Gå til innhold

Dings som varsler strømbrudd med sms


Anbefalte innlegg

Halloen

 

Jeg har et serverrom med tre maskiner som surrer og går 24/7. Det er kritisk at alle maskinene går hele tiden, og siden dette er hjemme hos meg oppdager jeg ikke om strømmen går midt på dagen. Har jeg uflaks kan maskinene gå ned fem over åtte og jeg merker det ikke før langt utpå ettermiddagen - så sant ikke jeg selv er innom en av nettjenestene, eller en kunde gidder å sende en e-post.

 

Det jeg ønsker å finne er en dings jeg kan putte i strømkontakten som varsler med en sms med en gang strømmen går. Det finnes et slikt produkt i USA, med den passer kun til 110V.

 

Det finnes UPS'er som varsler strømbrudd, men jeg er ikke interessert. Det er alt for dyrt i forhold til at maskinene kun slås av på en hyggelig måte. Når UPS'er kommer med et par timers drift, da skal jeg vurdere det :)

 

Jeg har også kikket på hyttami.no og lignende produkter som har strømbruddvarsling, men det blir jo ganske dyrt når alt jeg trenger er en "mobil" i stikkontakten som sender en sms når strømmen blir borte.

 

Noen som vet om noe eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømbrudd er jo ikke så vanlig i norge, så når du sier at strømmen går, er det sikringen din som ryker da?

 

 

Her er en litt jallaløsning jeg kom på.

 

Var borti noe som her JGrinder en gang, brukte det til å stressteste en (web)server.

 

Eksempelet er. Du har et skjema på web som kunder fyller ut. Først gjør jeg det en gang. JGrinder "tar opp" det jeg gjør. Etterpå sier jeg til Jgrinder at "gjør dette, men vær 200-brukere.

 

Det er opplegget.

Hvis du da "tar opp" en innlogging på gulesider og sender en gratis sms derfra, kan du senere på kommando få jgrinder til å gjøre det samme.

 

Så kommer catchen.

Du må ha en UPS som dekker PCen som kjører jgrinder,router/switch og evt modem.

Kjøp en UPS som lar deg starte programmer når den merker at strømmen er borte.

 

Når strømmen forsvinner gir UPS beskjed til maskinen, maskinen kjører jgrinder og sender sms til deg før maskinen etter noen minutter slår seg av.

 

 

Ikke så elegant kanskje, men bør virke. Problemet er først dersom gulesider endrer oppsettet sitt, da må du "ta opp" en ny sekvens.

 

 

 

EDIT: Bare grinder:

http://grinder.sourceforge.net/index.html

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Du kan ofre en laptop med godt batteri / eller leie ekstern server til å sende wakeonlan hvis serverne er av.

 

Eller programmere en mikrokontroller til å slå på serveren når den ikke får strøm fra 12volten. Mikrokontrollere er gøy.

Annbefaler denne siden man kan legge ny programvare på den via usb.

Endret av yxrkt
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er på utkikk etter det samme som trådstarter her.

 

Jeg har UPS med mailvarsling osv... men trenger noe som kan sende SMS. En relativt enkel dings....ikke en server. Den skal stå på strømkursen til et ystekar, inne i et våtrom, så det kan ikke være en ups eller en server.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti og laget tilsvarende på jobben. Men da snakker man om en PLS med spenningsmåling og et GSM-modem + et batteri. Blir fort noen 1000. Skulle tro det skulle finnes en enklere løsning.

 

 

EDIT:

Finnes jo noen slike hytteløsninger, de burde jo kunne gjøre dette på et vis. Men er noen 1000 pluss abo:

 

http://www.hyttami.no/nettbutikk/hyttamicomfort

 

Denne var kasnkje ikek dum, da er man endel ned i pris.:

https://globy.secure.flexiweb.no/productview/20130622/

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er ikke bare at du ikke vet når strømmen går eller ikke, men at strømbrudd faktisk kan skade elektrisk utstyr som er tilkoblet, og datautstyr er veldig utsatt. Dersom du i tillegg har kunder som betaler for et produkt levert/driftet av dette utstyret er det en god investering med en UPS som sørger for at tilkoblet utstyr slår seg av skikkelig og samtidig filtrerer bort spenningstopper som kan komme ved strømbrudd.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noe sted det eksplisitt står at den varsler strrømbrudd.
# To alarminnganger på hovedenhet, og ytterligere to på hver tilleggsenhet

# Ved alarm sendes SMS til opp til 10 ulike mottakere

 

Bare å bruke et rele som henger på 230V, og som gir varsel til en av de alarminngangene ved strømbrud skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noe sted det eksplisitt står at den varsler strrømbrudd.
# To alarminnganger på hovedenhet, og ytterligere to på hver tilleggsenhet

# Ved alarm sendes SMS til opp til 10 ulike mottakere

 

Bare å bruke et rele som henger på 230V, og som gir varsel til en av de alarminngangene ved strømbrud skulle jeg tro.

Det burde ikke være noe problem, eller du kan koble reléet på feks 12Ven på PCen så får du beskjed om den går ned av andre årsaker også. I tillegg kan du koble et 230V relé til utgangen (kontakta) på denne og koble det til power-bryteren på pcen så kan du starte/restarte den via telefonen også. Du kan også koble til batteri slik at den kan gi varsel selv om strømmen har gått.

Lenke til kommentar

Men står det noe om at denne enheten fungerer når nettspenningen er borte? Den burde jo kunne ha et lite batteri og fungere som en vanlig mobiltelefon, men ser ikke at det står.

 

Videre så er man vel i en gråsone om man begynner å koble 230V-relê på egenhånd?

Lenke til kommentar
Men står det noe om at denne enheten fungerer når nettspenningen er borte? Den burde jo kunne ha et lite batteri og fungere som en vanlig mobiltelefon, men ser ikke at det står.

 

Videre så er man vel i en gråsone om man begynner å koble 230V-relê på egenhånd?

Det står at den kan tilkobles oppladbart batteri slik at den kan bruke det hvis strømmen er borte. Om du ikke er sertifisert til å koble 230V er det ikke noe problem å ta en gammel 12V lader/adapter å plugge i og bruke et 12V relé.

Lenke til kommentar
Men står det noe om at denne enheten fungerer når nettspenningen er borte? Den burde jo kunne ha et lite batteri og fungere som en vanlig mobiltelefon, men ser ikke at det står.

 

Videre så er man vel i en gråsone om man begynner å koble 230V-relê på egenhånd?

Det står at den kan tilkobles oppladbart batteri slik at den kan bruke det hvis strømmen er borte. Om du ikke er sertifisert til å koble 230V er det ikke noe problem å ta en gammel 12V lader/adapter å plugge i og bruke et 12V relé.

 

Jeg overså denne linjen 5 ganger:

Ingen separat strømforsyning trengs, men batteribackup mulig å koble til

 

Da er jeg fornøyd:-)

 

Det man må ha er altså:

- Denne enheten - 1400kr

- Simkort med abo - ? (dette må man jo ha uansett hvilken løsning man velger.

- Batteri - ca 90kr på biltema

- 12V adapter - ca 60kr på biltema

- 12V Rele - 100kr på clas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...