Gå til innhold

Boikott av Norgesgruppen!


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er naivt at dette vil føre til noen billigere priser. Det er nok slik at Norgesgruppen ønsket å forhøye hylleprisen som Tine må betale til dem, noe som også betyr dyrere varer til oss.

 

Det positive er at Tine får et mindremarked, men det er ikke positivt at matvaregrupper bruker brekkstangen på denne måten når de ikke får den hyllebetalingen de vil ha.

 

Verken Tine eller Norgesgruppen tenker først og fremst på forbrukeren i disse forhandlingene, de vil nok først og fremst sikre seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror det er naivt at dette vil føre til noen billigere priser. Det er nok slik at Norgesgruppen ønsket å forhøye hylleprisen som Tine må betale til dem, noe som også betyr dyrere varer til oss.

 

Det positive er at Tine får et mindremarked, men det er ikke positivt at matvaregrupper bruker brekkstangen på denne måten når de ikke får den hyllebetalingen de vil ha.

 

Verken Tine eller Norgesgruppen tenker først og fremst på forbrukeren i disse forhandlingene, de vil nok først og fremst sikre seg selv.

 

Når du seier det slik så er det vel heller å håpe på at prisen ikkje går opp.

Er ikkje positivt om Tine blir stengd ute ifrå butikkar, iallefall ikkje for forbrukere som handles desse varene nermast kvar dag. At Tine har hatt overtak å presset ut andre grupper før er synd for andre, og dei kunne godt fått smake pisken litt og. Men "an eye for an eye" funker ikkje heilt her.

Lenke til kommentar

Vel... Jeg er ikke noen bonde, men i helga var jeg sammen med noen venner der den ene av oss fikk en melding fra mora si (som har vært(er) aktiv i et styre i Tine, er ikke helt sikker hvem styre...), der sto nyheten om at Tine ikke hadde noen avtale med NorgesGruppen lenger. Videre sto det at Tine skulle fortsette å levere det de alltid har gjort. Jeg har ikke sett noe til at dette står i nyhetsmeldinger denne uka, så jeg er spent på hvordan det ville gått.

 

Og når vi da leste denne meldinga så førte det til litt diskusjoner mellom oss, jeg som ikke er bonde ble ikke så oppskaket av denne nyheten. For jeg tenkte sånn at det ikke kom til å gå uten Tine-produkter i så mange butikker over landet. Så min mening er at NorgeGruppen allikevel må ta inn Tine-produkter. Det skjer kanskje ikke med en eneste gang, men når vi nærmer oss sommeren så kan det jo hende at det skjer noe?

 

Jeg søkte også litt rundt på nettet etter stoff om denne saken, plutselig så jeg at Tine har henteplikt for alle bønder i Norge, med mindre de bøndene er med i Q-meieriene. Og da er det jo ikke rart Tine har nesten-monopol på melkeprodukter. Det burde kanskje vært et meiri til med henteplikt, som kunne konkurrert med Tine om bønder. Det hadde fungert tror jeg. Så disse to meieriene kan "invitere" bønder inn i sitt selskap eller at bøndene sier selv fra at de vil være med.

 

Noen boikott av NorgesGruppen for min del kommer ikke til å skje, jeg vil bare spørre etter Tine-varer. Oppfordrer alle andre til det også.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at dette skulle være så problematisk. Norgesgruppen har sikkert sett på den avtalen de ble tilbudt, regnet på det og funnet ut at de kan tjene mer penger uten å forholde seg til Tine. Slike ekslusivitetsavtaler er velt vanlige i det fleste bransjer som driver med salg. Business usual.

 

Men når det er sagt så er jeg skeptisk til slike avtaler. Ja da, det blir sikkert billigere, men utvalget blir dårligere. Jeg er villig til å betale litt mer for å få litt mer å velge mellom.

 

Tror det også går ut over kvaliteten når man bare har ett eksklusivt produkt i en butikk. Konkurransen skyves litt over fra å ha det beste produktet til å ha de beste leverandøravtalene.

Lenke til kommentar

Er en utrolig usunn konkurransesituasjon blant matvarebutikkene i dag. De fire store kjedene har total dominans i markedet og kan i grunn gjøre hva de vil. Bare det at matvareprodusentene hvert år må betale store summer for å få lov til å selge varene sine hos kjedene sier sitt. Dette er penger som går rett i lommene på eierne.

 

Matvareprodusentene skvises mer og mer på pris mens sluttprisen på matvarene blir stadig høyere. At forbrukermyndighetene og økokrim snart ikke bryter inn i den kartellvirksomheten bransjen driver med er for meg en gåte.

Lenke til kommentar

Snakket med sjefen min på ICA vedrørende dette i dag, og han sa at REMA hadde gjort noe lignende med alle Cola varer for en stund siden. Da var det Coca Cola som fikk seg en smekk på pungen og måtte gi etter, REMA viste at de ikke ville bli køddet med. Er ikke sikker på hvorfor dette skjedde, men er det noen som husker noe fra dette?

Lenke til kommentar

Noe boikott blir det ikke, når jeg velger butikk har det ingenting med innholdet å gjøre, det er plasseringen som avgjør...

