Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Hvordan ligger egentlig FRP ann mtp. klimapolitikk. Har de en "plan"?

FRP er det eneste partiet som tviler på om klimaendringene faktisk skjer. De ønsker å redusere klimaendringene med å bygge store veier, og gjøre det billigere å kjøpe nye biler. Jeg synes klimapolitikken til FRP er ganske tåplig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo bistand er galt... annet enn i katastrofer... og vil ikke hjelpe når har hard proteksjonisme fra vesten og ikke lar fattige land delta i markedet!

Fjern alle tollsatser i verden, forby det, så vil man slippe å gi bistand til de aller fleste land.

Det er bare tull at fattige land ikke får delta i markedet ...

De får delta, men ikke på det nivået de ønsker, stort sett alle land i Afrika krever gjennom Verdens handels organisasjon mindre proteksjonisme, når land som Norge har 400 % tollsatser på enkelte matvarer.. da er det ikke så lett å delta... med den jævla proteksjonismen.

Vi har ikke tollmurer mot de fattigste landene, i tillegg så er det endel andre ordninger, avtaler og fuglene vet mellom EU og enkelte fattige land som fritar dem fra tollmurene.

 

Det er nok fremdeles endel tollmurer, men bildet er noe mer nyansert enn hva enkelte "frihandelspredikanter" gir uttrykk for.

Lenke til kommentar

AP/SV/SP planlegger garantert et stunt i Høyanger opp mot valget for å vise hvor mye de gjør for de Fundo oppsagte. Her er det noe på gang, for det er merkelig at noe ikke har skjedd ennå når vi vet at Årdal fikk den legendariske dørfabrikken.

 

Kanskje de sparer opp et lignende tiltak, helt strategisk? Vi får vente og se. Jeg er uansett registrert nå med spådommen på denne siden.........

Lenke til kommentar
Hvordan ligger egentlig FRP ann mtp. klimapolitikk. Har de en "plan"?

FRP er det eneste partiet som tviler på om klimaendringene faktisk skjer. De ønsker å redusere klimaendringene med å bygge store veier, og gjøre det billigere å kjøpe nye biler. Jeg synes klimapolitikken til FRP er ganske tåplig.

http://www.frp.no/no/Vi_mener/

 

Her står det litt. Angående det du sier så sier vel FrP at de synes kritiske røster ikke blir tatt på alvor eller blir hørt, mtp klimaspørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å stemme enten høyre eller AP. Vil helst ikke stemme AP, men er redd for at Høyre kommer til å vakle. De er liksom ikke helt det sterke, mektige høyrepartiet jeg ønsker meg. FrP igjen er for liberale og for usikkert. Hvis de hadde satt bena på bakken og startet med litt realpolitikk, og kanskje hatt ei eller to regjeringstider å skryte med, da kanskje jeg ville stemt på dem. Men de bør skifte ut slagordet sitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hoy.

 

La oss si at f.eks AP får 40% av stemmene ved valget. FRP og Høyre får også 40% av stemmene.

AP vil ha en regjering, og FRP og Høyre vil også ha en regjering sammen.

 

Men blir vel da hvem de resterende 20% støtter seg til som bestemmer hvem som får makta, men hva hvis det blir likt, hva skjer da? Omvalg? Bestemmer kongen? loddtrekning?

Lenke til kommentar
Hoy.

 

La oss si at f.eks AP får 40% av stemmene ved valget. FRP og Høyre får også 40% av stemmene.

AP vil ha en regjering, og FRP og Høyre vil også ha en regjering sammen.

 

Men blir vel da hvem de resterende 20% støtter seg til som bestemmer hvem som får makta, men hva hvis det blir likt, hva skjer da? Omvalg? Bestemmer kongen? loddtrekning?

 

Det kan i utgangspunktet aldri bli en slik situasjon (med mindre et eller flere partier, med et oddetall mandater, ikke støtter noen av alternativene), ettersom det er 169 stortingsrepresentanter, og det jevneste utfallet da blir 85-84.

