Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Når du starter skiftet må du oppgi eksakt hvor mye kassabeholdningen inneholder, så du kan i alle fall ikke oppbevare tips du ikke bokfører der (i vekslepungen). Det er selvsagt umulig for de å holde styr på kontant-tipsen hvis du oppgir litt her og litt der, men når man plutselig har en tusenlapp på seg på jobb og det blir kontroll vil det garantert vekke mistanke. Om du ikke har fått det i tips, kan det jo være logisk at dette er "svarte" penger. Man har et forklaringsproblem hvis man har fått dette som betaling, enten som tips eller annet.

 

"Jeg tok det ut av minibanken"

-"Ja la oss sjekke kontoutskriftene dine"

oops

 

Det er jo bare å ta ut noen tusen fra minibanken det, og legge de pengene hjemme. Uansett nekter jeg å tro at det er mistenksomt å ha noen lapper i lommeboka. Og om de synes det er mistenksomt er det neppe grunnlag nok til at de faktisk hadde kommet noen vei med det heller. Med mindre de driver med overvåkning da, etter mistanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke lenge til en moderator setter en strek for denne tipsdiskusjonen, men min mening er at tips er en uting i Norge og andre land hvor servitører osv. tjener greit nok, mens det er greit i land som USA og Italia hvor servitørene omtrent lever av tipsen. For meg er det urettferdig at en servitør skal få tips mens en butikkansatt ikke får noe, selv om lønnen deres i utgangspunktet er svært lik og de gjør en like god jobb.

 

Japan har egentlig det beste systemet, hvor tips ikke eksisterer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Flytoget var en gang i tiden eid av NSB, og togene de kjører (BM71) er veldig likt NSB's langdistansetog BM73.

 

Så jeg skjønner at folk blir forvirra. Kan tenke meg at det er det samme i Sverige når Tågkompaniet kjørte gamle SJ-lok type Rc6, samme med Connex og TågAB, de kjører gamle SJ-lok med like farger, bare annen logo. Men det er det gjerne enda verre, der har de vel tre eller fire selskaper.

 

EDIT: Mente Bm71, ikke 70.

Endret av Jakke
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meny og Ica har to helt forskjellige, store logoer på bygg. Her snakker vi lok som er 100% identiske, bare med en liten logo i front og/eller på siden i forskjell.

 

Her står en BM71 og en BM73 sammen. Legg merke til den trasige grå farga på BM71ern, altså Flytoget. Det er idag mer sølvfarga ala BM73ern, bare uten blåfarga. Fullt mulig å forveksle når man har det travelt vil jeg si.

ob200602275001m.jpg

 

La meg demonstrere med de svenske også:

SSC_0425.JPG

Bild011.jpg

Endret av Jakke
  • Liker 7
Lenke til kommentar

At togsettene ser like ut er greit nok. De damene er heller ikke de første som ikke har klart å skille NSB og Flytoget, eller NSB og Ruter, for den saks skyld, eller NSB og hvilket som helst buss- eller transportselskap i Norge og verden. Men når jeg forklarer at NSB og Flytoget kjører fra to forskjellige steder, så bør det gå opp for dem at det er en liten forskjell. De bør kunne lese enten "NSB" eller "Flytoget" på billetten sin. Billettene ser i alle fall ulike ut. Hvis de ikke kan det, så bør de enten spørre meg eller vise meg billetten sin. Jeg kunne sikkert spart litt hodebry ved å spørre om å få se billetten, men det gjorde jeg ikke. Det er uansett et stort sprang fra sannheten å anklage meg for å lure dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker generelt nå, ikke spesifikt til disse, siden det er buss for tog for alt som går ut av Oslo nå om dagen.

 

Men det faktum at det ikke er alle som skiller Flytoget og NSB, og mange tror sikkert enda at Flytoget er eid av NSB, jeg fikk ikke det med meg før i fjor selv. Og det er vel gjerne lenge siden det skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en episode for noen år siden der jeg for første gang skulle reise fra Gardermoen til Oslo S. Jeg hadde vært våken i over tredve timer i strekk før jeg omsider bare sloknet i hallen på Gardermoen og forsov meg med over en time til flyet mitt videre mot Kr.sand. Ettersom jeg reiste i kongens klær og egentlig hadde ganske god tid før jeg måtte være fremme, valgte jeg å ta toget isteden (koster lommerusk for uniformerte vernepliktige).

 

Men trøtt, groggy, og overhodet ikke kjent på Østlandet, skaffet jeg meg billett i skranken hos NSB og gikk strakt til Flytoget som var på vei til å gå. Men der kom jeg selvsagt ikke på med NSB-billett, og i utmattelsen kjøpte jeg heller ny billett enn å prøve å lete opp holdeplassen for NSB. Jeg kom meg til Oslo S i god tid til å rekke toget videre til Kr.sand, men jeg kan ikke si det var intuitivt - den gang ihvertfall - hvordan man skilte mellom NSB og Flytoget, og for den saks skyld at de to i det hele tatt var forskjellige selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der har vi igjen den mentale instillingen som vi nordmenn er flasket opp på - bare å hoppe på første og beste tog/buss/ferge, alt er statseid åkke som (noe det ikke lenger er).

 

Skal man reise noe særlig i utlandet (eller Østlandet i 2012 for den saks skyld) er det bare å lære seg først som sist å faktisk skille på ulike transportselskap. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg tenker generelt nå, ikke spesifikt til disse, siden det er buss for tog for alt som går ut av Oslo nå om dagen.

 

Men det faktum at det ikke er alle som skiller Flytoget og NSB, og mange tror sikkert enda at Flytoget er eid av NSB, jeg fikk ikke det med meg før i fjor selv. Og det er vel gjerne lenge siden det skjedde.

 

Alt dette med buss for tog, Flybuss, Flytog hva alt nå heter er barnemat for de som jobber med det og tar tog (etc etc) daglig, men for oss som tar toget to, tre ganger i året er det noe helt annet. Så vidt jeg vet er NSB de eneste som driver med tog her i landet, så hvorda i huleste skulle jeg vite at Flytoget ikke er eid av dem? Dette er selvsagt ikke rettet mot deg, men synes du har noen gode poeng. Men uansett, det blir for arrogant å regne med at alle kan alt mulig om jobben din, om du er i NSB, jobber på Rema eller driver med regnskap. Du kan jobben din så jeg slipper å kunne det. :) Skal jeg ta tog ser jeg på billetten, går til toget som står ført på og ferdig med det. Som betalende passasjer synes jeg godt jeg kan slippe noe mer unødvendig tøv enn det. Er det noe jeg lurer på forventer jeg høflig service uansett hvor teit du synes spørsmålet mitt er.

Endret av vikingkylling
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Meny og ICA har lignende farger, men ingen forveksler dem.

Jeg handler hver eneste dag på en av dem, men husker faen aldri hvilken det er. Bare de har lunchkaker så er jeg fornøyd.

Da vil jeg glatt påstå at du har dårlig hukommelse. Det er snakk om butikker, som er på det samme stedet og er ganske så ulike innvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du en av de som møter opp i SAS-skranken og ikke forstår hvorfor du ikke kan sjekke inn på Norwegian-flyvningen din også? Som reisende har man et ansvar for å vite hvem man reiser med, og det er ikke en konkurrerende bedrifts ansvar å passe på andres kunder.

 

Er ikke alltid så lett for folk når det finnes "Norges Statsfly" og "Flyet" som selskap da vettu ;).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...