Når det er sagt så er jeg heller ikke noe tilhenger av Tine og deres markedsposisjon, og heller ikke deres metoder for å skvise ut konkurrenter. Når alt kommer til alt så er det kun forbukeren som tjener på økt konkurranse, og det er jeg for.

Lenke til kommentar

Hva konflikten går ut på er det jo vanskelig å si nøyaktig, med mindre man jobber med den.

 

Og det er ikke melka som forsvinner, det er en del andre produkter som gulost, kremost, yoghurt og sjokolademelk, nå i første omgang. I hvert fall om det er det samme i alle butikkene. Og det virker som de fleste mener de kommer til å komme til enighet om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Her er det nok Tine som faller for sine egne mafiametoder. De har i mange år presset kjedene til å ekskludere konkurrerende produkter og om de ikke får det som de vil sier de at kjedene ikke får selge deres produkter. "Javel, da får vi klare oss uten dere da" er antagelig hva Norgesgruppen har sagt.

Du har tydeligvis gått på kroken og slukt både søkke og snøre ...

 

Mafiametodene er det de store butikk-kjedene som har stått for, kombinert med tårevåte øyne på Dagsrevyen over hvor fælt de har det her i Norge.

 

Hvis Tine presser butikk-kjedene, hvorfor er det kjedene og ikke Tine (dvs. bøndene) som stikker av med den store fortjenesten?

 

Kjedene går til grossistene og de store produsentene og sier: "Hvor mye rabatt får vi dersom vi gir dere en eksklusivitetsavtale?" På den måten klarer de å presse prisene så langt ned som mulig, på bekostning av vareutvalget i butikkene.

 

De setter ikke forbrukernes interesser foran sine egne, langt derifra, selv om de gjerne liker å fremstille det slik. Min lokale KIWI-butikk har etter hvert fått et aldri så lite "øst-blokk"-preg etter at de har redusert vareutvalget.

 

Norgesgruppen & co. må selv ta ansvaret for det dårlige vareutvalget i norske butikker.

Lenke til kommentar

Vareutvalget i den jevne norske daglivarebutikk suger hestekuk med stor entusiasme. Men jeg vil si at det ikke bare er butikkeierenes feil det da. Det er tross alt kundene som strømmer til disse butikkene istedet for å gå på dem med mer utvalg, men litt høyere priser.

 

Vi har østbokkifisert oss selv... nei, det er ikke korrekt, østblokklandene har mer utvalg enn det vi har..

Lenke til kommentar
Kjøper folk her inne verkeleg ost frå FirstPrice og brukar den på skjeva?

Prøvde faktisk nylig gulost fra Firstprice og kan ikke si jeg merket noe forskjell mot andre oster Tine lager. Har du grunn for å tro at Tina lager dårligere kvalitet under det brandet?

 

Utan å ha lese ingrediensane vil eg påstå at den er billegare i produksjon. Eg et ost på skjeva kvar einaste dag, og det hender at det kjem andre ostar enn Tine sine i hus. Både FirstPrice, Coop X-tra og Synnøve er langt mjukare og vanskelegare å skjere i enn Norvegia. Dei tri fyrste er ganske like i smak, og langt frå so gode som Norvegia etter mi og dei fleste eg snakkar med si meining. Må uansett innrømme at Jarlsberg og Edamer er betre, men dette er ostar ein vert lei av etterkvart.

 

jonvs92:

Ja det er rett at Tine har henteplikt over heile landet, men det bryr vel dei fleste her inne seg fint lite om. Dei hine produsentane skal ha eit so stort overskot som mogleg til eigarane sine, og vil difor berre hente i nærleiken av meieria sine.

Lenke til kommentar
Norgesgruppen har i dag vedteke at dei skal slutte å tilby store deler av Tine sine produkt i butikkane sine. Det er eit hån både mot forbrukarane og norsk landbruk sett frå mi side, og eg meiner dei må vere svært naive dersom dei trur dei får selje meir ost frå First Price og liknande. Vi får visst ikkje vete i detalj kva årsaka er, men Norgesgruppen skal i alle fall ha stilt spesielle krav til Tine som ville ført til tap for sistnemde. Tine er den einaste av partane som har kome med pressemelding i skrivande stund.

 

Butikkar som vert råka er:

- Kiwi

- Bunnpris

- Meny

- Centra

- Jacobs

- Spar

- Joker

- Ultra

- MIX-kioskane

 

Ei oversikt over produkt som eventuellt kan forsvinne frå butikkhyllene finn du her.

 

Sidan eg har gode alternativ til desse butikkane, har eg ikkje tenkt å setje foten min innanfor desse butikkane igjen so lenge dette vedtaket står ved lag. Eg håpar fleire enn meg vil vurdere det same!

 

Er prinsipielt ikke enig.

Norgesgruppen har faktisk lov og BØR få lov til å vise litt muskler forran giganten tine. Tine har stort sett historisk styrt mye av prisene her i landet, da bør de finne seg i at andre kan faktisk utkonkurrere dem.

 

Ikke noe problem her å drikke eller spise andre meieriprodukter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...