 

I utgangspunktet etter Grunnlovens §12 er det faktisk Kongen personlig som bestemmer sammensetningen av Statsrådet (Regjeringen), men konstitusjonell sedvane er at han først henvender seg til det største partiet. Om et flertall av Stortingets medlemmer er misfornøyde med sammensetningen (enkeltpersoner eller hele regjeringen), og får flertall for et mistillitsforslag etter grl §15, så må de(n) nevnte Statsråd(er) søke avskjed. Etter grunnloven er det da fremdeles opp til Kongen å komme opp med ett nytt forslag, men sedvane er vel at han da søker råd fra det/de parti(ene) som fremmet mistillitsforslaget.

 

Om det er mulig å stemme blankt i et mistillitsvotum er jeg særdeles usikker på; er det ikke det, så må det som nevnt over få et utfall i den ene eller andre retning, pga et oddetall representanter.

 

Vi kan tenke oss en hypotetisk situasjon hvor FrP+H stiller mistillitsforslag mot en rødgrønn regjering, og får flertall med støtte fra V+KrF, mens SP/AP/SV noe senere, etter at Kongen/FrP/H har stablet sammen et forslag til nytt Statsråd, stiller mistillitsforslag mot dette Statsrådet, og også da får flertall for forslaget, med støtte fra V+KRF. Resultat: Stort hodebry for Kongen... Imidlertid vil nok partiene i vippeposisjon vise seg litt mer ansvarlige enn å vise mistillit til begge alternativer, uten at jeg skal si noe mer om hvem de faktisk vil støtte (men Lars Sponheim har vel sagt det ganske klart; Heller Jens enn Jensen)

 

Faktisk, så kunne vel kongen prøve å sette sammen en koalisjonsregjering av FRP/H/AP/SV om han ville, med da ville FRP+H stille mistillitsforslag til Statsrådene fra AP+SV, og omvendt, og det ville bli en salig røre...

Lenke til kommentar

KrF styrte i stort mindre tall, og fikk gjennom de fleste av sine saker. Det er iallefall mitt inntrykk etter Bondevik-tiden. Dem som stemte KrF den gang fikk jaggu godt betalt for stemmen sin i forhold til dem som har stemt FrP i alle år.

 

Det begynner å bli noen år siden, men jeg mener å huske at det ble lovet blant annet kontaktstøtte og røykelov. Hva SV har lovet i denne perioden trenger vi ikke gå inn på, men Siv er en jævel på å svelge kameler. Hvordan er det nå med denne barnehagedekningen for tiden? ;)

Lenke til kommentar

Mulig at dette er blitt nevnt før, men det fortjener uansett å gjentas. Hvert eneste valgår kommer en bråte valgtester, og de er stort sett alltid like dårlige. Nå har imidlertid Aftenposten lansert en test som er svært god, som har utfyllende informasjon om alle spørsmålene, en videofunksjon der en politisk journalist snakker om de store temaene, samt vekting av spørsmålene. Jeg tror denne kan være svært nyttig for førstegangsvelgere og andre som er usikre på hvor de står.

 

Aftenpostens valgomat

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å stemme enten høyre eller AP. Vil helst ikke stemme AP, men er redd for at Høyre kommer til å vakle. De er liksom ikke helt det sterke, mektige høyrepartiet jeg ønsker meg. FrP igjen er for liberale og for usikkert.

Mener akuratt det samme :/

 

Ap gjør ikke nok der jeg vil at de skal gjøre ting, men er ellers flinke. Høgre er jeg mest enig med, men de virker rett og slett inkompetente. :(

Selv om FRP er flinke og har en god del gode meninger så er det uaktuelt - da det gode ikke veier opp for de dårlige, lite gjennomtenkte, populistiske og fordommsfulle utsagnene de kommer med.

 

Jeg må bestemme meg snart da jeg må forhåndsstemme iløpet av neste uke på grunn av flytting. Liker det ikke, hehe.

Lenke til kommentar

Sovehest: Selv om Krf fikk igjennom en del saker når de satt i regjering så var ikke det saker de var alene om. De som alle andre var uansett nødt til å få flertall på stortinget :p

 

Men ja, det er mulig at det blir hodebry av slike ting som dette, men politikerne på stortinget har sålangt vist å håndtere slik ganske greit synes jeg så de har gjort seg fortjent til litt tilitt på det området synes jeg. Er fint lite bekymret :)

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

VG har en partitest. De aller fleste som tar testen havner hos FRP. Hvordan stiller du deg til sakene de tar opp?

