Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Så jeg prøver iallefall å vise litt tålmodighet og sympati om jeg blir ett minutt eller to forsinket fordi de tar igjen pausetiden de blir nektet av busselskapet. I den visshet om at problemet ligger hos busselskapet som ikke tar hensyn til reelle og menneskelige forhold når de planlegger kjøretider.

Det gjelder stort sett alt offentlig også(Hvertfall i Oslo). Forøvrig helt enig, klager ikke med mindre det kryper mot 10-15 minutter. Da gir jeg greit beskjed om at det er på tide å rulle av gårde :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir smått offer topic, men kollektivtrafikken i Oslo er milevis bedre enn i Trondheim når det gjelder å holde ruten. Oslo har ruter satt rundt den tiden det normalt tar, og så ofte avganger på de mest brukte rutene at blir det krøll så tar man neste fem min etterpå.

 

I trondheim er rutene lagt opp på best case scenario, det vil si ingen røde lys, ingen andre biler på veien og ingen passasjerer. Da holdes ruta..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med alt dette snakket om buss, minner det meg om en episode jeg har vært vitne til, som passasjer på en av Oslos busslinjer.

 

Jeg er på vei hjem fra jobb en ettermiddag, og tar bussen som vanlig. Bussen er for en gangs skyld et par minutter før tida, men bussjåføren vil ikke la noe tid gå til spille. Noen stopp senere, ved Ullevål sykehus (tre stopp fra endeholdeplassen), er han to minutter før ruta, han stopper, slipper av folk, lukker dørene, og kjører de to meterne frem til streken i krysset for å vente på grønt. Så kommer en ung kvinne springende - hun hadde nok ikke regnet med at bussen i dag skulle kjøre før tida, så hun banker, litt fortvilt på døra. Bussjåføren later som om han ikke legger merke til henne, og det ser ut til at for ham kan lyset ikke bli grønt fort nok.

Og så skjer det. Kvinnen trykker på knappen som er til venstre for døra, og døra går opp. Om du er vant til å ta trikk og t-bane i Oslo, vet du at du må trykke på knappen for at døra skal åpne seg. Og jeg kan tenke meg at det er det "vår kvinne" også tenker. Men slik er det ikke på buss, og det skal hun få høre!

 

I det bussen "puster ut" og døra går opp, spretter sjåføren ut så raskt jeg aldri har sett før, og begynner å skjelle ut kvinnen utenfor etter alle kunstens regler. Han utviser overhodet ingen forståelse, og legger ut om hvor utrolig korka hun må være som presterer å trykke på knappen, som helt tydelig er merka "nødåpner" og som i tillegg er dekket med et plastlokk. Vel, over denne knappen manglet plastlokket, og når du er litt stressa, tenker du ikke nødvendigvis at knappen ved døra kun er til bruk i nødstilfeller. Det er ikketydelig merket.

 

Mens han står det og skjeller henne ut, blir det grønt, og det blir rødt igjen. Den unge kvinnen, stakkar, er helt på gråten og vet ikke hva hun skal gjøre. Sjåføren er etterhvert tom for ord, går inn i bussen, lukker døra og venter på nytt på grønt, nå et par minutter bak skjemaet. Kanskje needless to say, men kvinnen fikk altså ikke være med bussen.

 

På busslinja jeg tar frem og tilbake til jobb, er det stor forskjell på sjåførene. En av dem er alltid hyggelig, og vitser og småprater med passasjerene. Jeg har flere ganger tenkt at jeg bør sende en positiv tilbakemelding på ham til Ruter, men har ikke fått somlet meg til å notere ned når han jobber, og evt navnet hans. Det må jeg huske neste gang...

Endret av Svein_Jarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir smått offer topic, men kollektivtrafikken i Oslo er milevis bedre enn i Trondheim når det gjelder å holde ruten. Oslo har ruter satt rundt den tiden det normalt tar, og så ofte avganger på de mest brukte rutene at blir det krøll så tar man neste fem min etterpå.

 

I trondheim er rutene lagt opp på best case scenario, det vil si ingen røde lys, ingen andre biler på veien og ingen passasjerer. Da holdes ruta..

 

Beste er likevel de sløve bussjåførene ATB har. Skulle ta 52 fra sentrum og opp mot Nardo her om dagen, så presterer han å kjøre feil ved Samfundet (52 går vanligvis gjennom Gløs før den passerer rundkjøringa overfor Lerkendal - han her fortsatte rett frem). Får høre det av en annen passasjer - og han bare "oi, ja, heheheehehe". Så kaller han opp trafikklederen og bare "Hei, 52 fra sentrum her, kjørte feil ved samfundet jeg, trodde jeg var rute 60".

 

Trafikkleder svarer: "Jaja, vi får håpe ingen skulle på din buss på de holdeplassene du mista da".

 

(for min del hadde det ingenting å si, jeg skulle av etter rundkjøringa likevel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste er likevel de sløve bussjåførene ATB har. Skulle ta 52 fra sentrum og opp mot Nardo her om dagen, så presterer han å kjøre feil ved Samfundet (52 går vanligvis gjennom Gløs før den passerer rundkjøringa overfor Lerkendal - han her fortsatte rett frem). Får høre det av en annen passasjer - og han bare "oi, ja, heheheehehe". Så kaller han opp trafikklederen og bare "Hei, 52 fra sentrum her, kjørte feil ved samfundet jeg, trodde jeg var rute 60".

 

Trafikkleder svarer: "Jaja, vi får håpe ingen skulle på din buss på de holdeplassene du mista da".

 

(for min del hadde det ingenting å si, jeg skulle av etter rundkjøringa likevel)

 

Når man kjører samme rute mange nok ganger, kjenner man igjen noen av sjåførene - selv her i Oslo. Her har jeg inntrykk av at sjåførene har én fast rute, og det er det, nettopp for å unngå slike situasjoner som du beskriver.

