Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Da kan de få betalt matpause, og se til faen å komme seg i kassa! De er servicearbeidere, de skal yte en service.

Jeg synes det er rett og slett frekt å kreve noe sånt. Alle arbeidstakere har rett på en (ulønnet) halvtime pause om arbeidsdagen er over 5,5 timer eller noe sånt, uansett hva du mener. Det vil si at denne halvtimen er fritid. Og det å jobbe i butikk er jobben min, ikke livet mitt.

 

Og om det er mye kø når jeg går for å spise, det blåser jeg i, rett og slett fordi vi må spise på tur så det alltid er nok ansatte i butikken. Venter jeg en time med å spise på grunn av mye kø, og neste person gjør det samme, blir det veldig sent før sistemann kan gå og spise... og ettersom man stort sett blir sulten sånn cirka halvveis ut i arbeidsdagen, er ikke dette ideelt verken for trivsel eller helse.

 

Men enkelte kunder er ekstremt kravstore, og forventer at servicearbeidere er der for de, hele tiden, selv på fritiden. Skal jeg gå 8 timer uten mat fordi du ikke gidder å stå et par minutter i kø? :roll:

Jobber du over 5.5 timer har du krav på en halvtimes ulønnet pause, eller en halvtimes lønnet pause hvor du er på vakt hele tiden. Dette har vært oppe før, jeg har svart akkurat det samme før, og fått akkurat like rett før.

 

Jeg som jobber 10 timers skift alene i en bowlinghall kan ikke stenge i en halvtime fordi jeg skal spise? Nei, da har jeg en halvtimes lønnet spisepause hvor jeg må jobbe om det kreves. Og hadde jeg jobbet på posten hadde jeg foretrukket det, og kunne springe til kassa og betjene kunder til det tømmer seg, for så å spise ferdig med god samvittighet.

 

Elektrikere, rørleggere og liknende har lønnet spisepause i tilfelle de må rykke ut på nødtilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber du over 5.5 timer har du krav på en halvtimes ulønnet pause, eller en halvtimes lønnet pause hvor du er på vakt hele tiden. Dette har vært oppe før, jeg har svart akkurat det samme før, og fått akkurat like rett før.

 

Jeg som jobber 10 timers skift alene i en bowlinghall kan ikke stenge i en halvtime fordi jeg skal spise? Nei, da har jeg en halvtimes lønnet spisepause hvor jeg må jobbe om det kreves. Og hadde jeg jobbet på posten hadde jeg foretrukket det, og kunne springe til kassa og betjene kunder til det tømmer seg, for så å spise ferdig med god samvittighet.

 

Elektrikere, rørleggere og liknende har lønnet spisepause i tilfelle de må rykke ut på nødtilfeller.

Du kan ha så mye rett som du bare vil, men poenget er at ikke alle kan (eller vil) ha lønnet pause hvor de må være på vakt. Du kan heller ikke kreve at andre bedrifter skal ha det, bare fordi du dessverre må være alene på jobb i bowlinghallen.

 

Det blir latterlig av deg å klage på at andre ikke vil hjelpe deg i sine ulønnede pauser. Du er jo tross alt enig i at disse skal ha denne halvtimen sin, og problemet ditt er at de sentralt ikke går over til lønnet pause med vakt, som er en helt annen problemstilling.

 

Jeg bare elsker kunder som ringer Post i butikk og spør om pakken er kommet - uten å presentere seg og uten å ha noe som helst sporingsnummer tilgjengelig. Hvordan i all verden mener de at jeg skal vite hvilken pakke de snakker om da? :wallbash:

"Dere kan da ikke få så mange pakker hver eneste dag! Pakken er fra Kondomeriet og vekten tilsvarer ca. fire butt-plugs. (jeg er et stort rævhøl)"

Endret av Zeke
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har 2 historier fra tele2, der jeg er kunden.

 

Den ene gangen, så blei jeg møtt av ei sur kjerring som tydeligvis hadde mensen, så jeg valgte ikke å kjefte på henne. Så sendte jeg en koselig hat-mail til tele 2, og ble senere oppringt av ei søt jente som sa at det ikke skal skje at folk er sånn, og guidet meg gjennom det jeg lurte på - og slapp å betale neste telefonregning!

 

Neste gang så hadde telefonen min streika, og jeg krever ikke så mye av meg og er koselig. På andre enden så vet jeg ikke om han var homofil eller ei, men morsom uansett: Jeg var skikkelig frustrert og visste ikke hva jeg skulle gjøre siden jeg er avhengig av telefon pga jobb.

