom til praktisk nytte ;)

tja, f.eks lenovo x200 fra 2008?

core2duo, opptil 8gb ram, ssd disk, 3g, led skjerm og multi-touch.

jeg synest ihvertfal min er rimelig praktisk :) sliter hverken med varmgang eller at den er treg (med unntak av det bloated vista imaget den kom med).

h1869.jpg

 

dere har missforstått grundig!

Er ikke meningen at tableter skal erstatte en pc. Er et tillegsprodukt. Ipad er vesentlig lettere og tynnere og billigere en det monstret dere skriver om. De lenevo maskinene er for et annet marked. Ipad er for de som vil ha noe ultraportabelt som er god på nettsurfing og slikt.

 

Jeg skal ha denne. Ikke fordi jeg er applefan men fordi jeg syns ipad er perfekt for mitt bruk siden eg drar mye ut:)

 

 

 

Så slutt å sammenlign denne med over med trykkskjerm. Det er ikke samme kategori. Andre like tablete som kommer vil også få egne Os og ikke Windows pga det krever mindree

Lenke til kommentar
Er ikke meningen at tableter skal erstatte en pc. Er et tillegsprodukt. Ipad er vesentlig lettere og tynnere og billigere en det monstret dere skriver om. De lenevo maskinene er for et annet marked. Ipad er for de som vil ha noe ultraportabelt som er god på nettsurfing og slikt.

 

Jeg skal ha denne. Ikke fordi jeg er applefan men fordi jeg syns ipad er perfekt for mitt bruk siden eg drar mye ut:)

 

 

 

Så slutt å sammenlign denne med over med trykkskjerm. Det er ikke samme kategori. Andre like tablete som kommer vil også få egne Os og ikke Windows pga det krever mindree

 

Mening eller ikke mening, en PC kan gjøre alt denne iPaden kan gjøre, bare bedre.Spørsmålet er om størrelse og pris veier opp. Med et så begrenset OS vil jeg si svaret er nei. Tåkler ikke produktet sammenlikning med liknende produkter, så er det for dårlig, det går ikke ann å avskrive alle sammenlikninger med "denne enheten er ikke i slate med IPS og sterkt begrensede software-muligheter kategorien". Folk bruker penger av den samme potten, og vil sammenlikne det mot alternative ting å bruke pengene på.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Er ikke meningen at tableter skal erstatte en pc. Er et tillegsprodukt. Ipad er vesentlig lettere og tynnere og billigere en det monstret dere skriver om. De lenevo maskinene er for et annet marked. Ipad er for de som vil ha noe ultraportabelt som er god på nettsurfing og slikt.

 

Jeg skal ha denne. Ikke fordi jeg er applefan men fordi jeg syns ipad er perfekt for mitt bruk siden eg drar mye ut:)

 

 

 

Så slutt å sammenlign denne med over med trykkskjerm. Det er ikke samme kategori. Andre like tablete som kommer vil også få egne Os og ikke Windows pga det krever mindree

 

Mening eller ikke mening, en PC kan gjøre alt denne iPaden kan gjøre, bare bedre.Spørsmålet er om størrelse og pris veier opp. Med et så begrenset OS vil jeg si svaret er nei. Tåkler ikke produktet sammenlikning med liknende produkter, så er det for dårlig, det går ikke ann å avskrive alle sammenlikninger med "denne enheten er ikke i slate med IPS og sterkt begrensede software-muligheter kategorien". Folk bruker penger av den samme potten, og vil sammenlikne det mot alternative ting å bruke pengene på.

 

AtW

 

da får du sammenligne med like produkter. altså tableter med eget OS som veier like lite og er like tynn. dette er ikke en full maskin. dette er en surfemaskin

Lenke til kommentar
da får du sammenligne med like produkter. altså tableter med eget OS som veier like lite og er like tynn. dette er ikke en full maskin. dette er en surfemaskin

 

Igjen, hvorfor? om jeg lager en bil uten frontrute, kan ikke den sammenliknes med biler med frontrute? Denne maskinen kan ikke gjøre noe som en PC ikke kan gjøre, hvorfor skal den ikke sammenliknes med en PC? Tåler den ikke sammelikninger med andre slates, umpcer, tablets og netbooks, telefoner, så er den for dårlig, for alle de nevnte kan brukes til tingene denne enheten er lagd for å brukes til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skal ha denne. Ikke fordi jeg er applefan men fordi jeg syns ipad er perfekt for mitt bruk siden eg drar mye ut :)

Hvis du drar mye ut, så se heller på en mobiltelefon med iPhone, Android eller Windows Mobile.

