Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Senterpartiets Ola Borten Moe kommenterer SVs valgprogram:

Jeg kan legge kortene på bordet: Flere hjørnesteiner i den nylig vedtatte SV-politikken mener jeg er både dødfødt i praksis og prinsipielt betenkelig.

 

Det blir uryddig, frihetsbegrensende og åpner opp for nye statliggjørende offensiver. Livet skal ikke arte seg som en offentlig regulert og obligatorisk verneplikt for staten

Som musikk i mine ører :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
bare meg syns syns det er rart at det ikke har blitt mere skriverier, av det faktum at de kommunene med ordfører fra samme parti som regjeringen, fikk mer penger fra krise pakken en andre kommuner.

Vi må ha mer konkrete eksempler på dette. Det kommer jo mye ann på hvor stor kommunene og om det er noen kommunener som trenger det mere osv. Det er helt umulig å ta et standpunkt til dette uten mere info.

Lenke til kommentar
Hvor er de langsiktige målene? Hvor er visjonene for staten Norge? Man driver bare og surrer og henger seg opp i småting i stedet for å plannlegge for framtida. Tror jeg stemmer blankt i år.

Ja du kan så si. Er mer viktig å stille opp på tv-debatter og diskutere idiotiske temaer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg stusser ofte litt over at liberale Venstre er åpne for samarbeid med et verdikonservativt parti som KrF. I det hele tatt synes jeg det er rart at Venstre heller mot samarbeid med høyresiden i norsk politikk, heller enn venstresiden, med sitt fokus på sosialt ansvar og en sterk velferdsstat.

 

 

Venstre-SV

 

Likheter:

- Miljø

- Kollektivtransport

- Sosialt ansvar

 

Forskjeller:

-Skolepolitikk

 

Venstre-AP

 

Likheter:

-Sosialt ansvar

 

Forskjeller:

- Miljø

Venstre-SP

 

Likheter:

 

Forskjeller:

 

Venstre-KrF

 

Likheter:

 

Forskjeller:

-Verdisyn

 

Venstre-H

 

Likheter:

- Skolepolitikk

- Skattelette

Forskjeller:

- Miljø

 

Venstre-FrP

 

Likheter:

- Skattelette

 

Forskjeller:

- Innvandring

- Pengebruk

- Miljø

Endret av stemvenstre
Lenke til kommentar

Venstre-SV

 

Likheter:

- Miljø

- Kollektivtransport

- Sosialt ansvar

 

Forskjeller:

- Skolepolitikk

- Økonomi

- Utenriks

- Helse

- Justis

- Forsvar

- Næringsliv

 

Venstre-AP

 

Likheter:

-Sosialt ansvar

 

Forskjeller:

- Miljø

 

Venstre-SP

 

Likheter:

 

Forskjeller:

 

Venstre-KrF

 

Likheter:

 

Forskjeller:

-Verdisyn

 

Venstre-H

 

Likheter:

- Skolepolitikk

- Skattelette

Forskjeller:

- Miljø

 

Venstre-FrP

 

Likheter:

- Skattelette

 

Forskjeller:

- Innvandring

- Pengebruk

- Miljø

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Listen din er ganske uferdig, og den blir derfor feil. Grunnen til at Venstre ikke kan samarbeide med venstresiden er spesielt skolepolitikken, økonomipolitikken og dette er forankringen i venstres politikk. Venstre ønsker å gjøre forholdene best mulig for firmaeiere for å skape arbeidsplasser. Venstresiden ønsker det motsatte og legge forholdene til rette for arbeiderene. Dere er også for privatisering og mer frihet, her er også en kræsj. For det andre tror jeg ikke venstre kunne tenke seg å samarbeide med SV som har enda flere ulikheter og skal dere snu dere mot venstresiden må man gjøre det.

 

Faktisk vil en venstre-høyre-FRP-regjering være mye nærmere Venstre enn en SV-AP-SP-Venstre regjering. En slik regjering vil kræsje noe med miljø, og den vil kræsje totalt med innvandring. En SV-AP-SP-Venstre vil kræsje totalt med økonomipolitikk (grinnforankringen), totalt med skolepolitikk, og til dels med privatisering og sånt.

