Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Er du en av de som møter opp i SAS-skranken og ikke forstår hvorfor du ikke kan sjekke inn på Norwegian-flyvningen din også? Som reisende har man et ansvar for å vite hvem man reiser med, og det er ikke en konkurrerende bedrifts ansvar å passe på andres kunder.

 

Nja, jeg har flere ganger gått til SAS og spurt hvor jeg finner Norwegian, og omvent. De har alltid vært hyggelige og hjulpet meg frem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meny og ICA har lignende farger, men ingen forveksler dem.

Jeg handler hver eneste dag på en av dem, men husker faen aldri hvilken det er. Bare de har lunchkaker så er jeg fornøyd.

Da vil jeg glatt påstå at du har dårlig hukommelse. Det er snakk om butikker, som er på det samme stedet og er ganske så ulike innvendig.

Skal ikke nekte for at jeg har dårlig hukommelse jeg nei :) Og ja, jeg er enig i at de er forskjellige innvendig, men det hjelper jo ikke stort når man ikke husker hvilken som var den andre butikken heller da.

 

Heh, innså nå at ICA-posen fra sist ukes handel lå ved siden av meg. Problem solved :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stalltipset for å finne ut hvor en kunde skal: "kan jeg få se billetten?"

 

Forøvrig var jeg igjennom kverna på Oslo S i går ettermiddag. Gikk strålende det, bra jobba :).

 

Jeg spør vanligvis om å få se billetten hvis en kunde snakker gebrokkent og utydelig eller hevder å ha en annen reiserute enn den jeg har i papirene mine. Men når en kunde med mye bagasje kommer, er ofte billetten gjemt i en lur lomme, gjerne sammen med masse annet rart i den nederste lomma på innsiden av sekken de har på ryggen, slik at det tar en halvtime bare å finne den fram. Som regel vet folk hvor de skal. I dette tilfellet hadde jeg sikkert spart tid og krefter på å be om billetten med en gang, men jeg kunne jo ikke på forhånd vite at dette skulle bli så vanskelig.

 

Jeg tenker generelt nå, ikke spesifikt til disse, siden det er buss for tog for alt som går ut av Oslo nå om dagen.

 

Men det faktum at det ikke er alle som skiller Flytoget og NSB, og mange tror sikkert enda at Flytoget er eid av NSB, jeg fikk ikke det med meg før i fjor selv. Og det er vel gjerne lenge siden det skjedde.

 

Alt dette med buss for tog, Flybuss, Flytog hva alt nå heter er barnemat for de som jobber med det og tar tog (etc etc) daglig, men for oss som tar toget to, tre ganger i året er det noe helt annet. Så vidt jeg vet er NSB de eneste som driver med tog her i landet, så hvorda i huleste skulle jeg vite at Flytoget ikke er eid av dem? Dette er selvsagt ikke rettet mot deg, men synes du har noen gode poeng. Men uansett, det blir for arrogant å regne med at alle kan alt mulig om jobben din, om du er i NSB, jobber på Rema eller driver med regnskap. Du kan jobben din så jeg slipper å kunne det. :) Skal jeg ta tog ser jeg på billetten, går til toget som står ført på og ferdig med det. Som betalende passasjer synes jeg godt jeg kan slippe noe mer unødvendig tøv enn det. Er det noe jeg lurer på forventer jeg høflig service uansett hvor teit du synes spørsmålet mitt er.

 

Spørsmålet var ikke i nærheten av teit i forhold til mye annet jeg må gjennom daglig, ei heller fikk disse kundene noe annet enn høflig service. Jeg svarte på alt de spurte om. Noe mer enn det er vanskelig å svare på når de ikke vet hva de skal spørre om og jeg ikke er en tankelese av noe slag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kvardagshelt :D

 

Kjenner jeg må bli bedre på å si fra når folk sniker.