 

Jeg har lang erfaring med å prøve å dra med meg mest mulig teknologi uten å måtte ha en 40 liters ryggsekk med. En iPad har du ikke sjanse til å få ned i indrelommen på en stor frakk, du må ha en bæreveske eller sekk.

 

Her er en kjapp sammenligning med diverse enheter:

27647-P8020-12-skjerm-vs-iPad-vs-Kohjinsha-vs-HTC-X7500-vs-iPhone?m=s&v=a&h=400&w=495&fmt=.jpg

http://sizeasy.com/page/size_comparison/27...X7500-vs-iPhone

 

P8020 er laptop'en min (som jeg stort sett har med meg overalt). Den gjør faktisk alt jeg vil, og har kapasitet til det. Har 12" skjerm og 3G modem men ikke touch screen. Passer selvfølgelig ikke ned i en lomme av noe som helst slag. Batteritiden er i praksis ikke mer enn 4-5 timer (avhengig av hva man gjør), men sammenligner man spesifikasjonene mot iPad så er det jo ganske OK. P8020 veier 1060 g, iPad veier ca. 730 g

 

Kohjinsha'en er en bitteliten tablet-laptop jeg kjøpte i Korea for ca. 3000 kr (med touchscreen og 100 GB harddisk). Den går som det griner med MicroXP. Kommer dessverre akkurat ikke ned i indrelommen på den største frakken jeg har. Veier 960 g.

 

HTC X7500 er imidlertid en ideell lommedings. Den har (ironisk nok) kjappere CPU enn Kohjinsha'en, men mindre lagringskapasitet. Den har riktignok en skjermstørrelse på 1/4 av iPad, men har til gjengjeld alt annet av teknologi, som f.eks. mulighet til å være USB-host (for minnepenner og minnekort, eller mus og tastatur), har innebygget miniSD-leser, mulighet til å koble til en PC eller TV, innebygget 8 GB harddisk, innebygget GPS, støtter Bluetooth og A2DP, har et behagelig hardware-tastatur (størrelsen tatt i betraktning), har kamera både foran og bak, veier ca. halvparten av iPad (360 g), og du kan ringe med den (hvis du bruker headsett). Og den glir hendig ned i indrelommen. I en dings som snart er 3 år gammel.

 

I tillegg har jeg en Kindle 2. Den går akkurat ned i lommen på mine større jakker, men jeg må passe meg når jeg setter meg. Kindle 2 har jo selvfølgelig ikke like mange bruksområder som iPad, men det den skal gjøre gjør den til gjengjeld veldig bra: Vise digitale bøker. Den er mindre både i dimensjon og vekt. Og den banker alle andre dingser jeg vet om ned i støvlene når det gjelder batteritid, selv med 3G på.

 

 

 

 

Hmmm! Kanskje en Android-fjøl er tingen! På papiret ser den jo bra ut. :)

http://www.digi.no/834202/utfordrer-ipad-med-android-fjol

Men jeg vil gjerne ha disse spesifikasjonene med fullblods Windows 7...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
da får du sammenligne med like produkter. altså tableter med eget OS som veier like lite og er like tynn. dette er ikke en full maskin. dette er en surfemaskin

 

Igjen, hvorfor? om jeg lager en bil uten frontrute, kan ikke den sammenliknes med biler med frontrute? Denne maskinen kan ikke gjøre noe som en PC ikke kan gjøre, hvorfor skal den ikke sammenliknes med en PC? Tåler den ikke sammelikninger med andre slates, umpcer, tablets og netbooks, telefoner, så er den for dårlig, for alle de nevnte kan brukes til tingene denne enheten er lagd for å brukes til.

