Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje dette er besvart tidligere, men prøver meg.

 

Har skaffet lovlig lisens via jobb, men trenger en .iso med selve win7 på, hvor kan dette skaffes? Vil ikke ty til piratkopiering, da jeg har en fult lovlig lisens.

 

Hvis du har fått lovlig lisens, så skulle du jo fått tilgang til å laste ned .iso filen også. Det finnes ingen andre steder å laste ned Windows 7 lovlig fra enn fra Microsft Store eller fra MSDN/MSDNAA/Technet.

 

Rart at du skulle få tak i en lisens lovlig, men ikke selve platen/.iso filen. Så helt lovlig er det vel ikke...

Lenke til kommentar

Da har jeg motatt Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack og kan bekrefte at det lar seg instalere og aktivere på første forsøk på tom disk...

 

Men jeg har fortsatt litt problemer i MCE (som jeg har nevnt før)

 

1: Jeg får ikke opp tor 5 i satelitt lista, kan jeg få lagt de inn i lista manuelt på noe vis?

 

2: Tv programmet viser bare det programmet som går og neste, hvordan kan jeg få det til og vise flere dager?

 

3: Jeg får ikke vist HD kanaler, jeg har lest meg til at det skyldes manglende støtte for h.264 standarden, hvordan løse dette?

 

-Kjell

Lenke til kommentar
Da har jeg motatt Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack og kan bekrefte at det lar seg instalere og aktivere på første forsøk på tom disk...

 

Uten å bruke noen form for hack? Du bare installerte oppgraderings versjonen med en "clean install" og så fikk du aktivert?

Spennende...

Lenke til kommentar
Hei! Har ikke lest hele tråden

 

Min oppgraderingskode jeg fikk med vista-pcen jeg kjøpte i Juli i år er til Windows 7 32-bits. Jeg vil ha 64-bits... Hva gjør jeg? Kan jeg fortsatt oppgradere til 64-bits Win7 fra vista, eller må jeg da ta en "clean install"?

 

Om du ikke gidder å lese hele tråden, så les første posten i alle fall, der står svaret ditt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14552331

 

OPPGRADERING

 

Oppgraderings utgaven gir deg flere valgmuligheter, men en "in place" oppgradering, altså en oppgradering der du beholder alle filer, programmer etc kan kun gjøres fra Vista og da til enten den samme eller en høyere versjon (altså Vista Home Premium til W7 Home Premium eller Ultimate) og det må være same bits versjon, altså 32bit til 32bit etc.

 

 

32bit eller 64bit - hva skal jeg velge??

 

Windows 7 gir deg muligheten til å velge enten 32bit eller 64bit på samme lisens. Du kan selvsagt bare velge en av mulighetene, så du kan ikke bruke samme lisens på to installasjoner.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Da har jeg motatt Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack og kan bekrefte at det lar seg instalere og aktivere på første forsøk på tom disk...

 

Uten å bruke noen form for hack? Du bare installerte oppgraderings versjonen med en "clean install" og så fikk du aktivert?

Spennende...

 

 

Jupp

Null stress med noen ting...

Har personlig ikke vært borte i Family Pack så for alt jeg vet kan den ha andre aktivering/lisensegenskaper enn andre Upgrade-versjoner(som ikke lar seg aktiveres slik som beskrevet over her.

 

Dog, i den her settingen må begrepet "clean install" (og tilhørende aktivering) begrenses til å omhandle virkelig clean install, dvs. på helt ny(tom) harddisk eller harddisk f.eks. forhåndsformatert med 3.part software.

 

- "fordi", er en del "misforståelser" der ute, bl.a. forveksler folk "clean install" med det Microsoft kaller "Custom Install", -riktignok får man harddisk formatert under sistnevnte prosess og kan således tro man innstallerte W7 på "tom harddisk", men cluet her er at da har den påbegynte Windows 7 innstallasjon allerede registrert/memorert at det fantes et gyldig Windows OS XP/Vista liggende fra før (før formatering tok til), og dermed blir ikke aktivering noe hokus-pokus når maskin kobler seg til internett.

 

Den enste valide måten å fastslå issuet med aktivering av Upgrade versjoner, er som sagt på enten NY harddisk eller en forhåndsformatert disk.

Lenke til kommentar
Har personlig ikke vært borte i Family Pack så for alt jeg vet kan den ha andre aktivering/lisensegenskaper enn andre Upgrade-versjoner(som ikke lar seg aktiveres slik som beskrevet over her.

DVD'ene i familiepakken er identiske med vanlige Upgrade-DVD'er, så installasjonen kan gjøres på samme måte. Det er bare produktnøklene i familiepakken som er spesielle i og med at de kan brukes 3 ganger uten at man kommer i problemer.

 

Den enste valide måten å fastslå issuet med aktivering av Upgrade versjoner, er som sagt på enten NY harddisk eller en forhåndsformatert disk.

Og det er vel nesten det eneste gjenstående spørsmålet som denne artikkelen ikke direkte gir svaret på.

Men den gir jo et indirekte svar: det er praktisk mulig å aktivere en Windows 7-installasjon utført med Upgrade-DVD på en harddisk som ikke inneholder en eksisterende Windows-installasjon.

Lenke til kommentar
Men den gir jo et indirekte svar: det er praktisk mulig å aktivere en Windows 7-installasjon utført med Upgrade-DVD på en harddisk som ikke inneholder en eksisterende Windows-installasjon.

 

Men må du (som med eldre windows-versjoner) sette i en cd/dvd med en tidligere windows, for å vise at du faktisk oppgraderer?