 

-snip-

Han har ikke lov til å ta på passasjerer utenfor oppgitt holdeplass. Ganske enkelt, han kan miste jobben på det. Med det sagt, han skulle aldri kjørt fra holdeplassen før tiden men det er en annen sak.

 

Det er like galt å kjøre fra holdeplassen før tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I det bussen "puster ut" og døra går opp, spretter sjåføren ut så raskt jeg aldri har sett før, og begynner å skjelle ut kvinnen utenfor etter alle kunstens regler. Han utviser overhodet ingen forståelse, og legger ut om hvor utrolig korka hun må være som presterer å trykke på knappen, som helt tydelig er merka "nødåpner" og som i tillegg er dekket med et plastlokk. Vel, over denne knappen manglet plastlokket, og når du er litt stressa, tenker du ikke nødvendigvis at knappen ved døra kun er til bruk i nødstilfeller. Det er ikketydelig merket.

 

Mens han står det og skjeller henne ut, blir det grønt, og det blir rødt igjen. Den unge kvinnen, stakkar, er helt på gråten og vet ikke hva hun skal gjøre. Sjåføren er etterhvert tom for ord, går inn i bussen, lukker døra og venter på nytt på grønt, nå et par minutter bak skjemaet. Kanskje needless to say, men kvinnen fikk altså ikke være med bussen.

Forstår ikke hvorfor de sjåførene skal være så hissige. Har selv blitt skjelt ut fordi jeg ikke signaliserte at jeg skulle på enda jeg tydelig tok ut armen :nei:

Buss-sjåfører som bokstavelig tatt kjefter på passasjerer som kanskje ikke vet alle reglene burde i grunn hatt sparken eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg misliker med lokalbussene er dørene.

 

Det er dobbel dør.

Hver del er under en meter bred, og de kan åpne en, eller begge.

Å gå på eller av bussen gjennom døra når kun den ene halvdelen er åpen, går greit.

Men hvis du har bagasje, er det en utfordring.

Hvis jeg har en bag, en dataveske og et kattebur med levende dyr inni, synes jeg ikke det er for mye å forlange at han åpner begge halvdelene av døra.

 

Dette greier de ikke uoppfordret, selv om de ser at jeg kaver meg gjennom en døråpning som er altfor trang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkleder svarer: "Jaja, vi får håpe ingen skulle på din buss på de holdeplassene du mista da".

Høres ganske uproft ut. Er faktisk en del som går på/av bussen på Gløshaugen. Hadde jeg vært trafikkleder hadde jeg beordret bussen til å snu og kjøre via Gløshaugen. Han kunne for eksempel tatt av ved St. Olavs og snudd i rundkjøringen der. Så får de heller ta 1-2 minutt ekstra forsinkelse på kappen..

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Den eneste gangen jeg har opplevd at bussen har kjørt feil slik snudde han faktisk. Ble ti minutter ekstra forsinkelse da, på grunn av at det ikke var noe sted å snu med det første. Men at de kjører tilbake og tar ruta slik de egentlig skal er for meg en selvfølge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

-snip-

Han har ikke lov til å ta på passasjerer utenfor oppgitt holdeplass. Ganske enkelt, han kan miste jobben på det. Med det sagt, han skulle aldri kjørt fra holdeplassen før tiden men det er en annen sak.

Nå tipper jeg du ikke har vært ved Ullevål sykehus, men der er altså holdeplassen plassert slik at bussen kan ta på/slippe av folk ved rødt lys. I dette tilfellet stoppet bussen lengre bak på holdeplassen først, og så "glir" han frem til streken i krysset, som fremdeles er ved holdeplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg misliker med lokalbussene er dørene.

 

Det er dobbel dør.

Hver del er under en meter bred, og de kan åpne en, eller begge.

Å gå på eller av bussen gjennom døra når kun den ene halvdelen er åpen, går greit.

Men hvis du har bagasje, er det en utfordring.

Hvis jeg har en bag, en dataveske og et kattebur med levende dyr inni, synes jeg ikke det er for mye å forlange at han åpner begge halvdelene av døra.

 

Dette greier de ikke uoppfordret, selv om de ser at jeg kaver meg gjennom en døråpning som er altfor trang.

!!!

Opplever det ofte i Stavanger, absolutt ukultur. De sparer jo ikke noe tid på det heller, tar for alle praktiske formål like lang tid å åpne/lukke begge dørene, så ser ikke hvorfor de skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Også opplevd at bussen har tatt fullstendig feil vei i en rundkjøring og havnet inn i et boligområdet. Er ikke så enkelt å snu en diger buss, så den måtte kjøre et godt stykke før den kom til en rundkjøring den kunne snu i. I stedet for hissig stemning endte det hele opp med latter og applaus blant passasjerene og sjåføren tok det med et smil.

 

Hører for øvrig med til historien at den GPS-baserte holdeplass-varsleren gikk fullstendig amok og leste opp feil holdeplasser i et salig tempo :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trafikkleder svarer: "Jaja, vi får håpe ingen skulle på din buss på de holdeplassene du mista da".

Høres ganske uproft ut. Er faktisk en del som går på/av bussen på Gløshaugen. Hadde jeg vært trafikkleder hadde jeg beordret bussen til å snu og kjøre via Gløshaugen. Han kunne for eksempel tatt av ved St. Olavs og snudd i rundkjøringen der. Så får de heller ta 1-2 minutt ekstra forsinkelse på kappen..

 

Jo, men han fikk kommentaren når bussen passerte Bunnprisen utpå der, og da er første avkjøring uansett ved Lerkendal (om han ikke skal krongle med å snu).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...