Gå til innhold

Småprat om årets valg (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

KRF:

Digitalisering og fildeling

Stortingsmeldingen om Nasjonal strategi for digital bevaring og formidling

av kulturarv (St.meld.nr 24 og Innst. S. nr. 313 (2008 - 2009)) omhandler i

hovedsak forhold rundt digitalisering og tilgjengeliggjøring av samlinger i

arkiv, museum og bibliotek. Digitalisering av kulturuttrykk er et område som

må forventes å få stor oppmerksomhet i tiden som kommer, særlig aktualisert

gjennom debatter om ulovlig fildeling. KrF fokuserte derfor på betydningen

av å sikre rettighetsinnehavernes interesser slik at disse ivaretas på en god

måte. Det er ikke akseptabelt å stjele andres eiendom. Åndsverksloven må

håndheves på samme måte som man håndhever andre lover. Det er ingen

prinsipiell forskjell på å eie et åndsverk og å eie en gjenstand. Dersom

respekten for retten til å eie et åndsverk brytes ned, svekkes grunnlaget for

produksjon av kunst og kultur. Det sentrale prinsipp må fremdeles være at det

er rettighetsinnehaverne som eier et åndsverk.

Fildeling uten rettighetsinnehavers tillatelse og/eller uten at

rettighetsinnehaver får kompensert for åndsverk er og skal, etter KrFs syn,

være ulovlig. KrF ser positivt på utviklingen av nye medietjenester som på en

enkel og brukervennlig måte gjør lovlig fildeling mulig. At det på denne

måten blir kortere vei fra den som produserer innholdet til den som kjøper og

forbruker kan ha positive effekter.

Ved behandlingen av digitaliseringsmeldingen foreslo Venstre at det skal

igangsettes en offentlig utredning knyttet til revisjon av åndsverksloven. KrF

støttet ikke dette siden revisjonsarbeidet allerede er i gang og det haster med

å tilpasse loven opp mot digitale tjenester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er det noen plass jeg kan finne informasjon om hva "alle" partier mener om diverse ting?

 

Altså, veldig kortfattet, f.eks "Øke skatt: Ja/Nei", ikke masse argumenter osv bare pertienes konkrete mening uten forklaring.

 

Finnes egentlig dette?

Orker ikke lese 4 sier om hvert parti og dems meninger.

Lenke til kommentar
Nei men tar du testen finner du kanskje ut hva som passer for deg. Var bare et forslag

tatt en del tester, men dem er jo ikke helt vanntette.

Her kan du sammenligne partiene på forskjellige temaer!

Ganske nyttig!

Fin, men gjerne noe lettere og mindre, samt flere saker jeg faktisk bryr meg om.
Lenke til kommentar

Helt grønne er nettop hva de er. Når de tror at alle kan klare seg med buss og sykkel i stedet for bil i dette landet, kan de ikke ha vært langt utenfor de mest sentrale områdene rundt Oslo. Med så mye kulde, motbakker, nedbør, vind, snø etc det er mange plasser i landet, kommer du ikke langt på en sykkel, ei heller buss. Jeg har stått i over en time og ventet på bussen i snø og vind som blåste rett gjennom skuret. Da hjelper det ikke med kolektivsatsning, hvis ikke store tunge busser klarer ta seg fram i all slags vær. Hadde vi hatt middelhavsklima og ikke så mye bakker hadde nok mange klart seg me sykler eller busser. Det har vi ikke, og dermed er vårt kalde, langstrakte land uegnet for busser og sykler.

 

Om sommeren derimot, kunne mange sikkert klart seg med en lett-mc som takler alle norske fartsgrenser, men ikke bruker mer enn 0,2 liter pr. mil. I dag må man betale 10 000 i avgifter ved kjøp av en slik - men uten disse særavgiftene ville de ikke kostet mer enn ca 30 000 inkl. mva for en fornuftig lett-mc av god kvalitet. De rimeligste japanerne ville kostet fra ca. 20 000 kr. Etter hvert har de også kommet med katalysator, så de vil jeg si er miljøvennlige. I tillegg tar de mindre plass i trafikken, som ikke er noen ulempe. Jeg mener ikke noen skal tvinge noen på en lett-mc, men så lenge det er et miljøvennlig alternativ trenger vel ikke 1/3 av kjøpesummen være avgifter, slik som nå?

Lenke til kommentar

Det er sikkert andelsmessig en god del mer samfunnskostnader med mc-førere med tanke på ulykkestatistikkene, som etter det jeg har forstått er veldig dyrt totalt sett.

 

Jeg kan for øvrig ikke huske en eneste gang fra barndommen hvor skolebussen ikke kom frem der hvor vanlige personbiler klarte det, så ser ikke helt relevansen i argumentet om at alle må kjøre 1 personbil hver fordi bussene er for tunge.

 

Det er ikke noen folkerett å kunne kjøre akkurat hvor man vil akkurat når man vil, selv om alle tar det for gitt i dag. Synes mange bileiere er noen trangsynte egoister, folk på jobben kommer inn og klager over veien og trafikken etter å ha stått i kø i 1 time på en strekning som ville tatt 15 minutter med bussen i kollektivfeltet. Deretter klager de over hvor dyrt det er å ha bil.... bilholdet forsvarer de med "at det er deilig å drikke kaffe og å høre på p4 på vei til jobb"....

