Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Stakkars jente. Har vært der selv. Helt skjelven på tellekontoret når jeg venter å få høre om jeg hadde differanse.

" Am, du må telle på nytt igjen. Du mangler et par tusen"

 

alltid like koselig.

 

Etter to fullførte opplæringer så skulle jeg stenge Posten og Tippinga. Tippinga gikk veldig greit, men så kom Posten..."-16000"....kjempe morsomt. Med press fra de andre ansatte om å bli ferdig, samt massevis som skulle gjøres samtidig...huff, i etterkant har jeg advart alle nyansatte om den første kvelden, de får høre fra de andre ansatte som ahr jobbet lengre enn meg at "Det går så greit så" og "Du klarer dette", så kommer jeg "Det kommer til å gå til helvete" "Her har du en plan på hva du må gjøre og når du burde gjøre det, prøv å følg den :)" (Planen min følger ikke sjefens anbefalinger, den er derimot realistisk i motsetning til sjefens anbefalinger). I etterkant har jeg fått takk fra de nyansatte for at jeg advarte dem mot marerittet og fortalte dem sannheten :p

 

Fant i etterkant ut at de hadde tømt 16000 ut av maskinen tildligere da en kasett hadde blitt overfylt, og av en eller annen grunn synkroniserer ikke datasystemet i Posten seg med CashGuard, så man ender opp med minus i kassen og må oppgi en grunn for dette. Da er det veeeldig greit å jobbe kvelden og ikke få informasjon om kasse differanse når man kommer på jobb....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, hvis jeg hadde manglet så mye vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Brutt sammen?

 

Brutt sammen kan du milt si at jeg gjorde...huff, husker fortsatt den kvelden...eller, de kveldene, de første tre kveldene var ille. Gikk bedre etter det heldigvis :thumbup:

 

I etterkant så har jeg skjeldent hatt mer en tja, 1-10kr i feil :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Åh, hadde 0,- i differanse her forleden. Da kan jeg ha hatt så mange sure kunder som bare pøken, ingenting slår følensen av at oppgjøret stemmer.

Lenke til kommentar

Differanse er den nye posen :p

 

Når jeg jobbet i kassa i en bank fikk vi av og til differanser opp i flere millioner. Heldigvis løste det seg altid når vi telte om igjen. Det høres sikkert mye ut, men en million i tusenlapper tar ikke store plassen og er lett å overse :p

 

Lett å snike med seg ut og eller? Kanskje jeg gjør karriere i bankbransjen^^

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjenner bare tanken på så store differanser skremmer livskiten ut av meg.

 

Husker vi hadde en hel dag uten datasystem. Det vil si. Vi fikk slått inn alt, men vi fikk ikke slått ut noe som helst. Endte med en jævlig lang kvittering på slutten av dagen, og maaaaange flere 200,- lapper enn vi ifølge oppgjøret skulle hatt. Heldigvis visste vi hvor vi hadde dem fra (tidligere på dagen hadde vi måttet restarte kassene, og fikk dermed ikke slått inn noe mens de var av, og mistet det vi hadde slått inn fra før). Marerittdag.

 

Og det uten å ta sure kunder med i beregningen. Jeg er rimelig drevet i hoderegning, så å være uten kassen til å ta regningen for meg gikk helt greit, så lenge det ikke var travelt, og en stod og spurte om prisen på en ting, mens en stod og skulle ha så og så mye i veksel, og en ville bare "legge pengene på disken fordi han hadde dårlig tid". Huff så mye kjeft det var å få den dagen. Spesielt når jeg måtte kapitulere og ta frem kalkulatoren, for det ble for mange tall som ikke hørte sammen i hodet mitt. Det gikk tregt.

 

Og kvitteringer. Altså, jeg kan forstå at folk vil ha kvitteringer. Jeg liker å få dem selv. Men at folk ble surere når de måtte få en håndskrevet, underskrevet og stemplet kvittering, i stedet for en kassa skrev ut, enn når de måtte løpe bort til minibanken fordi vi ikke tok kort. Skummelt.

 

Er det foresten noen andre som opplever ett hat mot 200-lapper? Jeg får fremdeles dårlig samvittighet av å betale med dem, om jeg skal ha noe som koster mindre enn 100,-. Etter mange kvelder med alt for mange 200,- og så og si ingenting annet veksel hater jeg dem. Intenst.

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Jeg jobber på Joker. Vi har som kjent Gla'mandag da det er 5% rabatt på alle dagligvarer. Rabatten blir automatisk trukket fra i kassen. Greit nok. Men hvis man returnerer en vare på en mandag, så blir det også trukket fra 5%. En av mine "favorittkunder" (ekstremt ironisk nå) fikk nesten sammenbrudd da h*n fikk igjen kr. 1,50 mindre enn h*n hadde betalt for varen da h*n kjøpte den lørdag. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke kunne gå inn i dataprogrammet i kassen og endre dette, det er styrt fra et eller annet hovedkontor. Kunden klaget til sjefen, som sa akkurat det samme. Og når man returnerer en vare, så får man tilbake den prisen som varen har den dagen den blir returnert. Datasystemet i kassen kan ikke finne ut om varen er kjøpt samme dag eller i forrige uke. Da kunden kom tilbake for å klage for tredje gang, tok sjefen 1,50 fra sin egen lomme og gav kunden. Samme kunde skulle saksøke oss fordi h*n ikke hadde fått med seg ca. 14 kr i vekslepenger. Vi har CashGuard og det er umulig for den i kassen å se om kunden tar med seg vekslepengene eller ikke. Vedkommende kunde har heller aldri, så lenge jeg har jobbet der, kjøpt mer enn 4-5 varer til full pris. Kunden kjøper til gjengjeld alt (og da mener jeg absolutt alt) som er på tilbud eller nedpriset pga dato.