Lenke til kommentar
Men den gir jo et indirekte svar: det er praktisk mulig å aktivere en Windows 7-installasjon utført med Upgrade-DVD på en harddisk som ikke inneholder en eksisterende Windows-installasjon.

 

Men må du (som med eldre windows-versjoner) sette i en cd/dvd med en tidligere windows, for å vise at du faktisk oppgraderer?

Nei. Dette systemet har MS gått bort fra, da det skapte problemer for folk som bl.a. ikke hadde vanlige Windows-CD'er, men spesialutgaver laget av PC-produsentene.

 

1. Hvis du har en Windows-lisens (XP el. Vista) som gjør deg kvalifisert til en Upgrade-lisens, så har du rett til å bruke Windows 7 Upgrade-DVD'en.

 

2. Hvis du har en Windows 7 Upgrade-DVD, så er det teknisk mulig å installere Windows 7 på en ny/formattert harddisk.

Lenke til kommentar
Og det er vel nesten det eneste gjenstående spørsmålet som denne artikkelen ikke direkte gir svaret på.

Enig

 

Men den gir jo et indirekte svar: det er praktisk mulig å aktivere en Windows 7-installasjon utført med Upgrade-DVD på en harddisk som ikke inneholder en eksisterende Windows-installasjon.

Egentlig ikke, han sier bare det er verdt å prøve (metode 1) (jeg mistenker dog at disse som har rapportert at det går, egentlig har hatt Windows OS liggene på en partisasjon) (de andre metodene 2 og 3, er de vi kjenner som hack/knep, og heller ikke relevante)

 

Microsoft har forøvrig forklart rundt issuet her;

http://windows.microsoft.com/en-us/windows...ating-Windows-7

 

Jeg klør i fingrene etter å forsøke dette selv for har en ny/ubrukt disk liggene, innkjøpt i anledning at jeg har mottatt W7 oppgraderings dvd'n. Men p.g.a. diverse email-korrespondanse som jeg er avhengig av å følge opp, får jeg ikke gått igang med dette riktig ennå. (tar ikke risken på at gamle Vista harddisken innstalasjon blir "ubrukelig" fordi evt. Win7 på ny disk evt. blir vellykket, så venter til jeg "er klar")

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Men den gir jo et indirekte svar: det er praktisk mulig å aktivere en Windows 7-installasjon utført med Upgrade-DVD på en harddisk som ikke inneholder en eksisterende Windows-installasjon.

Egentlig ikke, han sier bare det er verdt å prøve (metode 1) (jeg mistenker dog at disse som har rapportert at det går, egentlig har hatt Windows OS liggene på en partisasjon) (de andre metodene 2 og 3, er de vi kjenner som hack/knep, og heller ikke relevante)

Mitt poeng er nettopp at man har Metode #2 og #3 tilgjengelig, så derfor trenger man ikke - teknisk sett - fullversjonen for å installere Win7 på en ny harddisk. (Man må sannsynligvis gå en "omvei", ja, men man kommer i mål for det.)

 

Om man er kvalifisert - juridisk sett - til å bruke Upgrade-DVD'en, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Når jeg oppgraderte så hadde jeg 7 RC på maskinen.

Men jeg valgte og formatere maskinen underveis i instaleringen.

 

Men teller microsoft 7RC som et kjøpt operativsystem da?

 

-Kjell

Jeg vil tro det. Ikke i den forstand at det er "kjøpt", men at det er tilstrekkelig at det finnes et Win OS Windows i bunn.

 

Myhken har f.eks. på sin webside også demostrert at W7-aktivering gikk greit, på en harddisk som fra før kun inneholdt et uregistrert/ikke aktivert Windows OS

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Jeg kjøpte en Lenovo T500 i August, hvor jeg fikk en oppgraderingsplan til W7 med.

Har nå inntastet serialkey, modellnr og alt det der. Da jeg hadde betalt, fikk jeg denne meldingen:

 

Your credit card will only be charged EUR 18.18 upon the release of the selected language of Windows 7 or successful validation of your Proof of Purchase, whichever comes later. The price shown is inclusive of tax and shipping charges.

An email will be sent to you upon successful payment.

 

Vil det si at jeg skal sende proof of purchase først, eller sender de W7 hvor jeg etterhvert må sende dem proof of purchase?

Litt kronglete for meg, da jeg er studerende og ikke har tilgang til verken kopimaskin eller scanner.

 

Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar

Enterprisen min går ut om 27 dager og det blir snart på tide og dra og handle en W7 OEM.

 

Jeg har hele tiden vært fast bestemt på og kjøpe Ultimate. Men er nå litt usikker siden det er mange kroner og spare her.

 

Er det noe jeg får i Ultimate som ikke er med i Proffesional som jeg kommer til og trenge eller må ha i enkelte tilfeller?

 

Er det noe vits i for meg og kjøpe Ulti. istedet for Proff.?

Snakker 64bit.

 

 

Nevermind, lønner seg og bla gjennom første post fant jeg ut :)

Endret av Captn Jack Yarr'ow !
Lenke til kommentar
hvis jeg oppgraderer fra XP 32bit kan jeg installere Win7 64bit? (clean install)

Ja.

Ved oppgradering fra XP er det kun det MS kaller "custom install" som er mulig. Da kan du velge om du vil oppgradere til Win7 32-bit eller 64-bit. Alle filene som tilhører XP-installasjonen vil bli lagt i en mappe kalt Windows.old, og du må reinstallere programmer på nytt etter at Win7 er installert.

 

Hvis du foretrekker å formattere disken før du "oppgraderer" (- noe enkelte mener når de sier "clean install" - i motsetning til "custom install" -), så kan det hende du må gjøre et lite 'triks' for å få aktivert Win7-installasjonen. (Beskrevet andre steder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...