Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny laptop, asus eee, med W7 home premium OEM versjon. Prøvde å legge inn ubuntu i dualboot, men der gikk alt så tregt, så tenkte bare W7 litt. Prøvde å kjøre det som før het "fixmbr", men da låste alt seg og jeg fikk ikke reparert eller fikset opp instalasjonen. Fikk lånt en windows 7 home premium cd, lagt den over på en minnepenn og instalert på nytt.

 

Nå må jeg da aktivere på nytt og det vil den ikke ha noe av. Jeg har jo nøkkel til home premium oem, mens jeg mest sannsynlig da har vanlig home premium inne nå. Hva kan jeg gjøre? Må jeg ringe til MS for å snakke med de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har windows 7 PRO fra før av(lasta ned via MSDNAA Høyskolen i Telemark,

la platen rett i dvd og formaterte disken og alt fungerer som det skal uten noe mer problemer med lisens.Så jeg forsår ikke dette med 2 installeringer? når man skal bruke en up.grade versjon av windows 7 ultimate

 

Pro utgaven via MSDNAA er en RETAIL plate, altså fullversjon. Den kan både oppgradere eller gjøre en clean install.

En oppgraderingsplate, som du får via studentlisens.no kan også oppgradere eller gjøre en clean install. Men gjør du en clean install uten at det enten er noe OS (XP/Vista) fra før, så får du ikke aktivert lisensen.

Da må du installere Windows 7 en gang til, og starte installasjonen fra Windows 7, og velge oppgradere. Da først får du aktivert.

 

Hmm, har lest alle tråder, men ble litt forvirret. Betyr det at hvis jeg er datakyndig og kjøper W7-upgrade, så er det bare å innstallere 2 ganger så kan jeg aktivere W7 selv om det er en ny harddisk? Hvordan sjekker M$ da om hvorvidt jeg hadde en vista/XP fra før?

Lenke til kommentar
Hmm, har lest alle tråder, men er litt forvirret. Betyr det at hvis jeg er datakyndig og kjøper W7-upgrade, så er det bare å innstallere 2 ganger så kan jeg aktivere W7 selv om det er en splitter ny harddisk? Hvordan sjekker M$ da om hvorvidt jeg hadde en vista/XP fra før som kvalifiserer til upgrade?

 

Hadde du lest alle poster, så hadde du funnet svaret ditt. Det finnes folk som har fått installert Windows 7 oppgradering på en ny disk uten noe OS og likevel fått aktivert.

Ellers finnes det en "hack" som fikser saken: http://samfunn.myhken.com/?p=939

Lenke til kommentar
Hmm, har lest alle tråder, men ble litt forvirret. Betyr det at hvis jeg er datakyndig og kjøper W7-upgrade, så er det bare å innstallere 2 ganger så kan jeg aktivere W7 selv om det er en ny harddisk? Hvordan sjekker M$ da om hvorvidt jeg hadde en vista/XP fra før?

 

Det holder at du spør om det samme i en tråd, ikke noe vits i å spamme forumet med det samme spørsmålet...

Lenke til kommentar

For de som har tilgang til studentlisens, så ser det ut som billigste løypa fra null (evt god gammel XP pirat) til ærlig fullversjon blir å kjøpe W7 Home Premium OEM (el lignende evt noe billigere) en plass + W7 Ultimate upgrade fra studentlisens. Deretter f.eks. gjøre clean-install prosedyre med W7 upgrade.

 

Da skal man kunne ende opp med W7 Ultimate fullversjon for ca 1700,-

 

:whistle:

 

(og for de som lurer: iflg svar fra studentlisens idag så kommer dem ikke til å selge OEM/fullversjon av W7)

Endret av speedtriple
Lenke til kommentar

Takk, der fant jeg det ja. Er mye info å forholde seg til :cool:

 

Og ser jo unektelig ut som man evt kan ta en gammel laptop-xp/vista-lisens som er OEM i prinsippet, flytte til ny hardware og kjøre W7-upgrade.

 

Så er det det med framtidig paranoia, slipper dem en ny WGA som kan spore opp at man ikke hadde gyldig lisens før upgrade...osv.

Lenke til kommentar
Nå må jeg da aktivere på nytt og det vil den ikke ha noe av. Jeg har jo nøkkel til home premium oem, mens jeg mest sannsynlig da har vanlig home premium inne nå. Hva kan jeg gjøre? Må jeg ringe til MS for å snakke med de?