 

Ellers har vi stort sett hyggelige og greie kunder. Og den 19 år gamle jenta som skulle ha en pakke "Prince Metanol"(!) var jo bare herlig... Hun viste til og med legitimasjon.

 

Mulig jeg tar feil nå, men så vidt jeg vet har man krav på å få tilbake det man betalte, ikke nypris.

 

Datasystemet har faktisk tatt kontrollen over de ansatte. Ganske godt gjort egentlig. Nå kommer det selvsagt an på hva grunnen til varereturen er, men er det en "defekt" vare og butikken ikke har flere igjen er jeg riiiimelig sikker på at man har rett på det man betalte tilbake. Da blir det for teit å komme med at datasystemet bestemmer uansett hvor lite penger det er snakk om.

 

Det var ikke noe galt med varen, kunden hadde bare tatt feil av den og varen ved siden av (to totalt forskjellige varer som ikke ligner hverandre i det hele tatt...). Og med CashGuard-systemet så er det umulig for oss å gi ut mer penger enn det kassen "bestemmer".

Endret av -ssi
Lenke til kommentar

Kom på en historie fra rundt juletider. Hadde bestilt noen gaver en måneds tid før julaften. Dem var forhåndsbetalt på nettet, og jeg hadde fått sporingsnummer og alt.

Da julaften nærma seg faretruende hadde jeg fortsatt ikke fått noen hentelapp og iflg sporinga var dem fortsatt i Drammen. Julaften kom, og fortsatt ingen hentelapp. Jeg tenkte, skitt la gå og dro ned til postkontoret, bare for å trippelsjekke.

 

Jeg forklarte situasjonen til den hyggelige dama bak disken og hun bega seg bak for å LEITE etter den. Hylle opp og hylle ned, så tok hun frem en eske med firmalogoen til dem jeg hadde bestilt ifra. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne... der VAR den faktisk. Jeg må ha lyst opp hele posthuset for ho bare kikka på meg, smilte og spurte "... og der var jula redda?"

Jeg signerte villig, og da hun ønska meg God Jul svarte jeg bare at "Tusen takk. Det får jeg så absolutt nå, og det er på grunn av deg!"

 

Makan til eksepsjonell service har jeg aldri i mine levedager opplevd.

Så godt å høre at sånt blir satt pris på! Hvor var dette?

 

Selv pleier jeg alltid å gjøre det samme så lenge vi ikke har massiv kø.

 

 

Lenke til kommentar

Det er dessverre stor forskjell fra postkontor til postkontor. Det jeg bodde ved før var alltid effektivt og flott. Minst to stykker som betjente kunder samtidig, men som regel fler. Her, er det alltid den samme, sure kjerringa som betjener en av de fire lukene. De andre er alltid stengt. Hun er sur, småkjefter og prøver å oppdra meg hvis jeg kommer med en kommentar. Slik som rett før påsken.

 

Jeg gikk inn på postkontoret med mobilen min, hvor det var kommet en hentemelding. På postkontoret fikk jeg nummer 147, og de var på nummer 139. Det var en gammel dame som stod der og betalte regningene sine. Det varte og rakk, og jeg stod i minst tjue minutter før det var min tur. I mellomtiden så jeg flere ansatte i bakgrunnen, som enten spiste eller gjorde andre ting. Det er greit nok at de må spise, men kan de ikke prøve å være litt effektive? Jeg hadde ikke hatt noe problem med at dama bak skranket tok seg en brødskive mens jeg stod der.

 

Da den gamle damen var ferdig, var det bare jeg og en til igjen. Ingen andre gadd å vente. Jeg kom så bort til skranken, og spurte litt bryskt om hvorfor de ikke åpnet en ny luke. Svaret var et morskt blikk, og en beskjed om å forlate kontoret. Jeg nektet, og sa at jeg hadde stått og ventet i tjue minutter, og krevde å få pakken min. Heldigvis hadde en annen mann ventet like lenge, og backet meg opp. Hun hentet så pakken, og kastet den på disken. Ikke et eneste ord ble sagt. Møkkakjærring.

Endret av Hanske
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hm, har også ca samme inntrykk om Posten som Hanske. Gamle, treige pensjonister. De har i hvertfall ikke lært om effektivitet. Bruker så lang tid som de klarer. Er like før jeg eksploderer hver gang jeg er innom posten.

 

Post i butikk er noe annet, her er det som oftest serviceinnstilte og effektive ansatte.

Lenke til kommentar

Motsatt her, post i butikk er random mennesker som ikke helt vet hva de skal gjøre. Kanskje prøver de å være effektive for å komme seg raskt tilbake til sin vanlige jobb, men det skinner ganske greit igjennom at de ikke liker å drive med post i butikk. Derimot var postdamene den gangen vi hadde postkontor alltid veldig hyggelige og hjelpsomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...