Gå til innhold

Boikott av Norgesgruppen!


Anbefalte innlegg

Norgesgruppen har i dag vedteke at dei skal slutte å tilby store deler av Tine sine produkt i butikkane sine. Det er eit hån både mot forbrukarane og norsk landbruk sett frå mi side, og eg meiner dei må vere svært naive dersom dei trur dei får selje meir ost frå First Price og liknande. Vi får visst ikkje vete i detalj kva årsaka er, men Norgesgruppen skal i alle fall ha stilt spesielle krav til Tine som ville ført til tap for sistnemde. Tine er den einaste av partane som har kome med pressemelding i skrivande stund.

 

Butikkar som vert råka er:

- Kiwi

- Bunnpris

- Meny

- Centra

- Jacobs

- Spar

- Joker

- Ultra

- MIX-kioskane

 

Ei oversikt over produkt som eventuellt kan forsvinne frå butikkhyllene finn du her.

 

Sidan eg har gode alternativ til desse butikkane, har eg ikkje tenkt å setje foten min innanfor desse butikkane igjen so lenge dette vedtaket står ved lag. Eg håpar fleire enn meg vil vurdere det same!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det nesten-monopolet Tine har hatt i alle år, så kan det godt hende at dette fører til bedre, billigere og fler alternative produkter. Tine har jo prøvd å skvise ut konkurrenter ved flere tilfeller, og nå får de vel smake sin egen medisin.

 

Håper dette er starten på et marked der man har flere alternativer. Det norske markedet er nemlig helt latterlig sammenliknet med Sverige og spesielt Finland. Finner ikke avisartikkelen jeg tenker på i farta, men finner har mange ganger fler produktvarianter å velge mellom enn nordmenn i en vanlig matvarebutikk.

Lenke til kommentar
er ikke rema også i norgesgruppen eller er jeg på bærtur?

 

Nei dei er i Reitan-gruppa.

 

roberteh:

 

Det er godt mogleg at dei produserer First Price-osten òg. Smaken er i alle fall heilt anleis. Det er ikkje konkurranse når ein stenger ute eit produkt frå butikken. Eg trur heller ikkje det er eit sjakktrekk frå Norgesgruppen si side, for eg er av den oppfatning at Tine sine meieriprodukt er soleklart meir populære blant forbrukarane enn konkurrentane.

Lenke til kommentar

Tine er ikke akkurat mors beste barn selv. Tviler på at de dropper Jarlsberg, som er det eneste produktet jeg hadde blitt småsur hvis hadde forsvunnet (heldigvis er det bokstavelig talt 5 meter til nærmeste Rimi, så store omveien blir det uansett ikke). Meny forblir mitt førstevalg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Tine er ikke akkurat mors beste barn selv. Tviler på at de dropper Jarlsberg, som er det eneste produktet jeg hadde blitt småsur hvis hadde forsvunnet (heldigvis er det bokstavelig talt 5 meter til nærmeste Rimi, så store omveien blir det uansett ikke). Meny forblir mitt førstevalg.

 

Jarlsberg skal vekk

Som sagt er ikke det noen katastrofe, og dessuten er det ikke noe annet enn en vag Tine-pressemelding som ikke vil ut med akkurat hva som skal vekk ("produkter som"). Hvis så er tilfelle at alt forsvinner, er det bare spennende at vi endelig får en situasjon hvor ikke alle butikkene har nøyaktig det samme basisutvalget. Det er nok først og fremst melkebøndene som hisser seg opp over dette.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Med det nesten-monopolet Tine har hatt i alle år, så kan det godt hende at dette fører til bedre, billigere og fler alternative produkter. Tine har jo prøvd å skvise ut konkurrenter ved flere tilfeller, og nå får de vel smake sin egen medisin.

 

Håper dette er starten på et marked der man har flere alternativer. Det norske markedet er nemlig helt latterlig sammenliknet med Sverige og spesielt Finland. Finner ikke avisartikkelen jeg tenker på i farta, men finner har mange ganger fler produktvarianter å velge mellom enn nordmenn i en vanlig matvarebutikk.

Nederland

Tyskland

Estland

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Matvarebutikker må selvsagt stå fritt til å selge de varene de måtte ønske. Hvorvidt melka kommer fra Tine eller andre, bryr meg fint lite dersom kvaliteten og prisen er god. Tine er i seg selv ikke spesielt beskyttelsesverdig; har jeg valget mellom Q-meieriene og Tine, velger jeg i konkurransens navn alltid Q.

 

Ingen boikott her, altså.

Lenke til kommentar

Q-Melk har seriøst den beste melken. Tine sin H-melk varierer noe grusomt i smak, noen ganger har den Q-melk smak (nøytral, frisk og kjempegod) og noen ganger er den sursøt (ikke utgått på dato).

 

Håper vi får se noe nytt fra de som lager Q-Melk. Synnøve Finden vil nok komme med noen nye oster nå, får håpe de kommer med noen som ikke er så himla salte som ostene dems pleier å være (varierer det også). :thumbup:

Lenke til kommentar

Norge har nok ikke ristet av seg skadevirkningene etter meieri-monopolet ennå. Det er vanskelig for folk å venne seg til tanken på at en annen melkeleverandør ikke er ondskapen selv, når vi med statens velsignelse har blitt indoktrinert i årevis med at ingen lager melk som "oss". Jeg husker da jeg var i Danmark for første gang som liten og så vidt turte å smake på melka, for så meget overrasket og noe desillusjonert konstatere at den smakte minst like godt som den vi hadde hjemme selv om det var noe fremmed ved kartongen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...