Lenke til kommentar

Det ser ut som folk glemmer at politikk hovedsaklig er ideologisk. Jeg blir bare oppgitt når jeg ser forslag som fremmer et samarbeid mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Det er jo helt absurd. Et sosialdemokratisk parti samarbeide med et konservativt parti? Måtte det aldri skje.

 

Torbjørn Røe Isaksen tok opp noen veldig gode punkter i tidsskriftet sitt, der han kom med fem punkter som Høyre burde forbedre seg på.

 

"5.Ideologi er god markedsføring. Det er en grunnleggende ideologisk forskjell på et konservativt parti og sosialdemokratiet. Selv i sin moderate utgave bygger sosialdemokratiet på en idé om at den sterke statsmakten kan skape et bedre samfunn, og derfor undervurderer den hvilket rom som bør overlates til enkeltmennesker og de små fellesskapene. Dette er ikke skrivebordspolitikk, men en levende verdidebatt som velgerne er opptatt av."

 

Men selve det ideologiske burde gjelde for alle partiene også. Den gjennomsnittlige velger vet ikke hvilke ideologier de forskjellige partiene fører. Jeg har flere ganger hørt folk tro at Venstre er et parti på venstresiden. ++.

 

Ideologien må frem.

Lenke til kommentar

Det er realpolitikken som burde gjelde. Skal politkerne jobbe for å opprettholde ideoligene elller få til best mulig løsninger som gagner folket?

Jeg tror dette samarbeidet kunne funket veldig godt. To ansvarlige partier med mye god politikk. Det hadde blitt en fin blanding. Det er land i Europa hvor lignende samarbeid har blitt til regjering.

Lenke til kommentar
Et sosialdemokratisk parti samarbeide med et konservativt parti? Måtte det aldri skje.

(...)

Ideologien må frem.

 

Her er vi enige!

La oss spesielt belyse ideologien til Frp og hvilke følger den vil få for oss - både når det gjelder den økonomiske men også deres negative syn på velferdsstaten og statens rolle der dens eneste oppgaver er å drive politi, rettstat og forsvaret. Alt annet skal være privat og velferdsstaten skal således erstattes av en nattvekterstat med private løsninger på alle områder, dvs. ett samfunn der du må tegne forsikringer om du skulle være så uheldig å måtte legges inn eller trenger en operasjon på et privat sykehus for å bli frisk. Dette systemet vil da også føre til at de rikeste vil stikke av med det beste tilbudet innen viktige områder som helse og utdanning. Vi vil med dette få ett klasseskille der de aller rikeste blir rikere mens de fattige forblir fattige!

Endret av Sosialdemokrat
Lenke til kommentar

Noen som har noen formeninger om hvilke partier som kommer til å dominere noen spessielle temaer?

 

Personlig tror jeg nok FrP kommer til å gjøre det svært bra på eldreomsorg og asylpolitikk. Spessielt nå som de har med seg Carl I Hagen inn i valgkampen.

 

Høyre kommer til å score mange poeng på skole og utdanningspolitikk, spessielt dersom jern-Erna kommer tilbake etter valgkampen.

 

Arbeiderpartiet og SV vil nok fortsette å spille på mangfold og fellesskap og det fantastiske flerkulturelle Norge og alle de mulighetene det gir oss.

 

Dette blir en valgkamp mellom venstriden og høyresiden, der venstresiden må forsvare alle sine feil, mens høyresiden skal snakke om hvordan vi skal fornye og skape verdier :)

 

Håper virkelig at ALLE statsrådene blir sparka på huet og ræva ut, inkludert utenriksministreren. Han er overkvalifisert for jobben, og burde jobbe i FN (eller palestinakomitêen).

 

Er så sinnsykt lei de feministene som Anniken Hutfieldt og Kristin Halvorsen. Likestilling er iferd med å ta helt av her til lands. Trond giske er en stor kop, som bygger ned kulturlivet vårt og fjerner spilleautomatene. Formynderi!

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Røe Isaksens valgkamp i Telemark i disse dager er ideologisk forankret, og jeg tror det er nettopp den som vil føre ham inn på Stortinget på trygt mandat (Telemark Høyre er i dag inne på utjevningsmandat). Vi trenger ideologisk tenkning kombinert med realpolitikken i mye større grad enn i dag, slik at folk tydeligere ser hvorfor realpolitikken blir som den blir, og at man ser tydeligere hvor ting bærer hen. FrP vil naturligvis være sterkt imot dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...