 

AtW

Den har større skjerm enn en telefon, noe som muliggjør en helt annen type applikasjoner. I motsetning til en netbook så er det ikke en komprimert PC, i motsetning til andre tablets og "tablets" så er det ikke en PC uten mus og tastatur. Og igjen, det handler ikke bare om hva den kan gjøre, men hvordan det gjøres. N-serien til Nokia kunne gjøre alt en iPhone gjorde når den kom, men det var iPhone som brakte smarttelefonen til allmuen fordi den hadde en brukeropplevelse som ikke kan sammenlignes med hva Nokia kunne stille opp med. Det samme ser vi kanskje nå med tablets. Det finnes massevis av tablets og "tablets" som er kraftigere og som kan gjøre alt som iPad kan gjøre og litt til, men ingen av de har lykkes noe særlig. Kanskje vil iPad sette fart på tablet-markedet slik iPhone satte fart på smarttelefonmarkedet?

 

Edit: En ting til. Er det noe Apple er flinke til når de utvikler produkter så er det å la være å legge til alt mulig. Hva som ikke følger med er minst like viktig som alt som følger med. Noen ganger så kan det være fordi de ikke har fått implementert teknologi optimalt, andre ganger så er det fordi de anser teknologien eller muligheten for å være mer eller mindre unødvendig for produktet, eller ødeleggende for brukeropplevelsen eller teknologien veies for lett i forhold til andre ting som batterilevetid, ytelse, størrelse også videre. Det mest kjente eksempelet er kanskje når de unnlot å ta med diskettstasjon på iMac i 1998.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Hmmm! Kanskje en Android-fjøl er tingen! På papiret ser den jo bra ut. :)

http://www.digi.no/834202/utfordrer-ipad-med-android-fjol

Men jeg vil gjerne ha disse spesifikasjonene med fullblods Windows 7...

Jo før de andre produsentene skjønner at det ikke bare er å stappe pc-operativsystemer på disse platene jo bedre. iPhone OS og Android er laget for enheter med liten skjerm, begrenset batteri og uten mus og tastatur, det er ikke Windows 7. I bruk ligger en tablet mye nærmere en smarttelefon enn en PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
iPhone brakte touch til allmuen, ikke smarttelefonen.

Før iPhone var det stort sett bare i arbeidslivet og blant geeks smarttelefoner var å se. Vanlige folk hadde stort sett standardtelefonene til SonyEricsson og Nokia.

 

Det er snakk om et verdensmarked og ikke bymarked i Norge, Touch og ikke smarttelefonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hmmm! Kanskje en Android-fjøl er tingen! På papiret ser den jo bra ut. :)

http://www.digi.no/834202/utfordrer-ipad-med-android-fjol

Men jeg vil gjerne ha disse spesifikasjonene med fullblods Windows 7...

Jo før de andre produsentene skjønner at det ikke bare er å stappe pc-operativsystemer på disse platene jo bedre. iPhone OS og Android er laget for enheter med liten skjerm, begrenset batteri og uten mus og tastatur, det er ikke Windows 7. I bruk ligger en tablet mye nærmere en smarttelefon enn en PC.

 

Er det derfor man velger å selge tastatur til iPad ?

Lenke til kommentar
da får du sammenligne med like produkter. altså tableter med eget OS som veier like lite og er like tynn. dette er ikke en full maskin. dette er en surfemaskin

 

Igjen, hvorfor? om jeg lager en bil uten frontrute, kan ikke den sammenliknes med biler med frontrute? Denne maskinen kan ikke gjøre noe som en PC ikke kan gjøre, hvorfor skal den ikke sammenliknes med en PC? Tåler den ikke sammelikninger med andre slates, umpcer, tablets og netbooks, telefoner, så er den for dårlig, for alle de nevnte kan brukes til tingene denne enheten er lagd for å brukes til.

