Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Fikk valgkortet mitt i dag og ser at jeg står oppført på Rygge i Østfold, men flytta til Ås i Akershus (en times reise eller noe + x antall kr) i desember i fjor.

 

Ut på våren en gang endret jeg i folkeregisteret. Noen som helst mulighet til å få stemme i Ås kommune?

 

Til spørsmålet;

På valgdagen må man stemme der man er oppført i mantallet. Mantallet går ut fra folkeregisteradressen tidlig på året.

Din stemme vil uansett gå til østfoldvalget og kandidatene der. Eneste måten din for å stemme på Ås, er ved å forhåndsstemme før valgdagen(e).

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke helt oppdatert på stortingsvalget, så nå lurer jeg på om noen i denne tråden kan gi meg råd. Jeg vil ikke ha Frp i regjering, hvilket parti bør jeg da stemme på? Dette er det eneste jeg kommer til å ta hensyn til når jeg avgir min stemme.

Det riktigste for deg er å stemme blankt.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt oppdatert på stortingsvalget, så nå lurer jeg på om noen i denne tråden kan gi meg råd. Jeg vil ikke ha Frp i regjering, hvilket parti bør jeg da stemme på? Dette er det eneste jeg kommer til å ta hensyn til når jeg avgir min stemme.

 

Hvorfor vil du ikke ha FrP i regjering?

 

Om og hvis du lurer på hva du skal stemme burde du jo prøve en av valgtestene.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt oppdatert på stortingsvalget, så nå lurer jeg på om noen i denne tråden kan gi meg råd. Jeg vil ikke ha Frp i regjering, hvilket parti bør jeg da stemme på? Dette er det eneste jeg kommer til å ta hensyn til når jeg avgir min stemme.

 

Stem Frp du.

 

Hvorfor har du fått det for deg at det er så viktig å unngå?

Lenke til kommentar
Kan jeg forhåndsstemme på en lørdag?

 

For åpningstider sjekk din bostedskommune sine hjemmesider. De fleste pleier å ha det på forsiden.

 

Trenger jeg noe annet enn valgkort og legitimasjon?

 

Du trenger ikke valgkortet, iallefall ikke på valgdagen. Når det gjelder forhåndsstemming er jeg litt mer usikker. Du trenger legitimasjon uansett.

 

Tenker da på valglister fra egen kommune, eller er det ok å bruke en annen valgliste?

 

Du stemmer fylkesvis, ikke kommune. Alle lokaler skal ha alle lister for alle fylker.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt oppdatert på stortingsvalget, så nå lurer jeg på om noen i denne tråden kan gi meg råd. Jeg vil ikke ha Frp i regjering, hvilket parti bør jeg da stemme på? Dette er det eneste jeg kommer til å ta hensyn til når jeg avgir min stemme.

 

Stem Frp du.

 

Hvorfor har du fått det for deg at det er så viktig å unngå?

Avenula har tydeligvis en sterk motvilje mot FRP i regjering, og det syns jeg du skal respektere. :)

Lenke til kommentar

Det var en veldig fin post av Simon Aldra, det var ikke det, men jeg synes det er blitt litt sånn at FRP, Høyre liksom skal være liberale, men det er de ikke. Og når det gjelder SV og AP er de tilhengere av mye mer voldsbruk og er i mange saker er de direkte anti-liberale. Hvis vi tar en titt på noen av sakene som SV trumfer igjennom synes jeg det er et ganske tydelig skille. Facisme er jo et ganske generelt navn på totalitære styrer. Sammenligner vi SV med FRP ser vi at SV ønsker mye mer kontrolleringer i form av skatter, personlig frihet osv. De ønsker å kontrollere mest mulig og har en holdning som tilsier at "staten er alt". Jeg mener derfor de faller innenfor facismen mens FRP heller er sosialistiske. Men nå har jo begrepene blitt vannet ut på grunn av hva partiene kaller seg selv, facismen er et ganske negativt ladet ord og derfor kaller SV seg heller sosialistiske.

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp her.

Hva er de forskjellige politiske kategoriene? Sånn som konservative, liberale, Radikale osv.

Og hvilke partier finner man under disse?

 

Håper å få litt oppklaring her ;)

 

Radikal er vel bare at de har en ideologi eller partiprogram som er langt unna hva folk flest har eller som vil endre på ting. FRP er vel det eneste partiet på Stortinget som vil endre på noe særlig.

 

Høyre er vel det konservative partiet og DLF det liberale.

Lenke til kommentar

Politikken til Frp byr meg på alle måter midt imot, og siden jeg ikke sympatiserer med et bestemt norsk parti, kan jeg like gjerne stemme på det partiet som gir minst mulig sjanse for at Frp får regjeringsmakt. Jeg har ingen betenkeligeter med å bruke min stemme som et middel for å oppnå dette, selv om det betyr at jeg stemmer på et parti uavhengig av dets politikk, i dette tilfellet Ap.

 

Et fullstendig svar på hvorfor jeg er imot Frp kan jeg neppe gi i denne tråden, da listen over grunner er svært lang. Men det er hovedsaklig i sentrale spørsmål som angår miljø, økonomi, samferdsel, skatter og avgifter samt innvandring at jeg ser meg fullstendig uenig med det partiet står for. Alle andre norske partier med reell sjanse for regjeringsmakt, sympatiserer jeg med til en viss grad, så oppsummert er det "samma for meg, bare det ikke blir Frp".

Endret av Avenula
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...