Strengt tatt skal du kontakte Asus og spørre dem hvordan du skal få tilbake Win7 på maskinen din. Du har en OEM-lisens, så ditt kundeforhold er til Asus, ikke Microsoft.

Lenke til kommentar
... ta en gammel laptop-xp/vista-lisens som er OEM i prinsippet, flytte til ny hardware ...

Allerede her skurrer det - juridisk sett (fra Microsofts ståsted, i hvert fall);

du kan ikke flytte en OEM-lisens fra maskinen den først ble installert på.

 

Men du har lov til å reparere denne maskinen - og dette kan i verste fall bety at du må skifte ut så å si alt av hardware. Hvis noen synes at dette ligner fælt på å bygge en ny PC, så kan du trygt fortelle dem at "dette er en reparasjon".

 

edit: Og dette er selvsagt enklere å få til på en stasjonær PC enn på en laptop ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Om en har en Ultimate DVD, men har en Pro lisens.

Kan en da bruke Ultimate DVDen med Pro lisensen og få Pro installert?

Nei, ikke direkte. "Systemet" vil detektere at DVD og produktnøkkel ikke passer sammen.

 

Men alt du trenger for å installere Win7 Pro finnes på Win7 Ultimate-DVD'en ...

Det du kan gjøre er å lage et ISO-image av DVD'en på en annen maskin, slette filen ei.cfg fra dette imaget, og brenne det modifiserte imaget til en DVD. Forsøker du å installere Win7 med denne DVD'en, vil installasjonsprogrammet spørre deg hvilken "edition" av Win7 du ønsker å installere - og da velger du Win7 Pro ...

 

Ei.cfg er beskrevet her, og hele prosessen er beskrevet her (bl. a.).

Lenke til kommentar

myhken2:

Etter å ha lest gjennom tråden, har jeg forstått det slik:

 

Hvis jeg kjøper "Microsoft Windows 7 Home Premium Norsk Oppgradering" til en laptop med "Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit Norsk OEM", så kan jeg ved hjelp av "Clean install"/"Custom install" oppgradere til Windows 7 Home Premium 64-bit?

 

 

Uansett hvilken versjon av oppgraderbar Windows man har, så kan man velge mellom 32- eller 64-bit?

 

Kunne du gjort dette klarere i første posten, så hadde jeg blitt glad. :-)

Lenke til kommentar

Captn Jack Yarr'ow !:

 

Trenger du noen av disse funksjonene?

 

Aero glass remoting

Windows Media Player multimedia redirection

Audio recording over Terminal Services

Multi-display Terminal Services

Federated Search

AppLocker

BitLocker Drive Encryption

BranchCache Distributed Cache

DirectAccess

Subsystem for Unix-based Applications

Multilingual User Interface Pack

Virtual Hard Disk Booting

Kilde

 

 

Har du ikke bruk for noe av dette, anbefaler jeg Professional.

Lenke til kommentar
myhken2:

Etter å ha lest gjennom tråden, har jeg forstått det slik:

 

Hvis jeg kjøper "Microsoft Windows 7 Home Premium Norsk Oppgradering" til en laptop med "Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit Norsk OEM", så kan jeg ved hjelp av "Clean install"/"Custom install" oppgradere til Windows 7 Home Premium 64-bit?

 

 

Uansett hvilken versjon av oppgraderbar Windows man har, så kan man velge mellom 32- eller 64-bit?

 

Kunne du gjort dette klarere i første posten, så hadde jeg blitt glad. :-)

 

Hvis du kjøper en oppgraderings plate fra butikken ja (eller nett) så skal du få med både 32bit og 64bit, og kan derfor fint oppgradere til 64bit, men da via en "clean install" siden du ikke får startet installasjonen fra et 32bit OS.

Grunnen til at jeg ikke beskriver dette mer nøye, er fordi jeg ikke selv har testet dette siden jeg ikke har tilgang til oppgraderings DVD platene...

 

Får du tilsendt W7 via gratis upgrade programmene som ble kjørt i tiden før W7 kom, via produsentene av pcer, så får du kun tilsendt samme bit versjon som du har.

 

 

Svar fort:

Skal jeg kjøpe W7 Ultimate eller Proffesional !?

 

Er det ikke utrolig liten prisforskjell på de to? Spørsmålet er vel mer om du trenger Ultimate/Pro eller kun Home Premium.

 

Enkelte nettbutikker tar jo like mye for pro som for Ultimate, og da kan du jo like godt velge Ultimate. Er det større pris forskjell, så er det kun bitlocker og språkbytte via Update som er forskjell mellom Pro og Ultimate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...