 

Han svarte med skikkelig barne/femenien -stemme: Jammen jammen, jeg skjønner, og ska ordne sånn at du sender telefonen gratis inn og får lånetelefon om det tar mer enn 7 dager, og prøvde å trøste meg:p

 

Jeg lo skikkelig godt da :)

 

 

 

Eller en morsom historie der jeg stod i kø foran en gammel dame i en mix kiosk, hun hadde mistet en tusenlapp, og han bak disken og jeg vi så på hverandre og nikket "HELL YEAH! SPLITT!"

 

Men jeg, av instinkt, sa i fra til damen... stod igjen med blanda følelser da : p

 

 

 

Eller fyren på peppes som ville ha pepper steak, under pizzautvalget og ble forfjamset over at han fikk pizza og ikke biff... Men kompisene hans bare mobba han og lo av ham :)

 

Ellers så hater jeg når folk på peppes sier "DØØØH, eller plystrer, eller ikke ser meg inn i øynene og verken hilser eller si hadet... jeg forventer ikke tips, men heller høflighet og koselighet. "Den beste tiden er den du deler med andre"

 

men det er en episode fra peppes som har virkelig har satt sine preg, er om en kompis av meg. Det var en fyllik som jeg først hadde nekta servering, og så var en ei ung ei under opplæring som serverte øl allikevel, men kompisen min sa tydelig ifra at dette var en glipp og gav han grunnen. Og han gav ham igjen penga, og tok ølet hannes. Og så begynte fylliken med trusler og rasistiske tilrop til kompisen min - han er fra tyrkia og er 1.6 høy og spinkel, bare tok i mot og var høflig, men fikk fylliken ut etter mye men. Og det var om sommeren, og det var ca 50 stk ute hos oss. En del reiste seg, men samtlige gav kompisen min applaus for å bevare roen og opptrådte profesjonelt og høflig selvom !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sier det er teit at bedrifter ala posten ikke har lønnet pause, det hjelper mange. Ting skal gå rundt, skal en elektriker hente en pakke med stuff til en hastejobb, så er ofte skjebnen satt opp sånn at det sekundet han trekker en kølapp, så går en av de to på jobb til pause, mens postkontoret fylles fort opp, og han må vente lenge.

 

Selvfølgelig, han kan ikke gjøre noe med det, men her hjemme har jeg lagt merke til at ofte går de ansatte til pause når ståa er som verst på postkontoret, for å komme tilbake fra pause når den stakkars personen som sto alene har klart å tømme postkontoret for folk.

Lenke til kommentar

Jobber du over 5.5 timer har du krav på en halvtimes ulønnet pause, eller en halvtimes lønnet pause hvor du er på vakt hele tiden. Dette har vært oppe før, jeg har svart akkurat det samme før, og fått akkurat like rett før.

 

Jeg som jobber 10 timers skift alene i en bowlinghall kan ikke stenge i en halvtime fordi jeg skal spise? Nei, da har jeg en halvtimes lønnet spisepause hvor jeg må jobbe om det kreves. Og hadde jeg jobbet på posten hadde jeg foretrukket det, og kunne springe til kassa og betjene kunder til det tømmer seg, for så å spise ferdig med god samvittighet.

 

Elektrikere, rørleggere og liknende har lønnet spisepause i tilfelle de må rykke ut på nødtilfeller.

Jeg vet ikke all verden om å jobbe i en bowlinghall, men de gangene jeg har vært innom en, har personen på jobb hatt god tid til å gjøre andre ting mellom kundene. Da kan man sikkert ha litt mat ved siden av seg som man kan spise mellom kundene. I en butikk, spesielt i en spesialbutikk som jeg jobber i hvor vi må prate mye med kundene, kan jeg ikke stå og gomle mat samtidig. Det skjønner du sikkert.

 

Det er heller ikke alltid man kan "betjene kunder til det tømmer seg", fordi det er ikke sikkert at det tømmer seg den første halvtimen, eller timen for den saks skyld. Og som sagt, forskyver jeg min pause, forskyver jeg alles pause. Og hvis alle skulle forskjøvet sin pause litt, så blir det veldig sent før sistemann kan spise i forhold til når han/hun slutter på jobb. Jeg opplevde dette en periode på min forrige arbeidsplass, og fordøyelsen min ble helt "fucka".