 

AtW

Den har større skjerm enn en telefon, noe som muliggjør en helt annen type applikasjoner. I motsetning til en netbook så er det ikke en komprimert PC, i motsetning til andre tablets og "tablets" så er det ikke en PC uten mus og tastatur. Og igjen, det handler ikke bare om hva den kan gjøre, men hvordan det gjøres. N-serien til Nokia kunne gjøre alt en iPhone gjorde når den kom, men det var iPhone som brakte smarttelefonen til allmuen fordi den hadde en brukeropplevelse som ikke kan sammenlignes med hva Nokia kunne stille opp med. Det samme ser vi kanskje nå med tablets. Det finnes massevis av tablets og "tablets" som er kraftigere og som kan gjøre alt som iPad kan gjøre og litt til, men ingen av de har lykkes noe særlig. Kanskje vil iPad sette fart på tablet-markedet slik iPhone satte fart på smarttelefonmarkedet?

 

Edit: En ting til. Er det noe Apple er flinke til når de utvikler produkter så er det å la være å legge til alt mulig. Hva som ikke følger med er minst like viktig som alt som følger med. Noen ganger så kan det være fordi de ikke har fått implementert teknologi optimalt, andre ganger så er det fordi de anser teknologien eller muligheten for å være mer eller mindre unødvendig for produktet, eller ødeleggende for brukeropplevelsen eller teknologien veies for lett i forhold til andre ting som batterilevetid, ytelse, størrelse også videre. Det mest kjente eksempelet er kanskje når de unnlot å ta med diskettstasjon på iMac i 1998.

 

Ingenting av det du sier tilsier at man ikke skal kunne smamenlikne det med disse enhetene, du gjlør det jo selv, den har større skjerm enn en telefon, den er ekstremt primitiv i forhold til det meste av andre ting som har et OS som faktisk kan gjøre noe, og som har vesentlig bedre applikasjonsstøtte. Dette er vesentlig punkter når man sammenlikner enhetene og velger hva man skal bruke sine penger på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmmm! Kanskje en Android-fjøl er tingen! På papiret ser den jo bra ut. :)

http://www.digi.no/834202/utfordrer-ipad-med-android-fjol

Men jeg vil gjerne ha disse spesifikasjonene med fullblods Windows 7...

Jo før de andre produsentene skjønner at det ikke bare er å stappe pc-operativsystemer på disse platene jo bedre. iPhone OS og Android er laget for enheter med liten skjerm, begrenset batteri og uten mus og tastatur, det er ikke Windows 7. I bruk ligger en tablet mye nærmere en smarttelefon enn en PC.

Så du prøver å få det til å høres fornuftig ut at det ikke kjøres OS X eller Win7 på iPad-sak? Hvorfor det, egentlig? Både OS X og Win7 kjører utmerket på Tablet PCer.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli smått lei av denne diskusjonen, den går i sirkler, så dette blir antakeligvis mitt siste innlegg i debatten.

 

Operativsystem

Moskus sier at OS X og Windows 7 kjører "utmerket" på tablets. Det er helt sikkert tilfelle, men det er heller ikke poenget! iPhone OS kjører utmerket på en PC også, det betyr ikke at det er en god idé. En tablet har (i utgangspunktet) ikke mus og tastatur, den har andre krav til strømforbruk og har lavere ytelse enn en laptop og en hel del andre forskjeller som gir helt andre krav til både operativsystemets kjernefunksjonalitet og til brukergrensesnittet. Om du absolutt vil ha en tablet med Windows så finnes det en haug av de, men det er en grunn til at formfaktoren ikke har tatt spesielt av ...

 

Sammenligning med andre enheter

Selvsagt kan du sammenligne, det er bare å sammenligne i vei det. Om du føler en tablet ikke gir deg noe i forhold til en laptop så er det altså ikke noe tvang å kjøpe en. Personlig så ser jeg umiddelbart mange brukscenarioer hvor en tablet vil fungere bedre enn en smarttelefon eller en laptop. Og da snakker jeg tablet, ikke nødvendigvis iPad, selv om det er den første, i mine øyne, brukbare tableten som har nådd markedet.