 

I Juni skulle jeg til Oslo, drøy kjøring på tre og en halv time. Skulle bare innom butikken først og kjøpe med meg no greier til turen, snakk om tre-fire ting. Står i køen halvveis i min egen verden og merker ikke at kassen bak meg åpner.

Det gjør derimot paret bak meg som har handlevogna full, for de skulle tydeligvis på campingen. Jeg hadde vært ferdig med handelen før de hadde fått lagt halve vogna på båndet, men neida, her skulle det snikes som bare faen.

Ble rett og slett målløs der jeg stod, angrer til dags dato på at jeg ikke sa noe ala (så ut som skikkelig byfolk) "Ææærlig talt! Har dere høøøørt om køkultur eller?!?! Makan! Til! Frekkhet!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Når du starter skiftet må du oppgi eksakt hvor mye kassabeholdningen inneholder, så du kan i alle fall ikke oppbevare tips du ikke bokfører der (i vekslepungen). Det er selvsagt umulig for de å holde styr på kontant-tipsen hvis du oppgir litt her og litt der, men når man plutselig har en tusenlapp på seg på jobb og det blir kontroll vil det garantert vekke mistanke. Om du ikke har fått det i tips, kan det jo være logisk at dette er "svarte" penger. Man har et forklaringsproblem hvis man har fått dette som betaling, enten som tips eller annet.

 

"Jeg tok det ut av minibanken"

-"Ja la oss sjekke kontoutskriftene dine"

oops

 

Det er jo bare å ta ut noen tusen fra minibanken det, og legge de pengene hjemme. Uansett nekter jeg å tro at det er mistenksomt å ha noen lapper i lommeboka. Og om de synes det er mistenksomt er det neppe grunnlag nok til at de faktisk hadde kommet noen vei med det heller. Med mindre de driver med overvåkning da, etter mistanke.

 

Hvis turen kommer på 185 kroner og man får tusen kroner og resten i tips må det ligge 185 kroner i kassa for at det skal stemme. Så da må man ha en reserve (i smått for å få det til å stemme akkurat), for at denne tusenlappen kan bli lagt til side. Det er mulig slik du sier men det er langt mer tungvint en det du tror :)

Lenke til kommentar

Litt av problemet med situasjonen "ny kasse åpner" er at det ikke er noen opplest og vedtatt regel for hvordan man skal håndtere en slik situasjon. Dermed vil en person oppleve at en handling er sniking mens en annen ikke synes det. Selv er jeg blitt såpass vant til førstemann-til-mølla-greia som alltid oppstår at jeg faktisk ikke tenker på det som sniking lenger.

 

Selv synes jeg glidelås-prinsippet (annenhver i hver kø) ville vært best og mest rettferdig, fordi det gir cirka samme reduksjon i køtid til alle som er i køen (i motsetning til førstemann-til-mølla som gir full uttelling til de som er rask ute og nesten null uttelling for de som somler litt mer). Men så var det det å få det opplest og vedtatt da.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kø snikere er alltid eit problem. Men mykje av dette skyldes at butikkane ikkje setter av plass i lokalet for ei skikkelig køavvikling.

 

Skulle alt vært rettferdig så hadde ein hatt ei kø der den som står fremst i køa går til den kassa som er ledig. Akkurat som det fungerer på butikker og kontor som ha kølapp system.

 

Problemet oppstår når det er ei eiga kø foran kvar kasse, spesielt vanskelig er det dersom den eine kassa må stengast og dei som stod i kø må finne seg ei ny kasse og vente på.

Lenke til kommentar

Synes det er greit med "førstemann til mølla-prinsippet" egentlig. Men enkelte ganger må man kunne vise litt køkultur i hvert fall.

 

Som når det er èn åpen kasse med lang kø, så hører man at det plinges etter hjelp og kjerringa bakerst med den største vogna spurter frem for å komme først frem. Da synes jeg man kan vise litt respekt for de som har stått lengst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvardagshelt :D

 

Kjenner jeg må bli bedre på å si fra når folk sniker.