 

Her er mine meninger:

 

Bør folk få tilbud om aktiv dødshjelp?

-Nei, det åpner for at mennesker med sinnslidelser kan ta avgjørelser de egentlig ikke står for. Videre har vi medisiner som ikke fantes før som letter smertene. Noe må vi overlate til naturen å avgjøre.

 

Bør antall privatskoler begrenses?

-Ja, privatskoler fører til risiko for lavere kompetanse blant lærere, mindre kontroll i forhold til statens retningslinjer og ikke minst fordyrende skolegang for elevene. Det fører også til forskjellsbehandling og klasseskille i samfunnet, noe det Norge jeg kjenner ikke står for.

 

Ønsker du å fjerne skriftlig sidemålsundervisning?

-Ja, det bør ikke være tvang å lære to norske språk. Vi klarer fint å kommunisere med hverandre uansett, og det å lære to nesten identiske språk er en tungvint tankegang som mer størrer enkeltes prinsipper en praktisk funksjonalitet i samfunnet. De ressurser som i dag brukes på sidemål, kan med fordel heller brukes til et ekstra obligatorisk fremmedspråk som fransk eller spansk.

 

Bør det være en makspris på hva skolefritidsordning for elever fra 1. til 4.klasse skal koste?

-Ja, noe annet vil føre til klasseskille i samfunnet da ikke alle foreldre vil kunne ha råd til å ha barna sine på fritidsordningen. I verste fall må barn gå hjemme alene med fratatt mulighet til å sosialesere seg med andre barn fra rikere familier.

 

Bør elever i 5.klasse få karakterer?

-Selv om jeg mener skolen er blitt for mye lek og moro sammenlignet med skolesystemet for 20 år siden, er det for tidlig med karakterer i 5. klasse. Selv om det kan være nyttig å tilvende elevene et karaktersystem, har knapt karakterer fra utdanning så høyt som i videregående noe å si i en jobbsøknad. Karakterer uten relevans for fremtiden har ingen nytte. Dagens ordning med at elevene tilvended karaktersystemet i ungdsomsskolen er god nok

 

Er du for heldagsskole?

-Nei, en heldagsskole er for lenge for elevene. Det er viktig at skolen ikke tar helt over for familielivet og lekser hjemme. Barn trenger mer fritid enn voksne, og det er ikke all læreprosess som ligger i skolen. Sosialisering med andre barn utenom skoletid og de aktiviteter barn da foretar seg er vel så viktig i det man kan kalle livets utdanning.

 

I dag åpner Norge for å ta imot rundt 1200 flyktninger gjennom FN-systemet.

Bør Norge ta imot flere eller færre kvoteflyktninger?

-Norge tar imot for mange flyktninger i forhold til nasjonens størrelse. Hjelpen bør gis der den trengs. Det er traumatiserende for flyktninger å måtte tilpasse seg et helt nytt og fremmed samfunn, samtidig som det medfører store samfunnsproblemer for oss også. Det er forskjeller i verden, og vi må bare akseptere det. Alle kan ikke hjelpes.

 

Bør det være valgfritt for kommunene å ta imot flyktninger på asylmottak?

-Nei, det ligger allerede for mye makt i kommunesektoren. Uten statens involvering vil det kun være de største kommunene som ønsker å ta imot flyktninger uten, da problemer med flyktninger ikke er så gjennomsiktig i store samfunn. Småkommuner klager fort og kan alt for enkelt takke nei til flyktninger dersom staten ikke skal ha vetorett.

 

Hvem er best egnet til å tilby eldreomsorgstjenester?

-Kommunen og frivillige organisasjoner er best egnet, fordi det da er under statlig kontroll i henhold til hva velgerne ønsker. Dette gir best kvalifisert personell i omsorgssektoren. Man må ikke glemme at man selv kan bli gammel en dag og bli avhengig av eldreomsorg.

