Gå til innhold

Boikott av Norgesgruppen!


Anbefalte innlegg

Norgesgruppen har i dag vedteke at dei skal slutte å tilby store deler av Tine sine produkt i butikkane sine.

 

Perfekt!

 

Til bekjempelse av bondemonopolet for et slag for billigere og bedre produkter til gunst for forbrukerne!

 

*edit:

Sidan eg har gode alternativ til desse butikkane, har eg ikkje tenkt å setje foten min innanfor desse butikkane igjen so lenge dette vedtaket står ved lag. Eg håpar fleire enn meg vil vurdere det same!

 

Utkastelse av Tine er faktisk en god grunn for å handle hos dem!

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med det nesten-monopolet Tine har hatt i alle år, så kan det godt hende at dette fører til bedre, billigere og fler alternative produkter. Tine har jo prøvd å skvise ut konkurrenter ved flere tilfeller, og nå får de vel smake sin egen medisin.

 

Håper dette er starten på et marked der man har flere alternativer. Det norske markedet er nemlig helt latterlig sammenliknet med Sverige og spesielt Finland. Finner ikke avisartikkelen jeg tenker på i farta, men finner har mange ganger fler produktvarianter å velge mellom enn nordmenn i en vanlig matvarebutikk.

Nederland

Tyskland

Estland

 

Undersøkelsen jeg leste, omhandlet Norden, så det er derfor jeg refererer til disse landene.

 

Jeg vet jo av egen erfaring at butikker i Sverige har et helt annet utvalg (fattern bor i Sverige).

Lenke til kommentar

Her er det nok Tine som faller for sine egne mafiametoder. De har i mange år presset kjedene til å ekskludere konkurrerende produkter og om de ikke får det som de vil sier de at kjedene ikke får selge deres produkter. "Javel, da får vi klare oss uten dere da" er antagelig hva Norgesgruppen har sagt.

 

Dette er en stor seier for forbrukerne og jeg gleder meg til enda bedre utvalg og kvalitet i butikkene til Norgesgruppen nå som de kvitter seg med bølla Tine. Håper også andre kjeder som har latt seg tyrannisere av Tine våkner opp og tar forbrukernes side.

Lenke til kommentar
So du meiner at å kaste ut ein leverandør er "god" konkurranse?

 

I Tine sitt tilfelle, uten tvil!

Tine BA har 70 % markedsandel eller mer i alle sine markeder untatt matfett*, og innhar en veldig sterk forhandlingsposisjon over for sine distributører og tilslutt overfor sluttforbruker.

Forhandlingsmakt både hva gjelder pris og utvalg.

 

At Norges Gruppen nå fjerner Tine åpner opp for at andre leverandører kan sterkt ekspandere i volum for å høste stor-driftsfordeler og skjerpe konkurransen slik at vi som forbrukere får lavere priser.

Videre vil man med å svekke Tine fjerne inngangsbarrierer både for utenlandske produsenter men også for nye norske hvorav vi kan få et større utvalg til glede for hver enkelt.

 

En skjerpet konkurransen i meierinæringen har store likhetstrekk med hvordan konkurransetilsynet var en pådriver for at Norwegian kom på vingene.

 

*ECON-rapport utarbeidet for NCF Norges Colonialgrossisters Forbund - er 2006 tall, men har ikke vært store endringer siden da.

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp utestenging av konkurrenter Tine har holdt på med i mange år. Det er absolutt ingen problemer å få konkurranse uten bølla Tine.

 

Jeg er fullstendig klar over hvilke svin Tine har på skogen men det har lite med mitt poeng å gjøre. Det er ikke flere andre tilbydere innenfor mange av produktgruppene Tine har i sitt sortiment og det vil dermed bli mindre konkurranse om de stenges ute.

 

Jeg er tilhenger av at Tine og andre ikke skal kunne diktere hvilke varer en butikk skal ha mulighet til å føre men det er altså ikke det som er saken her.

Lenke til kommentar
Perfekt!

 

Til bekjempelse av bondemonopolet for et slag for billigere og bedre produkter til gunst for forbrukerne!

 

Perfekt! Nå får vi mer in-house-produkter som FirstPrice og Euroshopper til enda høyere priser!

 

Endelig har matvaremafiaen blitt stor nok til å presse norske bønder slik de gjør med de andre leverandørene sine!

 

Her har den idealistiske organisasjonen Norgesgruppen virkelig slått et slag for forbrukerne!