 

Når det er sagt, har jeg ofte avsluttet pausen min tidligere enn normalt, eller forskjøvet den noen minutter og heller tatt de minuttene kortere pause, hvis det har vært sterkt behov for det. Men jeg synes det blir feil av kunder å kreve at man skal gjøre dette. Jeg tror mange av de ikke hadde vært like glade om jeg plutselig krevde at de skulle ta 20 minutter kortere pause av en eller annen grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror mange hadde reagert om jenta i kassa satt og gomlet på en wiener og knapt hadde fått ut et "hei" i mellom all tyggingen. Det er forskjell på arbeid, i enkelte yrker er det naturlig å ta seg en matbit når en har sjanse. I andre er det naturlig at alle tar pause likt mens i andre igjen så er det vanlig (og viktig) at de ansatte rullerer på pausene. Det burde strengt talt ikke være vanskelig å respektere det.

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
men her hjemme har jeg lagt merke til at ofte går de ansatte til pause når ståa er som verst på postkontoret, for å komme tilbake fra pause når den stakkars personen som sto alene har klart å tømme postkontoret for folk.

Det er nok fordi lunsjpausene til de på postkontoret, og til ansatte i andre bedrifter, ofte faller på samme tidspunkt. Det er alltid mye mer folk i butikken når det er lunsjtid (uavhengig av om en av oss har tatt lunsj eller ikke), fordi alle ordner ting i lunsjen som de ikke har tid til ellers på dagen.

 

Men det burde være mer enn én person på jobb. Der jeg jobber, er vi minimum 6 personer på jobb under lunsjtider, og da merkes det ikke så mye om en eller to personer tar lunsj.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, han kan ikke gjøre noe med det, men her hjemme har jeg lagt merke til at ofte går de ansatte til pause når ståa er som verst på postkontoret, for å komme tilbake fra pause når den stakkars personen som sto alene har klart å tømme postkontoret for folk.

Jeg vil tro at selektiv hukommelse skal ha en stor del av skylden for at du tenker dette. Når det er sagt, så er det som regel mest folk rundt lunsjtider i alle butikker uten at har helt skjønt hvorfor.

Lenke til kommentar

Det ble nevnt, butikker stenger ofte når du er ferdig på jobb, ergo er lunsjpausen et fint tidspunkt å dra på butikken på.

 

Men jeg merker at hver gang jeg er på Posten (spesifikt), så er det alltid stappa med folk, og en kasse åpen. Av de 10 siste gangene, har jeg sett to eller mer kasser åpen to ganger.

Lenke til kommentar

Jeg skal jobbe på søndag. Skal skaffe noen artige historier! :D

 

Kan begynne med en fra forrige gang jeg jobbet.

 

Jeg jobbet på en av barneattraksjonene, og en av ungene fant den så morsom at han absolutt ikke ville gå av! Det var jo forsåvidt greit når det ikke var særlig kø, men den køen kom plutselig veldig fort, og han holdt fast i karusellen med armer og ben. Skrek "neii!! jeg vil kjøre meeer!!".

 

Gøy å se på fortvilte foreldre som blir sett på, mens de prøver forbrilsk å få ungen til å slippe.

Endret av Sk!ppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde noen fine i dag:

 

1 - Ei dame som kjøpte middag til seg og gubben, orka visstnok ikke lage selv i dag. Den bestod av intet mindre enn to kyllingburgere, to store hamburgere (200g), en liten burger (100g), to halvlitere med cola og tre ulike sjokolader.

Dette var en forholdsvis stor bestilling og jeg spurte to ganger for å være på den sikre sida. Fikk da svaret: "Ja, to kyllingburgere og to store. Jeg har en stor mann."

 

Første jeg så for meg var Jabba The Hutt i menneskeform.

 

2 - En litt eldre herre med måne og grått, tynt hår, briller, t-skjorte fra 1992 stappet opp i buksa og en snerten liten vom hengende utover fylte varm sjokolade på kaffekoppene sine. "Kaffemaskinen fyller nesten ikke mer enn tre kvart full kopp!"

"Jaha?" Sa jeg, og i mine øyne var det ingenting galt med mengden sjokolade han fikk i koppen. Slik jeg så det var det strengt tatt akkuratt plass til lokket, som er ca 1cm høyt.

"Ja, noen maskiner fyller sånn at det er så mye igjen" *viser med lang-og-pekefingermål.*

 

Noen har tydeligvis alt for lite å klage over her i livet. :roll:

Lenke til kommentar

1 - Ei dame som kjøpte middag til seg og gubben, orka visstnok ikke lage selv i dag. Den bestod av intet mindre enn to kyllingburgere, to store hamburgere (200g), en liten burger (100g), to halvlitere med cola og tre ulike sjokolader.