 

Er det viktig for deg at eldre skal ha rett til å velge sin faste hjemmehjelp?

-Det finnes ikke nok personell til at man kan velge og vrake. Jeg er heller for et system hvor man kan klage dersom man mot formodning ikke skulle være fornøyd med hjemmehjelpen.

 

Ønsker du å øke bilavgifter og bensinavgiften for å tvinge ned privatbilbruken?

-Jeg ser ingen hensikt i å få ned privatbilbruk. Det fungerer heller ikke å øke avgiftene. Folk kjører like mye, men betaler bare mer for det. Igjen fører det til klasseskille hvor slike avgifter kan gi katastrofale følger for lavtlønnede mens rike går fri. En stadig presentasjon av tall og statistikk fra miljøbekymredes side har gitt samfunnet og media et ensporig og kanskje feilaktig syn på hvorvidt vi har et miljøproblem eller ei.

 

Bør det innføres rushtidsavgift for å minske privatbilismen og øke utbyggingen av kollektivtrafikk?

-Bygg heller flere veier og mer kollektivtrafikk for å få bort rushtrafikk. Angående miljøhensyn gjelder mitt forrige svar, men mer kollektivtrafikk kan selvsagt begrense usunt svevestøv i de store byene.

 

Bør vi åpne for oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen?

-Ja, Nord-Norge bør også få muligheten til å utvikle seg. Videre må vi fortsette å satse på eksport av olje og gass da annen industri og næringsvirksomhet i Norge er omtrent nedlagt av miljøhysterikere.

 

Hvor mye bør Norge gi i bistand?

-Det bør begrenses da vi allerede gir for mye i forhold til andre land. Hvorfor skal Norge alltid måtte betale de høyeste regningene?

 

Bør Norge trekke sine militære styrker ut av Afghanistan?

-Ja, vi har ingenting i Afghanistan å gjøre. Dette konfliktfylte området bør løse problemene sine selv. De ønsker heller ikke at vi skal involvere oss, så hvorfor ikke bare la dem få viljen sin? Vestens involvering i Østen fører bare til flere terrorangrep.

 

Bør vi ha ulv i norsk fauna?

-Ja, vi må la naturen gå sin gang. Ulven har et naturlig habitat i Norge, og vi er ikke i etisk posisjon til å kunne regulere dette.

 

Bør Sametinget legges ned?

-Ja, hva skal vi med et sameting når vi har storting? Enten må samene ærklere uavhengighet eller så må de godta at Norge styres fra Oslo og at de må forholde seg til fylkesting og kommunestyrer som alle andre folk i Norge.

 

I dag er foreldrepermisjonen 46 uker med full lønn og 56 uker med 80 prosent lønn. Bør denne utvides?

-Persmisjonsordningen fungerer fint slik den er i dag. Vi er allerede bortskjemt i forhold til folk i andre land.

 

Er det viktig for deg med flere pedagogiske ledere i barnehagene?

-Ja, i dag er det for mange faglig ukvalifiserte som passer barna våre.

 

Bør småbarnsfamilier få kontantstøtte?

-Ja, det er en fin ordning og en bonus av å bo i Norge.

 

Den nye ekteskapsloven gir lesbiske par rett til assistert befruktning.

Bør lesbiske ha denne retten på lik linje med heterofile?

-Barn skal ikke lide og bli mobbet for å ha homofile foreldre. Hvorfor skal samfunnet tilpasses homofile? Sexuelle legninger kan folk holde for seg selv og med dem de ønsker å dele det med. Samfunnet er og bør være tilpasset natrulig evolusjon.

 

Hvordan bør fødselspermisjonen deles?

-Foreldrene kan fint bestemme dette selv uten storebrors innblanding.

 

Bør statens eierskap i næringslivet reduseres?

-Nei, det er viktig med delvis statlig kontroll for å ha en viss fornuftig regulrering av markedet samt at ikke få mennesker spiser opp hele pengesekken. Staten er oss, og en god forvaltningsfunskjon for oss. Røkke er ikke staten og ikke oss, og vi tjener ikke mye på at Røkke tjener penger.

 

Bør arbeidsmiljøloven endres slik at det blir lettere å ansette noen midlertidig?

