Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg oppdatert første posten med følgende info:

 

Du kan også kjøpe direkte fra Microsoft fra denne siden....

Fordelen ved å handle her er at du kan velge download, altså at du kan laste direkte ned til pcen din, og slipper å vente på DVD platen i posten. Du sparer da også moms og tollgebyr.

 

Prisene er litt høyere enn amazon.co.uk, så da får du velge om du vil ha W7 raskt, eller litt billigere.

Microsoft.co.uk tilbyr også familiepakken til 1.350 kroner, altså billigere enn Amazon.

 

NB! Ved bestilling må du velge et annet land enn Norge, da ikke Norge står på listen. Vet at både Sverige og Danmark fungerer. Det kan også være du må ha et postnummer fra et av disse landene. Men så lenger du velger download, så spiller det ingen rolle.

 

w7msuk1.jpg

Lenke til kommentar
...

NB! Ved bestilling må du velge et annet land enn Norge, da ikke Norge står på listen. Vet at både Sverige og Danmark fungerer. Det kan også være du må ha et postnummer fra et av disse landene. Men så lenger du velger download, så spiller det ingen rolle.

...

 

Jeg benyttet norsk postnummer da jeg bestilte fra MS Store. Fungerte helt fint. Sitter i Windows 7 just nu etter å ha gjort en fresh install på en X-25M gen2 SSD. Strålende greier!

Lenke til kommentar
Når det gjelder spill og installering av programmer, hvor godt støttet vil Windows 7 være i forhold til Windows XP være, generelt sett?

 

Det meste som funka i Vista og XP funker i Windows 7 også, men noen ting vil du jo ha problemer med. Det gjelder særlig eldre programmer og programmer som ikke lar seg kjøre på 64bit versjon om du har det.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål:

 

Har forstått at man kan oppgradere Vista, mens XP trenger en clean install. Jeg har en stasjonær med vista, mens laptopen har XP. Jeg vil ha en clean install på begge, kan jeg gjøre dette med oppgraderingsversjonen? Hvordan sjekker windows om det er annen maskin som bruker samme lisens hvis internett er koplet fra?

 

Ser det står at hvis jeg vil ha clean install må jeg legge inn win7 to ganger. Hvordan funker det og hvorfor må man det?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt...

 

Har tenkt å sette opp ett lite lokalt kontor nettverk, med hovedsaklig win 7 maskiner. ca 6 stk.

 

Hvordan bør jeg helst gjøre dette?

 

Skrivern ligger på egen ip i nettverket, og fungerer derfor allerede på alle maskiner når jeg setter den opp på hver enkel maskin.

 

Bør jeg sette fast ip på alle maskinene? Det viktigste er at vi har tilgang til hverandres maskiner, bare for enkel fildeling.

 

 

På forhånd takk for hjelp.

 

Tetra

Lenke til kommentar
Har forstått at man kan oppgradere Vista, mens XP trenger en clean install. Jeg har en stasjonær med vista, mens laptopen har XP. Jeg vil ha en clean install på begge, kan jeg gjøre dette med oppgraderingsversjonen?

Ja.

 

Hvordan sjekker windows om det er annen maskin som bruker samme lisens hvis internett er koplet fra?

Du må være tilkoblet internett for å få aktivert installasjonen. (Windows kontakter Microsoft og forteller hvilken Product Key den ble installert med, osv.) Hvis du ikke aktiverer installasjonen, så slutter den å virke etter 30 dager.

 

edit: Og hvis du prøver å aktivere installasjonen på PC #2 med samme Key som på PC #1, så vil dette vanligvis ikke la seg gjøre automatisk. Du må da ringe Microsoft og komme med en god forklaring for at de skal la deg gjøre det du prøver på.

 

Ser det står at hvis jeg vil ha clean install må jeg legge inn win7 to ganger. Hvordan funker det og hvorfor må man det?

Dette gjelder bare dersom du installerer på en blank harddisk, og det skyldes at Upgrade-versjonen er beregnet på maskiner som har XP eller Vista fra før. (Microsoft har valgt å gjøre det slik - det er vel den enkleste forklaringen noen kan gi.)

 

Forøvrig finnes 3 metoder beskrevet her.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Bør jeg sette fast ip på alle maskinene? Det viktigste er at vi har tilgang til hverandres maskiner, bare for enkel fildeling.