Lenke til kommentar

Intil jeg ser en skikkelig oversikt over kravene norgesgruppen stiller, som ikke blir møtt (evt. kravene Tine stiller som Norgesgruppen ikke vil infri), vil jeg egetnlig ikke ta stilling. Men med tanke på mafiataktikkene Tine har forsøkt seg på tidligere, og ettersom det ifølge Tine ikke stod på pris, er jeg skeptisk til om det virkelig er Norgesgruppen som er vrange her... Men jeg vil altså se en skikkelig oversikt, ikke bare en kryptisk pressemelding fra en kilde man trygt kan si er svært partisk.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tine har konkurranse frå Synnøve Finden, Q-Melk og billegmerker som FirstPrice og Eldorado. Kjøper folk her inne verkeleg ost frå FirstPrice og brukar den på skjeva? Sjølv om folk har alternativ, vel dei aller fleste Tine. Konkurrentane deira kunne hatt ein vel so god marknadsandel dersom dei hadde behandla norske bønder på same måte som Tine. Dei aller fleste bønder vil vere med i eit eige samvirke, og ikkje levere til storkapitalistar som sender mjølka til Estland for produksjon og forsyner seg av heile overskotet sjølve.

Lenke til kommentar
Perfekt! Nå får vi mer in-house-produkter som FirstPrice og Euroshopper til enda høyere priser!

Viste ikke at inhouse produkter hadde høyrere priser enn Tine.

Skal på butikken nå og faktisk se etter, men det ville i tilfelle være brudd på hele inhouse strategien.

 

Endelig har matvaremafiaen blitt stor nok til å presse norske bønder slik de gjør med de andre leverandørene sine!

"Matvaremafiaen" består av fire dominerende grupper. Meierinæringen har en dominerende aktør!

Hvorfor skal bondemonopole bli beskyttet mot konkurranse?

Eneste grunnen må være at de må holdes kunstig i live fordi bønder i Norge ikke er konkurransedyktige.

 

Her har den idealistiske organisasjonen Norgesgruppen virkelig slått et slag for forbrukerne!

Idealistisk eller ikke, men ihvertfall fremmet konkurranse!

 

Sjølv om folk har alternativ, vel dei aller fleste Tine.

Hva folk velger er helt og alene folks egne preferanser.

Om folk vil ha Tine så er jo det ok.

Det som ikke er ok er at Tine kan dominere markedet på en måte som holder andre aktører ute og at de kan være prisgivere.

 

Konkurrentane deira kunne hatt ein vel so god marknadsandel dersom dei hadde behandla norske bønder på same måte som Tine.

Det er vel historieløst å påstå.

Tine har av gamlet av hatt monopolposisjon hva meieriprodukter gjelder. Og dereglueringen har først kommet de siste tiårene.

Så markedsandelene handler virkelig ikke om å behandle bøndene bra eller ikke men kun at Tine har hatt tiår på tiår til å bygge en produsksjonslinje og organisasjon som brukes for å motarbeide konkurranse.

 

Dei aller fleste bønder vil vere med i eit eige samvirke, og ikkje levere til storkapitalistar som sender mjølka til Estland for produksjon og forsyner seg av heile overskotet sjølve.

At bøndende ønsker å tjene penger er jo bra det.

Men det er ingen grunn det for å hindre konkurransen blant meieriproduktene.

 

Og eneste storkapitalist, som jeg forstår du gir en negativ betydning, i meierinæringen i dag er Tine.

Lenke til kommentar
- Jeg synes det er svært uheldig at det er innkjøpssjefen i NorgesGruppen og ikke forbrukerne som skal bestemme hvilke av våre produkter det skal være tilgang til i butikkene, sier Tines konserndirektør Elisabeth Morthen.

Under følger korrekt versjon:

- Jeg synes det er svært uheldig at det er innkjøpssjefen i NorgesGruppen og ikke vi som skal bestemme hvilke av våre produkter det skal være tilgang til i butikkene, sier Tines konserndirektør Elisabeth Morthen.

 

Lurer på hvilke bransjer Morthen tror kundene sitter med innkjøpsansvaret for ..

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
- Jeg synes det er svært uheldig at det er innkjøpssjefen i NorgesGruppen og ikke forbrukerne som skal bestemme hvilke av våre produkter det skal være tilgang til i butikkene, sier Tines konserndirektør Elisabeth Morthen.

Under følger korrekt versjon:

- Jeg synes det er svært uheldig at det er innkjøpssjefen i NorgesGruppen og ikke vi som skal bestemme hvilke av våre produkter det skal være tilgang til i butikkene, sier Tines konserndirektør Elisabeth Morthen.

 

Lurer på hvilke bransjer Morthen tror kundene sitter med innkjøpsansvaret for ..

 

Det er vanlegvis kundane som avgjer om ei vare skal seljast i butikken eller ikkje. Dersom folk ikkje kjøper vara vert den teken ut av sortimentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...