 

Input

Man selger tastatur til iPad fordi det ikke er optimalt å skrive lengre tekster på et touchtastatur. Jeg er smått skuffet over at Apple ikke har lagt til rette for håndskriftgjenkjenning, som de tross alt hadde på Newton i sin tid. Koden er portet til OS X (vet ikke om den ligger OS-et lenger, den lå der i hvert fall i 10.3) så det burde være null problem å implementere på iPhone OS. Nuvel, det kan jo hende tredjepartsutviklere kommer med en app med håndskriftgjenkjenning, og kanskje ligger det API-kall klar for utviklere klart allerede, men det tviler jeg på.

 

Smarttelefon

Om du fjerner Korea og Japan så var smarttelefoner lite utbredt pre-iPhone, med mindre du opererer med en særdeles vid definisjon av smarttelefon da.

 

Takk for meg, det var tildels artig og tildels frustrerende å diskutere her.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli smått lei av denne diskusjonen, den går i sirkler, så dette blir antakeligvis mitt siste innlegg i debatten.

Diskusjonen går i sirkler er vel typisk et problem når man diskuterer med fanboys...

 

 

Om du fjerner Korea og Japan så var smarttelefoner lite utbredt pre-iPhone, med mindre du opererer med en særdeles vid definisjon av smarttelefon da.

Sukk... :no:

 

Så Blackberry, Windows Mobile, Nokia og Palm fantes ikke tidligere?

Og vi skal ikke åpne debatten om hvorfor iPhone ikke er en smartphone...

 

 

Takk for meg, det var tildels artig og tildels frustrerende å diskutere her.

Det er vi iallfall enige om.

 

God tur. Og hils. :)

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli smått lei av denne diskusjonen, den går i sirkler, så dette blir antakeligvis mitt siste innlegg i debatten.

 

Operativsystem

Moskus sier at OS X og Windows 7 kjører "utmerket" på tablets. Det er helt sikkert tilfelle, men det er heller ikke poenget! iPhone OS kjører utmerket på en PC også, det betyr ikke at det er en god idé. En tablet har (i utgangspunktet) ikke mus og tastatur, den har andre krav til strømforbruk og har lavere ytelse enn en laptop og en hel del andre forskjeller som gir helt andre krav til både operativsystemets kjernefunksjonalitet og til brukergrensesnittet. Om du absolutt vil ha en tablet med Windows så finnes det en haug av de, men det er en grunn til at formfaktoren ikke har tatt spesielt av ...

 

Sammenligning med andre enheter

Selvsagt kan du sammenligne, det er bare å sammenligne i vei det. Om du føler en tablet ikke gir deg noe i forhold til en laptop så er det altså ikke noe tvang å kjøpe en. Personlig så ser jeg umiddelbart mange brukscenarioer hvor en tablet vil fungere bedre enn en smarttelefon eller en laptop. Og da snakker jeg tablet, ikke nødvendigvis iPad, selv om det er den første, i mine øyne, brukbare tableten som har nådd markedet.

 

Input

Man selger tastatur til iPad fordi det ikke er optimalt å skrive lengre tekster på et touchtastatur. Jeg er smått skuffet over at Apple ikke har lagt til rette for håndskriftgjenkjenning, som de tross alt hadde på Newton i sin tid. Koden er portet til OS X (vet ikke om den ligger OS-et lenger, den lå der i hvert fall i 10.3) så det burde være null problem å implementere på iPhone OS. Nuvel, det kan jo hende tredjepartsutviklere kommer med en app med håndskriftgjenkjenning, og kanskje ligger det API-kall klar for utviklere klart allerede, men det tviler jeg på.

 

Smarttelefon

Om du fjerner Korea og Japan så var smarttelefoner lite utbredt pre-iPhone, med mindre du opererer med en særdeles vid definisjon av smarttelefon da.

 

Takk for meg, det var tildels artig og tildels frustrerende å diskutere her.

 

Den har lavere ytelse, det er sant, men en tablet har også helt andre krav til funksjonlitet enn det jeg mener dette OSet gir, Oset er for simpelt rett og slett, må jeg betale litt dårligere ytelse for å slippe et så primitivt OS.

 

Selvsagt er det ikke noe tvang å kjøpe den, men man kan like fullt diskutere om det er et bra produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...