Fast IP er det "sikreste" for å ha full kontroll på interne IP-adresser, men i mange tilfeller kan man også sette opp en router til å alltid dele ut samme IP-adresse til et NIC med en bestemt MAC-adresse, slik at man fortsatt kan bruke DHCP, men allikevel få med fordelene med statisk IP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når man bruker XP modus, vil det si at programmer kan installeres som om det skulle foregå på en XP installasjon? Eller installeres programvare på Win 7 og kjøres i XP modus? Nevermind, jeg glemte å lese første post.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen. Konklusjonen blir vel da at jeg ikke kan installere win7 på både laptopen og stasjonære uten å kjøpe family pack, noe jeg syns er litt teit, menmen.

du ha 7 på begge, da? Du bør i hvert fall sjekke driver-situasjonen grundig for laptop'en din. Det er jo dumt om fingeravtrykksleser, 3G-modem, SD-kortleser og annet snacks slutter å fungere bare fordi du installerer Win 7. Jeg har en drøyt ett år gammel laptop med Vista SP2, og den tror jeg nesten skal få fortsette med det til det er på tide å erstatte den med noe nytt. (Men det kan jo hende jeg bryter sammen og oppgraderer før det - sånt har jo hendt før ...)

Lenke til kommentar
trenger hjelp:

kjøpte pc frå komplett med cd key til windows 7, spørsmålet er korleis for eg lasta det ned og innstalert det?

Brenne det på cd eller boote frå minnepenn o.l. ?

 

Om du har kjøpt en pc fra komplett med Windows 7, så følger jo Windows 7 med pcen. Da står lisensen på selve pcen din.

Om du har kjøpt Windows 7 ved siden av (til selvbygger f.eks) så følger det med Windows 7 DVD platen med lisensen der.

 

Om du har kjøpt en pc med Vista og med Windows 7 upgrade option, så må du følge instruksene som fulgte med i pakken din for å registrere deg for en kopi av Windows 7.

Du får ikke lastet det ned, den blir sendt til deg i posten.

Lenke til kommentar

Bestillte W7 via oppgraderings-kupongen fra Vista, og har nå fått bekreftelsemail m/sporingsnummer og at DHL budbil leverer.

 

Står i emailen også;

 

NOTICE: You must accept the license terms before you can use the software. To read the license terms,

 

(1) Go to http://www.microsoft.com/useterms

 

(2) Under “How is the software acquired?” select “Pre-Installed on your computer from the computer manufacturer”.

 

(3) Select “Windows 7” as the “Product Name” and select the appropriate version and language.

 

This software is for use only on the qualifying computer or device. Activation by phone or internet is required.

 

http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/

 

Klør meg litt i hodet, -jeg oppfordres altså til å velge "Pre-Installed on your computer from the computer manufacturer” fra dropdown-menyen, mens "sannheten" er at jeg i sin tid kun kjøpte selve Vista m/oppgr. å ikke noe annet (pc, hardware, e.l.) og sånn sett har Vista aldri vært pre-innstallert (fra butikken). Men kan jo være selve lisens-typen dette omhandler, dvs. i mitt tilfelle OEM

 

Dog, trenger man i heletatt å bry seg om denne MS-siden? Vil ikke dette uansett "gå seg til" når man forsøker aktivere via internett etter innstalasjon?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
trenger hjelp:

kjøpte pc frå komplett med cd key til windows 7, spørsmålet er korleis for eg lasta det ned og innstalert det?

Brenne det på cd eller boote frå minnepenn o.l. ?

 

Om du har kjøpt en pc fra komplett med Windows 7, så følger jo Windows 7 med pcen. Da står lisensen på selve pcen din.

Om du har kjøpt Windows 7 ved siden av (til selvbygger f.eks) så følger det med Windows 7 DVD platen med lisensen der.

 

Om du har kjøpt en pc med Vista og med Windows 7 upgrade option, så må du følge instruksene som fulgte med i pakken din for å registrere deg for en kopi av Windows 7.

Du får ikke lastet det ned, den blir sendt til deg i posten.

 

Då var det bestillt på Norsk.

"Your order does not incur any shipping costs for this upgrade." Betyr det at det ikkje kostar meg noko for frakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...