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

SP:

Spørsmål og svar:

Hvilken side står SP på, når vi tenker kampen om "The PirateBay"? Fri bruk av internett VS begrensnet tilgang?

 

Hei! Senterpartiet er for fri bruk av internett, men samtidig for at opphavsrettigheter blir respektert og honorert. Godt valg!

 

Programmet: Senterpartiet vil... ...at opphavsretten sikres framover gjennom en oppdatert åndsverklovgivning tilpasset nye plattformer og kanaler for formidling av kunst og kultur.

 

Eldre artikkel om den (da) nye åndsverksloven, og bl.a. SP's holdning til denne: link

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Sitter å tenker litt mtp årets stortings valg, men tror ikke noe nevneverdig endrer seg uansett hvem som kommer i regjering, ihvertfall slik jeg har forstått det. La oss si at FrP kommer i flertallsregjering alene, med 30-35%, så må jo et forslag, som f.eks. 20 mrd ekstra kroner til nye veier, opp til vurdering på stortinget, og da vil jo mandatene fra de andre partiene som er i mot dette forslaget stemme i mot. Så FrP vil jo bare få tilsvarende stemmer på sine forslag som så mange representanter de har, noe som står i forhold til stemmene de vant med.

 

Det er jo et demokratisk valg, så hvis de ikke har mere enn 50% av mandatene, så er det vel vanskelig å få noe igjennom. Men la oss si at f.eks. Høyre og FrP fikk 51% tilsammen, så er jo fortsattt det eneste nye de hadde fått igjennom, de sakene de begge er enige om (Ser for meg skattelette eller noe sånt), men Høyre vil nok fortsatt være imot FrP sin storsatsing på infrastruktur f.eks. så den vil nok fortsatt ikke nå igjennom.

 

Jeg ser også for meg, at de som sitter i opposisjonen gjør sitt for at det regjerende partiet skal stå i dårlig lys, så de stemmer for det som ikke har troen på, og imot det de er redde for at skal bli bra, for da kan de bruke det som argument for å stemme på dem ved neste valg. Nå har ikke jeg satte meg dypt inn i dette her, så det er sikkert noen feil her og der, men dette er min oppfatning av Norges lederorgan...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Jeg kan for øvrig ikke huske en eneste gang fra barndommen hvor skolebussen ikke kom frem der hvor vanlige personbiler klarte det, så ser ikke helt relevansen i argumentet om at alle må kjøre 1 personbil hver fordi bussene er for tunge.

Jeg kan ikke uttale meg om din skolebuss, men jeg kan si at hver gang det komme noen cm snø her i Rogaland, blir bussene svært hindret av dette. Jeg tok bussen hele forrige vinter, så det vet jeg. Det kan også tenkes at det har med dårlige sjåfører å gjøre. Her er det også mange bratte bakker, gjerne kombinert med svinger, som de sliter med. Jeg tror det var en dag 3 busser i Stavanger/Sandnes-området også hadde kjørt av veien eller krasjet. Bilistene ellers klarte seg stort sett bra...

 

 

Om bussbilettene, så synes jeg at prisen for enkeltturer skulle vært lavere. Det må være slik at det forholdsmessig ikke er noe særlig dyrere å ta bussen én dag sammenlignet med månedskort. Hvis man kunne ta bussen én dag og spare penger på det, ville sikkert noen vurdert dette. Jeg tar et eksempel:

 

Her i Rogaland koster der 24 kr for en voksen person å ta bussen (1 sone). Dette blir 48 kr tur/retur jobben for én dag.

 

Kjøper du et periodepass (30 dager, én sone) koster det 580 kr. Det blir knapt 20 kr pr dag. Hvis du kjøper for 1/2 år får du i tillegg én måned gratis (~16 kr pr dag).

 

Det jeg prøver å si er ikke på noen måte at det er galt å gi kvantumsrabatt, men jeg synes det er rart at de som bare tar bussen litt av og til skal betale 3 ganger mer enn de som alltid tar bussen. Dette må jo være en pris som er urimelig høy med tanke på hva det faktisk koster buss-selskapet å frakte denne personen noen få kilometer? Ingen gidder ta bussen en dag inni mellom hvis det straffer seg økonomisk, hvis du tar utgangspunkt i at du allerede har en bil.

 

 

Kilde til bilettpriser i Rogaland

Lenke til kommentar

Mener du at de partiene du lister opp er mulige partier du vurderer å stemme på?

 

Slik jeg ser det, er det absolutt viktigste når man skal finne et parti å stemme på, å finne ut av hvilke GRUNNPRINSIPPER man har, og deretter se på hvilke partier som deler disse prinsippene. Man kan gjerne være uenige i flere saker, men dette er i det lange løp ikke så viktig.

 

Flere av partiene du lister opp har fullstendig forskjellige grunnprinsipper. Jeg anbefaler folk å se litt lengre enn de siste sakene i media, og heller sette seg inn i hva hovedforskjellene mellom feks. et liberalistisk parti, et konservativt parti og et sosialistisk parti. Når man har funnet fram til hovedforskjellene, og feks. har bestemt seg å stemme sosialistisk, finne ulike saker som de forskjellige sosialistiske partiene står for, og slikt finne ut av hvilket parti man vil stemme på.

 

Dessverre er det mange som ikke vet forskjellen, og hopper villt fra parti til parti, gjerne fra den ene ytterkanten til den andre.

Lenke til kommentar

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...