Dette var en forholdsvis stor bestilling og jeg spurte to ganger for å være på den sikre sida. Fikk da svaret: "Ja, to kyllingburgere og to store. Jeg har en stor mann."

 

Første jeg så for meg var Jabba The Hutt i menneskeform.

 

 

 

Hehe. Minner meg om en gang jeg jobbet på juleaften. Inn kommer ei eldre dame og må gjøre storhandel. Hun hadde nemlig litt i forveien fått telefon fra de tre sønnene sine om at de hadde bedt seg selv til julemiddag. Hun fikk jo ikke vite det før enn godt utpå dagen på selve juleaften når det forlengst er tomt for skikkelig julemat. Det ble en del pakker Fjordlands på de ja.

 

Synes synd på henne. Rimelig frekt av ungene hennes å be seg selv til middag så sent, burde jo skjønne at slikt burde avtales på forhånd slik at man faktisk kan planlegge middag og annet.

 

Edit: I tillegg skulle de overnatte hadde de bestemt.

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tirsdag var jeg på forsiden i lokalavisa med stort bilde ang en repotasje(som siden ble en stor nyhet i mer eller mindre hele medianorge). Jeg satt i kassa det meste av dagen(når jeg ikke var opptatt med å snakke med media som ringte hele dagen), og det var ganske spesiell opplevelse å se kunder som kikker på bildet i avisa, kikker på meg, kikker tilbake på bildet. Og jeg bare sier "Ja, det er meg." Var og mange som lurte. Og noen som nesten ikke turde se på meg en gang ;)

 

Og sa var det mange som jeg hørte si: "Han jobber jo her." Og jeg satt rett foran de omtrent :)

 

Hadde fri onsdag og var på jobb igjen i dag(tordag). Fikk høre at det var mange som hadde spurt etter meg på onsdagen. Og var faktisk noen som hadde spurt etter meg i dag og mens jeg var på jobb.

 

Så skal jeg jobbe i helga, kan bli morsomme historier etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tirsdag var jeg på forsiden i lokalavisa med stort bilde ang en repotasje(som siden ble en stor nyhet i mer eller mindre hele medianorge). Jeg satt i kassa det meste av dagen(når jeg ikke var opptatt med å snakke med media som ringte hele dagen), og det var ganske spesiell opplevelse å se kunder som kikker på bildet i avisa, kikker på meg, kikker tilbake på bildet. Og jeg bare sier "Ja, det er meg." Var og mange som lurte. Og noen som nesten ikke turde se på meg en gang ;)

 

Og sa var det mange som jeg hørte si: "Han jobber jo her." Og jeg satt rett foran de omtrent :)

 

Hadde fri onsdag og var på jobb igjen i dag(tordag). Fikk høre at det var mange som hadde spurt etter meg på onsdagen. Og var faktisk noen som hadde spurt etter meg i dag og mens jeg var på jobb.

 

Så skal jeg jobbe i helga, kan bli morsomme historier etterhvert.

 

Hadde en kar som jobbet på den lokale ICA'en her noen år tilbake som hadde funnet sin biologiske mor igjen da han var i Kina og vant CPL(elns, 'VM' i cs). Ganske tidig å se på avisen og deretter se at fyren sitter i kassen rett foran deg.

Lenke til kommentar

En ting som IKKE skaper godt arbeidsmiljø, er folk som er syke og smittsomme, og tror de er sååå tapre fordi de allikavel møter opp på skole og jobb. I morra er det noen andre som er syk på grunn av deg.

 

Jeg hatet sånne da jeg gikk på skolen.

 

Selvsagt avhengig av hvilket yrke det gjelder. Har du null kontakt med kunder og kolleger er det greit.

Jeg synes det er irriterende med folk som ringer seg inn syk, og neste dag får du høre at de var på fest samme kveld eller noe…

Og på skolen er det jo nesten viktigere med lite fravær, enn bra karakterer. Jeg går på skolen hvis jeg hoster litt, men jeg holder meg hjemme hvis jeg er VELDIG syk…

 

Var på statoil i går og fylte bensin og en som var ferdig for dagen betjente meg!:D

Når jeg jobbet på Statoil, hendte det seg ofte at jeg var igjen 5-10 minutter og hjalp kollegaene mine hvis det var mye folk, og det var noe som måtte gjøres, og som er håpløst å gjøre når man er alene. Og de gjorde det samme for meg når jeg trengte det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...