-Nei, det vil føre til flere lavtlønnede og mer usikre arbeidsplasser. Arbeidsmiljøloven er ypperlig slik den er, og fører til at vi kan beholde vår velstand og trygghet.

 

Bør det bygges ut høyhastighetstog?

-Ja, all utbygging stimulerer for økonomisk vekst i samfunnet. Høgfartstog fører også til enklere reise og ikke minst forkortet reisetid for mange mennesker. Ikke minst dem som bor langt fra flyplasser.

 

Er det viktig for deg at det blir bygd nye veier uten bompengefinansiering?

-Ja, veier fører til sysselsetning og bør finansieres fra felleskassen. De lokale brukerne bør ikke straffes.

 

Hvis du skulle prioritert, hva ville du valgt?

(x)-Utbygging av veier

( )-Utbygging av kollektivtilbud

-Utbygging av veier er nødvendig, da det norske veinettet fortsatt er veldig dårlig i enkelte landsdeler. Veinettet er dårligere enn kollektivtilbudet, og deler av kollektivtrafikken er også avhengig av veier.

 

Bør skattenivået økes, senkes eller holdes på samme nivå som i dag?

-Dagens skattenivå er greit, med unntak av toppskatt. Flat skatt er mer rettferdig, da en prosentsats trekker lik andel av alles lønninger.

 

Bør single få økonomiske fordeler fremfor andre når det gjelder skatter og avgifter?

-Nei, det bør dem ikke. Da bør heller folk som er gifte fratas fordeler.

 

Bør formueskatten og arveavgiften fjernes?

-Ja, disse skattene er både irriterende og unødvendige.

 

Synes du færre skal betale toppskatt av inntekten sin?

-Ja, som sagt så er det mer rettferdig at alle betaler samme andel av lønningen sin.

 

Hva er din holdning til norsk EU-medlemskap?

-Nei, og det behøver nok ikke å utdypes mer.

 

Hva mener du generelt om straffenivået i Norge?

-Ja, vi har alt for milde straffer i dag. Jeg ser ingen grunn til at drapsmenn skal gå fri. Heller ikke om dem var sinnssyke i gjerningsøyeblikket. En som dreper er jo ikke frisk i hodet, så hvorfor skal det være formildende? Drap og grov kriminalitet bør føre til livstid i fengsel.

 

Bør folk som blir dømt til fengselsstraff inntil fire måneder få sone hjemme i enkelte tilfeller?

-Nei, sett dem heller i arbeid i et fengsel slik at de kan tjene penger for samfunnet istedenfor å være en utgift.

Endret av Redaktøren
Lenke til kommentar

Tok den testen for litt siden. Svarte noe forskjellig fra deg, og også mye likt. Uansett så landet jeg på Høyre (noe som ikke er overrasket over).

 

Ellers så syns jeg det er rart at så mange har landet på FRP. De har jo nesten 50 % på alle fylkene. Enten så stemmer det at mange syns FRP er noe som passer dem, ellers så er det en dårlig test fra VG.

Lenke til kommentar

Jeg trenger forklaring på noe ifm. valgprosessen. Resultatet av selve stemmingen avgjør jo antallet mandater fra hvert parti som havner på Stortinget. Hvorfor er det ikke slik at Stortinget fylles med representanter fra det ene partiet som faktisk får flest stemmer?

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det bestemmes hvem som danner regjering. Jeg har forstått det slik at en mindretallsregjering betyr at regjeringspartiene ikke har flertall i Stortinget. Hvordan kan parti(er) som ikke har flertall danne regjering? Blir ikke dette en regjering dannet av valgets "tapere"?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke slik at Stortinget fylles med representanter fra det ene partiet som faktisk får flest stemmer?

Du tenker på at om f.eks AP blir største parti, så skal de få alle setene i Stortinget?

Hadde vel blitt litt smått urettferdig.. La oss si at det er f.eks 10 partier hvor alle får rundt 10% stemmer, men det ene partiet får 11%. Til tross for at kun 11% av befolkningen stemte på de så skal de fylle hele Stortinget? Sånn du tenkte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...