 

I Juni skulle jeg til Oslo, drøy kjøring på tre og en halv time. Skulle bare innom butikken først og kjøpe med meg no greier til turen, snakk om tre-fire ting. Står i køen halvveis i min egen verden og merker ikke at kassen bak meg åpner.

Det gjør derimot paret bak meg som har handlevogna full, for de skulle tydeligvis på campingen. Jeg hadde vært ferdig med handelen før de hadde fått lagt halve vogna på båndet, men neida, her skulle det snikes som bare faen.

Ble rett og slett målløs der jeg stod, angrer til dags dato på at jeg ikke sa noe ala (så ut som skikkelig byfolk) "Ææærlig talt! Har dere høøøørt om køkultur eller?!?! Makan! Til! Frekkhet!"

 

Sto i kø med én Cola, så kommer det et par og nærmest dytter meg unna med en full handlevogn, tok tak i vogna og holdte vogna igjen, mens jeg så stygt på gubben.

 

Man trenger ikke bruke ord, kroppspråk er nok.

 

Jeg har alltid opplved det motsatte. De med full handlevogn har sagt at jeg kan gå foran hvis de ser at jeg har 1-2 items. Seneste i dag opplevde jeg dette da jeg kjøpte meg en baguett og 2 bananer på meny.

 

Pleier å gjøre det samme selv, hvis jeg tar ukeshandelen og noen bak meg bare skal ha en is o.l.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Litt av problemet med situasjonen "ny kasse åpner" er at det ikke er noen opplest og vedtatt regel for hvordan man skal håndtere en slik situasjon. Dermed vil en person oppleve at en handling er sniking mens en annen ikke synes det. Selv er jeg blitt såpass vant til førstemann-til-mølla-greia som alltid oppstår at jeg faktisk ikke tenker på det som sniking lenger.

 

Selv synes jeg glidelås-prinsippet (annenhver i hver kø) ville vært best og mest rettferdig, fordi det gir cirka samme reduksjon i køtid til alle som er i køen (i motsetning til førstemann-til-mølla som gir full uttelling til de som er rask ute og nesten null uttelling for de som somler litt mer). Men så var det det å få det opplest og vedtatt da.

 

Jeg gjør det ganske enkelt. Når en ny kasse åpner venter jeg noen sekunder og ser over de andre i køen for å gi dem en sjanse til å benytte anledningen, før jeg går rolig bort og stiller meg i kø i den nye kassen. Om jeg da er først gjør bare at jeg smiler litt ekstra inni meg, selv om jeg da hadde 'sneket' meg fordi fem, seks stykker. Som jeg ser det hadde de muligheten til å komme først i den nye kassen, men om de ikke benyttet seg av det av en eller annen grunn er ikke mitt problem.

 

 

Unntaket er jo om de som går til den andre kassen før jeg har full handlevogn, eller om jeg ser køen der fort blir for lang for min smak. Da kan det være greit nok å bare stå i den vanlige køen, til tross for at noen da 'sniker' seg forbi meg. Når det gjelder sånn sniking mener jeg det ikke er noe svart/hvitt, men en gråsone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inb4 mod klager på køsnakking:

Husker jeg stod i kø på kiwi da jeg havnet midt mellom en kameratgjeng. Siden den ene av de havnet bak meg spurte han om ikke han kunne komme forbi siden han bare hadde 1 ting. Så jeg slapp han fram til resten av gjengen, men da jeg betaler hører jeg fra kameratgjengen:

-Din nisse. Du trengte ikke snike i køen, vi hadde jo ventet.

-Jammen, jeg hadde jo bare 1 ting.

-Fyren bak deg hadde bare 1 ting han også.

-Oppsann.

 

Jeg slipper folk forbi om de spør pent. Spesielt om jeg har en stor handlevogn, men da må de nesten spørre også. Forsøk på sniking er jeg ikke så tålmodig med. :nei:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...